Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Beladen van goederenwagens

Gestart door AnalogDriver vrijdag 29 mei 2015, 22:09:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Beladen van goederenwagens
Ruim twee jaar terug heb ik ook in een week of drie alle goederenwagonbeladingen die ik intussen had, verdeeld over de nog te beladen goederenwagons die ik heb. Ik heb ook een hele pluk ?oud Märklin?, van die metalen en blikken wagons. Daar kwam de wat minder gedetailleerde lading op. In delen post ik hier foto's met wat commentaar.


Ik heb een tijdelijke tafel op zolder gemaakt, en alle beschikbare ladingen uitgestald. Het lijkt net een winkel of stalletje :).

Hierna één voor één de wagons van verschillende perioden en treinen er bij gepakt en van een passende lading naar keuze voorzien.












Jemig wat veel,







? en divers






















Lampje er bij, en we gaan beginnen. :)




Allereerst een rongenwagon met NS-sein. Paar rongen zitten er niet op, expres weggelaten. Voor beladen of zo.






Dan:











DDR:




Aangekocht weahteringswerk met bijpassend lading nu.











DDR Linz met zakken beladen. Dit is een standard lading, zo te koop. Past hierin erg goed.












Verhuurd aan Volks Eigens Betreib (VEB, DDR dus), een smederij. Met metaal onderdelen beladen.





























Trappetjes en wagenvloer zijn geweahthered. Lading is ook weer een standaard aankoop, kant en klaar deze. Andere ladingen heb ik zelf gemaakt, zoals buizen gedeeltelijk, bijna al het hout.




Deze heeft vaak op de Niedertalbahn gereden. Geïnspireerd door een FLeischmann set. Ooit in Dortmund op de Intermodellbau bij de schepen 2 schroefjes hiervoor uitgezocht.



Van een dikkere en langere lucifer variant:
   

Een van mijn betere weatheringen, deze wagen, heel licht, nu met lading:



Simpel:


Authentieke DDR tracktors, ook de modellen komen uit voormalig DDR gebied.
En dat op houten wagenbodem. Hiervoor gebruik ik lasercut prints, werken erg mooi.








Dan een hele reeks over de meer uitgebreidere belading met een kleine vrachtauto.
Ik gebruikte het dunne draad uit vuilniszakbinders, dat ik met dit metaal bewerkingsspul donker maak.







Kruiselings




















Oogjes maken dus.








Zo, die staat! Ik ga overigens echt niet elke auto zo vastzetten, alleen voor de meer gedetailleerde modellen, want ja, het is wel even een klusje..



Verder met collectie oud-Märklin grotendeels metalen wagens, meer niveau nostalgie-speelgoed.















Niet de Märklin kist er op.


Intussen verkochte variant van de 4-assige huifkar wagen. Deze met piepschuim kende ik nog niet, maar bleek toch door Märklin zo gemaakt te zijn.





















Gesupperde auto, volgens mij is origineel geheel bruin en heb ik alle chroom delen en lampen met viltstift bewerkt.







Oud Electrotren




























Eerst het resultaat,



En zo gemaakt,











Andere keer de rest, de meer gedetailleerdere dingen.

Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Beladen van goederenwagens

Indrukwekkend .....

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Beladen van goederenwagens
Wauw, heb even sprakeloos zitten kijken naar de enorme hoeveelheid, al dan niet zelf gemaakte ladingen. Geweldig :thumbup: :thumbup:.

Mogen we ook nog bouwverslagjes van de zelfgemaakte ladingen oid verwachten of is het puur 'tentoonstellen'?

groeten Martin
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Beladen van goederenwagens
WOW Dit is al geweldig om te zien.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ben zeer benieuwd naar de rest.
Re: Beladen van goederenwagens
Indrukwekkende verzameling van ladingen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Beladen van goederenwagens
knappe berg lading heb je wel, jij kan wel even verder.

Groeten

Peter
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Volgens mij gaat er geen enkele wagon leeg de baan op bij jou Hajo :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Dag Hajo.

Daar zitten heel wat inspirerende beladingen bij ...  :thumbup:
Van welk merk is de dieplader met 2x 4 assen?

Groeten,

Erik.
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Ben dan wel Hajo niet, maar als ik zo vrij mag zijn om een gokje te wagen, lijkt het me er eentje van Lilliput ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Wat een geweldig leuk en inspirerend berichtje!

Ik had ooit wat stopverf over van een klusje en daar rolletjes
van gedraaid. Beetje aangedrukt en met een mesje versneden in korte stukje.
Je krijgt dan hele leuke zakken, maar het uitharden duurt wel effies...
Re: Beladen van goederenwagens
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Beladen van goederenwagens
 8o :) Nou, inderdaad, werkelijk waar heel indrukwekkend! :thumbup:
Enkel al de lading foto's is al een klus op zich.
Dit is toch veel mooier om te zien dan allemaal gesloten goederenwagons, mooie en leuke ladingen allemaal. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Hi Hajo,

Met al die transporten van goederen draait de economie op jou baan draait als een tirelier.

groet
Harald
Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Prachtige reportage Hajo. :thumbup:
Re: Beladen van goederenwagens
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Hoi Hajo,

Bedankt voor de moeite die je genomen hebt, om dit allemaal te laten zien! Daar zitten veel leuke tips tussen.
Twee vraagjes:
- Je hebt het over een viltstift waarmee je delen van dat bruine autootje hebt bewerkt. Dat is dus een viltstift waarmee je iets een chromen kleur kan geven? Weet je nog welk merk stift dat is?
- Je schrijft verder dat de houten wagonvloeren van lasercut prints zijn. Zijn die daarna nog verweerd door jou of is dit kant en klaar al zo?

Groet, Marc 
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 30 mei 2015, 01:54:34

Daar zitten heel wat inspirerende beladingen bij ...  :thumbup:

Van welk merk is de dieplader met 2x 4 assen?


Erik, ik denk dat V200.0 Hans geljik heeft, Liliput. fleischamnn maakt diepladers en Liliput. Ik heb deze wagen nu niet bij de hand, kan het even net controleren. Maar met wat verder Googlen moet de wagen te vinden zijn.


Marc, de viltstiften heb ik bij een kunstbenodigdheden winkel zoals Van Beek in Amsterdam gekocht, heb een paar verschillende. Zal straks een foto maken om een keer te plaatsen, en wat merken en types opschrijven.
Soms blijkt de ene viltstift type beter te werken dan de ander die weer op een ander model juist goed werkte.


Inderdaad goed opgemerkt van de Lasercut wagonbodemprints, vergeten te vermelden. Paar foto's die al klaar staan, gaan dit nog duidelijk laten zien, verweerde en originele lasercut wagenbodems.

Lasercut laat die zich uitstekend verweren.
Dry brush methode!

Ik gebruik nu een paar kleuren types dikke olieverf, zelfde type winkels of een kantoorboekhandel als Winter.
Die dikke olieverf knijp je makkelijk een klein beetje van uit een tube. Droogtijd is wel dagen.
Voor die pplanken een wittige licht beige gebruikt. Aan de randen wat minder. Varkensharen stugge Kwast, moet echt goed afgeveegd droog zijn.
Mooist zou zijn enkele planken veel lichter te maken, als vervangen planken.

Op de materialen overzichtsfotos aan het begin zie je de donkere kleur zoals de prints geleverd worden.



Re: Beladen van goederenwagens
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Hoi Hajo.
Prachtige collectie beladingen! :thumbup: :D
Natuurlijk zijn er hele mooie te koop maar de zelf gemaakte zijn wel uniek.
De (oude) planken op de bodems van de lage bakwagons zijn echte kunst werkjes en zijn prachtig verweerd maar of deze nog een vrachtwagen kunnen dragen? 8o

Veel plezier en succes met deze bijzondere klusjes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens
Ja, of de planken een 15 ton vrachtwagen houden..., een spoor van ingedrukte planken achter de vrachtwagenwielen zou nog mooier zijn.


De viltstiften:

Pilot super color, white en Silver EF permanent ink

Die hebben van die 'indruk' punten waarna er inkt uit vloeit. Soms te veel.
Deze zilver gebruik ik voor chromen delen


Faber-Castell PITT artist pen Silver 251

Gebruik ik voor meer RVS delen zoals wagon deurgrepen en handgrepen. Je kent ze wel, die groene wagons waarvan de deurgrepen ook groen zijn. Even netjes aantippen. Gaat soms fout, te veel. Dan weer schoonmaken, laten drogen en opnieuw. Je wagonnetje ziet er meteen beter uit.


Dan heb ik nog een Eding paintmaker 780 en 251, wit en brons. Alleen wit gebruik ik.


Overigens, voor de rode en gele remhandels en witte achtergronden daarvan aan goederenwagens, die af fabriek tot voor kort nooit gekleurd werden, gebruik ik rode en gele stiften.
Rood blijft een moeilijke kleur, in feite breng je inkt-verf op. En dat droogt uit.
Dus die stiften vervang ik niet meer, toch maar weer steeds een potje verf opentrekken.

Voor geel aan handels en ankerhaken aan de zijkant gebruik ik nog wel de hele dure waarschijnlijk Japanse
POSCA Uni PCF-350 met een soort kwast punt en een POSCA met een harde punt.


Echter, dat wit en rood van zelfde fabrikant is zo snel droog en op, dat ik nu:

Voor wit een potje witte schrijf inkt heb, wat vlotter werkt voor klein detail dan een potje verf openen, roeren, iets verdunnen en kwast schoonmaken.

Voor rood nog steeds verf, al wil ik nog eens zoeken naar potje schrijfinkt. Vrees alleen dat dat dof is, en voor achterlichten van autootjes wil je glans. Al kun je dat apart aanbrengen.


Hoop dat je hier iets aan hebt en dat je met Google en Google afbeeldingen verder komt.

Re: Beladen van goederenwagens
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Hoi Hajo,

Super, bedankt voor alle info! :)

Groet, Marc
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens

Dank voor de leuke reacties. Meer inspiratie hieronder.


Een anachronisme, goed genoeg voor deze speelgoed niveau nostalgische metalen wagens:
wagen met beschrifting Ep IV die toen al uitgefaseerd werd volgens mij, met belading jaren ?80/'90



Hele treintje, met achteraan nog een: jaren ?90 en > 2000 modernere auto?s



Echt, dit type wagens was toen al lang uit dienst.






Koel elementen. Ik stoor mij nu al weer aan die te lange balken waar hij op ligt. Later in dit ?beladen? knipte ik die weg, ziet  er realistischer uit, kortere stukken draaghout.







De bekende lage bord wagens. Toch even een beetje verwering gegeven ooit, en zien er meteen al weer beter uit.





Lange buizen, dit zijn niet meer de originele Mä ?Mannesman? buizen. Wagons leeg gekocht. Dit zijn als ik het goed heb door mij geschilderde en verweerde stukken electra buis. Daaronder de wagone met 3 buizen, die zijn dan weer van aluminium, zelfde manier gemaakt en bewerkt.








Deze prachtige oude Electrotren of Mä wagen, was door een vorige eigenaar van dat weefwerk voorzien. Ik heb een moderne lading geplaatst.
Qua detaillering is deze wagen natuurlijk niet meer van deze tijd. Maar ja, zit in dezelfde collectie oud Märklin ?nostalgie trein?.






Bekende ?bierbrouwer installatie? lading van een andere Mä wagen. Ik vond de lading wat simpel en beter passen bij dit soort metalen wagens. Met wetwash wel de lading bewerkt.





Typische DDR Ep IV wagen belading, hout en kolen. Merk op dat de grijze binnenkant rand van de wagen met kolen net even met wat roestkleur is verweerd.
Later, wellicht in mijn ?Analog drivers werkplaats? draadje, heb ik nog wat foto?s van het maken van die hout lading. Met behulp van een Proxxon cirkelzaagtafeltje.







Van ?Preisner? niveau gezien






Hoort eigenlijk meer ene Weatheringssectie: even wat drybrush vervuiling van de rand, wat verf in de naden tussen de planken smeren, of was het nu een wetwash, ik weet dat niet meer. In elk geval zien ook dit soort simpele speelgoed wagens er gelijk realistischer en mooier uit. Vind ik ten minste.





Dan komen we langzamerhand in de wat modernere modellen. Hier mijn fantasie Nederlandse ?Bouwtrein?.

Container ooit eens in 2 kleuren met afplakken gespoten, daarna verweerd met wat roestkleuir en met stift het hang en sluitwerk gekleurd.
Wagenbodem weer de Lasercut print houtbodem.
Wat pallets met hout en staaldraad, en een kant en klaar geweatherde zo gekochte graafmachine.
Een sein een keer op een beurs gekocht, waarschijnlijk een zelfbouw, in elk geval uit een baan afbouw of baan modernisering over gebleven.

















Hele treintje 


Dan een hele rits foto?s van 1 autotransportwagon. Hierop heb ik fraaie jaren 70 modellen geplaatst.
Deze wagen komt nog uit mijn kindtijd. Op deze foto?s zie je nog diverse stukken afgebroken hek en een hap uit de zijkant van de wagen. Dit is gelijk hersteld.

Voor de modelauto liefhebbers:



















Yep, een Alfa Romeo Alfa Sud.






Een combinatie van 2 ladingen: kunststof van een andere wagon en zelf van een stuk metaaldraad (van een keer gesloopte lamp!) met de model cikelzaag gezaagd ijzer. Met wat kunstof blauwe banden moeten voorstellen vast gesjord.
Dat blauwe garen heb ik met een drupje Olba industrielijm zo veel mogelijk op de O-ringen van de wagen vastgelijmd.








Re: Beladen van goederenwagens
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Beladen van goederenwagens
Dag Hajo.

Wederom dank voor de prachtige en uitgebreie fotoreportage van diverse beladingen! :thumbup:
Bijzonder inspirerend allemaal, met name hoe je de Old Skool wagons nog enige
uitstraling van realisme geeft, ondanks het speelgoed-niveau.
Van de modelauto's ben ik helemaal lyrisch van de gedetailleerde Alfa Romeo Sud!
Prachtig, die moet ik ook nog eens scoren voor op de Provinciale weg van Monte Vecchio...
Bij de laatste serie foto's vraag ik mij of je ook rekening houdt of nadelige invloed ervaart
met het verkregen totaalgewicht van de wagon gezien de belading van relatief zware last?

Groeten,

Erik.
Re: Beladen van goederenwagens
Hajo,

Wat een massa productie. Nu begrijp ik je forum stilte.  :D

Ik mis nog wat in de info lijst.
Waar is dat zwartingsmiddel voor metaal te verkrijgen?

Mvg, Robin
Re: Beladen van goederenwagens
Hier (o.a.) ===> klik
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens
Zwartingsmiddel voor metaal: is chemisch verkleuren, oxideren. zie ook naburig draadje met mijn werkplaatsfoto's Ik heb eerste online in de US besteld, tweede bestelling ergens in de EU. Foto met merk staat in dat andere draadje, verder even Googlen, ik weet niet meer waar ik dat besteld had.

[Edit]  NoBody dank voor de link.


Gewicht van de wagen: ten eerste is de het een 6 asser :)  Modelgewicht valt mee, onderste lagen zijn plastic, en dat ijzer is ook niet de zwaarste in zijn soort. Tja, het blijft IJzer transport hè, dat is zwaar werk. Deze heb ik ook wel met succes op de Niedertalbahn modulebaan laten rijden. Wel voor in een trein. Maar dat gaat in werkelijkheid ook zo begreep ik een keer.
Maar inderdaad, wagen weegt bovengemiddeld veel ja.
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens
En we gaan weer verder!


Eerst het herstel van de hekjes en boordwand van deze bekende Mä autotransporter.







Juiste dikte messingdraad zoeken, goed recht afknippen op precies de juiste lengte, en tussenlijmen met industrielijm.
Dat witte nieuwe stukje had wat dikker en netter gemogen, maar is voor mij goed genoeg. Zeker na verven.

Uiteraard is het na deze foto?s zwart respectievelijk passend groen geverfd.
Een herstelde Märklin klassieker:







Zo dus in daglicht en ik meen nog een extra Porsche 


Een buizentrein.






Net wat verschil in rongen aangebracht: ene wagon heeft nog alle rongen, andere slechts beperkt, rest ?hadden ze blijkbaar geen zin om er meer op te zetten? of is weg.




Ook weer de laserprint wqagenbodems, wagons van wat basis weathering voorzien.

















Hier zie je wel dat de houten draagbalken zijn afgeknipt. Als je dit soort ladingen koopt, zitten er vreemde lange stukken hout van voor tot achter in de lengterichting van de lading. Zie hiervoor bij die dieplader met luchtbehandeling/koelinstallatie.
Werkelijk volstrekt overbodig en onrealistisch. Cut!







Net even 1 rong ?los? (vastgelijmd hoor) laten liggen geeft speels effect. Alsof de rong na beladen met de ketel er zo in gegooid is.


Meer DDR-trots op een DDR wagen. Belading komt van een andere (DB) wagon.
Zelf heb ik op Internet gezocht naar een ooit bestaande ?VEB? (Oost Duits voor N.V.of B.V.) die iets met metaal had. En gevonden.
Daarvan in Word een kleurrijk ?fantasie-  reclamebord gemaakt, eigen kleurenprinter, paar keer proberen voor de juiste maat, en met Pritt stift opplakken.



Verder gebruikelijke remhandels rood of geel maken en wagen bodem met drybrush behandelen.


De groene banden zijn ook bijzonder: ergens vond ik een rolletje ?plat nylon draad?. Waarschijnlijk bedoeld als vlosdraad. Geen idee waar dit nog te krijgen is.
Ik associeerde dit met de platte sjorbanden. Dus een meter of zo op kleur gebracht met iets wat ik passend vond, een groene sjorband.





En zo heb je dan een unieke lading. Fantasie niet naar voorbeeld foto, maar wel qua tijdperk mogelijk.


Deze was dan weer snel klaar: lading is zo kant en klaar te koop, harstikke fraai.
Klein stukje Blu Tack er onder, inplakken. Next.




Dat brengt mij op de vraag vastplakken.
Ik lijm semi permanent vast met de gewone wateroplosbare houtlijm. Is altijd goed verwijderbaar dus.
Maar liefst gebruikte ik dat Blu Tack. Soort plakgom  met de lijm van PostIt. Ook geheel verwijderbaar.

Het blijkt dat maar weinig mensen het kennen. Bestaat al sinds 1963 las ik ergens.

Echt, Supertip voor modelbouw.


Aha, daar zijn de beloofde laserprint wagenbodem verouderingen:





De ene wagenbodem is in het midden met een stevige varkensharen kwast en dikke olieverf en drybrush techniek wat verweerd licht gemaakt.





Hier nog wat foto?s over die techniek. Subtiele tint verschillen met roestbruin.








Wat ?losliggende? spullen en planken.






Wat ?Anton Pieken? met drybrush rond de bufferbalk en buhne. De rand van het metalen afdakje van de remhandel is favoriet van mij om zo wat veroudering mee te geven.
Bufferbalk ziet er op de foto zo niet uit, maar van een afstand werkt het prima.





Even genieten van een licht roestige en vuile buhne. Toch veel beter dan dat plastic? Ookal is het geen super gedetailleerd Brawa of Artitec model.



Kolen treintje met onderaan de Kleinbahn gedeukte O-trjes, hier in ÖBB.








En de volgende dieplader, nu een 4-assige.





Ordinaire alledaagse objecten: een verwarminskoppeling (heb ik mij laten vertellen) en een klein CO2 drukflesje.




Re: Beladen van goederenwagens
Geweldige foto's en dito lading  :thumbup:, vind lading zelf maken sowieso stukken leuker als beladen wagonnetjes kopen.

Mvg Gert
Re: Beladen van goederenwagens
AnalogDriver
gast

Re: Beladen van goederenwagens
Vervolg, post #4, de laatste foto-post in deze serie van mijn Goederen wagens beladen-marathon.


De voorste is geen Mercedes, maar een concurrent daarvan, later verdwenen luxe merk.



Net een stoflaagje over de wagons en roestige buffers.





Rongenwagens in verschillende veroudering en met en zonder rongen en voor diverse ladingen.












Hier hoe ik de autootjes en sommige lading vastzet, met bovengenoemde Blu Tack:






Mijn tractoren wagens


















Het glimmende aan deze wielen is geen metaal, maar met Revell 27001 verf gemaakt!  De wielen, ooit op een beurs uit een soort bak afgekeurde productierun gehaald, waren zwart. 27001 er op, laten drogen, en goed oppoetsen. Wow? ik sta er zelf nog van te kijken nu ik de foto?s weer zie.








En weer een dieplader. Intussen zitten we in Ep IV / V








Deze graafmachine en de grijze hierboven heb ik zelf met wetwash licht vervuild.






Terug naar Ep II, ene DRG platte wagen afmaken:







Dat hout ernaast is echt Eiken, gezaagd met mijn Proxxon tafel-cirkelzaag(je), en heeft later ook een plekje in een wagon gekregen.


Een nieuwe scheepsdiesel waarvan de sjorbanden zo te zien nog maar eens moeten worden nagekeken.




Het werkveld:







Vervolgens een hele reeks van mijn Wenen tramstel op pad.







Setje extra wielen en nog wat spullen onder doek geladen




Bijwagen op blokken, ook hier weer wat losliggend hout en rommel.






Hier een nog nieuwe wagenbodem van nieuwe planken. De lading heb ik met een donkerbruine wetwash behandeld om meer contrast te krijgen in deze rollen  staaldraad.













De doosjes van de tram en bijwagen:






In daglicht zie je de wagon ook beter: een schwerlast wagen met zwaar uitgevoerd ?sprengwerk? er onder.
Ik kan even geen genoeg krijgen van dit setje ;)



















OK, even genoeg tram ;). Is ook mijn enige tram hoor.


O-tjes, ja, dit soort gebruik heb ik ook op foto?s gezien:
gewoon een machine onder doek of paar blokken marmer er in.



Marmer lading-imitatie schatte ik op een ton of 4 à 5 per blok, dus zou dat binnen de ~ 10 of 11 ton van deze wagen moeten vallen.










Zelfde geldt voor deze uitgebouwde scheepsmotor, zou naar mijn inschatting moeten passen qua gewicht.

Merk overigens ook op in dit zonlicht, dat ik ?al- mijn materieel voorzien heb van roestige wielen. Klein detail, maar o-zo realistisch en belangrijk voor totaal indruk.
Net als het verven van remhandels, is dit een vrij eenvoudige maatregel om een af-fabriek uit de doos modellen, af te maken.

Wel even het loopvlak met een kleine schroevendraaier licht schoonkrabben als je massadetectie in je baan gebruikt.



Tractor model < WO II onder doek, kant en klaar zo te koop. Op DRG wagen met nieuwe lasercut bodem.




Weer eenvoudig: twee standaard ?of the shelf? ladingen in passende wagons geplakt.





De DB uitvoering van gebobbelde oude O-tje




Dan weer eigen maaksel: 2 stokjes ergens van/uit, hier als ?scheepsmasten? samen met een stuk Eiken op alweer een rongen wagen. Merk op het losse eind ketting dat aan een kant nog vastzit aan een bevestigingspunt, ?van een vorige lading? blijven liggen.




Deze H-profielen op rongen wagens waren al menigmaal te zien op de Niedertalbahn op verschillende beurzen en evenementen.
Standaard te koop, maar met hele dunne zwarte wetwash iets zwarting in de naden gegeven. Of ik de witte beschrifting heb aangebracht of dat dit stndaard was weet ik even niet meer. Wagons waren al verweerd/geweathered.










Ideetje: reststukje van dat lasercut wagenbodem als remmersbuhne.





Ik heb een beperkte collectie 'WO II Wehrmacht-trein'. Ook niet de mooiste Artitec of Artmaster modellen, simpele Roco tankjes.














Deze is dan wel iets bijzonders, een ebay aankoop. Op basis van een simpele Roco wagon volgens mij, een imitatie buitgemaakte Russische lage boord wagen met wat oorlogsspul er op. Ik vermoed een eigenbouwsel van iemand,voorzien van juiste decals.






Daar zijn ze dan, de balken van hierboven, nu ingeladen.




En als laatste een erg eenvoudig oud Piko model DR wagon, en twee ladingen die, los van elkaar, zo te koop zijn of waren.
Hier gecombineerd tot:











Dit zijn alle foto?s die ik nu verzameld heb. Ergens heb ik het idee dat ik er meer moet hebben, maar dit is denk ik al heel wat modelbouw inspiratie.
In elk geval is het meeste van wat je in de eerste post van dit draadje verzameld en uitgestald zag, beladen. Ik heb nog 2 doosjes over waar ik nog af en toe op teruggrijp.

In een ander draadje in de Zelfbouw-sectie, Analog Drivers werkplaats, komen meer foto?s langs van de bouw van specifieke ladingen zoals het bomen zagen en de verbouw van wagons.
Re: Beladen van goederenwagens
Hajo

Bedank om de beelden te delen, zeker een mooie Pullman. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: