Hoi,
Het is alweer effe geleden dat ik een update heb gedaan over de bouw van mijn baan.
Ik ben er dan ook niet alle dagen mee bezig en soms ligt het weken stil.
Maar nu werd het wel weer eens tijd, om wat te laten zien.
Een paar maanden geleden heb ik een deel van de baan aangepast om een grote boogdiameter in het dalende spoor naar één van de schaduwstations, in te bouwen.
Dit was een nogal tijdrovend karwei, omdat ik mij in allerlei bochten moest wringen om tussen de niveau?s in te zagen, schroeven, lijmen etc.
Maar het is goed gelukt en nu ligt het spoor in R4/R5 en is de helling minder stijl.
Na wat kurk geplakt te hebben en rail gelegd, liggen de sporen netjes en stabiel.
Ik moet zeggen dat je van de K-rail wel zere handen krijgt van het in elkaar zetten van de rail, want bij nieuwe rail vergt het best wel wat kracht om de rail in elkaar te schuiven en de biels uiteinden zijn vrij scherp.
Daarna de stationssporen.
Eerst moest ik nog wat delen hout aanbrengen, om de sporen door te kunnen leggen.
Ik had immers een deel van de oude baan gesloopt, maar nog niet alles herbouwt.
Het houtskelet voor het dalend/stijgend spoor had ik al eerder neer gezet, maar nog niet op juist hoogte gebracht, omdat ik nog geen brug had gekocht en dus niet precies wist hoe hoog deze zou komen.
Ik heb ondertussen een Brug (Kibri 39702) en brughoofden ( Kibri 39750) gekocht, alleen had mijn dealer maar één brug en wacht ik al weken op mijn nabestelling.
Door de overname door Viesmann, worden alle artikelen in nieuwe dozen gestopt, waarbij alle nummers er een 3 voor krijgen.
Ik heb nog op de site van Viesmann gekeken en daar staat de brug nog steeds ?Voorlopig niet leverbaar?.
Dus ben ik maar verder gegaan met één brug als maatvoering, om de pijlers te bouwen en op de juiste hoogte te brengen en tevens het houtskelet van de sporen op de juiste hoogte te brengen en vast te zetten.
Hieronder een foto waarbij de spoern er al op liggen ik met de flexrail bezig ben.
Dit is voor ook de eerste keer dat ik flexrail gebruik en de zaag er in zet.
Hier moest gezaagd worden.
Ik had de rail wel met een stukje hout erop, met een lijmklem vast gezet, zodat de rail stil bleef liggen tijdens het zagen.
Ik had deze zaag (Supersaw) bij mijn dealer meegenomen.
Na het zagen en ontbramen met een diamant vijltje.
Deze foto is van de ander kant genomen.
De brug en pijlers
Bij het op hoogte brengen van het houtskelet, moest ik rekeking houden met de plaatdikte en kurk, zodat de rail nu zonder hoogte verschil de brug opgaat.
Morgen ga ik weer verder met het leggen van meters rail, op naar de andere brug aan de linker kant.