Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Roco 69159 voor marklin

Gestart door .joost.s. donderdag 11 juni 2015, 19:49:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 69159 voor marklin
.joost.s.
gast

Roco 69159 voor marklin
hallo allemaal,
ik heb nog een vraagje over de Roco 69159 voor marklin,
kan hij door scherpe bochte en wissels (k-rails=2221) of niet?
anders zal ik mijn baanplan heel erg veranderen.
mvg Joost.
Re: Roco 69159 voor marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Hallo Joost,

Ik heb zelf C rails maar al mijn roco loc,s gaan door R1 bochten en wissels.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Helaas geeft Roco geen informatie over de minimum boogstraal:

http://www.roco.cc/en/product/179352-0-0-1-4-0-0-002004/products.html

Gezien de totale lengte van 599 mm, betekent dit dat de lengte van elke treinstelhelft iets minder is dan 300 mm.  De afstand tussen de draaistellen is dus minder dan 300 mm.  Hieruit concludeer ik dat dit treinstel hoogstwaarschijnlijk probleemloos door R1 bochten kan rijden.  M. heeft tegenwoordig rijtuigen die een lengte hebben van om en nabij de 300 mm.  Wel is het zo dat de draaistellen voldoende draairuimte moeten hebben (trappetjes zitten vaak in de weg bij niet-M. materieel).


Willy
Re: Roco 69159 voor marklin
Als het om onderstaand TREINSTEL gaat zou ik mijn baanplan drastisch veranderen want deze wil je niet door R1 proppen, is geen gezicht. Link =>> https://www.google.nl/search?q=roco+69151&espv=2&biw=1356&bih=639&site=webhp&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAmoVChMIweW77JGQxgIVw7xyCh1JXwC9



Willy,

Treinstel is 1540 mm lang, ik weet niet waar jij die 599 mm vandaan heb.

Grt, Ronald.

Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 13 juni 2015, 12:01:10
Willy,

Treinstel is 1540 mm lang, ik weet niet waar jij die 599 mm vandaan heb.

Grt, Ronald.

Beste Ronald,

Ik heb gezocht op artikelnummer 69159 en de link was het resultaat.
Dat het om een ander treinstel gaat kon ik dus niet weten.  En is het artikelnummer van dit 5-delig treinstel ook 69159?
Of er gaat iets fout op de website of ergens anders?
1540 mm / 5 = 308 mm, en tussen de draaistellen minder.  Indien dit daadwerkelijk een 3-rail uitvoering is dan lukt het volgens mij wel met R1 boogstraal (meestal wordt het in de handleiding vermeld indien grotere boogstraal noodzakelijk is).

Willy
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Ik vind onder Roco 69159 een plan V met de koffie-updruk :), dus een heel ander treinstel dan hier staat afgebeeld.
Wat Willy schrijft, kan goed wel kloppen.

Dus Ronald, ik weet effe niet hoe je aan zo´n anderhalve meter trein komt  :)
Verder schrijf je ook niet of het wel of niet door een R1 past en dat was toch de eigenlijke vraag ?

Verder heb ik geen ervaring met deze Roco, wel heb ik een Fleischmann plan V en die rijdt prima door R1, zo als ook de Piko hondekoppen doen.
Vermoedelijk zal het wel kunnen (maar aan deze, laatste uitspraak heb je ook weer niks  :))

grv Huub
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Hoi Huub,

Denk net als jij en Willy dat het toch om de Plan V met D.E. opdruk gaat ;)
Kom ook op dit treinstel uit, dus hoe Ronald aan dat SBB treinstel komt......zal nog wel even naar zich laten raden :D

Staan dergelijke info over of een radius in 1 van de pdfjes op de site?
Wou er eentje downloaden maar die gaf alleen een icoontje, en geen info.
Dat zal dan bij mij liggen deze fout vermoed ik, en het is geen raketwetenschap dus zal het best ergens vermeld staan.

En bovendien heb ik dat treinstel bij vrienden zien rijden op R1 van de K-rail, dus het kan zeker :important:
Alleen of het mooi is zal van de persoonlijke smaak afhangen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Voorkom problemen  op je baan, hou 420mm r2 aan als kortste  boogstraal. Veel 1:87materiaal heeft toch problemen  met r1.
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Hans,

Als jij zegt het model al hebt zien rijden door R1 dan is dat goed genoeg voor mij.
Dat is toch eigenlijk de bedoeling als je iets voor Märklin-spoor maakt, zou je denken.
Je kan het niet mooi vinden, maar dan is dat bij R2 ook zo, zij het in iets mindere mate.

Ik heb zelf de fout gemaakt om een TEE van Trix te kopen, die was tamelijk goedkoop, maar hij ontspoort soms bij R1.
Blijkt niet door R1 te kunnen.
Tja, had ik beter moeten opletten 8o

grv Huub
Re: Roco 69159 voor marklin
Citaat van: huub op zondag 14 juni 2015, 16:13:43
Als jij zegt het model al hebt zien rijden door R1 dan is dat goed genoeg voor mij.
Dat is toch eigenlijk de bedoeling als je iets voor Märklin-spoor maakt, zou je denken.

Zelfde als sommige gedachten van Märklin niet te volgen zijn. Je moet het meer zien als een "service" van de andere fabrikanten om toch nog een 3rail-model uit te brengen.

Citaat van: huub op zondag 14 juni 2015, 16:13:43
Als jij zegt het model al heb
Ik heb zelf de fout gemaakt om een TEE van Trix te kopen, die was tamelijk goedkoop, maar hij ontspoort soms bij R1.
Blijkt niet door R1 te kunnen.

Op de BNLS-baan een TEE-Ram van Trix laten rijden. Die wilde ook nog ontsporen bij stralen van 55cm en groter. Wel in combinatie met (te lage) snelheid, verkanting en met geduwde combinatie. Het klinkt raar maar toch. Er is soms geen peil op te trekken.

Groet Ronald.
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
 :offtopic:De AC versie Roco plan V met DE opdruk rijdt bij mij op een proefbaan zonder wissels prima door C-rail R1
Met wissels heb ik niet getest. Ik vind het wel een geweldig leuk treinstel. Met MS1 kon ik de funktie van de binnenverlichting niet schakelen. Met een uitgebreidere besturing werkt het wel.
Re: Roco 69159 voor marklin
Citaat van: huub op zondag 14 juni 2015, 15:15:59
Ik vind onder Roco 69159 een plan V met de koffie-updruk :), dus een heel ander treinstel dan hier staat afgebeeld.
Wat Willy schrijft, kan goed wel kloppen.

Dus Ronald, ik weet effe niet hoe je aan zo´n anderhalve meter trein komt  :)
Verder schrijf je ook niet of het wel of niet door een R1 past en dat was toch de eigenlijke vraag ?

Verder heb ik geen ervaring met deze Roco, wel heb ik een Fleischmann plan V en die rijdt prima door R1, zo als ook de Piko hondekoppen doen.
Vermoedelijk zal het wel kunnen (maar aan deze, laatste uitspraak heb je ook weer niks  :))

grv Huub

Huub en anderen,
Waarom ik het Zwitserse treinstel kreeg toen ik het nr intoetste op google is mij nog steeds een raadsel, vandaar mijn antwoord.
Terug komen op de vraagsteller, ga ik volledig mee met het antwoord van Wijbe.
Roco's zijn niet gemaakt om door R1 boogstralen van Marklin te rijden omdat dit treinstel 1:87 is. Minimale boogstraal is bij Roco R2 maar mooier zou zijn om R3 of hoger te gebruiken.
De eerder genoemde Fleischmann Plan V is 1:100.

Grt, Ronald.
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2008

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Och, het maakt niks uit hoe je bij die Zwitserse trein uit kwam, we laten allemaal wel eens een steekje vallen.
Ik heb hier wel ruim 20 Rocotreinen, incl. een VT11.5 en die rijden allemaal prima door R1.
Ze hebben wel allemaal van die M*wielen......
Re: Roco 69159 voor marklin
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Hoi Ronald,

Ik lees toch echt 69151 in jouw linkje en niet 69159 zoals de topicstarter gedaan heeft 8o

Dan heb je er echt iets anders bij ingetikt, anders kan ik het niet verklaren ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Roco 69159 voor marklin
Hans,

Mea culpa van mijn zijde. Toch proberen met dikke vingers iets in te tikken op een mobiele telefoon vraagt om problemen.
Op een laptop iets intikken gaat een stuk makkelijker en krijg je wel de Plan V.
Maar goed, ik blijf bij mijn verhaal om dit treinstel(Plan V) niet door R1 te proppen.

Grt, Ronald.
Re: Roco 69159 voor marklin
Aliebengalie
gast

Re: Roco 69159 voor marklin
Roco Plan V , lekker kopen .....mooi treinstel , en rijd probleemloos al een jaar op mijn baan.
Een schitterend treinstel , en rijd prima over / door R1 en daar heb ik er heel van liggen.

Ook wissels etc etc geen enkel probleem.

Doen dus....krijg je geen spijt van.

Is een van de mooiste en lekker rijdende treinstellen op mijn baan.
En ik heb aardig wat treinstellen.

Mvg: Alex
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Uiteindelijk vinden de koppelingen veelvuldig gebruik van R1 niet leuk, worden lam en breekt.
Re: Roco 69159 voor marklin
Aliebengalie
gast

Re: Roco 69159 voor marklin
Wijbe.
Ik heb hem als een van de eerste gekocht met sound.
Hij rijd hier al dus enige tijd , en ik heb echt heel veel R1 in mijn baan zitten.
Nog nimmer 1 probleem ondervonden met dit treinstel , dus ook totaal geen last van de koppelingen.

Het is wel zo , dat ik hem er niet vaak van afgehaald hebt.....dus de koppeling losgemaakt.
Maar ik denk dat je dit bij elk treinstel hebt waar je dit soort koppelingen regelmatig de delen van elkaar afhaalt , dat ze stuk gaan ...... onlangs er nog een moeten omwisselen bij Hobby In Praktijk bij een Hondekop van Piko.
Ze zijn nu eenmaal niet gemaakt om regelmatig in en uitelkaar te worden gehaald.

Mvg: Alex
Re: Roco 69159 voor marklin
hallo allemaal,

ben een weekendje weg geweest dus vandaar geen reactie,
bedankt allemaal voor alle hulp, ik wil zelf het liefst ook r2 als scherpste bocht
maar heb nu helaas nog geen plek.
ondertussen heb ik hem!! heel mooi en zeer gedetailleerd hij heeft 8 functies
helaas kan ik er voorlopig 'maar' 5 gebruiken omdat ik de 'oude' control unit heb,
ben voorlopig nog flink aan het sparen voor de ''kleine mobile station'' van marklin.

nogmaals er bedankt en over die bochten, bij mij gaat hij prima door de bochten, niet heel mooi natuurlijk
maar het lukt wel  :D :D :D

groetjes Joost.
Re: Roco 69159 voor marklin
Aliebengalie
gast

Re: Roco 69159 voor marklin
Joost.
Wens je er heel veel plezier mee.
En doe voorzichtig met de koppelingen he.....dus niet te veel uit / in elkaar zetten.
Daar kunnen ze slecht tegen.

Mvg: Alex
Re: Roco 69159 voor marklin
haha zal ik doen, ik heb ze tot nu toe nog maar 1x uit elkaar gehaald maar bedankt voor de tip
Re: Roco 69159 voor marklin
zolderbaan
gast

Re: Roco 69159 voor marklin
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 13 juni 2015, 11:44:40
Hallo Joost,

Ik heb zelf C rails maar al mijn roco loc,s gaan door R1 bochten en wissels.


Mvg,

Peter degeluidsman
Mijn ervaring is anders, heb een Rocolok nr 43874 Br 012 die moeite heeft met R1 bochten door de wissels geen problemen.
gr Frits
Re: Roco 69159 voor marklin
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Roco 69159 voor marklin
Hoi Frits,

Heeft jouw probleem niet te maken met de juiste wielafstand?

Dus de wielen onderling moeten op de juiste maat zitten, anders kunnen de wielen ook door de bocht wringen.


M.v.g.

Hans V200.0
Re: Roco 69159 voor marklin
zolderbaan
gast

Re: Roco 69159 voor marklin
Hallo Hans,
Het is een roco wisselstroom uitvoering, ik zat daar ook aan te denken maar ik ga er van uit dat de afstand tussen de wielen goed zijn.
Ik zal voor de zekerheid de afstanden eens opmeten, kan pas na zondag ben dan weer thuis.
gr Frits