@Ad,
Misschien ging ik iets te kort door de bocht, maar ik heb niets tegen de 21MTC hoor!
Ben niet zo op de hoogte van de historische ontwikkeling van loc-decoders, maar waarschijnlijk
was de 21MTC destijds een revolutie op decoder gebied. Maar hij is er gekomen met een bepaalde
motor in het achterhoofd. Die motor schijnt niet zo'n succes te zijn (lees ik her en der, heb er zelf
geen ervaring mee), maar als je die motor niet hebt zit je met een pin, waar je niks mee kunt voor
zover ik nu weet (ben nog lerende), terwijl hij voor iets anders gebruikt had kunnen worden. Er is niets
tegen experimenteren met andersoortige motoren, maar of de C sinus Softdrive een gelukkige keuze is
geweest, kun je je afvragen. Maar t.g.v. die keuze zitten we nu wel met de 21 MTC-standaard (en wie
weet voor hoelang nog wel). En dat bedoelde ik met verkeerde keuze, niet zozeer de 21MTC op zich...
(al schrijf ik dat, toegegeven, in de laatste zin wel...)
Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
[...] mede omdat er maar weinig locs zijn die meer dan 4 AUX poorten nodig hebben.
Dat ben ik niet met je eens, zie bijv. de reactie van Alphons eerder in dit draadje. Het is mooi, dat locs
tegenwoordig vrijwel standaard sluitseinen hebben, maar een trekkende loc met sluitseinen is eigenlijk
geen gezicht. Dat kost je al twee functies, om dat te scheiden. Verlichting machineruim, verlichting
cabines en je bent al zo'n beetje door je functies heen. Dan kun je nog denken aan aparte rangeerverlichting
volgens bijv. het DB-Seinboek, niet volgens de meest gangbare praktijk, afsluiten van de stroom op stroom-
voerende koppelingen, rookgenerator bij diesel- en stoomlocs en bij de laatsten nog verlichting van het drijfwerk.
En dan ben ik de Telex-koppelingen nog vergeten.
Zelf probeer ik een schema uit te dokteren voor een Wendezuglok met sleper-omschakeling, waarbij de
loc- en stuurwagenseinen blijven functioneren voor een rood sein, en ik ben al min of meer tot de conclusie
gekomen, dat vier functies dan niet genoeg zijn om dat allemaal te regelen. Dus kijk ik ook naar Plux22 decoders.
De mogelijkheden zijn er, en uit de reacties in dit draadje blijkt wel, dat veel modelspoorders dat willen.
Citaat van: Kappa op donderdag 17 september 2015, 23:53:59
Ik denk niet dat Marklin de ambitie van ESU heeft om haar locs vol met toeters en bellen te gaan stoppen.
Dat vraag ik mij af. Als ik de heren van de Ontwerpafdeling bijv. op Märklin-TV beluister, ben ik eerder geneigd het
tegenovergestelde te denken. Men probeert innoverend bezig te zijn, en komt met oplossingen, waarvan ik betwijfel,
of modelspoorders daar op zitten te wachten. Ik denk daarbij bijv. aan de uitstappende passagiers van de LINT. Maar
misschien vinden anderen dat wél heel leuk, dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Een ander voorbeeld, waarbij ik de beslissing niet begrijp, is de nieuwe, op de helling staande, uitvoering van de
Lufthansa-trein. De BR 111 wordt dit keer met bedienbare pantografen uitgerust. Leuk denk je, panto's omhoog,
stroomafnemer omschakelen en gaan met die... Nee, dus. Omdat voor het hijsen en zakken van de panto's stroom
nodig is (van de middenleider uiteraard), is er voor gekozen de panto's niet elektrisch functioneel uit te voeren.
Tja, wat is de zin dan nog van deze gimmick, denk ik dan. Veel digitale rijders rijden sowieso met neergelaten panto's.
Maar wel uitgevoerd met schakelbare cabineverlichting, dat dan weer wel.
Nah ja, dat begrijp ik dus niet. Het zal te maken hebben met het officiële standpunt van Märklin, dat digitaal rijden
en bovenleiding onverenigbaar is....
Persoonlijk zie ik meer heil in ontwikkelingen, zoals die door T4T in gang zijn gezet, dat zijn functionaliteiten, waar
de modelspoorder wat aan heeft, maar voorlopig(?) (als ik het goed heb opgepikt) wel loeiduur...
CiteerIk lees wel dat de 21mtc voor 3rail is bedoelt en de Plux voor 2rail, maar of dat echt zo is
en waarom men hierin onderscheid zou maken....
Hier wordt beweerd, dat MTC staat voor Märklin/Trix Connector.
Dan zou de oude tegenstelling Märklin vs de rest van de wereld c.q. wisselstroom vs gelijkstroom
niet opgaan. Trix is natuurlijk ook een 3rail-syteem, misschien dat daaruit de verwarring is ontstaan.
De andere (gelijkstroom)-fabrikanten zagen de MTC standaard niet zo zitten (uit concurrentie-
overwegingen?) en kwamen als reactie daarop met Plux22.
Bij ESU kun je een Plux22 decoder krijgen met M4 protocol, dus het onderscheid 2- of 3-rail is niet relevant....
BTW: waar ik hierboven functies schrijf, bedoel ik natuurlijk functie-uitgangen,
je weet het maar nooit op dit forum...
Mvg, Willem