Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

voorbeeld vieze motor

Gestart door fredrans dinsdag 16 juni 2015, 11:00:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2010

offline
voorbeeld vieze motor
Ik nam een "goedlopende" lok over. Nou hij liep maar uiterst traag. Toen ik de motor opende zag ik wat aan de hand was. Over smerig gesproken.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Ja die kan wel wat aandacht gebruiken.
Maar niet getreurd als je het goed aanpakt komt het helemaal in orde.
Maak de collector schoon met een glasvezelpen en het loopwerk in een badje wasbenzine uitwassen.
Nieuwe koolborstels en eventueel antislipbandjes completeren het geheel.

grt Piet.
Re: voorbeeld vieze motor
 :warning: :warning: :warning: :warning: :warning: :warning: :warning:
Ik wil ook de aandacht vestigen op het gebruik van een glasvezelpen, deze is uiterst giftig, bij gebruik ervan vliegen kleine deeltjes rond in de lucht die je inademt, let daar bij op want de vezeltjes blijven vast zitten in je longen en kunnen kanker veroorzaken. :warning: :warning: :warning: :warning: :warning: :warning: :warning:
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2012

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Hallo Jørg, je hebt deze waarschuwing al eerder laten horen, maar als ik op zoek ga (Google) naar de gevaren van de glasvezelpen kom ik helemaal niets tegen. Waar komt jouw waarschuwing vandaan?
Re: voorbeeld vieze motor
Glasvezelpen is niet giftig. De vezeltjes kunnen echter wél in ogen en longen geraken en schade veroorzaken.
Dus: Stofbril op en mondkapje dragen :important:

Uit het EG Sicherheitsdatenbatt van Conrad over de pen:
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Die loc heeft al flink wat (kilo)meters op de teller staan. Zie de wielflens van de middelste as, daar is de chroomlaag helemaal weggesleten.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Citaat van: Jørg op dinsdag 16 juni 2015, 11:12:52
Ik wil ook de aandacht vestigen op het gebruik van een glasvezelpen, deze is uiterst giftig
Dit is echt onzin.
Natuurlijk gebruik je een mondkapje en een bril.
Maar giftig nee hoor! Echt niet.

grt Piet.
Re: voorbeeld vieze motor
Citaat van: nobody op dinsdag 16 juni 2015, 12:10:07
Glasvezelpen is niet giftig. De vezeltjes kunnen echter wél in ogen en longen geraken en schade veroorzaken.
Dus: Stofbril op en mondkapje dragen :important:
Uit het EG Sicherheitsdatenbatt van Conrad over de pen:
;) :idea:
Re: voorbeeld vieze motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Citaat van: fredrans op dinsdag 16 juni 2015, 11:00:48
Ik nam een "goedlopende" lok over.
Fred, heb je die foto al naar de vorige eigenaar gestuurd? ;)
Re: voorbeeld vieze motor
Wim

Je zegt zelf dat het schade veroorzaakt dat is dan toch gelijk aan giftig, niet.
Re: voorbeeld vieze motor
Vuur kan óók schade veroorzaken, doch is niet giftig... ;)
Een vuist in je gezicht, kán gebit schade veroorzaken, doch is niet giftig.
Glasvezel is niet giftig.

Re: voorbeeld vieze motor
Gewoon collector uitwassen met wasbenzine en droogblazen, of goed laten drogen.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2010

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Ik heb de lok gekocht via MP. Dus dan heb je geen mail-adres . Dus dat lukt niet.
Verder wordt er veel verteld over gif. Laat ik ook een duit in het zakje doen. Wasbenzine is ook niet echt bevordelijk voor de gezondheid. Alleen gebruiken in goed geventileerde ruimten (liefst buiten) Het is net als verf op olie basis. Je krijgt gif binnen via het inademenen. Dat gif wordt opgeslagen/ afgebroken in ondere andere de lever en nieren. Breken die onvoledoende het gif af of hebben ze al veel gif opgeslagen uit het verleden dat kan dat ernstige gevolgen hebben. Dus letop en ga niet  uren in de damp van het spul zitten.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2010

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Van vies naar schoon
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2008

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Heb maar ff een zonnebril opgezet, zo dat het glimt B) :thumbup:

Groeten,
Ton.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2013

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Oeh, prachtig! Ik vind zo wel de eerste als de tweede foto geweldig, om verschillende redenen. :o)

Maar wat ik mij nu wel af vraag, van welk type loc is dit motorstel? Hejje een Märklin typenummer voor ons?
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2010

offline
Re: voorbeeld vieze motor
TEE 103  De wel bekende 3054 die de lak vaak loslaat dus dat wordt de volgende klus maar dat is moeilijker dan een badje vullen met wasbenzine.
Re: voorbeeld vieze motor
Lid sinds: 2013

offline
Re: voorbeeld vieze motor
Ah, mooi model. Is die kap ook zo smerig als de motor was? Dat vraagt om meer voor & na foto's!

Wanneer de kap mooi schoon is kan je d'r misschien maar beter een 60944 in zetten. Heb je meteen een trommelcollectormotor waarvan de koolborstels minder troep achter laten. ;)