Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Leggen van flexrails

Gestart door 1200Blauw zaterdag 30 mei 2015, 22:06:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leggen van flexrails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Leggen van flexrails
Op gevaar af dat dit topic op de verkeerde plek staat toch maar een vraag gesteld:

Hoe leg ik een lange, vloeiende bocht in flexrails?

Ik heb een lijn getrokken langs een lang gebogen stuk plint dat ik over had. Nu heb ik geprobeerd te schroeven of te spijkeren, maar de rails ligt er in beide gevallen niet mooi vloeiend langs. Dat komt doordat de rails op het laatste moment altijd nèt iets verschuift. Iemand tips?
Re: Leggen van flexrails
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Leggen van flexrails
Dat kun je volgens mij het best doen met flexrail klemmen. Dan kun je de rails in de juiste straal fixeren.
Zie bijv. dit topic.
Re: Leggen van flexrails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Leggen van flexrails
Je kunt ook speldjes gebruiken om de rail tijdelijk vast te zetten.
En pas als deze goed ligt, leg je de rail definitief vast.
Re: Leggen van flexrails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Leggen van flexrails
Hi

Zelf lijm ik de rails vast en gebruik ik "gewoon" dunne lange tijdelijke houtschroefjes.

Kijk eens hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

groet
Harald
Re: Leggen van flexrails
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 30 mei 2015, 22:06:41
Ik heb een lijn getrokken langs een lang gebogen stuk plint dat ik over had. Nu heb ik geprobeerd te schroeven of te spijkeren, maar de rails ligt er in beide gevallen niet mooi vloeiend langs. Dat komt doordat de rails op het laatste moment altijd nèt iets verschuift. Iemand tips?

Ik heb als 2-railer iets gemakkelijker ;) Geen pukko's in het midden dat is wat makkelijker werken met schroeven. Wat ik meestal doe is vastzetten met schroeven (met ring/plaatje ertussen) die zo vast draaien dat het vast zit. De hele boog zo doen. Dan goed leggen: Betekent dus ietsjes 1 of 2 schroeven los maken en dan een tikje geven. Dan weer vast zetten. Zo krijg je wel een nette boog.

Het verbinden van stukken flex: bij allebeide flexen een cm of 5 tot 10 1 spoorstaaf inkorten (tegenovergesteld van elkaar). Bij één de bielzen laten zitten. In elkaar schuiven en dan met een raillasje verbinden. En dan de boel met soldeer vast zetten. Een goede verbinding :)

Groet Ronald.
Re: Leggen van flexrails
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Leggen van flexrails
Grootste probleem, naast de puko's waardoor ik die ringetjes niet kan gebruiken, is de ondergrond. Ik heb vanwege m'n budget voor gelakt MDF gekozen ipv populierenmultiplex. Dat zou het schroeven wat vergemakkelijkt hebben. Nu moet ik voor schroeven telkens voorboren en dat is vrij omslachtig (vind ik iig). Ik heb nu een poging gedaan met kleine spijkertjes en dat gaat al wat beter. Vaak moet ik het wel een keer of wat opnieuw doen, maar het eindresultaat ziet er beter uit dan de vorige poging met schroeven (zonder ringetjes dus). Even verder experimenteren. Ondertussen zijn nog steeds alle tips welkom!
Dank ook Harald voor je link. Ik ga het eea bestuderen.

Het uiteindelijk fixeren ga ik doen met houtlijm; ballasten met de bekende verdunde-houtlijm-met-een-drupje-zeep methode. De puko's (fase) voorzie ik van stroom doordat ik een dun koperdraadje laat meelopen direct onder de K-rails. Dat maakt altijd wel ergens contact, dus dat zou goed moeten komen. Ik heb ook om de twee raillengtes een draad aangesoldeerd die naar de trafo gaat. De 0 (of massa) ga ik zekeren door de lassen door te solderen.