Wat Henk (hierboven) en ik al eerder gezegd hebben: Het blijft emmeren met de motorpost op koppelgebied.
Dat komt omdat de draaiconstructie van de koppeling aan het draaistel zit, maar net iets te veel naar voren.
Voor 100% resultaat kan je alleen een N-Symoba kortkoppelingsmechanisme plaatsen. Dat heb ik ook met diverse plan-V's van Fleischmann gedaan, om die onderling te koppelen.
Als je blijft vasthouden aan de bestaande NEM-schacht, dan moet de stang langer zijn dan de afstand NEM-schacht en de buffers, omdat anders in de bochten overbuffering optreed, en je loc ontspoort.
De minimale lengte van jouw koppelingsboom moet in ieder geval de afstand van je richting buffer gedraaide NEM-schacht tot de uiterste rand van je buffer zijn. Dit is 3,5mm in het gunstigste geval. Tel daar de afstand bij op van je goederenwagen. Dus afstand rand NEM-schacht tot de de denkbeeldige lijn tussen de buffers. Dit is standaard 8 mm.* Deze maten samen leveren de minimale maat op die je nodig hebt. Dus 8+3,5 is 11,5mm. Ik zou het op 12 mm houden.
* Een standaard 701630 kortkoppeling (Male) voor in een NEM-schacht (female) is ook 8 mmm.
2 van deze komen dus op 16mm; net als de immitatieschroefkoppeling en de stroomgeleidende koppelingen voor de rijtuigen.
De speciale koppeling (Male-Male) 250180 is 10 mm. Deze wordt geleverd bij / voor de gekoppelde motorposten. Is voor jou dus te klein.
Als je de koppeling 720600 (Relexkoppeling met Male NEM-schacht) zou doorsnijden/zagen en hier 1 klein gaatje in zou maken, om deze daarna met M2 draad te verbinden, dan kan je deze op lengte maken naar de 12 mm. Andere koppelingen hebben te weinig "vlees" om er een gat in te maken.
Zie je het niet zitten, maar wil je het wel, dan kan ik het voor je fixen tegen de gemaakte kosten.
M.v.g. Marcel