Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wilgenspoor de voortgang

Gestart door PietG vrijdag 22 augustus 2014, 19:14:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wilgenspoor de voortgang
Lid sinds: 2013

offline
Wilgenspoor de voortgang
Hallo,

Inmiddels een start gemaakt met de bouw van de nieuwe baan. De criteria en het banenplan staat in dit draadje. De onderbouw is geheel klaar en gemaakt van 9mm berken multiplex. In totaal is de onderbouw opgebouwd uit 8 modules zodat bij een verhuizing het geheel uit elkaar genomen kan worden. Ter ondersteuning van de rails gebruik ik 6mm berken multiplex waar ik een strookje van 2cm haaks onder lijm om doorbuigen te voorkomen. Deze constructie is licht en toch stevig. De eerste rails en wissels zijn gelegd zie onderstaande foto.
Op mijn site staat een uitgebreide beschrijving. Deze is te vinden onder het menu item ?baan plan? rechts bovenaan op de pagina.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Het begin is er Piet  :thumbup:
Ga je alles met connectors verbinden, veel werk maar bij verplaatsing een genot.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De start van Wilgenspoor
Peter,

Ik ben van plan om voor de rij spanning en een extra voeding een ringleiding door de bakken te leggen waar dan elke baan aansluiting op gesoldeerd wordt. Bij de bak scheidingen zet ik dan een kroon steen. moet nog kijken hoe ik het met de bezetmeldingen ga doen alle goede ideeën zijn welkom  :)

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Sub D connectors kosten weinig Piet, deze heb je in 9 t/m 37 pennen.

Dit zou je kunnen gebruiken voor wissels en bezetmelders en dergelijke.
Voor de rijstroom bv een 3 polige XLR of speacon.

Er is van alles te koop, kijk eens bij dickbest.nl


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De start van Wilgenspoor
Dat wordt een leuk baantje gezien het sporenplan. :thumbup:

Ook hier sub D connectoren:





Ik zie dat je je rail op de blauwe ondervloer gaat leggen. Als tip zou ik hier bovenop nog stroken maken als vorm voor het ballastbed. Je hebt dan tevens een dubbele isolatie. Hier zie je kurkstroken maar het blauwe spul kan even goed.



Gr, Ben.
Re: De start van Wilgenspoor
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Het begin ziet er mooi uit! Ik ga dit zeker volgen!
Weet je zeker dat je een kopstation wil met gebogen sporen?
Met aan- en afkoppelen kan dat nog wel een drama worden.
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo Ben,

Ik zie dat jij ook modulair bouw met Krails. Hoe maak jij de overgangen van een bak naar de ander. Ik heb wel een gelezen dat men dan de spoorstaven op een strook printplaat soldeert voor de stevigheid maar dat is bij twee rail goed mogelijk bij 3 rail is het denk ik een ander verhaal.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Piet ,

Ik zie het probleem van die printplaatjes niet.
Je moet alleen het midden deel van de ondergrond van je staven isoleren.
Dus ipv twee helften kom je op drie delen of dubbelzijdige print gebruiken.

Een paar Weichen Walter puko's onder het printje solderen en je bent er. Wel de bovenkant van de gaatjes verzinken zodat je geen contact meer maakt.

Ik heb ipv printjes messing schroeven op het uiteinde in de plaat gedraaid. Dat hoor je alleen wel.

Robin
Re: De start van Wilgenspoor
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De start van Wilgenspoor

Ben benieuwd hoe het verder gaat, Piet !
Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: De start van Wilgenspoor
Piet,

Aanvankelijk zag ik ergens het idee de spoorstaven op een messing nagel te solderen, aldus gedaan. Maar wat Robin zegt geeft dat heel veel lawaai bij het rijden.



Uiteindelijk de flex gewoon met contactlijm op de bedding gelijmd en eenmaal in de ballast kan het nergens meer heen. Dat zal met k-rail ook wel lukken.



Daarbij maakt het nog wel verschil of je een module baan hebt die elke keer uit en in elkaar moet. Ik heb een vaste baan met 2 uitneembare stukken. Eentje voor de doorgang om in de baan te komen (als ik visite heb) en eentje om 1x per jaar bij de CV ketel te komen.

Gr, Ben.
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

Denk dat ik de rails maar gewoon vast leg in de "ballast" en als alles goed op zijn plaats ligt de rails op de overgangen door slijp. De bakken gaan alleen los als ik de boel zou moeten verhuizen. Ik ben niet van plan dat elk jaar te doen dus moet het op die manier ook goed gaan. Ben alvast weer wat verder gegaan.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Dan zou ik dat pas doen als je de baan bij verhuizing ook daadwerkelijk moet gaan demonteren. :)

Gr, Ben.
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

Omdat ik toch de rails bij de bak overgangen door wil slijpen heb ik eerst een probeersel gemaakt met een klein stukje rails.
Omdat zoals hierboven staat de ervaring is dat railstaven op messing nagels solderen veel lawaai geeft bij het rijden heb ik eens gekeken of en hoe je het een en ander met een stukje printplaat te maken is. Ik moet zeggen dat dit prima te doen is. Je verwijdert bij de bak overgang 4 bielzen en hiervoor in de plaats komt een stukje printplaat. Wel eerst gaatjes maken voor de punt contacten. Je soldeert dan de railstaven op dit printplaatje. Aan de randen plak je een strookje kunststof dat net zo dik is als de punt contacten. Dan leg je de rails op zijn plek en breng je de ballast aan met verdunde houtlijm. Als alles goed droog is kan je op de overgang tussen de bakken de rails door slijpen.
Van het probeersel heb ik een verslag gemaakt dat op mijn site staat onder het menu item baan opbouw je kan dan nog eens rustig alle stappen doorlezen. klik
Hieronder twee foto's van het resultaat.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Netjes Piet. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De start van Wilgenspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Strak Piet  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

De wissel aansturing voor de eerste wissels gelijk ook maar gemaakt. Ik heb gekozen voor servo bediening. Het langzame natuurgetrouw omzetten van de tongen trekt me wel en het heeft ook nog een bijkomend voordeel dat de aandrijving veel goedkoper is. Een wissel aandrijving van M kost al gauw 16 euro en mini servo's koop ik voor 2,10 euro. Omdat ik toch digitaal wil gaan rijden heb ik in beide situaties een decoder nodig voor de aansturing.

Hier nog even een video van de servo bediening.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

Even een update van de voortgang. In het weekend de rail in het kopstation afgemaakt.
Hieronder nog een foto. Nu eerst maar eens de ringleiding maken en alle voedingsdraden aansluiten.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

Weer een update van de voortgang. De gemaakte stoort blokken zijn geplaatst en het eerste stuk van de ringleiding gelegd en daarop de baan aangesloten. Verder nog een extra stuk rail gelegd.
Gelijk een test uitgevoerd of alles goed rijd. Zie de video en de onderstaande foto's. Op mijn site staat ook een update van het bouwverslag.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo Piet,

Ik was benieuwd en net op je site om de filmpjes te bekijken.
Helaas kreeg ik ze niet gestart op mijn iPad, misschien kun je ook de link van YouTube erbij plaatsen dan werkt het wel als het goed is.

De bouw ziet er keurig en strak uit.

Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De start van Wilgenspoor
Opazwitserland
gast

Re: De start van Wilgenspoor
Hallo Piet,
Kom bij je topic uit.  Ziet er mooi uit.  Vooral de bakovergang in 3rail boeit me.
Blijf je volgen.
Paul
Re: De start van Wilgenspoor
Re: De start van Wilgenspoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Hoi Piet,

Bedankt voor de link, net je filmpje bekeken en alles rijd netjes zonder problemen van links naar rechts  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De start van Wilgenspoor
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: De start van Wilgenspoor
Piet ,
dat ziet er netjes uit maar mijn vraag is,
als alles bebouwd is hoe kom je dan bij je bedrading?
van onderen lukt het niet volgens mij?


gr Ed
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo Ed,

Het is de bedoeling om het "landschap" straks op afneembare panelen te bouwen zodat in geval van problemen alles goed bereikbaar blijft.

Groeten,
Piet
Re: De start van Wilgenspoor
Hallo,

Weer eens een verslag van de voortgang.
Heb me de laatste weken vooral bezig gehouden met de elektronica voor de aansturing van de baan. De baan heb ik in twee delen verdeeld. Deel 1 is het schaduw station met het spoor aan de buiten zijde van de baan en het achterste station spoor. Deel 2 zijn de twee voorste sporen van het kopstation en vervolgens het spoor naar het museum station en depot. Voor de beide delen gebruik ik een Delta control f4 als booster. De twee delta?s worden gevoed uit een ring kern transformator die ik nog had liggen. Het was een transformator met twee secundaire wikkelingen van 20V. Omdat dit een te hoge spanning is om de Delta?s mee te voeden heb ik de transformator aangepast door de secundaire wikkelingen gedeeltelijk af te wikkelen zodat er 2 x 16V ontstond e.e.a. gemeten met de multimeter.
De digitale spanning komt van een Multimaus en is aangesloten op de signaal ingang van de twee delta?s. Deze spanning wordt ook gebruikt om decoders voor de wissels te voeden.
Voor de verschillende voedingen heb ik vervolgens 3 ringleidingen gelegd zodat de rail en de decoders gemakkelijk zijn aan te sluiten.
Verder heb ik alle draden voor de bezetmeldingen aan de rails gesoldeerd. Ik ga S88n bezetmelders van Rosoft met ingebouwde diodetruc gebruiken.
Op deze plaats staat een uitgebreid verslag van de bouw met nog meer foto?s

Groeten,
Piet
Wilgenspoor het eerste deel is technisch klaar
Hallo,
Het gehele kopstation van de baan is elektrisch aangesloten. Alle bezetmelders zijn aangebracht en ik heb dit stuk van de baan ook in koploper gezet. Was best wel nieuwsgierig of alles goed zou functioneren. Na het opstarten gelijk al problemen want bij het inschakelen van de baan schakelde deze gelijk weer uit met de melding kortsluiting. Het bleek dat alle wissels gelijk initialiseren bij het inschakelen en hierdoor te veel stroom trokken dus een melding kortsluiting was het gevolg. De oplossing was om de decoders te voeden met een losse 12 volt voeding hierna ging alles goed. De volgende stap was koploper inschakelen en kijken of er een locomotief aangestuurd kon worden. Dit ging goed dus gelijk maar een tweede en een derde lok op de baan gezet. Na wat fijn tuning van de stopplaatsen liep alles naar behoren. Bij het uitschakelen kwam er nog een probleem aan het licht namelijk een van de lokomotieven schoot ongecontroleerd een stuk vooruit. Het uit schakelen van de optie analoog rijden in de decoder loste ook dit probleem op. Op dit moment rijd alles naar behoren volledig automatisch aangestuurd vanuit koploper. Veder heb ik ook nog een achtergrond geplaatst zodat het er wat leuker uit ziet. Onderstaand een foto en hier staat een video van het rijden onder koploper. Een beschrijving van de bouw van de baan is hier te vinden.

Groeten,
Piet
Re: Wilgenspoor de voortgang
Hallo,

Even het stof van dit draadje afblazen en de voortgang weergeven.
Ik heb inmiddels de zelfgebouwde draaischijf ingebouwd en ook de rails voor het tweede kopstation aangebracht.
De sporen in het depot moeten nog gelegd worden en ook het uithaal spoor aan de rechterkant van het station ontbreekt nog.
Nu eerst het volledige schaduw station maken, de rail hiervoor heb ik uitgelegd om te controleren of alles een beetje past zoals ik het had gedacht.
Hieronder staan een paar foto?s van de voortgang.
Een volledige beschrijving is te vinden op mijn website <Klik> onderaan de pagina staat een link om deze te downloaden.

Groeten,
Piet