Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MTC21 Decoder adapter

Gestart door flyerman woensdag 17 juni 2015, 11:00:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2015

offline
MTC21 Decoder adapter
Weet niet of ik het hier neer mag zetten maar wil graag het volgende onder de aandacht brengen.

Ik zelf ben een voorstander van ESU decoders die een 21 polige MTC connector hebben voor het ombouwen van Marklin locs.
Het voordeel van zo'n decoder is dat je deze makkelijk kan verwisselen, het nadeel is dat je een adapterbordje moet hebben om de decoder in te zetten. En dit  adapterbordje is prijzig.

Nu ben ik er zelf een aan het ontwerpen met een AUX 3 en 4 versterker erop, de kostprijs ligt momenteel, afhankelijk van hoeveel ik er laat maken op zo'n 3 euro, (Onderdelen, ongemonteerd). Dan zitten de voorschakel weerstanden voor de desbetreffende leds al bij. Deze worden op het adapterbordje gesoldeerd.

Zonder AUX 3 en 4 versterker gaat er zo'n 50 cent vanaf. Is het zelfde printje, maar er moet alleen een doorverbinding gesoldeerd worden.

Het bordje past in de nieuwe en oude decoderhouders van Marklin, ben aan het kijken of ik een gaatje erin kan maken om hem rechtstreeks vast te zetten met een schroef. (denk wel aan isolatie!)

Nu vroeg ik mij af of er mensen interesse hebben hierin. Hoe meer hoe goedkoper.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Hi

Ook ik ben "voorstander" van de ESU's. dus zeker interesse voor enkele printjes maar wel graag de maten en evt. een foto

groet
Harald
Re: MTC21 Decoder adapter
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Heb zoiets al gemaakt, is evt ook beschikbaar voor forumleden.

Re: MTC21 Decoder adapter
Ik heb het bordje nog niet laten maken, maar het heeft de afmeting van de Marklin platine en de oude 6090X decoders, past dus in zo'n houdertje.

Hieronder het ontwerp.
Re: MTC21 Decoder adapter
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: MTC21 Decoder adapter
Graag.  :)
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
R7 en R8 voor weerstand evt. Led verlichting?
Re: MTC21 Decoder adapter
Inderdaad, momenteel gebaseerd op led verlichting.

Weerstanden eraf laten, doorverbinden en er kunnen gewone lampjes op.
Re: MTC21 Decoder adapter
Hoi

Je zou ook onder R7/R8 een extra baantje kunnen leggen dat gebruikers met LED verlichting dan eenvoudig kunnen doorkrassen; voor het plaatsen van de weerstanden.
Ik ga ervan uit dat gebruikers zelf weerstanden plaatsen, aangezien de waarde toch per geval bekeken moet worden.

Overigens zou ik ook graag voorschakelweerstanden bij AUX3/4 zien.

Bart
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
vind het ook interessant en dezelfde opmerking als hierboven.Mss ook die 5V vermelding weglaten.Als die maar 3 à 4 euro/stuk kosten ben ik kandidaat voor 5 stuks.
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik neem de opmerkingen mee, aux 3 en 4 voor schakel weerstanden ben ik vergeten, zal ze toevoegen.

Die baantjes onder de weerstanden is een goed idee. Al soldeer ik liever zelf een bruggetje dan te gaan krassen.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Leuk ding.

Ik heb ze ook in de koker zitten.

Mijn ervaring is echter dat je ze soms maar weinig nodig hebt op deze manier.
Bij veel ontwerpen zijn de wensen weer anders, zodat ik wel de bassis gebruik en dan de schakeling verder ontwerp naar behoefte, zoals cabineverlichting rijrichtingsafhankelijk ed.

Gr.
Marcel
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Volgens mij kan je die print ook een stuk kleiner maken dan is die ook voor andere loc's te gebruiken.
Het voordeel vind ik dat je zelf de weerstanden voor de led's kan monteren.

groet
Harald
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik heb hem juist ontworpen om hem in die Marklin houders te stoppen.

Andere merken hebben vaak al een aansluiting voor een 8 polige connector. Dat zit dan voor analoog zo'n klein printplaatje op.

@Marcel. Die dingen doe ik met het programmeren van de decoder.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Mooi ontwerp !
Ik zou de weerstanden helemaal weglaten,
zodat iedereen dat op eigen wijze kan invullen.
Re: MTC21 Decoder adapter
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik heb hier ook zeker interesse in.
Laat maar weten als je zeker weet of je doorgaat met dit idee.

Groetjes Dennis
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Absoluut interesse, maar dan wel graag net als ESU51968 met ruimte voor SMD weerstanden, maar ook mogelijk zonder SMD weerstanden. Graag voor alle AUX uitgangen de mogelijkheid om SMD weerstanden te plaatsen.

Citaat van: Looney Tunes op woensdag 17 juni 2015, 11:20:22
Heb zoiets al gemaakt, is evt ook beschikbaar voor forumleden.
Voldoen helaas niet aan de standaard afmetingen die gangbaar zijn. Eigenlijk jammer dat je hem niet in de lengterichting van de decoder hebt ontworpen. Zo past hij in veel locomotieven niet. En geen soldeerpads voor weerstanden.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
mss een idee om de versterker  AUX3/4 een beetje naar links te plaatsen en dan alle SMD weerstandjes op 1 lijn aan de rechterkant.
Re: MTC21 Decoder adapter
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, oogt mooier.

Ik denk dat ik er ook een schroef gaatje in maak om heb te kunnen bevestigen zonder houder. Ga er binnenkort mee verder en post het hier.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Schroef voor de bevestiging.
Daar kun je dan gelijk de massaaansluiting naar het Lochuis mee maken.

Robin
Re: MTC21 Decoder adapter
Dat was de bedoeling
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
als je er niet tegenop ziet kan dit mss ook doorgetrokken worden naar een ander treinliefhebbers forum.Daar zitten zeker liefhebbers en zo wordt het steeds goedkoper om ze te maken .
Re: MTC21 Decoder adapter
Als ik het ontwerp klaar heb, heb ik daar heb geen moeite mee.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
ok prima.Zorg ik daar dan voor :)
Re: MTC21 Decoder adapter
Let wel er zijn verschillen in de AUX uitgangen, niet allen tussen ESU en Marklin maar ook tussen de Marklindecoders onderling.


Mvg,
Peter
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Zou het ook niet makkelijk zijn als je een standard model maakt die gemonteerd word geleverd! Als je dat voor een redelijke prijs kunt realiseren! Voor mensen die nog wel een draadje kunnen solderen maar de rest niet, en voor mensen die wat minder tijd hebben(mijn hobby kast begint vol te lopen met onderdelen die nog in elkaar moeten)begin langzaam tijd gebrek te krijgen! Dat was vroeger wel is anders!
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Helemaal fantastisch dat er dit soort initiatieven zijn. Ik kijk uit naar het resultaat!

Groet, Jasper
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Heb ook wel interesse in enkele exemplaren. Ziet er al veelbelovend uit.
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik heb een aantal decoders zond adapterplatine dus ik heb  ook interese  liefst bestukt  heb nog niet genoeg ervsring om ze zelf te bestukken   :(
Grts

Johan
Re: MTC21 Decoder adapter
@hmmglaser. Ik kan ze laten bestukken, maar daar zitten kosten aan, voor geringe getallen is dat heel prijzig.

Het enige wat er eigenlijk op moet is de connector op de decoder op te prikken, de rest is optioneel. De Aux versterker is afhankelijk van de gebruikte decoder en instellingen niet nodig.

De achterliggende gedachte aan het ontwerp is dat steeds meer mensen LED's gaan gebruiken bij de ombouw, vandaar de plaats voor de weerstanden. Personen die geen leds willen maar lampjes kunnen er draadverbindingen over (laten) solderen. Ik heb nagedacht om baantjes onder de weerstanden te doen, zoals voorgesteld, maar heb besloten dat niet te doen. Een bruggetjes is zo gesoldeerd en wegkrassen voor LED gebruik, daar ben ik geen voorstander van, je beschadigd heel snel iets als je dat niet voorzichtig doet.

Hieronder een aangepast ontwerp, een gaatje toegevoegd om hem vast te schroeven, ligt aan massa. Is 2 mm groot en de maximale diameter van de schroefkop is 3 mm. Verder de soldeereilandjes wat vergroot. Ben nu aan het kijken of ik er iets grotere weerstanden op kwijt kan, dat soldeert makkelijker. Dit is afhankelijk van de gebruikte header (connector), degene die ik nu heb is net ff te laag.

Ook hieronder nog even een binnenverlichting printje dat ik heb gemaakt, alleen digitaal te gebruiken en rechtstreeks op de decoder aan te sluiten, Voorschakel weerstanden zitten op het printje. Warm witte LED's en een print trekt 22 mA. In 4 secties van 3 LED's. Af te korten of uit te breiden.
Houdertje erbij om de printen in de wagons te zitten, 3D geprint, kopie van het Marklin houdertje eigenlijk.

Kan bestukt worden voor de mensen die dat niet zelf kunnen, ben alleen heel weinig thuis, dus men moet wat geduld hebben.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
ik vind het MTC printje perfekt zo.Ik wacht nog ff om het op het andere forum te zetten.Daar zullen zeker liefhebbers zijn en zo kunnen de kosten verlaagt worden door een grotere oplage.Op dat forum hebben we trouwens al zo een project voor ledvoeding uitgevoerd (in huisjes enzo).
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik vind hem zelf ook wel goed, grotere weerstanden wordt erg lastig.

Ik heb even gevraagd of ik er een prototype van kan laten maken, dit kan normaal alleen maar enkelzijdig. Ik wacht dat even af.

Ik heb headers (connectors) besteld via een goede winkel in Haarlem, ik ben daar volgende week pas weer. Even kijken of die goed zijn. Op degene die ik nu heb ligt de decoder te laag.

Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Ziet er toch wel netjes uit.

wat zijn de kosten voor 10 stuks?

Gr. Marcel
Re: MTC21 Decoder adapter
De kosten zijn afhankelijk hoeveel ik er laat maken, als ik er 100 laat maken is de prijs ongeveer 1,30 euro voor het printplaatje. Connector is eigenlijk het duurste, heb de juiste nog niet gevonden, maar bij 100 zal die prijs ook zakken. Onderdelen zijn redelijk goedkoop, zeker als je ze per veel inkoopt.

En dan ligt het eraan of je ze zelf soldeert. Ik denk dat het wel rond de 3 euro blijft. Gesoldeerd iets duurder.
Re: MTC21 Decoder adapter
Momenteel interesse voor zo'n 80 stuks.

@Bellejt, wat mij betreft kan je het ook op het andere forum zetten, nog geen exacte prijs noemen aub, want die weet ik ook nog niet natuurlijk, al zal het wel goedkoop blijven. Maar nog een paar onzekere factoren.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2010

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Waardeer de interesse maar op naar 90 stuks. ;)
Ik wil er ook wel 10
En ik zal even wat kennissen attenderen voor een eventuele reservering.

Mvg Robin
Re: MTC21 Decoder adapter
Toch even eentje gemaakt zonder weerstanden en versterker. Alleen voor de decoder. Indien genoeg interesse kan deze ook gemaakt worden,
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
ok ik zet het op het andere forum ;)

Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2006

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Een goede middag Martin,

Voor mij ook 10 printjes aub

Mvg

Olivier 77
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: MTC21 Decoder adapter
zelf vergeten te vermelden dat het er voor mij ook 10 mogen zijn hé  :)
Re: MTC21 Decoder adapter
Even een vraagje aan allen die een printje willen hebben. Ikzelf gebruik altijd een weerstand van 1k2 of 1k5 als voorschakelweerstand voor de LED's. Dit is natuurlijk afhankelijk van het LED en de spanningsval. In de decoder zelf valt de helderheid ook nog te regelen.

Het is voor mij wel mogelijk om verschillende waardes van weerstanden erbij te doen cq er op te solderen, welke waardes zouden jullie willen hebben?

Ik zou het ook prettig vinden als jullie het aantal printjes en eventueel weerstandswaardes via PM door te geven. Nadat ik weet hoeveel er gemaakt moeten worden, kan de prijs bepaald worden.

Volgende week komt als het goed is mijn prototype printplaat. Deze ziet er niet zo mooi uit als de uiteindelijke maar het geeft een indruk.

Re: MTC21 Decoder adapter
De drie mogelijkheden, zoals eerder gezegd kan er bij genoeg animo ook een van de andere versie gemaakt worden.

Ook eentje gemaakt zonder weerstanden maar met aux versterker.
Re: MTC21 Decoder adapter
voor mij ook 10 stuks

Grts
Johan
Re: MTC21 Decoder adapter
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: MTC21 Decoder adapter
Interesse; heb je nog binnenverlichting printjes en wat zouden ze dan kosten?

Overigens zeker belangstelling voor minimaal 20x 21mtc printjes met aux en voorschakelweerstand.
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik heb dertig binnenverlichting printjes voor mijzelf gemaakt. Per dertig was de kale print 4,70 euro,wat onderdelen, 12 leds en 4 weerstanden, ongeveer 1,60 erbij. Dus de kosten zijn laag.
Re: MTC21 Decoder adapter
Verdere ontwikkelingen in een nieuwsbrief.

Inschrijven op de nieuwsbrief service om op de hoogte te blijven.
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Hoe meld ik mij aan voor de nieuwsbrief?

Groet, Jasper
Re: MTC21 Decoder adapter
Lid sinds: 2008

offline
Re: MTC21 Decoder adapter
Hoi Jasper,

Mailtje sturen naar nieuws-subscribe[at]3rail.nl.
Zie ook dit topic.

Groeten,
Ton.
Re: MTC21 Decoder adapter
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: MTC21 Decoder adapter
Ik kijk met spanning uit naar de nieuwsbrief hierover.  :)
Re: MTC21 Decoder adapter
Nieuwsbrief is vorige week verstuurd. Stuur me even een pb als je hem niet ontvangen hebt, dan stuur ik heb naar je privé e-mail adres.
Re: MTC21 Decoder adapter
Een vraagje, zijn die printplaatje nog te bestellen?

Mvg, Joop.