Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?

Gestart door marklin150jaar! maandag 08 juni 2015, 17:06:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Hallo forumleden.

De oude metalen Märklin personenwagons met vaak (lichte) roest op het dak, iedereen kent ze denk ik wel.
Zo ook deze twee oudjes, nog helemaal netjes in de originele doosjes, maar de daken zagen er niet meer uit. Eentje heb ik al ''opgeknapt''. Eerst het dak grofweg schoongemaakt met Cif (schoonmaakmiddel) en vervolgens geschuurd met waterschuurpapier en daarna natuurlijk gespoten. Ik ben tevreden met het resultaat. Maar wat is nou wijsheid als het om waarde draait? Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.



Met vriendelijke groet,
Maarten
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Als het zo mooi gedaan is,
zal de waarde zeker niet dalen... :D  :thumbup:
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
ziet er strak uit.
je doet het voor jezelf, toch?
dan is de waarde niet zo van belang denk ik.
bovendien als het er netjes uitziet ...........
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
De waarde zal echt niet verdubbelen of voor de helft dalen.
aan de andere kant vindt ik het wel wat hebben dat natuurlijk geweatheerde dak

Mvg
Koos   
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Hoi Maarten,

Voor de verzamelaar zal een rijtuig met een dak waaraan geknoeid is weinig waarde hebben, die heeft liever een origineel dak. Maar als jou de verzamelwaarde niks kan schelen zou ik er gerust de verfspuit op zetten! Van de verkoop van een zeldzaam metalen rijtuig word je toch niet echt rijk, daar kan je niet stil van gaan leven.

Groetjes
Frank
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Je moet het zo zien:
Origineel heeft de beste waarde.
Maar al het dak zo slecht is dat daardoor de waarde onder de normale standaardprijzen (13 in een dozijn) duikt, kan je het dak zonder te veel risico over spuiten.

Jou rijtuig heeft de beste waarde in OVP en dan tussen de 60 en 80 euro in bijna nieuwstaat, echter zonder roest.
Met lichte roestsporen op dak zal deze max 25 zijn, vermoed ik.
Met een opgeknapt dak zal deze zeker niet hoger liggen. En dan moet het er nog netjes uit zien ook.
(de 40301, de opnieuw uitgebrachte retro-versie van deze wagon kost nieuw ca 30-35 euro) Wagon lijkt er niet 100% op en dak is anders.

Echter ben je een ster in het omspuiten, en gebruik je de juiste verf, dan is het wel waardeverhogend, daar bijna niemand kan vaststellen dat het dak opnieuw gespoten is.......
Zo heb ik eens een aantal Oostenrijkse rijtuigen (4033) van een opnieuw gespoten dak voorzien, en dat is nauwelijks vast te stellen, daar ik ook de verf bij Märklin vandaan heb gehaald, speciaal voor deze rijtuigen...  Maar het spuiten van deze verf is echt niet eenvoudig...

Gr. Mars
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Heren

Wagens met roest of nieuw gespoten hebben gelijke waarde 30 % Koll
Een over gespoten dak toont mooier

Schoon maken met benzine en spuiten met Action Zilver is een goed recept

groetjes
Peter R.
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat bij verkoop overspuiten een voordelig effect heeft. Hoewel de waarde niet zal stijgen of dalen zou het voor mensen toch aantrekkelijker zijn om te kopen naar mijn idee.
De echte verzamelaar wil het bijna altijd in een nieuwstaat hebben en dus niet met roest. Hobbyisten die gewoon een baan willen bouwen en een beetje rijden en het verder allemaal wel prima vinden zullen een overgespoten wagon die er netjes uitziet daardoor denk ik sneller kopen dan een roestig exemplaar wanneer de prijs gelijk is.

Groeten,
Maarten
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?

Ja hoor Maarten ,

Zoals je het dak van die Zweed gespoten hebt zou ik hem zeker eerder van je kopen dan het roestige exemplaar tegen een zelfde prijs. Netjes gedaan.

mvg Harry
Re: Wagondaken overspuiten, waarde verminderend/stijgend of maakt niet uit?
Maarten het rijtuig met overgespoten dak ziet er een stuk fraaier uit. Waarde is niet altijd belangrijk, het gaat erom welke gevoelswaarde je zelf aan het rijtuig geeft. Vaak koop je een rijtuig om te gebruiken en niet om zijn waarde als investering.

Je komt op Ebay wel zeer oude locs tegen die ongerestaureerd zijn en waar de doos ook niet meer 100% is door de ouderdom. Dan praat je echt over verzamel items die aardig aan de prijs zijn. Deze ga je dan ook niet overspuiten, want dan is het duidelijk dat je een bepaalde charme wegneemt die door de ouderdom is ontstaan.

Groet,

Ronald