Geinspireerd door de topic "Binnenverlichting Lima Panda Mddm" zijn wij (mijn pa en ik) aan de gang gegaan met een 5 delige blokkendoos van ROCO.
Als je daar de wisselstroom wagons van hebt, dan hebben ze allemaal een sleper en een soort palletje om de kop verlichting te laten functioneren gelang de rijrichting. Allemaal heel mooi opgelost door roco, maar het geeft nogal wat weerstand op de rails bij het rijden van de volledige 5 delige trein, zeker heuvel op kost het wat moeite. verder zit er wat weinig verlichting in het motor rijtuig, dat moet toch wel meer kunnen.
Wat hebben we gekocht om dit alles op te lossen:
- bij
brelec.be de heljan 4 Polige koppelingen (heb 5 setjes gekocht, maar je hebt er 4 nodig)
- bij
zugbeleuchting.de 4 23 cm led strips met gele leds gekocht
- en bij
zugbeleuchting.de een gelijkricht printje gekocht
De koppelingen werken als een speer, 2 aders worden gebruikt voor de binnen verlichting van elke wagon en twee aders om de kop verlichting van het stuurrijtuig te voorzien van spanning waneer deze vooruit rijdt.
De werkzaamheden, de binnen verlichting van roco inclusief printplaat zijn verwijderd in alle wagons, de led strips op lengte gemaakt voor alle wagons, gooi de restjes niet weg, want die gebruiken we om de motorwagen te voorzien van licht MBV een extra gelijkricht blokje van
zugbeleuchting.de.
- we hebben de slepers en dat palletje verwijderd.
- De ledstrips verbonden aan de heljan koppelingen en geplakt met dubbelzijdig plakband op de plek van de oude lichtprint van ROCO.
- De twee doorvoer aders (voor de kopverlichting van het stuurrijtuig) doorverbonden.
In het motorrijtuig hebben we de decoder uit het passariers gedeelte gehaald en boven op de licht print geplakt, de overgebleven restjes ledstrip (twee stukjes met twee leds, geplakt met secondelijm in de insparingen van de print (zaten lichtgeleiders) boven op de print naast de decoder ook nog het gelijkricht printje geplakt. De orginele lampjes verwijderd en de aansluitingen gebruikt voor de verlichting in de lok, maar ook voor de getrokken wagons, via de hejan koppeling. De lamp voor de kopverlichten wanneer het motorrijtuig achteruit rijdt is verwijderd en de aanssluitingen zijn gebruikt voor de heljan koppeling, zodat het koprijtuig voorzien kan worden van kopverlichting..
Nu de foto's van het resultaat:
We hebben er nu mee gereden en het bevalt prima!
Het ontkoppelen gaat mischien wat moeilijker, al moet ik zeggen, dat is ff wennen, maar dat doen we eigenlijk alleen wanneer we de teinstellen in de orginele verpakking willen opbergen..
Op deze zelfde manier willen wij ook onze dubbeldekkers en andere vaste stammetjes gaan verlichten.
Voor marklinwagons en loks willen we de 1 polige stroomdoorvoer kortkoppeling gaan gebruiken (2,50 bij
zugbeleuchting.de) zodat wanneer een lok koppeld en ook deze koppelingen voerd, de lichten in de rijtuigen gaan branden....maar ook dat de wagons met de oudere wagons van mrklin kan blijven koppelen, dan wel zonder licht.
Groet,
Arkadas