Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)

Gestart door treinsmurf dinsdag 26 mei 2015, 20:58:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Deze week zijn wederom een aantal grootspoor-artikelen van Zwitserse locomotieven toegevoegd aan de wiki.

E-loc Ae 3/5 : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Ae_3/5
E-loc Ae 3/6 I : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Ae_3/6_I
E-loc Ae 3/6 III : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Ae_3/6_III
E-loc Ae 4/7 : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Ae_4/7
E-loc BLS Ce 4/4 : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_BLS_Ce_4/4
E-loc BLS Ce 4/6 : http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_BLS_Ce_4/6

Veel leesplezier,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Ae 3/5 is uitgegeven door Roxy, en nadat die firma de pijp uit ging door  Lavanchy-Electronique in Prilly.
Er zijn in die tijd 3 bedrijfsnummers opgevoerd: 10210, 10217 en 10222, in naar wens als 2-rail of 3-rail versie. MTR (Morep.ch) was  vertegenwoordiger van Roxy-modellen, en is nog steeds reparateur van Roxy-modellen.  Zie in volgende bijdrage meer over de relatie tussen Roxy en Metrop in de jaren '80.

Ae 4/7 ->Liliput

Liliput:
zie dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48392.0

Kwam uit als L 4750 (2-rail model van de 10952).
Ook als L 4755 (3-rail model van de 10952)
(bij de latere nummering kwam er een L na de L: L14750, L14755.

Zie bijvoorbeeld hier: http://alte-modellbahnen.xobor.de/t11873f73-Liliput-Die-Ae-der-SBB.html
en hier: http://www.perfect-light.ch/index.php/liliput/liliputae47doppeltraktion
Je ziet ze af en toe nog 2e hands tussen de 50 en 90 euro.

Toen deze Liliput lok net uit kwam, rond 1983, dumpten veel HAG bezitters hun HAG 140 op de markt, en kochten er een Liliput voor terug vanwege de uitermate goede gedetailleerdheid . Na verloop van tijd kantelde het beeld (eind jaren '80). Aan de Liliput lok kleefden bezwaren, o.a. aan de trekkracht ervan.

In 1997 verscheen er opnieuw een Liliput Ae 4/7 in een beperkte oplage: de L11 4704
Ditmaal modellen van de bedrijfnummers 10976 en 10997.

Overigens zijn er ook door Friho (Lenk) gesuperde Ae 4/7 exemplaren uitgebracht op basis van Liliput en HAG: http://www.friholenk.ch/lieferbaremodelle/lok_ho_sbb/lok_ho_sbb_gr.htm
Op deze pagina staan voorbeelden met het bedrijfsnummer  10904 en 11002.
(en een ombouw van een Fleischmann SBB Ae 3/6 I Nr. 10667  EP III voor 3-rail)

Wat betreft de eerste HAG versies: die waren overgenomen van de firma BUCO, en hadden dezelfde gebreken als de Ae 4/7 van BUCO.
Zie ook dit draadje: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55638.0
Onderdelen: http://www.buco-hag-maerklin-ersatzteile.ch/

Van de HAG 140 Ae 4/7 zijn nog onderdelen te vinden:
http://www.buco-hag-maerklin-ersatzteile.ch/modules/wsShop/index.php?location_id=101&cat_id=83603



Ae 3/6 I ->
Lima (ik heb  2 groene, 8117 SBB Ae 3/6).
Lima heeft ook een bruine versie uitgebracht (8118 SBB Ae 3/6).
(zie ook: Lima Zwitserse lok modellen )


De Ce 4/4 en Ce 4/6 zijn ook uitgegeven door de firma Metrop als messingmodel in een roodfluwelen doosje met goudkleurige wikkel.
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Even de catalogi van Metropolitan erbij gepakt:

Metropolitan S.A., St.-Roch 8, CH-1004 Lausanne (met het oude telefoonnummer (021) 206257/58)
De vertegenwoordiger van dit merk noemt het Metrop, en dat was toen:
WABU AG, Rosengartenstrasse 5, CH-8037 Zurich.

WABU AG was ook vertegenwoordiger van het merk ROXY. ROXY voerde de goedkope Metrop lijn. In een Eisenbahn Modellbahn Magazine (april, 22. jaargang, 1984) staat over Roxy: "Ganz neu bei Metrop ist das  Roxy-h0-programm das in der Schweiz gefertigt und somit preiswerter angeboten werden kann. Es handelt sich um Triebfahrzeugmodelle (für 2-Schienen und 3-Schienen System) die ganz aus Metall gefertigt sind und sich preislich  in der 500 Dmark-Klasse bewegen sollen. Die Loks sind mit 5-poligen Motoren, geschlossenen Getrieben und Lichtwechsel ausgerüstet."

Roxy werd vooral bekend door een hele serie BLS Ae 6/8 machines in allerlei versies, en met allerlei bedrijfsnummers.

Toen de eigenaar van WABU AG overleed, hebben de erfgenamen de restanten mogelijk overgedaan aan MTR en/of h-r-f. Bij die 2 firma's zijn nog jaren soortgelijke modellen gemaakt en/of verkocht voor een soortgelijk bedrag. De online bronnen zijn wat vaag over deze details. Toen de WABU eigenaar overleed, hield Metrop op te bestaan. Of is het andersom, dat is ook niet helemaal duidelijk.
De merknaam Metrop verdween echter niet. Er worden nog steeds modellen (schaal 0) gemaakt onder die merknaam, maar geen schaal h0 meer. De merknaam Roxy verdween, of dook ergens anders weer op.

Volgens een bezitter van een Metropolitan schaal h0 model, rijden ze uitstekend, mits radius > 600 mm, en hebben ze een wonderbaarlijk gedrag op wissels. Omdat er geen concessies zijn gedaan aan de schaal, staan ze laag op de wielen (met kleine flensen), en zitten de wielen op norm-afstand van elkaar op de as. Voor 3-rail betekent dat met de wielpers de wielafstand terugbrengen naar 14.0, en een risico dat wielen wegzakken in de hartstukken van M* wissels...

Alle Metrop motoren zijn DC, 5/7 polig, 12 V, en alle voertuigen zijn naar de normen van de NMRA.

Toen Metrop 10 jaar bestond waren er 9 verkoopadressen, o.a. in Basel, Geneve, Interlaken, Lausanne, Luzern, Zurich, en Aarau. Metrop was vroeger ook in Nijmegen,  Hamburg, en in de UK te koop.

Het gaat hier om de catalogi uit 1983, 1984 en 1985; de zwart-wit foto's zijn van eerder (1982 of eerder).

Ae 3/6 III
cat. nr. 727, bedrijfsnummer. 10262, kleur groen
cat. nr. 777, bedrijfsnummer 10262, kleur bruin

Ae 3/5

cat nr. 783 bedrijfsnummer 10214 Super, groen
cat nr 784, bedrijfsnummer 10204 Super, bruin

Ae 4/7
cat. nr. 711, bedrijfsnummer 10947, kleur groen, in 1983 in voorraad

Ce 4/4 BLS
cat. nr 699 bedrijfsnummer 310 kleur bruin
cat. nr. 671 bedrijfsnummer 313 kleur groen
cat. nr. 689 Sihltal, kleur rood

Ce 4/6 BLS
Eerst even een plaatje van de leverancier:
SBB Ce 4/6 Metrop cat. nr. 668 (leverbaar in 1982)


cat. nr 709 bedrijfsnummer 308 kleur bruin, leverbaar vanaf 1984, proto leverbaar vanaf 1983
cat. nr. 672, bedrijfsnummer 302, kleir groen, leverbaar vanaf 1984, proto leverbaar vanaf 1983

Ce 6/6 BLS of BN
Eerst even een plaatje van de leverancier uit 1982 of vroeger:
BN Ce 6/6 Metrop cat. nr. 668


cat. nr. 668 bedrijfsnummer 121 groen
cat. nr 669, bedrijfsdnummer 121 bruin (leverbaar vanaf 1984)

De loks ie niet in deze catalogi staan van dit rijtje zijn:
Ae 3/6 I

Ale Metrop loks waren perfect op schaal en zeer gedetailleerd vormgegeven, messing 2-rail modellen, met een vitrine- en verzamelaars- prijs, met een motor die geschikt was voor in een vitrine, en toch nog een beetje kon rijden. Echte freaks kochten deze loks, en lieten er daarna een andere motor inzetten, en soms ook ombouwen naar 3-rail.
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Ik zie dat jullie lekker bezig zijn, dus ik zal deze week het lijstje uit de Metrop catalogi aanvullen voor de volgende types (er staan ook stoomloks en tractors in die catalogus):

Ik ben hier ook nog wel even aan bezig.

Be 2/5  SBB, cat. nr. 796, bedrijfsnummer 11001 kleur groen
Be 2/5  SBB, cat. nr. 524, bedrijfsnummer E 3301 I-C-I Perpignans-Villefranche, kleur groen
Be 2/5  BLS, cat. nr. 667, bedrijfsnummer 11001, kleur groen

SBB Be 3/5 Metrop cat. nr. 744:

Be 3/5 SBB, cat. nr. 744, bedrijfsnummer 12201, kleur groen, in 1983 op voorraad
Be 3/5 SBB, cat. nr. 770, bedrijfsnummer 12201, kleur bruin, in 1983 op voorraad

Be 4/4 niet in deze 3 catalogi van Metrop.
Even kijken in de wiki: http://de.wikipedia.org/wiki/SAAS_Be_4/4
=>

Van de elok Be 4/4 EBT zijn meerdere modellen in omloop, o.a. van
Liliput L11250 Be 4/4 EBT
EMB BT Be 4_4 ? grün Nummer 11
Kleinbahn Be 4/4 EBT 401
Kleinbahn Be 4/4 SMB 172
Zie ook http://kleintischspielbahn.forumieren.net/t2881-kleinbahn-be-4-4-ebt-104-smb-172-sbb
en voor de grootspoor gegevens en de EMB prijzen van de messing EMB-modellen: http://www.roundhouse.ch/EMB/EMB_Be-44.htm

Dit draadje gaat o.a. over het loktype en de motoren in de Kleinbahn loks.

Dit draadje gaat over de WESA 151 Be 4/4 EBT 110.

Dus zelfs als er geen Metrop-model is, is er wel een ander model te vinden ....

Verder met Metrop:

Be 4/6 SBB cat. nr. 754, bedrijfsnummer 12301, prototype 1985, kleur groen, bovenbouw is een geheel
Be 4/6 SBB cat. nr. 778, bedrijfsnummer 11301, prototype 1985, kleur bruin, bovenbouw is een geheel
Be 4/6 BLS cat. nr. 691, bedrijfsnummer 101, panthografen standaard, prototype, bovenbouw gelede lok 

Be 4/7 niet in deze 3 catalogi

Be 5/7 BLS cat. nr. 666, bedrijfsnr 171 kleur groen
Be 5/7 BLS cat. nr. 667, bedrijfsnr 171, kleur bruin

Be 6/8 In 1984 op voorraad, in 1983 prototype (in ieder geval de bedrijfsnummers 203, 204)  -> volgt

Ce 6/8 I, Ce 6/8 II, Ce 6/8 III ->volgt

De 4/4 vele ... -> volgt
Alvast een plaatje van de leverancier:
SBB 1671 De 4/4 (rood) Metrop cat. nr. 773


De 4/6 SBB, cat. nr. 786, bedrijfsnr 371, panthografen standaard, kleur groen
De 6/6 SBB, cat. nr. 757, bedrijfsnummer 15301 Super, kleur bruin, prototype in 1984

EE 3/3 -> (c. 1983 in bruin en rood) volgt
Ee 6/6 SBB, cat. nr. 766, bedrijfsnummer 16802, kleur bruin, op voorraad in 1985

En wat te denken van de BLS CFe 2/6 Metrop cat. nr. 670 ???
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Beste lezer.
Voor de  liefhebber, de CFe 2/6 is 2x beschikbaar op een bekende verkoopsite beginnend met E....
Ben ook geïnteresseerd, vraagprijs ligt mij net te hoog.
Groet
Dolf
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouwseries Ae 3/5 - Ae 3/6 I - Ae 3/6 III - Ae 4/7 - Ce 4/4 (BLS) - Ce 4/6 (BLS)
Ik trof er twee verkocht aan, vraagprijs +2100 dollar.
En een gesplitste waarbij alleen al voor het lokje (halbesel) 500 dollar werd gevraagd.

Vraagprijs is natuurlijk niet, wat er voor gevangen is.
Maar puur in theorie kan het, als ik even terug kijk in de prijslijst van 1983 dan probeerde de verkoper de alleen maar de beleggingswaarde uit van zijn aanschaf. Oftewel, ik ga ervan uit dat hij destijds dit als nieuwprijs heeft betaald.

Van de duurdere Metrops wordt beweerd dat ze beleggingswaarde hebben. Voor de goedkopere geldt dat eigenlijk ook. In ieder geval, wat ze toen in guldens waard waren, zijn ze nu in euro's waard.
Metrop hield de totaaloplage van series bewust laag.