Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

M=aansluitrails

Gestart door cdjr donderdag 04 juni 2015, 21:48:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M=aansluitrails
Lid sinds: 2015

offline
M=aansluitrails
Op dit forum heb ik ergens gelezen dat het verstandig is om de 8 tot 10 rails een aansluitrail in te voegen.
2 Vragen: moeten de puko's dan geïsoleerd worden of niet en maakt het niet uit of het gewone aansluitrails zijn of rails met condensator.
Coen
Re: M=aansluitrails
Jørg
gast

Re: M=aansluitrails
Coen

Als je analoog rijdt is dit niet nodig, enkel bedoeld om een goede stroomvoorziening te hebben op alle rails.
Re: M=aansluitrails
AnalogDriver
gast

Re: M=aansluitrails
In mijn ervaring is het ook analoog rijden nuttig om meerdere aansluitpunten te hebben.
Om de 2-4 meter in mijn ervaring.

Heel simpel, niets te isoleren of zo, gewoon extra aansluitrails.
Al snel soldeer je die aansluitrails zelf, wel even het ijzer voor soldeerpunten aan de onderkant opruwen met een Proxxon/Dremel.
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: M=aansluitrails
Dit geldt natuurlijk alleen als je 1 trafo gebruikt, gebruikt je meer trafo's dat moet je een stroomkring per trafo hebben. Je hoeft alleen de middenleiders te isoleren.
Re: M=aansluitrails
AnalogDriver
gast

Re: M=aansluitrails
Ja, en bij meerdere trafo's ze in 1 stekkerblok en 'in fase' aansluiten om (zeer) gevaarlijke situaties te voorkomen.

Hoe je dat simpel met een lampje, bijvoorbeeld een Faller 'huisjes lampje met gele voetje' kunt detecteren/controleren door de je test lampje aan te sluiten tussen de massa (railstaven of trafo uitgang) van de ene en de andere trafo is vast wel elders op dit forum of in de forum wiki te vinden.
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2006

offline
Re: M=aansluitrails
Fase?? Dat was toch helemaal niet de vraag!!

Meerdere aansluitpunten in 1 stroomkring is ook noodzakelijk bij een analoge baan. En die aansluitpunten sluit je rechtstreeks aan, zonder extra isolatie oid. Ook gebruik je daarbij geen ontstoor condensator, die zit er immers al in bij de eerste aansluitrails als het goed is.

Groetjes
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: M=aansluitrails
Als je ontstoor-condensatoren toepast, dien je dat WEL bij elke aansluiting te doen.
Anders heeft de eerste ontstoor-condensator ook geen zin, daar het niet ontstoorde signaal via de andere aansluiting bij de loc komt...

Inderdaad is je spanningsval deels op te lossen door na elke 10 rails een extra aansluiting naar de middenrails te maken. Isoleren heeft geen zin, en is zelfs af te raden, daar de weerstand daardoor weer toe kan nemen, en anders via 2 kanten het railstuk gevoed wordt. Gebruik hiervoor een rode draad.
enzij je 2 stroomkringen gebruikt. Die kan je het beste scheiden ivm sluiting detectie ed.
En de info bij het gebruik van 2 trafo's kan je maar beter weten...

Gr. Marcel
Re: M=aansluitrails
Freak
gast

Re: M=aansluitrails
Citaat van: loc1200 op zondag 07 juni 2015, 11:35:30
Als je ontstoor-condensatoren toepast, dien je dat WEL bij elke aansluiting te doen.
Anders heeft de eerste ontstoor-condensator ook geen zin, daar het niet ontstoorde signaal via de andere aansluiting bij de loc komt...
Is juist.


Mvg,
Peter
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2015

offline
Re: M=aansluitrails
Allemaal bedankt voor de reacties. Hier kan ik wat mee.
Coen
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: M=aansluitrails
Coen,
Bij iedere rijdraad (middenrail) aansluiting ook een massa aansluiting maken. Het geheel herhalen na iedere 10 rail stukken.
Cees
Re: M=aansluitrails
Hoi Coen,

Op plaatsen waar al eens gerangeerd wordt, zoals bijvoorbeeld in een station leg ik om de halve meter een aansluitrail met massa. Zo heb je haast geen stroomverlies en kan je veel stabieler rijden en ook veel trager zonder dat de locs stilvallen of haperen

Ik gebruik tevens draad van 0,75mm² diameter. Of dat laatste echt nodig is weet ik niet, maar kwaad zal het wel niet kunnen en gezien de solderingen aan de onderkant zitten hoef je je ook geen zorgen te maken of je ze gaat zien.

Bij het solderen wel met wat purine (soldeervet) gebruiken, dan solderen en vervolgens met een flux reiniger de soldering reinigen. Anders vreet de pasta de soldering kapot
Re: M=aansluitrails
Wil Tweeendrie
gast

Re: M=aansluitrails
Goed onthouden Puko en Coen,

Hoe dikker de draad, hoe beter het is. (Geeft minder spanningsverlies in de draad)

Denk aan een waterleiding: met een tuinslang kan je wel de tuin besproeien maar niet een hele stad van water voorzien.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: M=aansluitrails
Dirkbart
gast

Re: M=aansluitrails
Dag Loc1200,
Ik heb mijn "treintjes", na 50 jr !!!echt weer te voorschijn gehaald (pensionado...) en wil zelf extra aansluitrails gaan maken, vraag is wat moet ik weten als ik "ontstoorcondensators" ga bestellen. Ik ben wel handig, maar van electronica heb ik weinig verstand,
Mvg, Dick
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2014

offline
Re: M=aansluitrails
Ik gebruik geen ontstoorders. Heb gewoon een rode draad aan de middengeleider gesoldeerd en een zwarte (in plaats van een bruine, ben een tikkie kleurendoof) voor de massa. Werkt perfect.

Groeten,
Roel
Re: M=aansluitrails
Jørg
gast

Re: M=aansluitrails
Wanneer je digitaal gaat rijden GEEN ontstoorders gebruiken.
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2014

offline
Re: M=aansluitrails
Ik rijd analoog, maar heb geen enkel probleem met het rijden zonder ontstoorders. Niet nu als herintreder, maar ook nooit in de jaren zestig-zeventig-tachtig-negentig.

Groeten,
Roel
Re: M=aansluitrails
nobody
gast

Re: M=aansluitrails
Omwonenden kunnen last hebben van de HF stoorsignalen tijdens radio ontvangst.
Re: M=aansluitrails
Dirkbart
gast

Re: M=aansluitrails
Duidelijk, bedankt,
Dick
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M=aansluitrails
Citaat van: nobody op donderdag 10 september 2015, 10:16:50
Omwonenden kunnen last hebben van de HF stoorsignalen tijdens radio ontvangst.
Werkelijk?
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2014

offline
Re: M=aansluitrails
Citaat van: nobody op donderdag 10 september 2015, 10:16:50
Omwonenden kunnen last hebben van de HF stoorsignalen tijdens radio ontvangst.

O ja? En hoe uit zich dat dan? Ik heb er nooit iets van gemerkt, niet hier in huis (zou je dan toch als eerste moeten merken), niet via de buren. Maar misschien weet ik niet wat je zou moeten zien / horen

groeten,
Roel
Re: M=aansluitrails
nobody
gast

Re: M=aansluitrails
Luister je weleens naar een radio via een antenne?
Ik geef toe dat 't wel enigszins ouderwets is.
Probeer het maar eens.
Zet de radio in de buurt van je analoge baan met rails zonder onstoringscomponenten.
Telkens wanneer een vonkje ontstaat (bij berijden van wissels en dergelijke) hoor je geknetter uit de luidspreker komen.
Idem dito bij TV's met een antenne. Beeld- en geluidsstoringen.
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2014

offline
Re: M=aansluitrails
Hallo Wim.

bedankt voor je antwoord. Het is mij duidelijk. Maar het probleem lijkt ook niet (meer) te spelen. TV en radio antennes zitten op "de draad" en dat geldt voor de hele buurt. Misschien dat het in het verleden wel een probleem kan zijn geweest, maar ik heb er nooit iets van gemerkt of over gehoord.

groeten,
Roel
Re: M=aansluitrails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: M=aansluitrails
Citaat van: AnalogDriver op donderdag 04 juni 2015, 22:30:27
In mijn ervaring is het ook analoog rijden nuttig om meerdere aansluitpunten te hebben.
Om de 2-4 meter in mijn ervaring.

Heel simpel, niets te isoleren of zo, gewoon extra aansluitrails.
Al snel soldeer je die aansluitrails zelf, wel even het ijzer voor soldeerpunten aan de onderkant opruwen met een Proxxon/Dremel.

Je kan ook op de lippen van de middenrail solderen, klein beetje opschuren en solderen met gewoon soldeer (met harskern) gaat perfect.

En als het kan de onstoorcondensatoren, als je ze aanbrengt, niet onder de rails maar waar je makkelijk bij kan. Mocht je namelijk ooit toch digital rwillen gaan rijden, kan je ze makkelijk verwijderen zonder de baan te slopen.  ;)
Re: M=aansluitrails
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: M=aansluitrails
Hallo,

Hier een paar foto's hoe je de ringleiding zou kunnen maken onder je baan.





En hier hoe je een rode draad kan solderen.



En hier nog een keer de uitleg hoe je dat kan maken.

Gr Einte