Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Sporen voor het dorpje liggen

Gestart door wolfke233987 maandag 08 juni 2015, 21:14:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sporen voor het dorpje liggen
nu eerst plannen en dan bouwen.
Nog niet volledig klaar maar al een goede start genomen.

bovenaan reizigersstation dan links 2 sporen doorgang over brug naar rangeerstation en loc depot , 2 andere sporen naar een nog te tekenen 2de wachtstation onder het rangeerstation.
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Ik zou nooit 3 weg wissels gebruiken daar deze de doorloop belemmeren !
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
ok, bedankt voor de tip.
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Citaat van: o001kis op maandag 08 juni 2015, 21:35:55
3 weg wissels belemmeren doorloop
Hoe bedoel je dat? Zo?
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
wachtstation aangepast zonder 3 weg wissels , nu de andere 3 weg wissels nog wegwerken.
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Wolfke233987

Dat ziet er mooi uit, leuke lange sporen kan je wel locs en wagons op kwijt.


Groeten

Peter

Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Hallo Wolfke,

Ik zie dat je nog niet helemaal klaar bent met plannen van je baan.
Maar op deze manier kun je voorlopig nog niet eens rond rijden.
Je gaat vanuit je schaduwstation naar je rangeer terrein en BW(draaischijf en lok loods).
Daar moet je altijd je kop maken.

Om je tekening overzichtelijker te maken, is het misschien verstandig om met kleuren per hoogte te gaan werken.
Dus elke niveau van je treinenbaan zijn eigen nummer in Wintrack onder aan het scherm.
Dan kan je ook niveaus uitzetten zodat je kan zien wat er onder ligt. Dat tekent makkelijker en is veel overzichtelijker ook voor jezelf.

Succes met het verdere plannen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Hoi Wolke,

Als je zo'n ruimte beschikbaar hebt, dan zou ik de bw ook wat uitgebreider vorm geven.

Groeten,
Ton.
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Uiteindelijk terug aan de slag geraakt.

Nu bezig met een deftige onderbouw te maken voor de wachtstations.

Ruimte nuttig gebruiken als opslagruimte (schuiven ;-) )

Nu nog zo'n 2 de kast te maken voor het tweede wachtstation .....

Kleine wijziging met het basis plan : locdepot zal een apart gedeelte worden , station volautomatisch met koplopoer laten rijden en locdepot zelf aansturen met een MS2.

Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Hallo Wolfke,

Wat een nieuwe start maak je daar, dat ziet er top uit  :thumbup: wel handig lades onder je baan. ze zullen rap vol zitten met spullen, heb ook 5 kasten met elke 3 lades en kom er ook al tekort.  :D verder goed bezig  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Bedankt Peter,

De lades zitten inderdaad al vol , komt nog zo'n 2de reeks , en heb elders in een kast ook nog 4 lades steken.

nooit plaats genoeg :-)
Re: alles opnieuw begonnen , enkel de spiraal laten staan ...
Ondertussen schaduwstation verder afgewerkt, morgen eerste testen met koploper.
Zal morgen foto plaatsen.
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
Werken gaan trager dan voorzien.Alle reed contacten aangesloten alsook de eerste 4 wissels.
Rest is voor volgende week.
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
even 2 foto's plaatsen:

eerste foto is eerste wachtstation in aanbouw , voor de testen ga ik rechts achteraan een keerlus maken (plaat ligt al klaar)

eens dat goed werkt kunnen we verder met de rest van de baan --> station gedeelte opbouwen dan.

tweede foto : onder de tafel komt er ook al wat orde in de chaos....
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
Hoi Wolfke


Dat ziet er en heel mooi begin uit, prachtige ruimte om een mooie baan te maken.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.

Hoi Joffrey,

Das een flinke klus, waar je aan begonnen bent !
Succes met verder bouwen en testen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
@ Peter: bedankt
@ Tony: idd een grote uitdaging
Re: alles opnieuw begonnen, hopelijk vandaag eerste testen met koploper.
Vandaag rest van de wissels van eerste schaduwstation aangesloten en ze werken al via cs1
Re: alles opnieuw begonnen, eerste treinen rijden digitaal.
de eerste treinen rijden , al wat probleempjes opgelost....
Re: alles opnieuw begonnen, eerste treinen rijden digitaal.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: alles opnieuw begonnen, eerste treinen rijden digitaal.

Das goed nieuws, Joffrey  :thumbup:

Het spul moet wel rijden, natuurlijk  :P

Grtz Tony
iemand ervaring met reed contacten ? waar magneten hangen enz ?
reed contacten geplaatst maar waar hang je de magneten aan de trein want werkt niet echt goed.

Iemand tips ?
Re: alles opnieuw begonnen, eerste treinen rijden digitaal.
Wat werkt niet? Of laat ik het zo zeggen: werkt het reedcontact wel als je handmatig de magneet eroverheen beweegt? Als dat niet  het geval is, zit er misschien iets fout in de bedrading.
Is er handmatig wel contact via de magneet te maken, dan moet je de magneet onder de wagon of rijtuig misschien lager proberen te hangen met een paar ringetjes, stukje hout,  plaatje plastic.

Overigens vrees ik wel voor de combinatie magneet en metaalrail. Ik heb slechte ervaringen. Want de wisseltongen werden bij mijn baan magnetisch en bleven hangen; je hoorde wel een vrolijke klik van de omschakeling, maar de tong stond nog fijn in de oorspronkelijke stand. Het was voor mij eens en nooit weer. Maar misschien er een remedie. Toen ik  ermee experimenteerde bestond dit gewedige forum nog niet en was ermee stoppen mijn 'oplossing'. Hopelijk heb jij geen hinder van hangende wisseltongen en krijg je het werkend! Succes!

Groet,

Peter
Re: Iemand ervaring met reed contacten ?
Bedankt Peter.

Manueel werkt het wel maar is lastig om die magneten op de juiste plaats onder de trein te krijgen , kort laag genoeg voor goede werking reed contact maar dan opletten om de midden leider niet te raken.....

Alternatieven ??
Re: Iemand ervaring met reed contacten ?
O, je vroeg ook nog of er alternatieven waren. Met M-rails is dat lastig. De bedding is nu eenmaal stroomgeleidend.
Er zijn de schakelrailtjes die alleen op de sleper werken, maar helaas niet altijd even betrouwbaar. En er is contactrails, die ik erg duur vind (en niet zo gemakkelijk te krijgen). Ik ben zelf overwegend K-rail aan gebruiken; met slijpschijf en soldeerbout valt daar heel eenvoudig een meldcontact van te maken.

Het enige nieuwe wat ik op dit forum nog zag is een truc met aluminiumtape; zoek eens met termen als 'KISS principe' en 'contactrail'. Kiss staat trouwens voor van alles, zoals: keep it smart and simple. En dat is het zeker, ook doordat het later nog aan te brengen is. Het lijkt mij goed werkbaar, als het maar blijft plakken, ook op lange termijn.

En als je middenleider isolatie hebt aangebracht, kun je met stroomdetectie heel wat bereiken; de gemiddelde terugmeldmodule die op die manier werkt is iets duurder dan een (S-88) terugmelder met massadetectie, maar het is een optie. Het werkt uiteraard op de sleper die een stroomverbruiker voedt, zoals de motor van de loc, maar ook op rijtuig met verlichting als dat voorzien is van een sleepcontact.


Groet,

Peter


Re: Iemand ervaring met reed contacten ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Iemand ervaring met reed contacten ?
Misschien zoek je op de verkeerde trefwoorden....

Bij metaalrails is een lichtsluis een serieuze overweging. Als je erop zoekt in dit forum vind je van alles, zelfs een verwijzing naar mensen als Christian Luetgens (alleen is zijn eigen site www.christianluetgens.de opgeheven, maar z'n draadjes staan ook op allerlei Duitse forums), Friedel Weber (die overwegend digitaal en met k-rails rijdt) en ook digitaalrijders geven veel tips .

Waarom op metaalrails lichtsluizen in plaats van reedcontacten? Omdat de magneet onder de trein (die je nodig hebt voor reedcontact (of hall-sensor) de neiging heeft om wisseltongen te magnetiseren. Als je vervolgens in het forum gaat zoeken naar het demagnetiseren van wisseltongen, zul je een oud draadje vinden over een simpel middel dat je gewoon af en toe even moet gebruiken om de wisseltongen te ontladen (want daarna doen ze het gewoon weer).

Er zijn voordelen bij het gebruik van lichtstraaldoorbreking en lichtstraalweerkaatsing (dat zijn zeg maar de twee basis technieken, en welke je kiest heeft te maken met gemakzucht).
Eerste voordeel geldt alleen bij straaldoorbreking: je hoeft niets te veranderen aan de rails, met als nadeel: je moet de lichtstraal exact op de goede hoogte zetten om zowel de wagenkast als de koppeling in de straal te kunnen vangen.
Bij weerkaatsing zul je een gat moeten boren in de railbedding, maar met als grote voordeel dat de weerkaatsing zowel werkt voor de wagenbodem als de koppeling.

Tweede voordeel: het werkt altijd, ongeacht wat er rijdt.
Tweede nadeel: je kunt niet zoals bij stroomdetectie of massadetectie vast stellen of een trein zich in een bepaalde sectie bevindt of die verlaten heeft. In principe kun je met een sluis alleen vast stellen of een voorwerp zich door die sluis beweegt. Als er dus een wagon achter blijft, terwijl de rest door rijdt, dan kom je daar niet achter met een lichtsluis. Tenzij, en dat lees je bij het digitale draadje, je een straal diagonaal over een wisselstraat of bocht legt, want dan weet je zeker dat die hele wisselstraat of boog bezet is of vrij.

Weerkaatsing wordt vaker gebruikt in het zicht, en bij secure zaken zoals ontkoppelrail of pendelplek.
Straaldoorbreking wordt vaker gebruikt uit het zicht, en bij grotere lijnen. Friedel Weber geeft ook een voorbeeld van het gebruik van de dubbelsluis (2 sensors op een sectie of wissel). Bij een dubbelsluis weet je zeker dat het stuk tussen de sensoren bezet is, of vrij. Door een timer of flipflop te plaatsen tussen de twee sensoren, kun je bovendien vast stellen wat de rijrichting is. Digitaal rijders boeit die vraag minder dan analoog rijders. Rijrichting is ook vast te stellen met reedcontacten, en ook dan heb je meerdere sensoren nodig.

Wie zoekt, vindt op dit forum van alles. Zelfs leverancier alibaba voor de goedkoopste elektronica adresjes.
Re: Iemand ervaring met reed contacten ?
Dikke mercie allemaal voor de reacties , weet weer wat doen.
Zal nog wat uitzoeken worden en dan keuze maken en wederom testen.

zo blijven we bezig , het blijft een hobby ;-)
Re: Eerste testen met koploper gestart....
Eerste trein rijd rondjes via automatisch rijden via koploper.
Alleen gemerkt dat reed contacten verkeerd zijn aangesloten op de terugmeld modules.
Weten dus weer wat te doen.......
Re: Eerste testen met koploper gestart....
Zo blijf je van de straat :)
Re: Eerste testen met koploper gestart....bezetmelders omgekeerd in koploper
Iemand volgende al gehad:

Bezetmelders komen omgekeerd in koploper tov marklin cs1, 1.1 in cs1 is 1.16 in koploper, voorlopig alle meldpunten aangepast in koploper.
Re: Eerste wachtstation draait bijna foutloos , voorbereiding 2de wachtstation.
we zijn weer vertrokken.

onderbouw voor 2de dynamisch wachtstation in opbouw.

Re: 2de wachtstation in opbouw....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....

Ha, daar ben je weer, Joffrey  :P

Ben benieuwd, wat dat gaat worden, met die schotten.

Grtz Tony

Re: 2de wachtstation in opbouw....
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....
Ha Joffrey,
Ziet er goed uit, maar is je baanplan veranderd? Ik herken hetgeen nu op de plaat ligt niet in de tekening....

gr. Gertjan
Re: 2de wachtstation in opbouw....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....

Ik denk het geheim te weten; dat worden de ladenkasten, die op de grond komen  O:-D
Re: 2de wachtstation in opbouw....
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....
Leuk baanplan  :)
Ik blijf deze topic volgen - mijn Goforitz-baan krijgt binnenkort ook (neodymium)magneten en reedcontacten.
Ik hou je vorderingen in het oog  :D
Re: 2de wachtstation in opbouw....
@Tony : Dat heb je goed gevonden , makkelijker zo werken dan steeds moeten bukken.

@Gertjan H : inderdaad wijzigingen gebeurd in banenplan, werken er aan , als klaar is zal ik hier wel even posten.

@Ludo1957 : Bedankt. wij stappen af van de magneten , te veel last mee. schakelen nu over op lichtsluizen , geen last van magnetisme op de rails dan.
plan wat aangepast
Lid sinds: 2012

offline
plan wat aangepast
Hieronder een aangepast plan , we komen korter bij het moment dat we het station erbij kunnen plaatsen :-)
Re: 2de wachtstation in opbouw....plan aangepast
Baanplan nog beetje verder afgewerkt:
Re: 2de wachtstation in opbouw....plan verder afgewerkt
2de wachtstation krijgt vorm ...
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Je schiet aardig op - houden zo  :)
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
thanks
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
en we bouwen verder :-)
Re: 2de wachtstation in opbouw....de bruggen al eens gepresenteerd :-)
eerste bruggen eens gepresenteerd voor deel 2 van de baan MAAR moet deze nu plaatsen want anders lukt het niet meer
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Bij het laatste plaatje van de helix dacht ik, "maar dat systeem ken ik van een Duitse bouwer".

Bij dit plaatje nog niet (apart, want die "gaps" zijn geschikt voor M-rails en C-rails, en wat minder voor k-rails):


Wat voor gedachte school daar achter:
- onderlaag dus geen doorgaande plaat nodig ?
- gewichtbesparing (maar waarom dan niet van plexiglas i.p.v. hout) ?

Citaat van: wolfke233987 op zaterdag 10 december 2016, 10:11:28
@Ludo1957 : Bedankt. wij stappen af van de magneten , te veel last mee. schakelen nu over op lichtsluizen , geen last van magnetisme op de rails dan.
Hou ons op de hoogte van de keuze ervan, en het gebruiksgemak. Lichtsluizen blijven boeien.
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Jan,

De Lichtsluizen zijn van Huub Maaskant ( http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm )

Komt beetje duurder uit dan met een reed contact maar als je de onderdelen uit China laat komen valt dat best mee.

Ze werken prima (wel opletten met fel licht in de kamer want dan gaan ze rare dingen doen).

Groeten,

Joffrey
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Joffrey

Het gaat al een aardige vorm krijgen bij jou, het word een flinke baan.
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
@Peter : Bedankt. We zijn ongeveer klaar met de plannen , weten dus waar we naartoe willen.
Als uiteindelijk af is (sporen leggen bedoel ik dan) zal ik een automatische baan hebben met Koploper en een manuele baan met een stoomdepot en dan over de bruggen tot boven de helix naar een klein station met dorpje toe.
Weet dus best nog wat te doen.
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.

Dat gaat er steeds beter en completer uitzien, Joffrey  :thumbup:

Grtz Tony
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
Bedankt Tony
Re: 2de wachtstation in opbouw....begint vorm te krijgen.
nieuwe zelfbouw wisseldecoder.
Re: 2de wachtstation in opbouw. Nieuwe zelbouw wisseldecoder
He een edits decoder.  :D
Een onverslijtbaar ontwerp.

Mvg Robin