Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

MTC 21 versus PLUX 22

Gestart door flyerman vrijdag 19 juni 2015, 22:25:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Willem,

De 21MTC heeft in 2005 het levenslicht gezien en de Plux in 2008.
In 2005 was de 21MTC een goede oplossing en is dat, naar mijn bescheiden menig, nog steeds.
Ik zie dan ook niet hoe Marklin en ESU een verkeerde keuze hebben kunnen maken, als er nog geen keuze was, immers de Plux kwam pas in 2008. ;)
En de 21mtc verlaten heeft voor marklin, denk ik, niet zoveel zin.
Ze moet dan 2 connectoren ondersteunen en voor een extra AUX poort lijkt dat weinig zinvol, mede omdat er maar weinig locs zijn die meer dan 4 AUX poorten nodig hebben.
Ik denk niet dat Marklin de ambitie van ESU heeft om haar locs vol met toeters en bellen te gaan stoppen.
Voor enkele gevallen heeft men dit opgelost door de op de dragerprint een PIC te plakken die via de databus wordt aangestuurd.
Overigens heeft alleen de Plux22 het voordeel van de extra AUX poorten.
Met de Plux heeft men wel een aantal punten t.o.v de 21mtc verbeterd, bijvoorbeeld de index pin en pennen (female) aan de decoder gezet.
Ik lees wel dat de 21mtc voor 3rail is bedoelt en de Plux voor 2rail, maar of dat echt zo is en waarom men hierin onderscheid zou maken....

Re: MTC 21 versus PLUX 22
BlueTrain
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
@Ad,

Misschien ging ik iets te kort door de bocht, maar ik heb niets tegen de 21MTC hoor!  O:-D
Ben niet zo op de hoogte van de historische ontwikkeling van loc-decoders, maar waarschijnlijk
was de 21MTC destijds een revolutie op decoder gebied. Maar hij is er gekomen met een bepaalde
motor in het achterhoofd. Die motor schijnt niet zo'n succes te zijn (lees ik her en der, heb er zelf
geen ervaring mee), maar als je die motor niet hebt zit je met een pin, waar je niks mee kunt voor
zover ik nu weet (ben nog lerende), terwijl hij voor iets anders gebruikt had kunnen worden. Er is niets
tegen experimenteren met andersoortige motoren, maar of de C sinus Softdrive een gelukkige keuze is
geweest, kun je je afvragen. Maar t.g.v. die keuze zitten we nu wel met de 21 MTC-standaard (en wie
weet voor hoelang nog wel). En dat bedoelde ik met verkeerde keuze, niet zozeer de 21MTC op zich...
(al schrijf ik dat, toegegeven, in de laatste zin wel...)

Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
[...] mede omdat er maar weinig locs zijn die meer dan 4 AUX poorten nodig hebben.
Dat ben ik niet met je eens, zie bijv. de reactie van Alphons eerder in dit draadje. Het is mooi, dat locs
tegenwoordig vrijwel standaard sluitseinen hebben, maar een trekkende loc met sluitseinen is eigenlijk
geen gezicht. Dat kost je al twee functies, om dat te scheiden. Verlichting machineruim, verlichting
cabines en je bent al zo'n beetje door je functies heen. Dan kun je nog denken aan aparte rangeerverlichting
volgens bijv. het DB-Seinboek, niet volgens de meest gangbare praktijk, afsluiten van de stroom op stroom-
voerende koppelingen, rookgenerator bij diesel- en stoomlocs en bij de laatsten nog verlichting van het drijfwerk.
En dan ben ik de Telex-koppelingen nog vergeten.
Zelf probeer ik een schema uit te dokteren voor een Wendezuglok met sleper-omschakeling, waarbij de
loc- en stuurwagenseinen blijven functioneren voor een rood sein, en ik ben al min of meer tot de conclusie
gekomen, dat vier functies dan niet genoeg zijn om dat allemaal te regelen. Dus kijk ik ook naar Plux22 decoders.
De mogelijkheden zijn er, en uit de reacties in dit draadje blijkt wel, dat veel modelspoorders dat willen.

Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
Ik denk niet dat Marklin de ambitie van ESU heeft om haar locs vol met toeters en bellen te gaan stoppen.

Dat vraag ik mij af. Als ik de heren van de Ontwerpafdeling bijv. op Märklin-TV beluister, ben ik eerder geneigd het
tegenovergestelde te denken. Men probeert innoverend bezig te zijn, en komt met oplossingen, waarvan ik betwijfel,
of modelspoorders daar op zitten te wachten. Ik denk daarbij bijv. aan de uitstappende passagiers van de LINT. Maar
misschien vinden anderen dat wél heel leuk, dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Een ander voorbeeld, waarbij ik de beslissing niet begrijp, is de nieuwe, op de helling staande, uitvoering van de
Lufthansa-trein. De BR 111 wordt dit keer met bedienbare pantografen uitgerust. Leuk denk je, panto's omhoog,
stroomafnemer omschakelen en gaan met die... Nee, dus. Omdat voor het hijsen en zakken van de panto's stroom
nodig is (van de middenleider uiteraard), is er voor gekozen de panto's niet elektrisch functioneel uit te voeren.
Tja, wat is de zin dan nog van deze gimmick, denk ik dan. Veel digitale rijders rijden sowieso met neergelaten panto's.
Maar wel uitgevoerd met schakelbare cabineverlichting, dat dan weer wel.
Nah ja, dat begrijp ik dus niet. Het zal te maken hebben met het officiële standpunt van Märklin, dat digitaal rijden
en bovenleiding onverenigbaar is....

Persoonlijk zie ik meer heil in ontwikkelingen, zoals die door T4T in gang zijn gezet, dat zijn functionaliteiten, waar
de modelspoorder wat aan heeft, maar voorlopig(?) (als ik het goed heb opgepikt) wel loeiduur... :(

CiteerIk lees wel dat de 21mtc voor 3rail is bedoelt en de Plux voor 2rail, maar of dat echt zo is
en waarom men hierin onderscheid zou maken....
Hier wordt beweerd, dat MTC staat voor Märklin/Trix Connector.
Dan zou de oude tegenstelling Märklin vs de rest van de wereld c.q. wisselstroom vs gelijkstroom
niet opgaan. Trix is natuurlijk ook een 3rail-syteem, misschien dat daaruit de verwarring is ontstaan.
De andere (gelijkstroom)-fabrikanten zagen de MTC standaard niet zo zitten (uit concurrentie-
overwegingen?) en kwamen als reactie daarop met Plux22.
Bij ESU kun je een Plux22 decoder krijgen met M4 protocol, dus het onderscheid 2- of 3-rail is niet relevant....

BTW: waar ik hierboven functies schrijf, bedoel ik natuurlijk functie-uitgangen,
je weet het maar nooit op dit forum...>:-D

Mvg, Willem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Beter laat dan nooit, nieuwsbrief met de bestellijst en prijzen is verstuurd.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Het aantal rails maakt niet uit wanneer je digitaal rijdt (met wat voor decoder dan ook). Als 't er maar minimaal twee zijn... ;)
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Maar hij is er gekomen met een bepaalde
motor in het achterhoofd. Die motor schijnt niet zo'n succes te zijn (lees ik her en der, heb er zelf
geen ervaring mee), maar als je die motor niet hebt zit je met een pin, waar je niks mee kunt voor
zover ik nu weet (ben nog lerende), terwijl hij voor iets anders gebruikt had kunnen worden.
Dat klopt inderdaad Willem.
Ik denk dat men ooit het idee had om de sinus motor direct door de decoder te laten aansturen, maar dat is er nooit van gekomen.
Vandaar de 3 motor pinnen en de 3 Hall sensor pinnen, die nu, op de 2 motor pinnen na, niet gebruikt worden.

Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
[...] mede omdat er maar weinig locs zijn die meer dan 4 AUX poorten nodig hebben.
Dat ben ik niet met je eens, zie bijv. de reactie van Alphons eerder in dit draadje. Het is mooi, dat locs
tegenwoordig vrijwel standaard sluitseinen hebben, maar een trekkende loc met sluitseinen is eigenlijk
geen gezicht. Dat kost je al twee functies, om dat te scheiden. Verlichting machineruim, verlichting
cabines en je bent al zo'n beetje door je functies heen. Dan kun je nog denken aan aparte rangeerverlichting
volgens bijv. het DB-Seinboek, niet volgens de meest gangbare praktijk, afsluiten van de stroom op stroom-
voerende koppelingen, rookgenerator bij diesel- en stoomlocs en bij de laatsten nog verlichting van het drijfwerk.
En dan ben ik de Telex-koppelingen nog vergeten.
Marklin heeft voor het bedienen van de sluitseinen en rangeer lichten een schakeling ontworpen, waarmee je met twee AUX poorten en dus 2 functie toetsen, de sluitseinen en rangeer verlichting kan bedienen. Deze zit op de dragerprint. Dit scheelt dus al AUX poorten.
Als je dan nog cabine verlichting, machineruim verlichting en telex koppelingen wilt, dan kan je inderdaad tekort AUXen hebben.

Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
Ik denk niet dat Marklin de ambitie van ESU heeft om haar locs vol met toeters en bellen te gaan stoppen.

Dat vraag ik mij af. Als ik de heren van de Ontwerpafdeling bijv. op Märklin-TV beluister, ben ik eerder geneigd het
tegenovergestelde te denken. Men probeert innoverend bezig te zijn, en komt met oplossingen, waarvan ik betwijfel,
of modelspoorders daar op zitten te wachten. Ik denk daarbij bijv. aan de uitstappende passagiers van de LINT. Maar
misschien vinden anderen dat wél heel leuk, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Die LED deuren vind ik ook niks, vooral als je dit treinstel in de vitrine zet, dan zijn de deuren zwart...

Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Een ander voorbeeld, waarbij ik de beslissing niet begrijp, is de nieuwe, op de helling staande, uitvoering van de
Lufthansa-trein. De BR 111 wordt dit keer met bedienbare pantografen uitgerust. Leuk denk je, panto's omhoog,
stroomafnemer omschakelen en gaan met die... Nee, dus. Omdat voor het hijsen en zakken van de panto's stroom
nodig is (van de middenleider uiteraard), is er voor gekozen de panto's niet elektrisch functioneel uit te voeren.
Tja, wat is de zin dan nog van deze gimmick, denk ik dan. Veel digitale rijders rijden sowieso met neergelaten panto's.
Maar wel uitgevoerd met schakelbare cabineverlichting, dat dan weer wel.
Nah ja, dat begrijp ik dus niet. Het zal te maken hebben met het officiële standpunt van Märklin, dat digitaal rijden
en bovenleiding onverenigbaar is....
Doordat de stroom afname via de panto veel minder betrouwbaar is dan via de sleper, heeft M ervoor gekozen om deze niet als zodanig uit te voeren.
Maar al zou het wel kunnen, je ziet het verschil toch niet, dus wat maakt het uit? ;)

Re: MTC 21 versus PLUX 22
BlueTrain
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: Kappa op dinsdag 29 september 2015, 23:54:31
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Een ander voorbeeld, waarbij ik de beslissing niet begrijp, is de nieuwe, op de helling staande, uitvoering van de
Lufthansa-trein. De BR 111 wordt dit keer met bedienbare pantografen uitgerust. Leuk denk je, panto's omhoog,
stroomafnemer omschakelen en gaan met die... Nee, dus. Omdat voor het hijsen en zakken van de panto's stroom
nodig is (van de middenleider uiteraard), is er voor gekozen de panto's niet elektrisch functioneel uit te voeren.
Tja, wat is de zin dan nog van deze gimmick, denk ik dan. Veel digitale rijders rijden sowieso met neergelaten panto's.
Maar wel uitgevoerd met schakelbare cabineverlichting, dat dan weer wel.
Nah ja, dat begrijp ik dus niet. Het zal te maken hebben met het officiële standpunt van Märklin, dat digitaal rijden
en bovenleiding onverenigbaar is....
Doordat de stroom afname via de panto veel minder betrouwbaar is dan via de sleper, heeft M ervoor gekozen om deze niet als zodanig uit te voeren.
Maar al zou het wel kunnen, je ziet het verschil toch niet, dus wat maakt het uit? ;)

Helaas ben ik het weer niet met je eens, Ad! :) :P Als klein jochie heb ik veel met bovenleiding gereden,
nooit een probleem gehad met de stroomvoorziening, maar bovenal: ik kon intens genieten van de blauwe
vonkjes die van de panto spatten: "net echt!" Dus je ziet het verschil wél! De modelspoorweghobby heeft
alles te maken met beleving en de intentie de werkelijkheid zo goed en zoveel mogelijk na te bootsen.
Dat stoom- en diesellocs op stroom rijden, daar valt mee te leven, omdat het op die kleine schaal technisch
amper anders kan. Maar tenminste met E-loks kunnen we de werkelijkheid compleet nabootsen en helemaal
nu de mogelijkheid er is panto's op afstand te hijsen dan wel neer te laten! Maar nu wordt deze mogelijkheid
ons onthouden of ontraden op grond van een soort "mythe" die Märklin in het leven heeft geroepen en in stand
blijft houden, n.l. dat het niet zou kunnen!
Persoonlijk wil het er bij mij niet in, dat een stroomopname via een sleper over stroompuntjes
(en niet te vergeten: allerlei obstakels als wissels e.d.) betrouwbaarder zou zijn dan via een stroomafnemer
over één doorgaande leiding!
Maar als onomstotelijk bewezen is, dat dat het geval is, dan hijsen we toch gewoon de tweede panto ook!
Het tegendeel van wat Märklin beweerd is wel bewezen door een aantal Zwitserse modelspoorders, die een
grote baan hebben gebouwd, waarop zo'n 25 treinen tegelijkertijd kunnen verkeren (meer kan het bloksysteem
niet aan!). Het geheel digitaal bestuurd, de stroomvoorziening loopt exclusief via de...bovenleiding!
Het kan dus gewoon!
Het ergelijke van de Märklin-mythe is, dat het hun een argument in handen geeft om panto's alleen nog maar
mechanisch functioneel uit te brengen, een trend die al is ingezet en zich zeker nog zal verbre(i)den.
Ik bepaal liever zelf of ik met bovenleiding wil rijden i.p.v. dat dat voor mij bepaald wordt!
Afijn, ik raak hier compleet OT, maar moest ff m'n ei kwijt! 8o :D

Mvg, Willem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Zal wel weer met kostenbesparing te maken hebben.
Het nieuwste E-lok model van Brawa heeft óók al geen functionele panto's meer... :(
Re: MTC 21 versus PLUX 22
BlueTrain
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Tja, Wim, voorlopig zijn ze alleen elektrisch disfunctioneel, voor zover ik weet (d.w.z. niet op een stroomkring aangesloten).
De volgende stap is ze van plastic te maken, veel goedkoper....

Groet, Willem.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Kan een andere leverancier weer elektrische werkende panto's gaan leveren of misschien dat marklin het zelf gaat doen als extra optie!
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Volgens mij zijn we in dit topic begonnen met MTC 21 versus PLUX 22.

Laten we het daar maar weer over hebben, we dwalen met pantografen wel errug ver af van het onderwerp.

Gr. Fred.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Ok is ook goed heb nu nog een mtc21 in mij motorpost zitten ,maar ga deze vervangen door een plux22 met dragerprint!
en dan de marklin print eruit om de bodem helemaal vlak te maken zodat je niet meer tegen een lelijke print aankijkt als door de ramen kijkt!
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Is er eigenlijk een status update? Met andere woorden hoeveel zijn er besteld van de diverse uitvoeringen?
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
flyerman heeft het op het moment druk voor zover ik het heb begrepen,dus kan het even duren voor je wat hoort!
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23

Hier wordt beweerd, dat MTC staat voor Märklin/Trix Connector.
Dan zou de oude tegenstelling Märklin vs de rest van de wereld c.q. wisselstroom vs gelijkstroom
niet opgaan. Trix is natuurlijk ook een 3rail-syteem, misschien dat daaruit de verwarring is ontstaan.
De andere (gelijkstroom)-fabrikanten zagen de MTC standaard niet zo zitten (uit concurrentie-
overwegingen?) en kwamen als reactie daarop met Plux22.


Die bewering klopt niet. MTC staat voor Modern Train Connector, Morop norm NEM660.

Verder is Trix gewoon 2-rail en de 21MTC interface wordt nog steeds door div. fabrikanten, ook 2-rail, geleverd.

Met groet,
Ben.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: hmmglaser op maandag 19 oktober 2015, 17:20:11
flyerman heeft het op het moment druk voor zover ik het heb begrepen,dus kan het even duren voor je wat hoort!

OK  :)
Re: MTC 21 versus PLUX 22
BlueTrain
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: Spoorman op maandag 19 oktober 2015, 18:32:00
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 18 september 2015, 07:24:23
Hier wordt beweerd, dat MTC staat voor Märklin/Trix Connector.
Dan zou de oude tegenstelling Märklin vs de rest van de wereld c.q. wisselstroom vs gelijkstroom
niet opgaan. Trix is natuurlijk ook een 3rail-syteem, misschien dat daaruit de verwarring is ontstaan.
De andere (gelijkstroom)-fabrikanten zagen de MTC standaard niet zo zitten (uit concurrentie-
overwegingen?) en kwamen als reactie daarop met Plux22.

Die bewering klopt niet. MTC staat voor Modern Train Connector, Morop norm NEM660.

Weet ik! Link was een voorbeeld van dat niet alles, wat op Internet of in een wiki staat, noodzakelijk "waar" is.
Anderzijds zou het best kunnen, dat in een vroege fase MTC idd voor Märklin-Trix Connector stond, maar dat men
het om meer "acceptance" te verwerven bij andere fabrikanten "Modern Train Connector" heeft genoemd.
Ik vind de naam nogal "gezocht", dus het zou zo maar kunnen. Kan niet in het NMRA-archief om het uit te zoeken
(zonder gebruikersprofiel etc.) Waar de letters voor staan, is op Internet maar moeilijk te vinden, is mijn ervaring...

CiteerVerder is Trix gewoon 2-rail

Mijn grijze cellen zijn aan het verweken, denk ik!  8o Hoe ik daar nou toch bij kwam??? :O
(Notabene, mijn "vriendje" van vroeger had een Trix, die niet vooruit te branden was, was ik
ff blij met m'n Märklin)  :) :) :)

Mvg, Willem

Edit: eigenlijk valt het met m'n grijze cellen best wel mee: Trix heeft/had ook een 3-railvariant...
Re: MTC 21 versus PLUX 22
De voltooiing van de printjes komt naderbij, al kan ik nog geen datum zeggen door te veel externe factoren, lees leveranciers.

Wat ik mij af vraag, ik heb de optie gegeven voor de weerstandswaarde van 1k2 of 1k5. Ik zelf vind er niet veel verschil inzitten,
en mocht het licht te fel zijn kan je nog eventueel de lichtsterkte via de decoder dimmen.

Ik hoe ervan als mensen meedenken, kunnen degene die interesse hebben in de printjes, ook degene die al bestellingen hebben gedaan,
laten weten wat de voorkeur is voor de waarde?

Helaas kan ik geen poll aanmaken op dit forum, dus dan maar op deze manier.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
voor mij blijft het eender.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Mijn voorkeur gaat uit naar een lege print waar ik zelf de gewenste weerstanden op kan zetten.
Afhankelijk van wat voor leds er in de loc verdwijnen.
Connector solderen lukt ook nog wel. Zou handig zijn als die er wel bij zitten.
Ik dacht dat er ook een zelf te solderen versie beschikbaar zou komen,maar in de nieuwsbrief heb ik daar niets meer over teruggevonden.

Mvg Robin
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Zelf solderen is geen probleem, als je dat wilt kan het geregeld worden. Uiteraard krijg je de connector erbij.

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
denk idd dat leveren met een 1k2 weestand de beste oplossing is willen ze het zwakker kan dat makkelijk via de decoder maar heb je er 1k5 op zitten en wil je het sterker hebben moet je gaan solderen!
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Voor degene die de nieuwsbrief niet hebben ontvangen, de printjes zijn ondertussen klaar.

Er zijn drie versies. Een MTC21 adapter printje zonder aux versterker, eentje met aux versterker en een Plux22 adapter printje. Het laatste printje heeft de mogelijkheid om smd weerstandjes op de licht en functieuitgangen te zetten.

Hieronder een foto van de printjes. Helaas is de kwaliteit van de foto wat minder, daar kan ik even niets aan veranderen,

Voor interesse of meer info over de printjes, stuur me een PB.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Heb de printjes vandaag binnen gekregen ze zien er erg professioneel uit doe zeker niet onder voor die mtc21 printjes van ESU!
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Hi

Hele mooie en functionele printjes 40 stuks zijn binnengekomen en al twee stuks naar volle tevredenheid gemonteerd.

groet
Harald
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Harald,

welke decoders heb je op je gemonteerde printjes geplugd?

Ik vraag me af of er zonder problemen Märklin decoders op kunnen?

Tks

Grts

Johan
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Hi Johan,

Ik gebruik meestal ESU decoders.
Bij gebruik van M* moet je bij MTC21 opletten op de extra aux 3 en 4 of die wel of niet versterkt zijn.
Daarom is er een printje zonder- en met versterking.

groet
Harald
Re: MTC 21 versus PLUX 22

Harald

Dus zouden Märklin decoders ook moeten passen en werken.

Moet dan eens uitzoeken welke uitgangen op de decoders zitten.

Is er geen safe option waar het al dan niet aanwezig zijn van versterkte aux gebruikt kan worden?

Ik bedoel printje met versterkt Aux gebruiken en bij decoder die geen versterkte aux heeft geeft je printje dan ook niet meer dan de decoder aan kan op die twee uitgangen?

Grts

Johan
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Normaal gesproken zijn Aux 3 en 4 op de ESU decoder logische uitgangen. Wanneer daar een led op aangesloten wordt, gaat deze wel aan, maar de functie is niet te schakelen, met andere woorden de led gaat niet uit of aan, blijft branden. Door er een versterker op deze logische uitgang aan te sluiten krijgen je een volle functieuitgang.

Probeer eens op de functieuitgangen van de Marklin decoder een led aan te sluiten, of lampje, kan je deze aan en uit schakelen, dan heb je een versterkte uitgang.
(Naar mijn idee)
Re: MTC 21 versus PLUX 22
BlueTrain
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
 @citaat  Hallo Martin,

Ik vraag me af, of je weergave helemaal correct is... De kwestie is niet,
of er iets geschakeld kan worden (dat kan gewoon), maar dat de
geleverde stroom te gering is om als "voedingsstroom" te fungeren (zoals
bijv. de decoderuitgangen voor frontseinen die wel leveren).
ESU heeft daarvoor een klein mono-relaistje, dat wél te schakelen is via
de onversterkte uitgangen, waarmee je (dus) galvanisch gescheiden
grotere stroomverbruikers aan- en uit kan zetten. Is wel mono, dus
loc stroomloos --> geschakelde stroomkring verbroken...

Mvg, Willem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: flyerman op dinsdag 01 maart 2016, 23:05:12
Normaal gesproken zijn Aux 3 en 4 op de ESU decoder logische uitgangen. Wanneer daar een led op aangesloten wordt, gaat deze wel aan, maar de functie is niet te schakelen, met andere woorden de led gaat niet uit of aan, blijft branden. Door er een versterker op deze logische uitgang aan te sluiten krijgen je een volle functieuitgang.

Daar moet je ook nog een cv waarde voor aanpassen. Grote kans dat je onversterkt je led wel kan schakelen als je die cv aanpast.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd ,maar wel gehoord dat de uitgang onversterkt gebruikt kan worden.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Ik had er bij gezet naar mijn idee, omdat ik er niet helemaal zeker van was. Laatst geprobeerd een ledje te schakelen via een onversterkte Aux uitgang van een Lopi 4, die bleef branden en bij uitschakelen ging het ledje wel iets minder vel branden, er gebeurde dus wel iets. Een versterker er achter gezet en het werkte.

Aangezien ik geen Marklin decoders gebruik, alleen maar ESU Lopi V4, dacht ik dat het bij Marklin anders is, ik kan weinig info vinden van de Marklin decoders, behalve dat de functieuitgangen to 250 mA belast kunnen worden.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Er is een verschil tussen de Marklin en ESU decoders
en
Er is ook een verschil tussen de Marklin mSD Special en Marklin mSD 6094(x) decoders.


Mvg,
Peter
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Seinwezen
gast

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Ook ik heb wat printjes binnen gekregen.
Zien er inderdaad top uit :thumbup:.

Groeten Sander
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Hallo allemaal,

Ben met mijn eerste adapter-printje bezig.
Nu geeft de intellibox bij het lezen van de ESU decoder die er in zit een fout.
Nu is mijn vraag heb ik de print goed aangesloten of is er iets met de decoder?

Aansluitingen adapterprint:
+ = sleper
-  = huis/massa lipje motor
m1 = spoel-motor links
m2 = spoel-motor rechts
F0v = Lampje voor
F0s = Lampje achter
Common + = naar beide lampje (massa)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Zou goed moeten zijn. Zitten er koolborstels in?
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
 @citaat

Uhhh, nee. :oops:
Ik ga na het eten ze er in doen en het opnieuw proberen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Dank je wel Ben.
Probleem is opgelost, weer wat geleerd.
Nu de lok in regelen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Tja Ragoem .... de borsteltjes ...  :D

groet
Harald
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
In de adapter? :twisted:
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: Ragoem op dinsdag 10 mei 2016, 18:17:56

Uhhh, nee. :oops:


Reken maar dat je niet de enige bent die dit overkomt. Ik ben er ooit een 3/4 dag mee zoet geweest. :D
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Houd je van de straat Ben :D
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Citaat van: Spoorman op dinsdag 10 mei 2016, 20:08:14
Ik ben er ooit een 3/4 dag mee zoet geweest. :D
Ben toch wel blij met het forum, het was met dank aan jou toch iets sneller opgelost voor mij.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Ach na 2 dagen erachter komen dat de sleper er nog weer moest worden opgeschroefd ( Een marklin locomotief ja, geen 2- railer :mrgreen: ) is ook zoiets.... :mrgreen:
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
of deze: .... schakelaartje naar de pantograaf terwijl je alleen de puco's gebruikt.

groet
Harald

Re: MTC 21 versus PLUX 22
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Allemaal zeer bekende dingen die ik ook al gehad heb  :D
Vooral die schakelaar voor de bovenleiding heb ik lang naar gezocht.

Gr Dennis
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Voor alle die marklin decoders willen gaan gebruiken tot nu toe zijn bij mij alle mtc21 marklin decoders voorzien van versterkte uitgangen aux 3/4 en de decoders zijn tussen de 7 en 2 jaar oud :D
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Echte mannen rijden Esu Mark. ;)
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2008

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
 @citaat
Ooh, ik dacht Mercedes :D

Groeten,
Ton.
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Mijn eigen ervaring met marklin vs esu is dat ik tot op heden nog geen reden heb kunnen vinden om marklin decoders te gaan vervangen voor esu.
Heb nu net mijn eerste zimo decoder aangeschaft eens kijken of die leverd wat ik er van verwacht,zimo heeft een groter leverings programma dan esu meer verschillende afmetingen keuze in uitgangen :D
Re: MTC 21 versus PLUX 22
Ik ben niet ontevreden met de Zimo decoders in mijn Fleischmann 3rail compatibele locs.
Maar voor ombouw klusjes kies ik voor ESU.
Omdat ik een Lokprogrammer en decodertester van ESU heb... ;)