Even de catalogi van Metropolitan erbij gepakt:
Metropolitan S.A., St.-Roch 8, CH-1004 Lausanne (met het oude telefoonnummer (021) 206257/58)
De vertegenwoordiger van dit merk noemt het Metrop, en dat was toen:
WABU AG, Rosengartenstrasse 5, CH-8037 Zurich.
WABU AG was ook vertegenwoordiger van het merk ROXY. ROXY voerde de goedkope Metrop lijn. In een Eisenbahn Modellbahn Magazine (april, 22. jaargang, 1984) staat over Roxy: "Ganz neu bei Metrop ist das Roxy-h0-programm das in der Schweiz gefertigt und somit preiswerter angeboten werden kann. Es handelt sich um Triebfahrzeugmodelle (für 2-Schienen und 3-Schienen System) die ganz aus Metall gefertigt sind und sich preislich in der 500 Dmark-Klasse bewegen sollen. Die Loks sind mit 5-poligen Motoren, geschlossenen Getrieben und Lichtwechsel ausgerüstet."
Roxy werd vooral bekend door een hele serie BLS Ae 6/8 machines in allerlei versies, en met allerlei bedrijfsnummers.
Toen de eigenaar van WABU AG overleed, hebben de erfgenamen de restanten mogelijk overgedaan aan MTR en/of h-r-f. Bij die 2 firma's zijn nog jaren soortgelijke modellen gemaakt en/of verkocht voor een soortgelijk bedrag. De online bronnen zijn wat vaag over deze details. Toen de WABU eigenaar overleed, hield Metrop op te bestaan. Of is het andersom, dat is ook niet helemaal duidelijk.
De merknaam Metrop verdween echter niet. Er worden nog steeds modellen (schaal 0) gemaakt onder die merknaam, maar geen schaal h0 meer. De merknaam Roxy verdween, of dook ergens anders weer op.
Volgens een bezitter van een Metropolitan schaal h0 model, rijden ze uitstekend, mits radius > 600 mm, en hebben ze een wonderbaarlijk gedrag op wissels. Omdat er geen concessies zijn gedaan aan de schaal, staan ze laag op de wielen (met kleine flensen), en zitten de wielen op norm-afstand van elkaar op de as. Voor 3-rail betekent dat met de wielpers de wielafstand terugbrengen naar 14.0, en een risico dat wielen wegzakken in de hartstukken van M* wissels...
Alle Metrop motoren zijn DC, 5/7 polig, 12 V, en alle voertuigen zijn naar de normen van de NMRA.
Toen Metrop 10 jaar bestond waren er 9 verkoopadressen, o.a. in Basel, Geneve, Interlaken, Lausanne, Luzern, Zurich, en Aarau. Metrop was vroeger ook in Nijmegen, Hamburg, en in de UK te koop.
Het gaat hier om de catalogi uit 1983, 1984 en 1985; de zwart-wit foto's zijn van eerder (1982 of eerder).
Ae 3/6 IIIcat. nr. 727, bedrijfsnummer. 10262, kleur groen
cat. nr. 777, bedrijfsnummer 10262, kleur bruin
Ae 3/5 cat nr. 783 bedrijfsnummer 10214 Super, groen
cat nr 784, bedrijfsnummer 10204 Super, bruin
Ae 4/7 cat. nr. 711, bedrijfsnummer 10947, kleur groen, in 1983 in voorraad
Ce 4/4 BLS
cat. nr 699 bedrijfsnummer 310 kleur bruin
cat. nr. 671 bedrijfsnummer 313 kleur groen
cat. nr. 689 Sihltal, kleur rood
Ce 4/6 BLSEerst even een plaatje van de leverancier:
SBB Ce 4/6 Metrop cat. nr. 668 (leverbaar in 1982)
cat. nr 709 bedrijfsnummer 308 kleur bruin, leverbaar vanaf 1984, proto leverbaar vanaf 1983
cat. nr. 672, bedrijfsnummer 302, kleir groen, leverbaar vanaf 1984, proto leverbaar vanaf 1983
Ce 6/6 BLS of BNEerst even een plaatje van de leverancier uit 1982 of vroeger:
BN Ce 6/6 Metrop cat. nr. 668
cat. nr. 668 bedrijfsnummer 121 groen
cat. nr 669, bedrijfsdnummer 121 bruin (leverbaar vanaf 1984)
De loks ie niet in deze catalogi staan van dit rijtje zijn:
Ae 3/6 I
Ale Metrop loks waren perfect op schaal en zeer gedetailleerd vormgegeven, messing 2-rail modellen, met een vitrine- en verzamelaars- prijs, met een motor die geschikt was voor in een vitrine, en toch nog een beetje kon rijden. Echte freaks kochten deze loks, en lieten er daarna een andere motor inzetten, en soms ook ombouwen naar 3-rail.