Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

lengte bezetmelders

Gestart door Theo zaterdag 30 mei 2015, 13:13:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lengte bezetmelders
Lid sinds: 2015

offline
lengte bezetmelders
Hallo allemaal,

Vanwege mijn interesse om digitaal te gaan rijden, heb ik al veel informatie op dit forum gevonden.
Echter, het item 'bezetmelding' blijft me bezighouden. Ik heb nog geen eenduidig antwoord.
Ik heb de wiki items gelezen.
Stel, ik heb een blokindeling met 3 secties en volledige detectie.
Hoe lang moeten de secties zijn?
Van alle railstukken in de secties moeten de massaverbindingen dan toch worden onderbroken?
Bij C-rail is dat redelijk te doen (knippen), bij M-rail gaat dat een heel karwei worden.(oplossing Nieuwenhuis?)
Voor M-rail zou dan de keuze vallen op stroomdetectie?
Heeft iemand een tekening of foto ter beschikking? B.v.d. voor jullie reacties.

Gr. Theo
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: lengte bezetmelders
ik heb K rail en rij met koploper.Hou als algemene regel aan bij massadetectie : 2 secties per blok in enkele richting bereden en 3 secties in dubbele richting.Kijk eens in de beginnerscursus van koploper.Heb je veel info.Ik heb mijn blokken in 1 richting bereden een lange inrit en korte stopsectie (40 cm) gemaakt.De dubbele richting dan een inrit 40 cm een tussensectie en uitrit 40 cm.Alles gedetecteerd met massa.Voor C rail kan je iden doen als je ze allen knipt onderaan.Voor M rail is het beste stroomdetectie.

http://www.pahasoft.nl/
Re: lengte bezetmelders
Seinwezen
gast

Re: lengte bezetmelders
Je zou eens het draadje van Tilly kunnen bekijken.
Staat een boel info in.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg559405#msg559405

Groeten Sander
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: lengte bezetmelders
Citaat van: Theo op zaterdag 30 mei 2015, 13:13:22
...Ik heb nog geen eenduidig antwoord...

Ik denk ook niet dat je dat gaat krijgen. Op welk forum je ook zit: overal zitten mensen die een werkbare oplossing hebben gevonden. Zelf houd ik aan (wat @bellejt ook al schrijft) voor een inrij/stop sectie: 40 cm - of twee railzen (tenminste: als je niet met flexrails rijdt...  :D)
Rij je maar in één richting op dat stuk rails: twee bezetmelders. (alhoewel je daar ook weer anders over kunt denken...)

Het is wel goed om een keuze te maken:

  • laat je je infra bepalen hoe je stopt - dan moet je soms meer secties maken met een bezetmelding
  • laat je de software bepalen hoe de trein stopt - dan kan je met 2 of 3 bezetmelders uit de voeten en moet je de rest inregelen per trein

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Maar zoals gezegd: meer dan genoeg verschillende oplossingen te bedenken...  8o  :thumbup:
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: lengte bezetmelders
Er is een goed vuistregel, laat je blok lengte (maakt niiet uit of het 2 of 3 secties zijn) altijd langer zijn dat je langste trein.
Dan geeft een gestopte trein nooit 2 bezette blokken.

grt Piet.
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: lengte bezetmelders
De vuistregel die Piet aangeeft zou ik zoveel mogelijk hanteren, al kan het niet altijd.
Zelf heb ik mijn blokken letterlijk in tweeën gedeeld en in iTrain kun je instellen waar hij moet stoppen (verschuivingen).
Een blok wat uit 3 secties bestaat heb ik ook letterlijk in drieën gedeeld qua afmetingen.
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2006

offline
Re: lengte bezetmelders
Beste Theo,

Mijn ervaring zegt best minimaal 360 mm per blok.
Minder kan in blokken waar een altijd een lage snelheid geld (bv 25 km), dus voor het inrijden in het blok.
Anders ga je zeker ooit problemen krijgen.
Het is maar een raad, hé.

Mvg

Olivier 77
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: lengte bezetmelders
Beste Theo,

Laat ik ook een duit in het zakje doen:

eerst bepalen of je één of twee richtingen verkeer in het blok gaat krijgen

één richting verkeer: twee melders voldoende, een binnenkomst/rem melder en een stopmelder

twee richting verkeer: drie melders, aan beide kanten een stopmelder, kan ook als binnenkomst/rem melder dienen en tussen die twee melders een melder die als binnenkomst/rem melder dient.

een belangrijk feit is dat het begin van de melder in de rijrichting gezien, het belangrijkst is, dan komt de melding waar het systeem iets mee gaat doen.

het begin van de stopmelder is dus heel belangrijk, als het sein op rood staat dan moet de trein stoppen en als het begin van de stopmelder  te dicht bij het sein ligt dan is de kans dat de trein niet gestopt komt voor het sein groter.

welke afstand je aan moet houden tussen het begin van de melder en het sein hangt van het systeem af, daar kan ik je, behalve voor mijn eigen systeem, niets over zeggen, mijn systeem heeft maar heel weinig nodig, zie foto, e.e.a. is afhankelijk hoe netjes het systeem remt, wat de ingestelde laagste snelheid is en wat de afstelling van de decoder is



je wilt het terugmeldsysteem zo weinig mogelijk belasten met "aan/uit" situaties, dat voorkom je door de melder zo lang te maken dat de wagon met de langste wielbasis met de binnenste wielen op de hele melder staat, dan krijg je het minste "pulsjes".

verder nog twee algemene richtlijnen:

maak een blok, of in ieder geval de ruimte tussen wissels die vrij moeten blijven, net zo lang of langer als je langste trein

maak zo veel mogelijk blokken, dan kun je het grootste aantal treinen kwijt

deze twee richtlijnen zijn in tegenspraak met elkaar, zoals vele zaken in de techniek en het leven.

Groet, Anne W
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: lengte bezetmelders
Zoveel mensen, zoveel wensen....

Ik heb al meerdere banen gebouwd met slechts 1 melder per blok en alleen 2 melders indien er in 2 richting gereden wordt.

De melder is er alleen voor de stopsectie en voor het vrijgeven van het vorige blok. Het netjes afremmen e.d. regel ik met virtuele melders van koploper.

De lengte van de bezetmeldrail is 188 mm.
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: lengte bezetmelders
Hoi Theo,

Elk blok heeft bij mij 3 secties; binnenkomst, rem en stop sectie.
Ik rij middels iTrain in beide richtingen.
Elk blok ( enkele uitzonderingen) is minimaal de lengte van de langste trein waar ik standaard mee rij.
Beter bij start bouw baan teveel secties dan achteraf de boel weer moeten openbreken om een sectie te splitsen in 2 secties.
Matje

Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: lengte bezetmelders
Ik ben het met Matje helemaal eens, je hebt nooit een te veel aan secties, je bent niet verplicht om van elke sectie een aparte terugmelding te  maken, zo lang je nog geen behoefte hebt aan een specifieke terugmelder knoop je met een draadje die sectie gewoon aan een "buurman".

Inzicht komt met de jaren, ik ben in het begin van de negentiger jaren begonnen met automatisering, ik dacht dat ik het goed deed, maar mij is al lang gebleken dat het altijd beter kan, maar dan gaat het niet meer zonder e.e.a. aan landschap te mollen.

Groet, Anne W
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2015

offline
Re: lengte bezetmelders
Oké, met dank.
Dan ga ik voorlopig maar eens uit van 3.
Die paar extra draadjes solderen is toch ook leuk .... :D :D
Ze zijn inderdaad altijd weer te koppelen.

De inrij- en stopsectie kunnen in mijn plan wel ca. 360 mm zijn.
Enne..., meer tips zijn altijd welkom.

Gr. Theo
Re: lengte bezetmelders
De beste tip die ik je kan geven is een testopstelling maken en kijken hoe het een en ander werkt. Geeft meer informatie dan hier vragen.

Groetjes
Re: lengte bezetmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: lengte bezetmelders
Ik sluit me voor 100% aan bij de wijze woorden van Sprinter......

Groet, Anne W