Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving

Gestart door KdeB maandag 01 juni 2015, 17:07:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Mijn oplossing voor zowel K als C rails
Bij de C rails kan het compacter dan bij de k rails
Door de veertjes en kroonsteentjes is de slag regelbaar en hoef ik de processoren niet te her programmeren en doen ze allemaal dezelfde slag

Dit systeem veert mee als de servo eens te ver moest uitslaan ;ik heb al wissels horen en zien uit elkaar vliegen door een software foutje
Daarom dat ik op dit systeem ben over gestapt
Hier onder mijn test baan de K rail sturingen

Deze laatste zijn nog van de eerste versies die ik gebouwd heb ondertussen is er reeds veel water door de beek gestroomd
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
de C rail wissel met ombouw aan het werk



gr raf
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Leuk om te zien wat mensen allemaal verzinnen om een wissel te bedienen met een servo.
Met alle respect, maar waarom zo moeilijk/omslachtig? Monteer de servo gewoon recht onder de wissel en gebruik dan één van de dunste maat verenstaal.
Mocht de servo door wat voor reden dan ook te ver uitslaan dan buigt het verenstaal gewoon verder door en je servo en wissel wordt gespaard.

Zelf monteer ik ook op hierboven genoemde uitleg, zie deze post van Ben in mijn topic. KLIKKIE
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Eerst dat systeem met dat veren staal heb ik reeds geprobeerd en das shit
Als de servo te ver draait dan springt het armpje er uit en als de servo dan terug komt ;of het staal plooit of de balk breekt
Dit systeem zat reeds onder mijn baan en heb ik er uit gesmeten door de ellende die het steeds weer gaf
dan dit systeem gebouwd wat probleem loos werkt en na stelbaar is als het moest ontregelen
het volgende is dat de wissel lantaren bij de c rails kan blijven zitten op de originele plaats
ikzelf rij K rails dit was voor een vriend gemaakt
maar om er geen welles nietes van te maken ik ben tevreden over wat ik gemaakt heb en gij zult wel tevreden zijn over wat gij gemaakt heb dus alle twee tevreden

gr raf
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Een welles nietes discusie is ook niet mijn bedoeling, het was maar een bijdragen vanuit mijn ervaring.
Ieder zijn ding en als je daar content mee bent is het prima toch?
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Ik heb de servo's ook gewoon recht onder het wissel zitten in een hoekprofiel. Bevalt me prima.

Maar iedereen moet het doen op de manier die hij/zij fijn vinden, daar is het immers hobby voor  :D
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Citaat van: raf op vrijdag 26 mei 2017, 13:01:22

Eerst dat systeem met dat veren staal heb ik reeds geprobeerd en das shit


Dat is niet shit, jij vindt het shit omdat het je niet gelukt is. :D

De oplossing is zorgen dat je een stabiel systeem hebt wat de boel aanstuurt, dan heb je die stangen en veren niet nodig. ;)

Gr, Ben.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 27 mei 2017, 11:41:18

De oplossing is zorgen dat je een stabiel systeem hebt wat de boel aanstuurt, dan heb je die stangen en veren niet nodig. ;)


Ik durfde het niet hardop te zeggen maar je hebt wel gelijk Ben. Als het systeem niet stabiel is en servo's soms ongecontroleerde bewegingen maken is het zaak om dat eerst netjes op orde te maken. Pas dan kun je een betrouwbaar systeem op zetten met servo's.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
wat kost jullie volledige systeem
servo met stuur electronica en dies meer
mijn systeem is stabiel maar het is zoals met een hond je kunt hem nooit betrouwen

jullie kunnen geen een van allen zeggen dat er nooit iets verkeerd loopt op jullie baan
wel ik ook niet
en heel soms gaat er in zo een kleine servo kapot (baantje van de potmeter)en dan slaat die door zowel bij mij als bie iedereen ander
40 jaar modelbouw en ik heb in die 40 jaar reeds een pak servo's rare kuren zien uit halen geloof me vrij

gr raf
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Mijn decoders en servobesturing zijn zelfbouw. Dus kost me niet veel meer dan een appel en een ei per servo.

Maar goed, een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, dat is het mooie van een hobby ;-)
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 27 mei 2017, 11:41:18
De oplossing is zorgen dat je een stabiel systeem hebt wat de boel aanstuurt, dan heb je die stangen en veren niet nodig. ;)

En wat zijn de eisen/voorwaarden voor een stabiel systeem?
Ben,
wat zijn jouw eisen/voorwaarden voor een stabiel systeem?
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lijkt me een retorische vraag.

Makkelijker te beantwoorden,  in welke gevallen spreek je van een instabiel systeem?
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Weer zo'n zinloze discussie, lijkt me.
Iedereen heeft mi het recht om een oplossing te maken/bedenken die naar eigen inzicht de beste is.

Dus laten we ophouden met het afkraken van elkanders oplossingen.
Houd in het achterhoofd dat het de bedoeling is om een wisseltong on te zetten en hoe dat gedaan wordt is toch irrelevant?

grt Piet.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
 @citaat

Met de discussie is niks mis. Andermans oplossing shit vinden, dat is zinloos Piet.

Gr, Ben.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Bijzonder wat woorden kunnen doen en het topic van de vraag laten afdwalen.

Samengevat:
- De basisvraag: Wie kan een uitvinding van Koos maken met een 3D-printer?
- Kan, maar waarschijnlijk prijzig
- Er komen diverse aanbieding en Koos neemt het in beraad.
- Ook komen er diverse alternatieven: 10, 11
- In 16 presenteert Koos een eigen oplossing
- In 27 geeft Koos aan tevreden te zijn met zijn oplossing en biedt hem voor de liefhebber aan.
- In 31 komt Dylan met een mooie oplossing, waarna in 56 hij aangeeft nog een foutje te hebben ontdekt
- In 73 zet Koos filmpje in reactie
- In 90 staat Dylan zijn link
- In 101 geeft Raf nog een variant

Conclusie:
- Het spreekwoord: 'Er zijn vele wegen, die naar Rome leiden' Is nog steeds van toepassing.
- Als je van aanpassen houdt, prima. Doe wat je aanspreekt
- Als je niet van aanpassen houdt, dan origineel materiaal gebruiken. Volgens sommigen hopen, dat het niet kapot gaat.
- Gaat het kapot, dan biedt dit forum wel oplossing in de Wiki en reacties.

Geniet van het mooie weer en maak je niet druk   B)
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Citaat van: Jan22 op zondag 28 mei 2017, 00:06:07
Lijkt me een retorische vraag.

Makkelijker te beantwoorden,  in welke gevallen spreek je van een instabiel systeem?

Een stabiel servo systeem is in mijn ogen dat een servo doet wat hij moet doen en geen rare bewegingen doet zoals uitslaan.
Belangrijk met servo's is een goede stabiele voeding.
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Ik beaam wat Barry zegt ;Maar Barry hoe dikwijls is het bij u verkeerd gelopen ??
Maar je weet ook dat murphy altijd om de hoek mee kijkt
Als het verkeerd kan lopen dan gaat het ook eenmaal verkeerd lopen
Servo savers bestaan reeds van in het begin van de uitvinding van de servo
Z geplooide draad een veer systeem onder de servo arm en nog wel een 100 tal varianten
Deze C wissel heb ik voor iemand als voorbeeld gebouwd zodat hij dit systeem kon na bouwen met de mogelijkheden die hij heeft
zaagje ,vijl en schuurpapier
Niet iedereen heeft een cnc machine of een 3D printer ik ken der die nog geen computer hebben en zelfs geen gsm
laat staan dat ze digitaal rijden
Maakt dat een verschil in het beleven van de hobby ??????
Dacht het niet die mensen beleven de hobby op hun manier en zijn daar heeeel gelukkig mee
Die liggen nie wakker van een klinknageltje te veel of te weinig of gleufjes waar de kap mee vast zit op het chassis
En nu wil die persoon zijn wissels omzetten met een druk knopje en daar heb ik hem het meest failproef systeem gebouwd wat ik op het ogenblik zelf gebruik en wat hij kan na maken
Voor 3 wissels kost hem dat 25 euro met de servo's en al der bij
En het belangrijkste van alles is dat die persoon daar vrolijk van werd omdat het systeem voor hem begrijp baar is en vooral niet teveel kost en niet moeilijk is om na te maken

gr raf 
ps ..............die moeten der nog tussen .
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Schuifsysteem voor C-rail servo wisselaandrijving
Zoals ik al zei, ik gebruik verenstaal (waarvan ik de diameter even niet meer van weet) die sterk genoeg is om de wissel om te zetten en dun genoeg is om de servo en wissel niet te slopen bij een eventuele maximum uitslag. Mijn servos zitten dan gewoon recht onder de wissel met het servo-armpje naar beneden gericht zodat het verenstaal wat langer is om goed te kunnen doorbuigen. Ik gebruik de OC32 voor aansturing van de servos. De servos zijn de goedkoopste van AliExpress.

Heb in het begin last gehad van uitslaande servos bij inschakelen van de voeding op mijn baan, maar nooit defecte wissels of servos gehad. Oorzaak was een slechte en niet gestabiliseerde voeding. Tijdelijk een condensator op de uitgaande voeding gezet en probleem was opgelost. Wel gelijk een nieuwe voeding besteld ;).

Maar goed ieder zijn ding. Ik heb alleen een bijdrage gegeven :).