Robin,
(25711/12 in Onderwerp-regel gecorrigeerd in 24711/12)
Bij K-rail is de h.o.h. (hart-op-hart, of tussen de pukos) afstand 64,6 mm en dit is ook de afstand wanneer 2 standaard K-wissels 2262/63 & 2265/66, Engelse K-kruiswissel 2260 en K-kruising 2259, met elkaar worden verbonden. Worden de slanke K-wissels 22715/16, Engelse K-kruiswissel 2275 en K-kruising 2257 met elkaar verbonden dan is de h.o.h. afstand slechts 57 mm.
64,6 mm is de h.o.h. afstand tussen de K-rail boogstralen R4 en R5, en tussen R1, R2 en R3 onderling.
Bij C-rail is de h.o.h. afstand bij slanke wissels 24711/12 met passtukjes 24071 64,3 mm, en geen 64,6 mm. Een klein verschil maar een verschil, dus K- en C-rail zijn niet zo maar te combineren.
Worden de C-rail slanke wissels zonder passtukjes aan elkaar gekoppeld is de h.o.h. afstand ongeveer 49 mm (ik vermoed dat het ergens tussen de 49 en 50 mm zit). En dat zeker verschillend met de 57 mm voor K-rail slanke wissels.
Bij C-rail is de h.o.h. afstand 64,3 mm tussen de boogstralen R3, R4 en R5, en 77,5 mm tussen boogstralen R1 en R2.
Alleen R1 boogstraal is hetzelfde voor K- en C-rail, i.e. 360 mm. De andere boogstralen van K-rail verschillen van die van C-rail.
Voor mij is nog steeds niet duidelijk waarom de slanke wissels altijd passtukjes nodig hebben voor direct gebruik, want ik zie C-rail toch als een rail voor makkelijk en snel maken van een baan die snel weer kan afgebroken worden, en niet zozeer voor de modelspoorfundamentlisten met een vaste baan. Gebruik zonder de passtukjes betekent altijd dat in de bedding moet gesneden worden, of in de bedding van de C-rail of C-wissel die aangesloten wordt, of in beide.
Willy