Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  Tip om bergen te maken
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Tip om bergen te maken  (gelezen 24239 keer)

martinmack

• Gast
Tip om bergen te maken
« Gepost op: zaterdag 29 september 2007, 20:18:37 »

Hallo Mensen,

Hoe maak je nu realistische bergen,  die vraag stelt zich iedereen af die bergen wilt gaan maken.
De 1 maakt ze van klei, de ander van pappiermaché en gips en zo zijn er nog meer manieren.

Maar ik die het op een hele andere manier namelijk met pur
Pur is geen leuk spul als het uit de bus komt maar mega goed bewerkbaar en ligt en het word een soort hard schuin.

Pur is heel goedkoop, bij de action maar ?2,5 per grote bus(bij de bouwmarkt meer dan het dubbele). Houdt er rekening mee dat je wel veel nodig hebt, ik heb er 23 gebruikt :wink: .
Een normale spuitbus heeft de knop aan de bovenkant, pur heeft dat ook. Maar als je gaat spuiten moet je de bus omdraaien dus met de spuitkant naar beneden. Als je dat niet doet spuit hij alleen gas uit, is ook een keer bij mij gebeurt.
Spuit niet te veel op elkaar. ALs je een bepaalde hoogte wil dan moet je purren tot 3/4 want pur zet namelijk uit. En ook niet zo een kleinbeetje ook :wink:
Als het hard is kun je een mes gebruiken om mooie vormen te maken, zelfs een blokje van 1 bij 1 cm. kun je weghalen want het is een soort spons achtig.
Bomen kun je gewoon er in prikken zonder voor te boren, dus nooit meer te diepe gaten :D
Verven gaat ook heel makkelijk, hetis hard dus je kunt elke verfsoort gebruiken :D
Pur is heel ligt is heeft geen zware contructie nodig wat wel nodig is voor klei.

Zeker een aanrader is PUR

Enkele voorbeelden van pur van mijn baan:

keigaaf

• Gast
Re: Tip om bergen te maken
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 september 2007, 21:32:51 »

Hey martin

Ziet er goed uit, echt onwijs. En die brug blijft fasinerend om naar te kijken. Tja wat ik heb te zeggen over pur, het is niet mij ding, maar als ik zie wat jij er mee doet petje af  :lol:
Veel succes met je baan

Mvg Chris oftewel Keigaaf - treintjes

Lokkie

• Stamgast
  • Almere
    • Lokkie's weblog
« Reactie #2 Gepost op: zondag 30 september 2007, 22:29:17 »

Hoi Martin,

Je "pur" bergen zien er goed. :)
Ik maak nu mijn bergen van papier-maché, maar misschien voor een volgende keer. :|

Gr.
René
   Volg de bouw van "Bad Neuhaus in spoor 0" hier :cool:

br212

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 01 oktober 2007, 09:52:20 »

Je overhangende bergen zijn erg mooi geworden! Een leuk idee wat ik ook eens ga proberen.
Het werken met pur werkt erg inderdaad goed. Wat ook helpt is het nat te spuiten met een plantenspuit dan zet het nog meer uit.  :D De structuur die overblijft vindt ik zelf niet zo mooi, vandaar dat ik daarna overal een dun laagje afhaal en insmeer met tegellijm of gips. Maakt het wel wat (minimaal) zwaarder, maar ziet er nog beter uit. En nee, dat heb ik niet zelf uitgevonden, maar online gevonden via google: klik  :)

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 01 oktober 2007, 11:26:04 »

Hoi Martin,

Ziet er heel mooi uit, die PUR bergen.

Het is natuurlijk achteraf, maar als tip kun je misschien eerst een ruwe berg vormen met gaas en daarna een laag PUR erover.
Dan heb je niet zoveel PUR-schuim bussen nodig.

Maar het oppervlak ziet er een beetje uit, alsof er vrij recent een vulkaan is uitgebarsten en er een lavastroom op je baan is gestold.
Misschien kun je het oppervlak nog met gips wat realistischer maken.
Rotsen zijn in de realiteit hoekiger dan de rondingen die met PUR krijgt.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

loc-driver

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 07:55:09 »

Hallo,

Ziet er goed uit, die bergen.

Goeie tip !!

m.vr.gr.

JohnnyB
m.vr.gr.

JohnnyB

Onyx

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 12:32:59 »

Vraag me af of je die Pur niet, direct na aanbrengen, kan "gladstrijken" met bv. een natte doek of zoiets.
Op die manier zou je dat "vulkaanoppervlak" wat kunnen egaliseren en misschien zelfs grof al wat (berg)paden kunne aanbrengen.

Mocht het bewerkbaar zijn op deze of een andere wijze dan zou ik er ook wel oren naar hebben.  8)

Marklinlover

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 13:27:25 »

Een tip van Lodewijk:

PUR is de grootste rotzooi wat er bestaat.  Als je niet gewend bent ermee te werken blijf er dan vanaf of ga eens heel goed oefenen ergens op een plaats waar je geen schade kunt aanrichten.
Ik spreek uit ervaring.
Het grootste probleem is wanneer er purschuim komt op plaatsen waar het niet mag komen, zie het dan maar eens te verwijderen.
Een dik papje van behangplaksel en mdf zaagsel werkt zeer gemakkelijk en is bijzonder natuurgetrouw als het droog is. Je moet dit aanbrengen op een ondergrond van papier-mache of iets anders. Pur bijvoorbeeld (hahaha), nee piepschuim.

Lodewijk.

modelspoorlover

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 15:13:57 »

hallo,
ik heb zelf ook met PUR gewerkt,helaas geen mooi resultaat geworden :?
PUR is de grootste rotzooi wat er bestaat.  Het grootste probleem is wanneer er purschuim komt op plaatsen waar het niet mag komen, zie het dan maar eens te verwijderen.
Lodewijk.
hier ben ik het mee eens,het is plakkerig en eenmaal opgedroogd is het moeilijk te verwijderen

toch nog een tip als je met PUR aan het werk gaat:doe handschoenen aan,
als je het eenmaal aan je handen hebt gaat het er lastig af
en: doe een schort of overall aan,eenmaal aan je kleren en je krijgt het er
NIET meer af!!!

tijs

br212

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 16:18:53 »

Citaat
Vraag me af of je die Pur niet, direct na aanbrengen, kan "gladstrijken" met bv. een natte doek of zoiets.

Nee dat kan niet, en waarom zou je? Gewoon laten drogen (en dat duurt echt wel een dag of twee) en daarna met een mesje laagjes eraf snijden werkt prima. Dan is het opppervlak ook niet meer zo "te glad". Ook paden, riviertjes e.d. kun je er dan zo uitsnijden, gaat perfect.

timjoo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 18:52:18 »

ik vind met pur werken niks omdat je er een hoop afval van krijgt een stof en sommige plekken moet er veel gips in worden verwerkt. ik heb het zelf ook in een berg zitten maar ik doe het nooit meer

MVG Tim

Marklin CSI + 2X MS

snarruf

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 19:04:45 »

Heb ook een slechte ervaring met Pur eens maar nooit meer.
Werk liever met Dash klei, Papier mache of gips
Maar is voor ieder weer anders

MVG Frans

martinmack

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 20:43:22 »

Een tip van Lodewijk:

PUR is de grootste rotzooi wat er bestaat.  Als je niet gewend bent ermee te werken blijf er dan vanaf of ga eens heel goed oefenen ergens op een plaats waar je geen schade kunt aanrichten.
Ik spreek uit ervaring.
Het grootste probleem is wanneer er purschuim komt op plaatsen waar het niet mag komen, zie het dan maar eens te verwijderen.

Lodewijk.

Lodewijk ik geef je helemaal gelijk.
Ik ben een PUR expert.
En tip:
Als het op plaatsen komt waar je het niet wilt doe dan dit
Laat het 2 dagen drogen, kom er a.u.b. niet eerder aan!!!!  Dan kun je het er zo af trekken want dan is het hard.
Komt dat spul op je handen dan heb je een serieus probleem, heb ik een keer meegemaakt, doe dan dit
Eerst met gewone zeep(dat helpt toch niet) Dan met warm water.  En dan met steentjeszeep, zo grof mogelijk. En blijven poetsen, ik was langer dan een half uur bezig.  DUS DOE ALTIJD HANDSCHOENEN AAN!!!

Onervaren personen, ga nooit met PUR aan de slag.
Het is een raar prutje.
Vraag een expert, ik word soms wel ingehuurt om bergen te maken van PUR,  heb het ook wel eens voor een verreniging gedaan.
Maar oefen eerst goed, doe het op een krant en kijk wat er gebeurt.
Leur dan richten en schatten hoeveel je moet spuiten.
Dan moet je leren met de uitzetting van PUR.

Veel succes.

Groeten,
martin nuij

chagoimen

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 21:53:39 »

Pur is inderdaad grote rotzooi maar als je weet hoe er mee te werken en met de goede spullen kun je er mooie resultaten mee krijgen. Het beste kun je pur nemen die ze in de bouw gebruiken dus geen spuitbussen maar bussen pur waar je een doseerpistool op schroeft. Hier kun je veel beter mee doseren. Je kan zelfs lijntjes van een paar mm mee maken. Als je het vlak bij rails of zo wil gebruiken de rails gewoon afplakken met schilderstape. later snij je als het pur is uitgehard het in tot aan de tape en je kan zo verkeerd gekomen pur weghalen. Verder zijn er bussen purcleaner te koop daar krijg je alle nog niet uitgehaarde pur mee weg en je handen ook heel mee schoon. Heb een keer een buurjongetje zijn handen helemaal schoon er mee gekregen zijn vader had wat gepurt en zoonlief dacht dat het zeepschuim was en greep er zo met beide handen in. Binnen 5 minuten waren zijn handen weer schoon. Het doseerpistool kun je ook op de bus cleaner schroeven en zo het pistool schoon spuiten voor als je het langere tijd niet gebruikt. Maar als je het om de week gebruikt hoef je hem tussendoor niet schoon te maken. Alleen goed dichtdraaien. Door dat je heel precies kan doseren verspil je ook niet veel. Je haalt veel meer uit een proffesionele bus dan uit die kant en klare bussen.
Ik heb het in mijn vroegere werk heel veel gebruikt in de tuinaanleg en vijveraanleg maar ook in watervallen makken en mallen maken voor decoraties en rekwesieten.
Je hebt voor ongeveer 50 euro een komplete set van een doseerpistool, 1 bus cleaner, 1 bus pistoolsmeermiddel en 4 of 5 bussen pur en dat is voldoende voor de gemiddelde
modelspoorbaan.

mvg. Anton

snarruf

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007, 22:50:55 »

Gebruik je het zelf ook nog voor je bergen Anton.

Of heb je geen bergen.

Zo'n pistool is wel iets om over na te denken,alhoewel ik geen liefhebber van Pur ben.

MVG Frans

chagoimen

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007, 01:37:15 »

Hoi Frans

Het is wel de bedoeling dat ik straks met pur voor de bergen aan de gang ga, ik wil heel graag bergen heb ook al een kabellift voor naar de berg. Maar door mijn kwaal vordert het allemaal maar heel langszaam te langzaam naar mijn zin. Wel steek ik een hoop extra's weer op hier in het forum en bij andere  dus mijn baan is vanaf de eerste schetsen op papier tot nu toe steeds groter geworden en verder uitgebreid. Eerst de helft van de zolderkamer toen de tussenwand eruit en de helft van de andere zolderkamer, die is ondertussen ook helemaal ingepikt.dus nu het laatste stuk tafel erbij aangemaakt. In de grootste berg die er komt gaat een ovaalspiraal de hoogte in. Dus binnenkort ga ik aan de gang met purschuim en kurk voor mijn bergen.
Maar eerst even bijkomen van de medicijnen die ik nu heb gekregen met een zwaardere dosis werkzame stof, voorheen geen echte last gehad met de opiaten en de morfine maar de nieuwe dosis ik ben al een paar dagen een junkie spuug alles bij mekaar zie alles zweven barstende hoofdpijn. ik ben in 4 kilo kwijt in een paar dagen.
Hoop morgen weer te kunnen gaan borduren aan de 3railforum borduursels.
Maar om op het pur terug te komen, wij deden er alles meer tot komplete granieten vijverafwerkingen mee leggen en plakken, watervallen je kan het zo gek niet bedenken.
Ik heb in de 12 jaar dat ik daar gwerkt heb pallets vol met pur verspoten. Voor six flaggs heben we hele rotswanden van pur gevormd die we weer afwerkte met spuitbeton.
Dus mijn bergen worden zeker van pur.

mvgr. Anton

snarruf

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007, 09:53:47 »

Ok Anton bedankt voor je antwoord en het beste er mee hoop dat je gauw weer gezond wordt.

MVG Frans

bas

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007, 13:41:35 »

Ik gebruik pur ook bij ons bij de bouw van de carnavalswagen maar dan ook met een pistool, het heeft even nodig voordat je er handig mee leert werken je kan er mooie dingen mee maken maar zoals eerder gezegd het blijft een vies goedje. Op het moment dat het is uitgehard kan je het gemakkelijk bewerken met een fijn staalborsteltje, schuurpapier, graveersteentje op de dremel fijlen en raspen. Over de pur doen wij altijd nog 1 laagje papiermache zodat de verf mooier opdroogt en beter hecht.
Voor mijn baan ga ik het niet gebruiken die paar kleine stukjes doe ik wel papiermacheen.

Bas

martinmack

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2007, 10:59:27 »

Pur is inderdaad grote rotzooi maar als je weet hoe er mee te werken en met de goede spullen kun je er mooie resultaten mee krijgen. Het beste kun je pur nemen die ze in de bouw gebruiken dus geen spuitbussen maar bussen pur waar je een doseerpistool op schroeft.

Hallo Anton,

Eerst veel beterschap toegewenst.
Ik heb gewoon 23 bussen pur gebruikt,  je weet wel die wegwerp dingen(spuitbussen).
Ik wist niet dat er ook pistolen waren.
Zo zie je maar, iemand die ook veel van pur af weet, weet zo nog niet alles....
Maar waar kun je dat dan kopen?

Groeten,
Martin nuij

Ricejuh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 10 oktober 2007, 21:26:43 »

Pur is beter dan jullie denken. Pur kan je eenvoudig bewerken met een grote schroevendraaier ofso en dan kan je echt erg realistische rotsen maken. Mijn laatste berg is ook van pur.   :D maar inderdaad mijn voorkeur gaat ook uit naar gwoon gaas spannen en dan met gips erover verven strooisel klaar  :D

Janus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 01:53:35 »

Wat ik denk is dat je zelf moet uitzoeken wat je het beste bevalt, ik zelf werk met een combinatie van purschuimbrokken en een mengsel van natte oude kranten met houtlijm en mdf zaagsel de brokken duw je in de brij die je op de gaas hebt aangebracht en dan met een palletmes wat vorm aanbrengen, vervolgens wacht je tot het droog is en verft alles zwart om diepte aan te brengen, daarna kleur en strooimateriaal aanbrengen.............klaar :D

Mvrg
Jan
Met vriendelijke groetjes
Jan

bas

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 12:02:37 »

Deze rotswanden zien er echt mooi uit petje af.

Bas

Lokkie

• Stamgast
  • Almere
    • Lokkie's weblog
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 12:11:25 »

Hoi Jan,

Die rotswanden zien er erg goed uit :!:
Heb je het helemaal pik zwart geschilderd of heel licht zwart :?:

Gr.
René

snarruf

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 12:55:14 »

Erg netjes Janus en met dat zwart is helemaal nieuw voor mij.

En wat zijn je andere kleuren?

MVG Frans

Janus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 18:21:13 »

Hier is nog een tip als je een keer in het bos komt raap wat schors op in kokend water gooien (voor ongedierte) laten drogen op elkaar stapelen eventueel een schroef er doorheen jagen weer zwart verven kleur erop en.......klaar prachtige leistenen wand

Nog een foto van purbrokken en krantenbrij met houtlijm (de purbrokken maak je door een bus buiten op een krant een laag te maken, hard laten worden kapot breken en gebruiken)

Om op de vragen in te gaan ik verf alleen met latex (droogt lekker snel) als de wand droog is verf ik de wand diepzwart helemaal vooral de spleten en gaten,laten drogen en indien nodig een 2de maal er overheen verven dan pak ik zwarte en witte latex (extra wit geeft de indruk van kalksteen) en ga dit op de berg aanbrengen en mengen  met een schone kwast "vegen" wat groene en bruine latex erdoor, dan laten drogen daarna  verdunde houtlijm met water erop strooimateriaal erdoor bomen "planten" (heb ik ook nog een tip over zie andere foto) en klaar

Voor bomen kun je in de tuin terecht (spirea) witte en zwarte latex voor de stam de kroon onder dompelen in verdunde houtlijm strooimateriaal erover en je hebt een treurberk ....... kost nuts

Mvrg
Janus
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 oktober 2007, 04:05:19 door Janus »
Jan

Lokkie

• Stamgast
  • Almere
    • Lokkie's weblog
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 12 oktober 2007, 19:06:39 »

Hoi Janus,

Bedankt voor de tips.
Je leistenenwand is écht mooi! 8)

Gr.
René

Janus

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 03:43:44 »

Had er eentje vergeten te plaatsen van de leisteenwand.

(tip)het riet op de voorgrond is een oude cocosdeurmat

Mvrg
Jan
Jan

AlbertJan

• Speciale Gast
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 08:18:58 »

Hallo Jan.
Bijzonder mooi gedaan en nog het voordeel dat het niet zo zwaar wordt.
Ook het "riet"  van de cocos mat is een goede tip.
Bedankt voor het plaatsen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

snarruf

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 08:41:17 »

Mooi zo'n leisteen wand janus,heb het ook weleens gezien van afgebroken stukjes hardboard schijnt ook goed te gaan.

MVG Frans

martinmack

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 18:44:00 »

Hallo Janus,

Ongelofelijk hoe mooi jij je bergen maakt.
echt heel realistisch.

Zo zie je maar,  er zijn heel veel manieren om bergen te maken.
En ieder doet het op zijn eigen manier.

Groeten,
Martin Nuij

modelspoorlover

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2007, 22:39:08 »

hallo,
@ janus: erg gaaf gedaan,net echt 8)
en dat riet gemaakt van een cocusmat is ook erg creatief :D
petje af

tijs

Maikel.van.der.Velde

• Gast
Re:Tip om bergen te maken
« Reactie #31 Gepost op: maandag 22 februari 2010, 21:46:00 »

Als ik jou was zou ik het met papiermaché maken is makelijk, niet al te duur en ook nog eens stevig

morgen begin ik ook met mijn eerste berg van papier mache

MVG
Maikel van der Velde

Lokkie

• Stamgast
  • Almere
    • Lokkie's weblog
Re:Tip om bergen te maken
« Reactie #32 Gepost op: maandag 22 februari 2010, 21:48:49 »

Ben benieuwd. :)

Gr.
René