Beste Theo,
Laat ik ook een duit in het zakje doen:
eerst bepalen of je één of twee richtingen verkeer in het blok gaat krijgen
één richting verkeer: twee melders voldoende, een binnenkomst/rem melder en een stopmelder
twee richting verkeer: drie melders, aan beide kanten een stopmelder, kan ook als binnenkomst/rem melder dienen en tussen die twee melders een melder die als binnenkomst/rem melder dient.
een belangrijk feit is dat het begin van de melder in de rijrichting gezien, het belangrijkst is, dan komt de melding waar het systeem iets mee gaat doen.
het begin van de stopmelder is dus heel belangrijk, als het sein op rood staat dan moet de trein stoppen en als het begin van de stopmelder te dicht bij het sein ligt dan is de kans dat de trein niet gestopt komt voor het sein groter.
welke afstand je aan moet houden tussen het begin van de melder en het sein hangt van het systeem af, daar kan ik je, behalve voor mijn eigen systeem, niets over zeggen, mijn systeem heeft maar heel weinig nodig, zie foto, e.e.a. is afhankelijk hoe netjes het systeem remt, wat de ingestelde laagste snelheid is en wat de afstelling van de decoder is
je wilt het terugmeldsysteem zo weinig mogelijk belasten met "aan/uit" situaties, dat voorkom je door de melder zo lang te maken dat de wagon met de langste wielbasis met de binnenste wielen op de hele melder staat, dan krijg je het minste "pulsjes".
verder nog twee algemene richtlijnen:
maak een blok, of in ieder geval de ruimte tussen wissels die vrij moeten blijven, net zo lang of langer als je langste trein
maak zo veel mogelijk blokken, dan kun je het grootste aantal treinen kwijt
deze twee richtlijnen zijn in tegenspraak met elkaar, zoals vele zaken in de techniek en het leven.
Groet, Anne W