Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?

Gestart door marklintim vrijdag 05 juni 2015, 16:46:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
hallo allemaal,
ik heb hier een 1600 op de baan staan van marklin. (marklin 3326 ns 1631 voorburg). Ik heb al gezocht op het forum, en ik zag dat er plaatjes met ledjes en ook sluitlichtjes beschikbaar waren (die had iemand zelf gemaakt) maar die pol is gesloten en ik weet niet of je die nog kan bestellen. Daaruit had ik wel opgemerkt dat je de sluitseinen kan uitboren. Dat heb ik wel eens gevraagd en dat bleek niet moeilijk te zijn.
mijn eerste vraag: wat is de makkelijkste manier om de sluitseinen uit te boren (gaatjes open maken). en klopt het dat dat moet met een 2 mm boor? het moet natuurlijk recht en de ledjes moeten passen.

verder, ik weet niet of die (zelfgemaakte) plaatjes nog leverbaar zijn, maar het is natuurlijk altijd mogelijk om dat zelf te maken. nou zitten er nog gloeilampen in deze lok en geen weerstandjes. aangezien je niet veel ruimte hebt weet ik niet waar je al het bij behorende materieel voor ledjes op wisselstroom met rijrichting schakelend moet laten.
mijn tweede vraag: ik heb weleens gezien dat de nieuwe 16/1700 van marklin van de fabriek af aan al sluitlichten heeft (1773, 1711 en de 1615 en 1621) daar zit ook nog een speaker bij voor geluid. Heeft marklin hierbij ook leds toegepast? zo ja, ik zag dat dat zit op een printplaatje, zitten daar de bijbehorende weerstandjes op en weet ik veel wat nog meer zodat je (als je dat los koopt) alleen nog maar goed hoeft aan te sluiten? dus niet zelf nog prutsen met condensatoren en andere dingen.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. alvast bedankt.
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Hoi Tim,

het uitboren gaat nog best lastig.
Het is best hard materiaal, dus mijn advies zou zijn om een kolomboormachine te gebruiken waar je de kap goed in kan vast zetten.

De nieuwe printjes zijn wel kant en klaar, maar zullen niet zomaar passen denk ik.
Ook moet je lichtgeleiders hebben die geschikt zijn voor de nieuwe printjes, deze zijn vast ook wel te bestellen bij marklin.
Zie onderstaande link voor een nieuw type lok.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_37204

Als je alles besteld, zou trouwens ook wel in de papieren lopen.
http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=37204
De printjes kosten al 15 euro per stuk.

Groeten Sander
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Hallo Tim,

Als je dit zelf wilt maken, ben je wel een zaterdagje zoet...
Heb je al een decoder in de loc zitten, en zoja, welk type?

Ik bied je aan om bij mij thuis de loc om te bouwen.
Alle materialen heb ik, daar ik dit al een paar keer gedaan heb.

Groetjes.
Marcel
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Hallo s ander,
Dat de kap van stevig materiaal is gemaakt wist ik. 15 euro per plaatje is best duur. Ik zal er nog eens over denken.
Hallo Marcel,
Nee in de lok zit geen decoder. Het aanbod neem ik zeer graag aan. Ik zal het er met mn ouders over hebben. Bedoel je daar ook mee om de sluitseinen uit te boren? Of alleen onbouw?
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Complete ombouw.
Als je geen decoder in je loc hebt en er ook niet in wilt omdat je analoog rijdt, dan zet ik er een electronisch relais in.
Dat houd in dat je dan front en sluit lichten hebt, net als in de motorpost.
Eventueel kan er nog een dipswitsch in (microschakelaar) om te kiezen uit verschillende lichtfuncties.
(sluitlichten uit, verlichting cabine 1 uit*, verlichting cabine 2 uit*. (* => voor trek-duw verkeer)
Gr. Marcel
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 06 juni 2015, 16:31:35
Hoi Tim,

het uitboren gaat nog best lastig.
Het is best hard materiaal, dus mijn advies zou zijn om een kolomboormachine te gebruiken waar je de kap goed in kan vast zetten.

Ik heb dit uitboren met twee kappen uit de losse hand gedaan. Materiaal is inderdaad keihard en als je geen vaste hand hebt dan is een kolomboormachine een absolute noodzaak.

Voor de verlichting is een alternatief, het lichtplaatje van digirails voor de ROCO 1600.
Moet in de juiste grootte worden geslepen en je moet lichtleiders in de kap plaatsen. Verder past de boel dan wel zonder veel problemen.

Als je de digirails ledprint wil gebruiken dan moet er ook van het locframe nog een en ander worden weg gefreesd, dit  laatste heb ik ook gedaan, maar is geen sinecure en je moet een stevige frees voor een vrij zware dremel beschikbaar hebben.

Succes met "de verbouwing" Tim.
Gr. Fred.
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Mm, bedankt allemaal, ik vind het wel leuk sluitverlichting enzo maar het word allemaal erg moeilijk. Ik kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een (defecte, goedkope) 1600 husa of DB schenker of 1773 en daar onderdelen van gebruiken. Is het trouwens een optie voor als je geen Colomboor hebt om de kap stevig vast te klemmen (bijvoorbeeld bankschroef) en dan met een normale boormachine en een metaal boor erin de sluitseinen uit te boren? Ik wil wel langzaam aan overstappen naar digitaal, zeker ook omdat ik de lichtfuncties erg leuk vind. (Rangeersein en bijvoorbeeld in een 2200 werkende zwaailichten).
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Ik heb eigenlijk best wel interesse in een setje van meneer van weert.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42538.0 zijn deze nog leverbaar en hoeveel kost zo'n setje?
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Dat setje wat jij in je loc gaat krijgen is niet anders.....
Zijn leds op montageprint, en werkt het beste ivm licht verstrooing.
SMD-leds werkt bij een 1600 niet zo goed. En daar komt meer bij kijken, zoals lichtafscherming.
Maakt mij verder niet uit hoor.

Gr. Mars
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Citaat van: marklintim op zaterdag 06 juni 2015, 23:41:08
Is het trouwens een optie voor als je geen Colomboor hebt om de kap stevig vast te klemmen (bijvoorbeeld bankschroef) en dan met een normale boormachine en een metaal boor erin de sluitseinen uit te boren?

Tim, deze gok heb ik toen met een kap genomen, vergt veel concentratie en inspannen in een bankschroef is om geen beschadigingen te krijgen al een sport op zich.
In de te boren gaten eerst een centerpunt slaan, heb je minder last van "weglopen" van de boormachine. Je moet op een bolle kant beginnen met boren namelijk, dat is weer een extra uitdaging. Enige ervaring met boren in metaal is een aanbeveling in mijn ogen.

Laatste ding, als je begint met boren, gebruik nieuwe boortjes. Je hebt er voor vier gaten denk ik twee nodig, zo hard is een kap heb ik gemerkt.

Gr. Fred.
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Hallo Fred,
Oke. Kan ik hieruit opmaken dat jij ze ook hebt geprobeerd vast te zetten in een bankschroef? Hoe heb jij de kap vast gezet zodat hij niet beweegt als je de gaten uitboord? Als ik ergens bijvoorbeeld een 1615 op de kop kan tikken, en spullen van gebruik, (panto's motor/magneet, lichtsetje etc etc) en de decoder in mijn 1631 zet (ook decoder). Ik weet dat de 1615 geluid heeft maar als ik de geluidsdecoder er niet op prik, moet de lok dan nog kunnen rijden maar dan zonder geluid? Dus eigenlijk vanuit de 1615 de geluidsdecoder halen en hij rijd nog wel maar geluid doet het niet?
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Tim,

Ik raad je niet aan om hier mee te starten als 'begin' ombouwproject. Voordat je dit soort dingen kunt doen heb je nog aardig wat te leren wat betreft ombouwen.

Wat wel kan, en verstandig is. Ga bij iemand langs die dit samen met jouw wil doen, bijvoorbeeld bij Marcel (loc1200). Leer je veel van, en weinig kans op mislukking. Doe je het zelf geef ik je weinig kans dat je project slaagt.

Een nieuwe loc kopen, en dan alles overzetten op je oude is een veel te kostbaar project. Alle onderdelen die je wilt overzetten zijn los verkrijgbaar.
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
wijbe, bedankt voor je tips. ik weet dat het los verkrijgbaar is maar ik heb zo'n vermoeden dat dat mij best veel gaat kosten. ik heb inderdaad nog best veel te leren als het gaat om digitaal bedrijf want ik rij nog steeds puur analoog. Het liefst wil ik langzaam aan overstappen naar digitaal. Ik bedoelde eigenlijk niet echt puur een nieuwe lok maar een gebruikte lok die het nog goed doet en iemand die hem voor weinig weg doet. want op de 1631 die ik heb zitten andere pantograven en er zitten nog gloeilampen in. verder geen sluitseinen en die zijn met veel te vel rood aangezet (vind ik) ik wist dat het een moeilijk project ging worden en ik wist dat de kap hard metaal was. daarom vraag ik hier naar jullie mening en of het mogelijk is allemaal. ik vind namelijk alle digitale lichtfuncties leuk (rangeersein etc).
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
De loc ombouwen van witte frontseinen naar gele frontseinen en rode sluitlichten (beide leds) is procject 1 (uitboren gaten en maken van lichtgeleiders.
De print maken en aansluiten is het 2e project.
Je kan de aansluiting zodanig op je printplaatje maken dat je met een ESU-decoder 5461x  en wat slimme schakelingen, of een Märklin mfx decoder 6 fysieke functies kan genereren.
Op deze manier kan je de seinbeelden voor trek/duw bedrijf maken, (Wendezüg) normaal bedrijf, Duits rangeersein en Nederlands rangeersein. De lichtfuncties is dus een kwestie van op de juiste manier aansluiten van je leds aan de fysieke functies. Daarna programeren. (3)
Verder bouw je de loc dan nog om naar digitaal bedrijf.

Je kosten gaan voornamelijk in de decoder zitten.  ?27 ESU + 3,5 (2x mosfet ivm Aux 3 en 4) / Märklin ?
En een complete motor, of alleen een gelijkstroommagneet. 25/12
Voor de leds en overig materiaa1 ben je nog geen 5 euro kwijt.

Gr. Marcel
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
hallo marcel,
bedankt voor de informatie. ik wist dat de decoder veel geld kost en ik wil het liefst dan ook een marklin setje met magneet en 5 pollig hoogvermogen motor in hebben.
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: led verlichting en sluit verlichting in 1600 inbouwen, moeilijk?
De Märklin mfx-decoder heb ik niet in huis. Alleen sounddecoders van M. Verder ESU en Moterola 1 en 2 van M.
Ik heb wel alle typen 5-polige motoren.

Doch als je zou besluiten om een sounddecoder te willen nemen, dan is een andere loc misschien wel een betere zet ivm de financiële aspecten..
Maar Nederlandse rangeerverlichting heeft ook Märklin niet..