Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorpost NEM schachten/koppelingen

Gestart door marklintim woensdag 27 mei 2015, 22:41:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Motorpost NEM schachten/koppelingen
Hallo allemaal,
Ik ben ergens ontevreden over. Ik heb hier een marklin motorpost met 2 post wagens. De postwagens zijn kortgekoppeld en ze zitten buffer op buffer. Nou weet ik dat marklin niet zo dicht kort koppeld maar als ik met de dezelfde kortkoppelingen koppel zit er een enorm gat tussen de mp en postwagens. Kan dit makkelijk verbouwt worden (NEM schacht)? Of heeft marklin een andere koppeling/NEM schacht die de afstand kleiner maakt? Ik ken bijvoorbeeld wel de koppelingen uit 7205 (zakje van 10) die past op de 3324 en 3327 van marklin maar is er ook zoiets voor de mp? Deze zou denk ik wel passen maar dan zit de koppeling wel ondersteboven en dat is niet de bedoeling ;)
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Om 2 motorposten onderling te koppelen zijn er speciale koppelingen gebruikt bij de set 83689.
Deze koppelen een paar mm korter (4mm ? Zou ik na moeten meten.)
je kan ook 2 NEM-koppelingen nemen, zaag erin net na de NEM-male en gaatje van 1,8mm erin boren.
In dat gat draai je een stukje draadeind van M2 en verbindt dit op gelijke wijze met da andere NEM-koppeling.
Nu heb je een instelbare koppeling, die je af kan stellen door  de koppeling in of uit te draaien.
Gebruik hiervoor 2 tegengestelde 30 gradenbochten van R1. Dat is de meest kritische situatie,  welke de koppelingen moeten kunnen hebben zonder overbuffering in duwende toestand.

Gr. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
De zaag erin zat ik ook aan te denken maar dan moet je het wel weer Allemaal goed gaan bouwen in de NEM schacht. Ik dacht misschien is er een simpelere oplossing die ik niet ken en 1 van jullie wel. De 83689 is dat trouwens die dubbele motorpost? Ik zal eens vragen of ze dat bij harlaar verkopen. Zijn de NEM schachten neem ik aan.?
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
volgens mij geldt voor bijna alle marklin loks dat als je korter wilt koppelen dat je het zelf moet maken.volgens mij zitten alleen dubbeltractie echt kort aan elkaar! wat ik zelf jammer vind is dat je de 7203 niet voor de postwagens kunt gebruiken alleen de koppeling van roco zelf
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Ik heb twee motorposten in tractie rijden en heb hiervoor inderdaad zelf een koppeling gemaakt.
Twee goedkope roco standaardkoppeling verzaagt en weer aan elkaar gelijmd.

Dus je zal toch wat zelf moeten knutselen denk ik.

Groeten Sander
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Hmmglaser, 
Niet voor alle. 1600 heeft ooit een setje gehad om de haak te vervangen of om nog korter te koppelen. ik heb wel een  koppeling uit set 7203 erin gedaan. (roco postwagon) ik begrijp wat je bedoelt ik heb het plastic ingespoten haakje weg gevijld en op de plek waar rode verf doorheen kwam aangezet met wat donkergrijs. het werkt bij mij prima!
Sander,
Welke roco koppeling was dat en hoe heb je wat aangepast?
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
hallo allemaal,
ik had het gevraagt bij harlaar of ze die schachten die marcel (loc1200) bedoelde verkochten. hij zij van niet. ik had nog eens gekeken maar ik denk dat marcel bedoelde die koppelingen waar dat plastic staafje tussen zit om de motor en motorloze mp aan elkaar te kunnen koppelen.

nu zat ik eens te kijken en bij een draadje over de marklin 3324 zag ik dat mijn neef had gevraagd naar kortkoppelschachten voor in de 3324. deze bestaan en in reactie 3 zag ik dat marcel een foto had geplaatst. weet iemand of deze schachten ook te plaatsen zijn op een motorpost? en of deze korter koppelen?
dit is trouwens het draadje met de foto: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55517.0
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Nee Tim.

Die schachten passen niet in de motorpost.
De motorpost heeft een andere manier van bevestiging. Koppeling heeft eenzijdig een lange pin en is aan andere zijde opgesloten.
De NEM koppelingsschacht van de 1100 is van het snap-type. Misschien als je deze ombouwt met een lange pin...
Als je MP toch al niet helemaal 100% is kan je ook overwegen er Symoba KK onder de neus te lijmen...

Maar ik heb nog wel een onderlinge koppeling voor de motorpost liggen. (2x male) art.nr. 250180
Deze is ca 5 mm korter dan de normale versie met koppelstangen-immitatie voor de rijtuigen en goederenwagens.

Gr. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
hallo marcel,
zo'n vermoeden had ik al. wat jij nou noemt, zijn dat nem schachten waar je de koppeling in moet klikken? dat is wel wat ik zoek en 5 mm korter koppelen zou ik echt tof vinden want er zit een gat tussen van dik 7, 8 mm en ik vind het spuuglelijk staan in een trein waarbij de postwagons wel buffer op buffer zitten.
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
De NEM-schacht is de type verbinding tussen de 2 componenten.
Female, (vrouwelijk, met het gaatje) daar steek je de koppeling in.
Male (mannelijk, met iets dat uitsteekt..) is bedoeld om te matchen met Female....

De koppelings-boom (2x male) tussen 2 gekoppelde motorposten koppelen 5 mm korter dan met de standaard koppeling.
Maar door de constructie blijft er nog steeds te veel ruimte....
Voor het precieze effect zou ik het moeten meten.

Gr. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
oke marcel, maar kan daar ook gewoon een koppeling in? in de schacht waar de koppelboom zit? ca 5mm korter zou best mooi zijn. dan is het gat aardig gekrompen. en anders ben ik ook nog benieuwd naar de constructie van Sander en welke schachten hij heeft ongebouwd.
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
kuch marcel, sander kuch kuchff een beetje leven erin
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Gezondheid!
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft de motorpost toch een koppelschacht? Zo'n schacht gaat alleen maar over het kunnen wisselen van koppelingen en heeft op zich niets met kortkoppelen te maken. Er zijn heel veel lokmodellen die wel een nem-schacht hebben maar geen kortkoppelmechaniek. Een manier om wat korter te kunnen koppelen is soms om een paar mm van de schacht af te zagen en de koppeling in het restant te lijmen. Hoever je daarmee kan gaan, hangt van het model af.
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Wat Henk (hierboven) en ik al eerder gezegd hebben: Het blijft emmeren met de motorpost op koppelgebied.
Dat komt omdat de draaiconstructie van de koppeling aan het draaistel zit, maar net iets te veel naar voren.

Voor 100% resultaat kan je alleen een N-Symoba kortkoppelingsmechanisme plaatsen. Dat heb ik ook met diverse plan-V's van Fleischmann gedaan, om die onderling te koppelen.

Als je blijft vasthouden aan de bestaande NEM-schacht, dan moet de stang langer zijn dan de afstand NEM-schacht en de buffers, omdat anders in de bochten overbuffering optreed, en je loc ontspoort.
De minimale lengte van jouw koppelingsboom moet in ieder geval de afstand van je richting buffer gedraaide NEM-schacht tot de uiterste rand van je buffer zijn. Dit is 3,5mm in het gunstigste geval. Tel daar de afstand bij op van je goederenwagen. Dus afstand rand NEM-schacht tot de de denkbeeldige lijn tussen de buffers. Dit is standaard 8 mm.* Deze maten samen leveren de minimale maat op die je nodig hebt. Dus 8+3,5 is 11,5mm. Ik zou het op 12 mm houden.

* Een standaard 701630 kortkoppeling (Male) voor in een NEM-schacht (female) is ook 8 mmm.
2 van deze komen dus op 16mm; net als de immitatieschroefkoppeling en de stroomgeleidende koppelingen voor de rijtuigen.
De speciale koppeling (Male-Male) 250180 is 10 mm. Deze wordt geleverd bij / voor de gekoppelde motorposten. Is voor jou dus te klein.
Als je de koppeling 720600 (Relexkoppeling met Male NEM-schacht) zou doorsnijden/zagen en hier 1 klein gaatje in zou maken, om deze daarna met M2 draad te verbinden, dan kan je deze op lengte maken naar de 12 mm. Andere koppelingen hebben te weinig "vlees" om er een gat in te maken.

Zie je het niet zitten, maar wil je het wel, dan kan ik het voor je fixen tegen de gemaakte kosten.

M.v.g. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Vandaag even wat tijd gevonden om wat foto's te maken van mijn knutselwerk.







Zie nu wel dat ik een buffer mis :?.
Je ziet op de foto ook dat ik er een stroomvoerende koppeling van gemaakt hebt.

Groeten Sander
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
En hoe gaat deze door 2 tegen gebogen wissels met R1 radius?
Want dat is meestal de meest kritische situatie waar ik mijn ombouwprojecten op test.

Wel eerst even de ontbrekende buffer plaatsen.

Gr. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Geen idee.
Gebogen wissels gebruik ik niet.

Maar mijn klimspiraal is R1 en daar geen enkel probleem.
Ook ontspoort de combinatie nooit.
Deze afstand heb ik jaren geleden al gemaakt en nooit problemen mee gehad.

Groeten Sander
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Ja, maar een bocht is niet de plaats waar de buffers het dichtst bij elkaar komen.
Dat zijn namelijk 2 R1 bochten of wissels welke tegengesteld zijn, zodat de trein zich daar doorheen slingert.

Gr. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Vraag:

Zijn er electrische geleidende NEM-TELEX koppelingen?

Indien ja: wie verkoopt deze voor Marklin HO treinen?

Bedankts

Alltwin
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Ik heb er nog nooit van gehoord.

Mvg. Marcel
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Deze zijn er maar ze zijn niet goedkoop omdat ze ook een eigen decoder hebben.
Kan zo snel even geen info vinden maar ze zijn hier of op benelux al eens besproken.
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Heeft mobadapter niet iets wat passend te maken is?

Zie https://www.ebay.de/sch/mobadapter64/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
@citaat hij vraagt om een telex niet om een nem schachthouder mobadaptor64 maakt eigenlijk alleen houders voor oudere modellen nadeel van de geprinte houders is dat ze erg kwetsbaar zijn.
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorpost NEM schachten/koppelingen
Hallo,

er was een fabrikant met een stroomvoerende magnetische koppeling, kon heel veel, maar je kan er ook een nieuwe motorpost voor kopen, het bedrijf bestaat inmiddels niet meer.

De T4T (tec4trains) koppeling

met vriendelijke groet,

Walter