Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Van start met de oefenbaan

Gestart door dgieskens zondag 23 november 2014, 21:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van start met de oefenbaan
Zoals in het voorstelhoekje aangegeven, heb ik een beeld van wat ik op langere termijn wil realiseren, maar ga ik beginnen met een oefenbaan om eerst ervaring op te doen met de verschillende technieken (en om de kosten te spreiden). De oefenbaan heeft een relatief simpel ontwerp: een variatie op een 8 met een dubbelspoors station in het midden en een driespoor schaduwstation op de kruisende baan.


Deze baan komt op drie zelfgemaakte 'tafels', elk van 134x134, dus een totaal oppervlak van plm 4x1,30. Deze drie tafels worden met bouten en vleugelmoeren aan elkaar gemaakt, zodat ze ook weer los zijn te maken. Elk van de tafels bestaat uit een raster van 4x4 balken, die ik heb ingezaagd, zodat ze 'in elkaar kunnen haken'.


Afgelopen zomer het eerste hout gekocht om er al snel achter te komen dat ik mijn eerste onervarenheids'fout' had gemaakt. Ik had vuren balken van 88m breed en 38mm dik gekocht, lekker stevig voor een goede stevige constructie. Dat zijn ze ook, maar mogelijk wat dikker dan nodig en hoewel de decoupeerzaag er wel door kwam, ging dat niet overal van harte en ging het zaagblad aan de onderkant wel eens wat minder recht. Het was allemaal wel bij te veilen, maar het leverde wat meer uurtjes zweten dan ik had verwacht.
Oh, en de maten van het hout van de bouwmarkt bleken indicaties te zijn, waardoor de 88mm breedte meestal varieerde tussen de 88mm en 86mm en in een enkel geval zelfs 83mm. Ook bleek een enkele balk enigszins krom zijn. Het is allemaal wel te overkomen, maar vergde wat aanpassingen, omdat ik er niet van het begin af aan rekening mee had gehouden.


Inmiddels is de eerste tafel klaar en de tweede constructie ligt klaar voor het lijmen, schroeven en plaatsen van de poten. De poten heb ik overigens voorzien van stelschroeven, zodat ik de tafels netjes waterpas kan zetten.


Les 1: Het hout voor de constructie mag best wat minder dik.
Les 2: Meet alles dubbel van twee kanten, voordat je begin te zagen. Of koop het bij een goede houthandel waar de maten kloppen.


In het volgende berichtje enkele vragen voor het vervolg.


Daniel
Re: Van start met de oefenbaan
De tweede tafel is bijna klaar en de derde heeft nog wat zaag-, veil-, lijm- en schroefwerk nodig. Maar ondertussen ben ik al mentaal bezig met het vervolg.


Drie vragen:

       
  • Hoe breng je het beste een ontwerp op ware grootte over op het triplex voor de railbeddingen?
    Ik heb ergens een artikel gelezen van iemand die het op ware grootte op A4tjes printte en die tegen elkaar aan legde, maar dat lijkt mij toch een gedoe en enigszins onnauwkeurig.
  • Waarmee/hoe kun je het beste de ondersteuning van de railbeddigen (het hout/triplex) maken voor die delen die hoogteverschil hebben?
    Aangezien mijn banen Nederlands zullen zijn en dus geen berglandschappen zullen hebben, lijken spanten mij onnodig veek werk. Maar de banen van/naar het schaduwstation zullen toch omhoog/omlaag moeten gaan.
  • Nog tips voor de draagconstructie voor de bovenlaag?
    Aangezien ik niet van plan ben om spanten te gebruiken, zal ik op een andere manier de ondergrond van de bovenlaag moeten ondersteunen. Ik las ergens dat je een raster kan maken (vergelijkbaar met mijn onderbouw), maar dat moet dan wel van heel dun hout worden gemaakt, omdat anders de constructie de doorrijhoogte vermindert. Of zaag je de constructie selectief in op plekken waar een spoorbaan met onvoldoende hoogte kruist?
Daniel
Re: Van start met de oefenbaan
Daniel

Dit bij mijn baan.
Met Wintrack kan je op ware grootte afprinten en dan de A4 tjes tegen elkaar leggen ,maar eerst de marges eraf knippen en dan een stukje celofaan erop en je hebt je baan uitgeprint op ware grootte.
Kost natuurlijk wel wat papier en inkt.
Wanneer je de printjes netjes naast elkaar legt dan komt het wel goed, knippen enplakken noemen ze dat.
Re: Van start met de oefenbaan
Waar heb je de verstelbare pootjes gekocht en als ik het weten mag wat hebben ze gekost
Grt alex
Re: Van start met de oefenbaan
Citaat van: alkeheusden op zondag 23 november 2014, 21:59:11
Waar heb je de verstelbare pootjes gekocht en als ik het weten mag wat hebben ze gekost
Exacte prijzen weet ik niet meer, maar ik heb de stelschroeven en kleine metalen plaatjes met schroefdraad bij een doe het zelf zaakje gekocht voor een paar Euros. Dan is het een kwestie van gaten boren in de poten, plaatje erop hameren (heeft kleine lipjes die in het hout gaan) en de stelschroeven erin schroeven.


Daniel
Re: Van start met de oefenbaan
Bij Hornbach kost een setje van 4 pootjes ? 3,60 ( m8). De bijbehorende inslagmoeren m8 zijn iets van ? 0,25 per stuk.
Re: Van start met de oefenbaan
bedankt voor het antwoord mag ik weten welke doe het zelf zaak het is ik vind dat hier niet


grt alex
Re: Van start met de oefenbaan
Plus Klus de Wit in Leiderdorp:

       
  • Stelknop m8: 2,25 per stuk

       
  • Inslagmoer m8: 1,95 per pakje van vier.
Re: Van start met de oefenbaan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Van start met de oefenbaan
Blijven die inslagmoeren bij jou wel zitten?
Ik had er laatst bij een kast problemen mee...
Re: Van start met de oefenbaan
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 25 november 2014, 20:16:50
Blijven die inslagmoeren bij jou wel zitten?
Ik had er laatst bij een kast problemen mee...
Voorlopig wel; ze lijker er stevig in te zitten, maar weet natuulijk niet wat ze over tijd doen. Overigens is het hout (vuren) vrij hard, wat helpt.
Van start met de oefenbaan - langzaam maar zeker
Het is al weer even geleden dat ik hiermee ben begonnen. Door gezin en drukke baan is de voortgang traag, maar in kleine stukjes vordert het toch steeds meer.
De basis staat en ik heb de railbeddingen voor het schaduwstation en de stijging naar de bovenlaag af.
Ik heb alle rails 'geknipt' (massascheiding) en ben ze nu sectie voor sectie aan het aansluiten op de massadetectie en de ringleiding.
Wat dat laatste betreft ben ik benieuwd hoe anderen hun rails op de ringleiding aansluiten. Momenteel strip ik steeds een klein stukje van de ringleiding en sluit daar de aansluitdraden van de rails op aan, waarna ik het met een stukje isolatie-tape afplak. Maar ik vraag me af of er geen handigere of mooiere oplossingen zijn.

Re: Van start met de oefenbaan
Er zijn verschillende manieren, je kan solderen geeft de beste verbinding en het minste weerstand voor de spanning.
Je kan ook met luster klemmetjes werken.
Re: Van start met de oefenbaan
Bedoel je solderen om de aansluitdraden aan de rails te bevestigen of aan de ringleiding?
Dat eerste doe ik al, maar aan de ringleiding solderen lijkt me wat minder handig. Ik heb nu al dat ik af en toe een rails even los moet maken. Als de draden dan aan de ringleiding zijn gesoldeerd, wordt dat een stuk lastiger.
Re: Van start met de oefenbaan
Ik soldeer zowel aan de raillassen als aan de ringleiding, je kan ook aan de zijde van de ringleiding met kroonsteentjes werken dan hoef je enkel maar een schroefje los te draaien om de rail te verwijderen.
Re: Van start met de oefenbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van start met de oefenbaan
Daniel,

ziet er al een mooi en stevig begin uit.

Wim