Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071

Gestart door nmbssncb zondag 21 juni 2015, 17:52:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Waarom zijn de slanke C-rail wissels 24711 (links afbuigend) en 24712 (rechts afbuigend) te kort gemaakt om meteen te kunnen gebruiken zonder de noodzakelijke rechte rail(s) 24071 (lengte 70,8 mm).  Waarom niet meteen een slanke wissel van voldoende lengte die meteen zonder een passende stukjes rechte rail, kan ingezet worden?

Eventuele overwegingen en argumenten kunnen dan in Wiki toegevoegd worden aan het onderwerp C-rail geometrie:

http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Geometrie


WIlly
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Willy,

Omdat je dan als je ze als overloopwissels gebruikt nu op de hart op hart afstand van 64mm uitkomt met gebruikt van 1 aanklik stukje.(in het overlopende spoor.)
Zou je verlengde wissels hebben en aan elkaar klikken kom je op ongeveer 77,5 mm uit de parallel afstand voor de kleinere boogstralen.

Laat je die stukjes weg en maak je de aangrenzende rails passend door de bedding weg te zagen kom je op 57mm 50 uit.
Helaas kom je dan dus niet op de slanke Krail afstand uit zoals ik wel dacht.

In deze vorm kun je dus op de drie oude onderlinge afstanden van de M en k rails komen.

Robin
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Robin,

(25711/12 in Onderwerp-regel gecorrigeerd in 24711/12)

Bij K-rail is de h.o.h. (hart-op-hart, of tussen de pukos) afstand 64,6 mm en dit is ook de afstand wanneer 2 standaard K-wissels 2262/63 & 2265/66, Engelse K-kruiswissel 2260 en K-kruising 2259, met elkaar worden verbonden.  Worden de slanke K-wissels 22715/16, Engelse K-kruiswissel 2275 en K-kruising 2257 met elkaar verbonden dan is de h.o.h. afstand slechts 57 mm.
64,6 mm is de h.o.h. afstand tussen de K-rail boogstralen R4 en R5, en tussen R1, R2 en R3 onderling.

Bij C-rail is de h.o.h. afstand bij slanke wissels 24711/12 met passtukjes 24071 64,3 mm, en geen 64,6 mm.  Een klein verschil maar een verschil, dus K- en C-rail zijn niet zo maar te combineren.
Worden de C-rail slanke wissels zonder passtukjes aan elkaar gekoppeld is de h.o.h. afstand ongeveer 49 mm (ik vermoed dat het ergens tussen de 49 en 50 mm zit). En dat zeker verschillend met de 57 mm voor K-rail slanke wissels.
Bij C-rail is de h.o.h. afstand 64,3 mm tussen de boogstralen R3, R4 en R5, en 77,5 mm tussen boogstralen R1 en R2.

Alleen R1 boogstraal is hetzelfde voor K- en C-rail, i.e. 360 mm.  De andere boogstralen van K-rail verschillen van die van  C-rail.

Voor mij is nog steeds niet duidelijk waarom de slanke wissels altijd passtukjes nodig hebben voor direct gebruik, want ik zie C-rail toch als een rail voor makkelijk en snel maken van een baan die snel weer kan afgebroken worden, en niet zozeer voor de modelspoorfundamentlisten met een vaste baan.  Gebruik zonder de passtukjes betekent altijd dat in de bedding moet gesneden worden, of in de bedding van de C-rail of C-wissel die aangesloten wordt, of in beide.


Willy
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Wanneer je de slanke wissels wilt gebruiken zonder de passtukjes 24071 dan moet zowel de bedding van de wissel als de bedding van het bij de wisseltong aansluitende railstuk aangepast worden (stukje wegzagen/snijden)
Wanneer men twee linkse (of rechtse) wissels aan elkaar koppelt en vervolgens een recht railstuk aan de zijde van de wisseltong dan raakt de bedding van dit railstuk de "kast" van de handel van de wisselaandrijving.
De afstand tussen beide pararellel lopende railstaven is exact exact 35 mm. Daarbij opgeteld 16,5 mm van de spoorbreedte levert een hart op hartafstand van 51,5 mm.
In mijn hoofdbaan gebruik ik slanke wissels zonder passtukjes 24071 en heb daarvoor de railbeddingen van alle wissels en aansluitende railstukken aangepast.

Cees
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Willy,

Sorry dat ik er naast zit met de 57 mm. Iemand heeft me dat ooit verteld. Ik heb het nooit nagemeten.

Wil je van het ene naar het andere spoor in het 64 mm raster heb je maar een passtukjes nodig in het overstekende spoor.
zitten ze vast op de wissel moet je zagen. Dat is helemaal onhandig voor direct gebruik.


Robin
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Citaat van: nmbssncb op dinsdag 23 juni 2015, 16:23:26
Een klein verschil maar een verschil, dus K- en C-rail zijn niet zo maar te combineren.
Wie zou dat nou willen?

Ik combineer K-rails met piko, peco en roco oude stijl. Maar C zo ik niet in mijn hoofd halen.
Piko en roco oude stijl gaan uit van andere h.o.h. afstanden dan k-rails geometrie. Maakt niet uit als je met flex-rails werkt. Alleen strak in parallele bochten werkend, vraag je jezelf wel eens af: hoe strak kan in ze leggen (in h.o.h. gemeten). En dat is afhankelijk enerzijds van de maximale rijtuig-lengte en anderzijds van de afstand van een bovenleiding mast tot het midden van de rail. Bij ruime bogen (> R5) kan dat uiteraard veel kleiner zijn dan bij radius < R5.

Ik denk dat je zo ook moet kijken naar slanke wissels bij C-rails. Wat wil ik, wat kan, en wat moet dan? 
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Blijft mijn oorspronkelijke vraag: waarom die passtukjes 24071 voor de slanke wissels 24711/12?

C-rail combineren met K- of zelfs M-rail ligt niet (meer) voor de hand.  K-rail heeft en M-rail had voor het standaard rechte stuk een lengte van 180 mm.  Bij C-rail is daarvan afgeweken met standaard lengte 188,3 mm.
Het is wel zo dat bij C-rail komaf is gemaakt met vooral kleine passtukjes rechte rail die wel nodig zijn bij K-rail en nodig waren bij M-rail.
Daar tegenover is het dan weer zo dat bij C-rail meer lange rechte rails van verschillende lengte is het assortiment zitten om alles passend te maken. Gevolg is dat men bij C-rail uitkomt op veel langere (rechte) stukken om alles passend te maken dan bij K- en M-rail.

Natuurlijk kan de C-rail ingekort worden en de bedding worden aangepast.  Maar het ontbreekt C-rail ook nog steeds aan een flex-rail (lastig met de karde bedding) en niet te vergeten aan de slanke Engelse wissel.


Willy
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Ik ben het helemaal met Willy eens. Die passtukjes zouden ze gewoon bij het wissel los bij kunnen leveren. Als je nu zo'n wissel koopt, dan moet je altijd die passtukjes erbij kopen. Stop ze er dan gelijk bij. Dat gebeurde vroeger ook bij de 5137. Daar zat ook een passtukje bij.

Groet, Jasper
Re: C-rail slanke wissels 25711/12 & rechte rail 24071
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: C-rail slanke wissels 25711/12 & rechte rail 24071
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 26 juni 2015, 12:55:35
Ik ben het helemaal met Willy eens.
Ik ook natuurlijk, alleen heeft hij het en passant ook over andere rails, en volgens mij slaat hij daar de plank mis.
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 26 juni 2015, 12:24:42
Het is wel zo dat bij C-rail komaf is gemaakt met vooral kleine passtukjes rechte rail die wel nodig zijn bij K-rail en nodig waren bij M-rail.

Bij k-rail heb je nooit die kleine passtukjes nodig als je alles met flex verlegt.

En qua lengtes rechte rails heeft k-rail met de 2209 wel iets heel aparts gebracht. Iedere keer als ik die rail in mijn handen heb, vraag ik me af waar die raillengte (217,9  mm)  toch voor bedoeld kan zijn geweest. Ik ben er zelf nooit achter gekomen. 225 mm had meer voor de hand gelegen dan 217,9 mm. Gelukkig hebben we de 3-rail wiki; die meldt dat de 2209 rechte rail dezelfde lengte heeft als kruiswissel 2275.  (die heb ik, toch altijd met een stukje flex-rails opgelost). Waar zouden we zijn zonder de wiki?  ;)
Vreemd genoeg staat op die zelfde wiki pagina:  2275 slanke kruiswissel   lengte 225 mm.
Afijn, zo blijft de wiki spannend leesvoer.  8o

Maar dat terzijde. Marklin heeft hopelijk bij de introductie van C-rails wellicht beter nagedacht over de geometrie, of in ieder geval niet zoals bij k-rails: laten we die klanten opschepen met zoveel mogelijk stukjes, want dan worden wij snel rijk.  Om dan flexrails aan te bieden die in een klap de eigen marketing strategie te niet deed.
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 26 juni 2015, 12:55:35
Ik ben het helemaal met Willy eens. Die passtukjes zouden ze gewoon bij het wissel los bij kunnen leveren. Als je nu zo'n wissel koopt, dan moet je altijd die passtukjes erbij kopen. Stop ze er dan gelijk bij. Dat gebeurde vroeger ook bij de 5137. Daar zat ook een passtukje bij.

Groet, Jasper

Jasper, mee eens en mee oneens: per 2 slanke wissels (2 links of 2 rechts) zijn er drie passtukjes 24071 dus dan blijft er eentje over wanneer er per wissel 2 passtukjes worden meegeleverd.  Maar dit derde passtukje komt dan weer van pas als passend stukje rechte rail aan bijvoorbeeld de andere kant van ovaal wanneer daar geen slanke wissels worden gebruikt (ik heb nog niet uitgezocht of e.e.a. met een combinatie van andere lengtes rechte C-rail mogelijk is).
Het zou prettig zijn wanneer M. wat meer uitleg zou geven over de C-rail geometrie en over waarom de passtukjes 24071 niet standaard met slanke wissels worden meegeleverd.

Willy
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Citaat van: Jan22 op zaterdag 27 juni 2015, 00:15:31
Ik ook natuurlijk, alleen heeft hij het en passant ook over andere rails, en volgens mij slaat hij daar de plank mis.
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 26 juni 2015, 12:24:42
Het is wel zo dat bij C-rail komaf is gemaakt met vooral kleine passtukjes rechte rail die wel nodig zijn bij K-rail en nodig waren bij M-rail.

Bij k-rail heb je nooit die kleine passtukjes nodig als je alles met flex verlegt.

Jan, het was niet direct mijn bedoeling om K- of M-rail erbij te betrekken, maar vanwege Robin's reactie heb ik de geometrie van die rails erbij gehaald.

Ja, met flexibele rails valt alles op te lossen, vanzelfsprekend.  Flexibele rail zit (nog steeds) niet in het C-rail assortiment.  Dus die optie vervalt. Wel kan C-rail ingekort worden enz. (met insnijden op diverse plaatsen in de bedding kunnen willekeurige bochten gemaakt worden) maar dan hef je een deel van het "gebruiksgemak" van C-rail op en is toepassing van C-rail profielverbinders 74994 noodzakelijk.  En die laatste hebben de ontwerpers juist in het C-rail concept weggelaten om het "gebruiksgemak" te verhogen.  C-rail is in mijn ogen nog steeds bedoeld voor een snelle maar tijdelijke opbouw van een baan, en even snelle ontmanteling.  Dat is van K-rail nooit de bedoeling geweest.


Willy
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 27 juni 2015, 11:38:47
Het zou prettig zijn wanneer M. wat meer uitleg zou geven over de C-rail geometrie en over waarom de passtukjes 24071 niet standaard met slanke wissels worden meegeleverd.

Er is een heel mooi foldertje met voorbeeldbaanplaannen en geometrie voorbeelden.
Daar staan alle voorbeelden om tot het 36 cm raster te komen in.
Ook hoe je slanke wissels in hoort te voegen.
En de uitleg waarom  die 36 cm niet uit twee evenlange railsen is op gebouwd.
Door een lengte van 172 en 188 mm te gebruiken heb je bijvoorbeeld voor de overloopwissels geen tussenstukken meer nodig.
En 188 met een halve 172 is het punt om de hoek om te gaan voor een grotere boogstraal.
Precies het breekpunt in de  lengte 172 ,die dus bestaat uit een 094 een 077.
Die 188 bestaat uit twee 094 stukken.
Als je vanaf een wissel 77,5 mm vooruitleg je in het afslaande spoor 94 mm af om op gelijke lengte uit te komen. Ik denk dat daar de keuze van de raillengte vandaan komt.

Al die info vind je trouwens ook gewoon in de catalogussen. En heel uitgebreid in het baanplanboek.

Die tussen stukjes los verkopen heeft vast een commerciƫle reden. Dan lijken je slanke wissels een stuk goedkoper. En je koopt ze alleen indien nodig.

Plan in stukken van 36 cm en je kunt heel veel passtukjes wegstrepen door er een grotere lengte voor in te zetten.

Mvg Robin
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: C-rail slanke wissels 24711/12 & rechte rail 24071
Laat ik ook eens mijn mening geven...

Ik vind die passtukjes een uitkomst. Ook rijden de treinen mooier over de wisselstaat, dankzij dat rechte stukje tussen de s-bochten.

Wel had ik het passtukje even lang gemaakt als de parallel-spoorafstand.
Dan had je maar 1 passtukje voor alles nodig.

Ook had ik de hoek van de wissel 10 graden gemaakt. Dan kun je makkelijker op de 30 graden uit komen zonder passtukjes in de bocht.

Als laatst zou ik 1 spoorafstand kiezen voor R1 t/m R5, en een R10 toevoegen als parallelspoor voor de R9.

Ohja, en een DKW, flexrail en alles met betonlook :D