Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Seinbeelden

Gestart door flyerman zondag 31 mei 2015, 14:48:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Seinbeelden
Ik heb mijn toekomstige baanontwerp in Koploper getekend. Er is een goederentrein die niet mag soppen in het hoofdstation. Op het inrijspoor staat een sein met een cijferbak. Ik zou graag willen dat het seinbeeld groen met een cijfer wordt, of geel met een cijfer, De maximale snelheid door het station is 80, dat is ook het nummer wat in de cijferbak moet komen.

Is dit mogelijk? Ik krijg alleen maar oranje.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Het merendeel werkt, maar kan ik de optie hebben dat 1 type trein met 80 door het station gaat, dus het sein met een cijfer 8, en een ander gewoon op snelheid, dus sein gewoon groen? Dat verschil lukt me nog niet. Het is of het cijfer, of groen.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden
Maak voor die trein een apart treintype aan.
Geef dat treintype in het stationsblok de max snelheid 80.(En een stopverbod.)
Ander treintype mag sneller en zal dan dus groen krijgen. Moet je natuurlijk ook de normale maximale bloksnelheid op 100 of hoger houden.

Robin

Edit: iets even net wat duidelijker gemaakt.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Zo had ik het gedaan, maar krijg toch geen groen sein. Welke optie kies ik bij de wisselstraat? Alle treinen die hard mogen krijgen ook cijfer en groen knipper.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden
Als je het zo had gedaan waarom schrijf je dan wat anders op?
Lees nog eens goed wat ik schrijf en WAAR je iets moet beperken.

Als je groen wil zien moet je niets beperken in de wisselstraat of blokken.
Je beperkt een treintype,dat gaat dan langzamer.(Met aangepast seinbeeld.)


Hoe hard staat je maximale snelheid dan in dat blok?

Je schrijft zelf dat je die op 80 hebt gezet.
Dan rijd er natuurlijk nooit iets sneller. En geeft je sein dat ook niet aan.
Dus dat klopt niet met wat je zegt dat je het ook zo hebt gedaan.

Maar misschien moet je het de experts op het koploperforum vragen.
Database back-up erbij doen.
Ik ben nog niet zo handig met de seinen.
Maar je probleem zit er in dat je treinen niet hard genoeg gaan om dat seinbeeld weer te mogen geven.

Robin
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Die 80 was in de eerste post, dat had ik ondertussen veranderd, ik heb zo veel veranderd dat ik dat even over het hoofd gezien heb. Maximale snelheid in het blok staat 120, maximale voor de goederen trein daar is 80.

Ik krijg alleen maar het cijfer als ik een wisselstraat beperking opgeef. Zo niet dan blijft het sein altijd groen, ook voor de langzamere trein.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden
Dat had ik niet uit je tekst begrepen dat je het ook zo had geprobeerd.
Ik dacht dat het zinnetje op de 1e situatie sloeg die anders was.

Wat je hier nu neerzet geeft je probleem duidelijker weer. Is toch iets anders als dat ik dacht.
Ik neem aan dat je op heel de baan dan harder mag.
Wat ik al schreef. Ik ben ook een beetje aan het experimenteren met seinen.
Hoe dit op te lossen , zo snel geen idee. Zoals gebruikelijk werkt het weer net anders als dat je verwacht.

En als je die goederentrein naar 60 km /uur zet. Zie je dan wel verschil ?

Even terzijde ik neem aan dat je ook een blok verder vooruit kijkt ? Voor de juiste werking van het seinstelsel.

Robin
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Ja ik kijk blokken vooruit, ik weet het nu ff niet meer, ga ff wat anders doen en probeer het van de week wel weer eventjes.

Ik heb dingen zo ingesteld als in de seinentest demo, maar het werkt nog niet.

Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden
Plaats hier van de week je back up even. Die mag je als bijlage meezenden.
Kunnen we meekijken.

Robin
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Dit is m. Ik zal vast iets over het hoofd zien, het is ook zo'n uitgebreid programma.
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Seinbeelden
Ik heb geen verstand van koploper want ik heb een CS2  :?, maar als ik naar de grote 1:1 treinen kijk, dan krijgt een langzame goederentrein ook gewoon groen. De machinist weet dat hij een maximum snelheid heeft. Alleen wanneer de trein naar een aftakkend spoor gaat, of wanneer er voor volgende seinen een geel of rood sein is, dan kan er een ander seinbeeld zijn. Ik begreep dat dit niet het geval is.

Groet,

Dick
Re: Seinbeelden
Lid sinds: 2015

offline
Re: Seinbeelden
Dat dacht ik dus ook, vandaar dat ik een wisselstraat beperking had aangezet, dan krijg ik het cijfer.
Re: Seinbeelden
Seinwezen
gast

Re: Seinbeelden
Klopt.

het nederlandse seinstelsel kijkt niet naar welke trein er rijdt.
Maar geeft toestemming om de baanvaksnelheid te rijden.

Of dat nu een goederentrein is of een ICE. Dus als er 100 gereden mag worden, zal er gewoon groen branden.
Dat er een trein langzamer rijdt maakt niet uit.

Als de baanvaksnelheid trouwens 80 is, wordt er ook gewoon groen getoond.
Alleen als er een lagere snelheid dan de baanvaksnelheid is afgedwongen, zal er groen met een cijfer branden.
Vooraf dit groene sein is er een geel sein met cijfer te zien.

Groeten Sander