Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!

Gestart door AnalogDriver zondag 14 juni 2015, 16:56:16

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
En dit is hoe ik al mijn asjes behandel.

Zelf gemaakte houder uit hout.
Inklemmen, 2x spuiten aan elke kant vanuit alle richtingen, even drogen en loshalen.





4x32 =128 per keer met deze mal.
Wel goed de verschillende maten wielen uit elkaar houden.

Roestbruin met nog wat donker afwerken, allemaal airbrush.
Voorzichtig met een sponsje de puntjes afnemen.







De groefjes voor de assen heb ik uit de hand met een Dremel met slijpschijf geslepen. Timmermansoog voor hoe diep en breed, en passen natuurlijk ter controle. Alle 120+...






Oh, ook handig om de latjes te nummeren, ze moeten elke keer in dezelfde volgorde en stand ingeklemd worden.


















   



























     











   



   
   

















Nou, dan hoef je ze alleen nog maar even terug te plaatsen in de wagons? :D

Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Nadat de loopvlakken en flenzen weer blank gemaakt zijn... ;)
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Euh, ja. Nou. Als het  nodig is.  ;)

Wagons met binnenverlichting: ja
Modulebaanrijden met massadetectie: ja. Schroevendraaiertje er op en draaien maar! Niet alle wielen even perfect, als het maar genode is.

En om het af te maken ja conform voorbeeld een smal reepje glimmend metaal.

Het is wel een dun laagje airbrush gespoten verf op het loopvlak door de richting van spuiten.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hajo,

Het oog van de meester. :thumbup: :thumbup:

Garoetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Dag Hajo.

Wat een werk is dat zeg :eek: alleen al om de mal te maken!
Maar je hebt dan ook wat: die bling-bling wielen zien er niet uit,
waarbij de gespoten versies 'als echt' zijn ...  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Oh, in mijn draadje met 'AnalogDriver's Weathering eigen resultaten' zijn wel wat foto's te vinden van wagons met deze wielen. Kijk vooral bij de recente posts. Bijvoorbeeld de NS IC rijtuigen, zoals die op de foto staan zie je het goed.

Mal maken viel wel mee, alleen dus die 120+ sleuven, maar is ook geen uu-ren werk.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Citaat van: 3rail op zondag 14 juni 2015, 19:56:54
anders worden ze zelf weer blank door
het rond rijden.
En waar blijft die afgereden verf... :help:
Juist... :important:
Moet je weer railpoetsen... ;)
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hoewel de wielen er erg mooi uitzien, moet ik toch zeggen: Maak de loopvlakken schoon. Doe je dit niet en ga je er mee rijden wordt de gehele baan smerig. Vooral funest voor clubbanen.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Clubbanen moeten sowieso gepoetst worden. En gezogen.

Ik kreeg wel 1xklachten over andere wielen die zo snel vuil werden. Maar of dat nu verf was vettigheid uit goed te gesmeerde wiellagers en loks... Zag er erg zwart uit.


Nu ben ik erg van iets gewoon testen in plaats van aannames  ;)
En ik heb een inrij baantje, cirkel, waarop ik wel eens een treintje met niet nog schoongemaakte loopvlakken wil laten rijden, een paar uur, en kijken

- hoe snel de verf er af slijt
- is er massadetectie?
- worden schone wielen van een andere wagon in een trein vies van die loslatende dunnen verflaag?

Kan dit nu niet doen, over een week of twee kan ik deze test uitvoeren.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hoi Hajo,

Je bent lekker bezig.  :thumbup:
Een optie is om een 3mm multiplex plaatje te nemen en daar gaatjes in boren met de (loopvlak) diameter van de wielen.
Je stopt alle wielen in de gaatjes en dan airbrushen.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hoi Hajo,

Ziet er goed uit, ben wel benieuwd naar het wel of niet nodig zijn van het loopvlak poetsen.

@ Ad: Met jou voorstel blijven de wielflenzen natuurlijk ook schoon en dus glimmen..

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!

Hier nog even een foto van een resultaat op een goederenwagen:

   

De test, vuile en schone wielen in een trein en uuren laten rijden, kijken wat er nu echt aan verf los laat, ga ik proberen vandaag te laten rijden. Zal wel even zoeken zijn naar enkele schone wielen, want ik ben eindelijk klaar met wielen verwissel. Eindelijk geen wagon meer met glimwielen  :D
Wielen naar voorbeeld - weg glanzende wielen! - De rij-test en resultaten

OK, de testrun en de TESTRESULTATEN.

Ruim een week geleden de test uitgevoerd, maar nu pas tijd om foto?s te plaatsen. Hierbij dan.


Nog even samengevat:

Citaat van: nobody op zondag 14 juni 2015, 17:11:55
Nadat de loopvlakken en flenzen weer blank gemaakt zijn... ;)

Citaat van: Ragoem op dinsdag 16 juni 2015, 10:29:01
Hoi Hajo,

Ziet er goed uit, ben wel benieuwd naar het wel of niet nodig zijn van het loopvlak poetsen.

Hartelijke groet, Ragoem

Citaat van: Wijbe op maandag 15 juni 2015, 21:44:12

Hoewel de wielen er erg mooi uitzien, moet ik toch zeggen: Maak de loopvlakken schoon. Doe je dit niet en ga je er mee rijden wordt de gehele baan smerig. Vooral funest voor clubbanen.


Citaat van: nobody op maandag 15 juni 2015, 18:04:10
Citaat van: 3rail op zondag 14 juni 2015, 19:56:54
anders worden ze zelf weer blank door het rond rijden.
En waar blijft die afgereden verf... :help:
Juist... :important:
Moet je weer railpoetsen... ;)

Citaat van: 3rail op maandag 15 juni 2015, 21:13:45
op je antislip banden. ;) ;)

:O :?

Een aantal beweringen of veronderstellingen waarvan ik mij soms, met alle respect, afvraag in hoeverre dit op feiten, ervaringen en waarnemingen is gebaseerd. Wil niemand beledigen hier, maar ik denk: zelf uitproberen, testen, laten we gewoon maar eens kijken!   8)


Test Doel: vaststellen of deze beweringen kloppen, of het noodzakelijk is om de wiel-loopvlakken schoon te maken en of er vreselijk veel vuil op andere, schone, wielen en op anti-slipbandjes komt; en of electrisch contact daardoor verslechterd.
Tevens: is massa detectie gehinderd door gespoten wielen?



De test opzet: laat een trein met gespoten wielen en één wagon met schone nieuwe wielen langdurig rijden, wielen vergelijk voor en na.


De beginsituatie: een treintje wagons met roestkleur/donker gespoten wielen:










Er tussen reed één wagon met spik splinter nieuwe wielen:  de 3rail forum wagon! :)

En een lok met schoongemaakte wielen. Helaas stond deze digi lok na een uur testen stil, kortsluiting. :(



Ik heb de baan toen op Analoog geschakeld en een good old BR 1512 analoog uit de vitrine gepakt, die had pas echt schone wielen.


Allereerst, en daar heb ik gene foto?s van omdat je dit lastig met twee handen kunt maken, heb ik enkele van de gespoten wielen met een Multimeter op weerstand gemeten.

Voor trein-bezetmelding middels massadetectie moet er immers geleiding zijn tussen 3-rail wielen, ene en andere wiel.
Ik heb de pinnen als ware het railstaven op de gespoten loopvlakken gehouden, meerdere plekken op meerdere wielen ( > 10 metingen)

Wat meet ik: soms even geen geleiding, maar meestal wel. Vaak even ~100 Ohm weerstand, wat volgens mij al niet veel is en wellicht door menig bezetmelder al gezien wordt als ?contact?, bezet. Daarna gaat de weerstand richting 0. Vooral als je de contactpennen beweegt over het loopvlak zoals ene railstaaf over rijdende wielen, is er gewoon geleiding of hooguit ~100 Ohm weerstand!!


Dus argument ?geen electrisch contact, bezetmelding werkt niet met gespoten wielen? durf ik al te ontkrachten. Nog zonder dat er één wiel is schoongereden, durf ik te beweren dat een wagon met gespoten wielen, zeker rijdend, doorgaans gewoon massa detectie verzorgd, geen probleem.



Goed, we gaan rijden:  Dit reed zo rond op mijn test/inrijbaanje. In totaal ruim 7 uur continu.












Na de lokwissel in het eerste uur, heeft de analoge Mä BR 151 electrische lok ruim 6 uur achtereen gereden op 80-85% van trafovermogen. Dus flink doorrijden. Overigens was de lok nauwelijks ?warm? hierna! Stoere lok die 6-assige metalen Mä BR 151.


Na deze in totaal ruim 7 uur, heb ik de wielen bekeken. Ik zag toen al zo een significant verschil, dat ik de test run heb beëindigd.
Eerst de trein langzamer laten rijden om te zien of er nu wel slecht baancontact was. Nou, die kroop netjes langzaam rond hoor, geen probleem.

Kijk even mee wat ik zag: dezelfde wagons met in het midden de 3Rail forum ketelwagon twee-asser. En de BR 151 zes-assige lok:







En de antislipbandjes. Hij mist 1 anti splipband, maar dat was al vooraf. Hoe vuil zijn die?


         















En de controle wagen, de 3Rail forum ketelwagen:





Duidelijk ingereden nu , zie de sporen op de wielen, maar vies??




Wat zien we dus?

-   De gespoten wielen hebben na deze 7 uur rijden schone loopvlakken
-   De schone wielen van de controle wagon en lok, zijn nog steeds schoon!

Maar waar blijft dat stof-vuil wat duidelijk van die loopvlakken afgereden is?
In de lok, tandwielen e.d.? Niets van te zien.
Dan moet het wel op de baan liggen, rond de railstaven. Net echt!

Tja, beetje lastig te beoordelen omdat deze railstaven ook al bruin geverfd waren en dit baantje behoorlijk vies was al. Voor de test run was ik er grondig maar weer eens met een railgom overheen gegaan.




Mijn conclusies zijn dan ook:

1)   Wielen spuiten zonder de loopvlakken schoon te maken, leidt waarschijnlijk niet tot verhinderen van massadetectie
2)   Na een of meerdere uren rijden, zijn de gespoten loopvlakken sowieso schoner, conform voorbeeld.
3)   Er is niets te zien van sterk vervuilende schone wielen!
4)   Ook de anti slipbandjes van loks pikken het verf-vuil niet zichtbaar op.
5)   Het is niet noodzakelijk om de loopvlakken van gespoten wielen schoon te maken t.b.v. massa detectie of vervuiling van andere wagons of loks.
6)   Naast de railstaven komt waarschijnlijk  wat vuil-stof. Dit is conform voorbeeld en hindert het rijden niet. Bij het weatheren van een baan hoort daar ook al wat stof/vuil. Verder zal een baanstofzuiger heirvan een deel weer oppikken. Dus ook hier geen probleem voor clubbanen te constateren.


Wellicht dat, en zo doe ik dit in elk geval, je wielen van personenwagons met binnenverlichting wel gelijk al zelf schone loopvlakken wil geven. Dit kan eenvoudig door de wielen te draaien en er een  middels een schroevendraaiertje  op te zetten.


Goed, samengevat, ik vond het leuk om nu eens deze test uit te voeren en te zien wat er gebeurt. Voortaan zet ik met een gerust hart mijn wagons op de Niedrtalbahn clubbaan. :thumbup:


Hajo
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Was je rails nu na afloop schoon of vuil ?
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!

Railstaven en pucko's zonder meer schoon  O:-D. Langzaam rijden rondje rond.

Naast de railstaven... lastig te zeggen. We kunnen vooralsnog alleen aannemen dat zich daar wat vuilstof neerdaald. Net als in het echt.  B)
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
 :thumbup:
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hajo

Duidelijk verslag, ik concludeer dan hoe meer je rijdt op je baan hoe minder poetswerk je hebt.
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Misschien dat de droge verfstof wel juist vuil en vet absorbeert en naast de railstaven valt, waar het geen kwaad kan.
In ieder geval zien de wielvlakken en flenzen er weer schoon en glimmend uit. ;)
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hajo,

Bedankt voor je reseach en het duidelijke verhaal. :thumbup:

Alhoewel het voor de meesten van ons toch een griezelig idee is om je wagens zo te "mishandelen" en velen van ons (nog) geen airbrush hebben. :-(

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hoi Hajo,

1)   Wielen spuiten zonder de loopvlakken schoon te maken, leidt waarschijnlijk niet tot verhinderen van massadetectie

Heb je dit ook getest d.m.v. een terugmelder?

En zo ja kreeg de terugmelder een contact door de bezetmelding?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hallo Hans,

Terugmelder? Ik kan het woord net spellen.  :D.  Heb wel een digi centrale, maar terugmeldrs, nee, niet bij AnalogDriver  :P


Nu heb ik geen uitgebreide electronica kennis, maar railstaven isoleren en er overheen rijden met geleidende assen ter detectie: mij leek het dat die dingen werken op gemeten weerstand, veel weerstand: geen trein, geen/weinig weerstand betekent trein aanwezig.

Dan *neem ik aan* dat die dingen niet naar zuiver 0 Ohm weerstand kijken, want in bedrading, aansluitingen, wielcontact e.d. kan al makkelijk iets weerstand zittn, lijkt mij.

Vandaar mijn idee dat een beetje weerstand, 100 Ohm is niet erg veel, al gezien wordt als geleiding, een trein, een afwijking van de toestand van oneindige weerstand geïsoleerde railstaven.


Maar meten is weten indrdaad.
Twee manieren om dit beter te testen:


1). Pak een 100 Ohm weerstand en leg die over je rails en kijk of je een bezetmelding krijgt (benadering)

2). Bij een volgende opbouw van de Niedertalbahn zet en rij ik een wagon met gespoten wielen die nog niet of nauwelijks gereden heeft, op de baan en controleer ik via de daar gebruikte bezetmelders.


Als er iemand met een 3rail digi baan met terugmelds hier in Amsterdam is, fiets ik graag even langs om het op manier twee gelijkt te controleren, dan weten we het gelijk meer.


Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hoi,

Om te weten hoe het kontakt rails/wielen is, heb ik eens de weerstand gemeten tussen de railstaven.
Zolang een wagon stilstaat, is er een goede tot redelijke geleiding.
Maar zodra de wagon over de rails geduwd wordt, vliegt de weerstand omhoog.
Ook al poets je de rails en de wielen helemaal glimmend schoon, tijdens het rijden is er altijd een behoorlijke weerstand van honderden ohms.

Dit is echt een experiment wat men eens moet doen.
Je verbaasd je er dan over dat je trein nog rijdt c.q de verlichting nog brandt.

groet

Wil tweeendrie
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!

Wil23, dank voor deze mooie bijdrage!

Dit lijkt mijn veronderstelling te bevestigen, dat een Terugmelder rekening moet houden met enkele honderden Ohms weerstand en dat nog altijd als 'bezet' moet behandelen. Dan lijkt het wel goed te zitten met bruin gespoten wielen.

Hajo

Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hai Hajo,

Voor mijn analoge baan heb ik een (stroom)melder ontworpen.
Deze werkt op de retourstroom (massa) naar de rijregelaar.
Tijdens het testen op mijn bureau-werkplaats reageerde deze op een weerstand van maximaal 27000 ohm.(27k)
In de praktijk voldoet een 10k weerstand.
Dus alles wat op de baan staat/rijdt en stroom verbruikt wordt gededecteerd.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!

Tja, blijft over het controleren met die digitale terugmelders van tegenwoordig.  ;)

Wie woont in Amsterdam/Amstelveen en heeft een digi baan met terugmelders?
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Hajo,

Ik woon in Hoofddorp en heb een C-rail testbaantje met terugmelders en Koploper.

Hoofddorp ligtaan de andere kant van Schiphol 8o

Henk
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 09 juli 2015, 19:22:42
Voor mijn analoge baan heb ik een (stroom)melder ontworpen.
Deze werkt op de retourstroom (massa) naar de rijregelaar.

Ik krijg de indruk dat je dat anders bedoelt en hebt uitgevoerd dan BlauseeMitholz.
Die gaf ooit in een draadje aan dat je veilig in elke lok een weerstand van 10 K kunt zetten, waardoor een analoge terugmeld mogelijkheid ontstaat voor elke lok.

Ik begrijp uit jouw citaat, dat je alle massa meet (niet alleen de lok, elke wielas).
a. hoe zit dat?
b. waarom doe je dat?

oftewel: hoe en waarop pas je dat principe toe?


Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Dag Jan Wilem en Hajo,

Sorry Hajo, even  :offtopic:.

Zoals je weet Jan Willem, rij ik ook 2- en 3-rail op de K-rails.
Ik meet de retourstroom van een blok en de stroom door een 10k weerstand (als je die op de spoorstaven zou leggen) bij 4 volt is al genoeg om gededecteerd te worden. Die stroom loopt als detectie door een weerstand van 0,22 ohm en de spanning die daarover ontstaat (enkele microvolts) wordt versterkt en gebruikt om o.a. het 3-rail relais vast te houden.

In rust zijn alle blokken van de hoofdbaan en de 2 schaduwstations 2-rail. Als ik mijn baan opstart, zijn alle blokken even 3-rail. Wordt er dan stroom afgenomen via een sleepcontact, dan blijft dat blokrelais op 3-rail hangen en kan de 3-railer rijden.
Is er alleen stroomafname als 2-railer, dan valt het blok na een 3 seconden terug van 3- naar 2-rail en kan de 2-railer rijden.

Dat is even kort samengevat mijn systeem.
Tevens wordt dit signaal ook gebruikt voor de blokbeveiliging.

Op de zijlijn en het station schakel ik de sporen met de hand op 2- of 3-rail om.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Wielen naar voorbeeld - weg die glanzende wielen, roestig bruin-zwart horen ze!
Jammer dat je in Amsterdam woont. Anders had ik graag de test hier (Valkenswaard) uitgevoerd.

Groetjes Dennis