Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Correcte belading ertswagons - zelf maken

Gestart door AnalogDriver dinsdag 26 mei 2015, 15:34:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Correcte belading ertswagons - zelf maken
Deze lange post gaat over ertswagons en hiervoor zelf belading maken die wel met het voorbeeld klopt. Dit is niet kant en klaar te koop, hier moet je als modelbouwer echt zelf aan de slag. Ik heb dit aangepakt en wil graag mijn werkwijze en resultaten delen.


Hier toegepast op de Märklin Ertswagens , de hele oude uit de jaren 1960-70 tot de modellen die nu te koop zijn met KKK. Vergelijkbare werkwijze maar met aangepaste maten gaat waarschijnlijk ook op voor modellen van Roco, Brawa e.d.


Ertswagens, FAD?s, zijn in H0 model gemaakt door meerdere fabrikanten. Met en zonder de opvallende ?Ertz IIId? opschriften die trouwens dienen om eenvoudig het beladingsvolume aan te geven aan de belader. Dat hij maar niet per ongeluk de lading voor een III in een oudere II gooit  ;)


In het voorbeeld rijden ze doorgaans al vanaf Ep III in ?Ganzzügen?, dus speciale treinen alleen met één lading en daarvoor geschikte wagons van vrijwel gelijk type.  Beroemd is de ?lange Heinrich?, een 4000 ton / 40 of 50 wagons(?) kolentrein met voorspan lok, totaal 2x BR 44s of BR 44 + BR43 (kleine 2 cilinder broertje van de BR 44er). Reken even mee: 80 ton per wagon, 4000 ton totaal / 80 ton per wagon = 50 wagons. Toch hoor ik overal dat de Lange Heinrichs 40 wagons lang waren, wellicht in verband met hellingen of maximale treinlengte. Maar dat terzijde. Idem is een normale Etstrein in Ep III 23 wagens lang en geen 25.

Modernere versies van deze wagens zie je nog steeds op het spoor.
Ze vervoeren en vervoerden overigens zowel ijzererts als kolen of koks. En in een variant met kleppen ook Kalk, ook handig (noodzakelijk) als je een ijzerfabriekje hebt.



In model kun je beladingen kant en klaar kopen, keurig als Erts, Koks of kolen.
Bijvoorbeeld van de zeer goede beladingen maker  Holger-Sauer Modellbau, zie  http://www.ladegut-modellbahn.de/02b8c39955085bb26/02b8c399550a6ec42/02b8c39981088d80b.php


Enige probleem is, en insiders weten dit veelal wel, dat deze wagons bijna nooit tot de rand gevuld kunnen en mogen zijn! Heeft te maken met soortelijk gewicht en maximale as en vooral baan belasting.
Op Duitstalige modelspoor fora is hierover al vaak geschreven.

Samengevat komt het hier op neer:


Koks, een van kolen afgeleid kolenproduct, is relatief licht per kubieke meter (m3). Hiervoor lijkt de FAD wel ontworpen, want Koks mag over het algemeen tot de rand vol beladen worden.

Kolen zijn per m3 veel zwaarder. Een kolen trein met FADs, daarvan mogen de wagens zeker niet tot de rand vol zijn, dan wordt het maximaal toegestane as-gewicht en wagongewicht voor de baanvakken overschreden.

Voor IJzererts is het nog erger, want dat is per m3 nog zwaarder.



Overigens wordt dan wel eens geroepen dat de wagon bij 100 in plaats van 80 ton belading, ?door zijn assen zakt? of in tweeën breekt. Dit schijnt wat overdreven te zijn, maar goed voor levensduur en railbed is het niet. Na geconstateerde overbelading ?oeps, foutje- worden de wagons ook altijd weer geleegd, zo heb ik mij wel eens laten vertellen.

Dus, wat in model aangeboden wordt als vol beladen erts en kolen wagon, KLOPT NIET met het voorbeeld. Is fantasie, of op zijn gunstigst een grove vereenvoudiging.

Holger Sauser zei mij ook eens dat dit inderdaad een vereenvoudiging is in verband met serie productie en wijze van plaatsing in dit wagon type. Zeker de bekende Märklin modellen moeten echt worden open gebroken om een correcte lading te plaatsen. Vandaar de vereenvoudiging die inderdaad niet helemaal realistisch is.

Ik herhaal het dus nog eens: een tot de rand gevulde ijzererts of kolen FAD kan niet, klopt niet, hoort niet. Leuk, maar voor de puristen in modelspoor, een nogal opvallend fout niet kloppend puntje.



Dussss, zelf maken. Uitgangspunt is opvullen van de holtes, want het ding gewoon volkiepen met model-ijzererts gaat niet werken: lekt er aan de onderkant uit en vooral: in model veel te zwaar.

Aangegeven wordt in die draadjes op Duitstalige fora, dat bij maximale belading met IJzererts het tussenschot van de FAD midden in de wagon, net-wel/net-niet , zichtbaar is. In hoogte ongeveer 2/3 belading (waarschijnlijk niet in volume in verband met de vorm van deze zelflosser). Dus dat is het ijkpunt.



Voor de vulling heb ik gekeken naar goedkope keukensponsjes, daar hobby/knutsel/kinderlijm op en gelijk daarin wat kolen strooisel. Daar moest toch wat verf achteraan om het dekkend te krijgen.

Je kreeg dan iets wat buigzaam bleef, dus wellicht als 1 of 2 delen uitneembaar de FAD wagon in kan.
Hiervan heb ik helaas geen foto. Ik heb dit idee niet doorgezet. Reden: de bouw van de FAD met een soort zadel in het midden en de beoogde ladinghoogte, waardoor je eigenlijk 4 stukken hebt, en geen 2. Dat gaat nooit netjes werken.
Ondoenlijk om een stuk uit spons te snijden met een dergelijk dunne rand die net over de midden scheiding gaat. En risico op basten in het lijm/lading mengsel.
Dus permanente belading, niets uitneembaar.

De prijs voor de hieronder weergegeven werkwijze is dus wel dat deze lading praktisch niet meer uitneembaar is. Maar hoe vaak doe en wil je dat nu in de praktijk? Voor mij heel aanvaardbaar.
Maar als de lading semi permanent is, dan moet het wel goed gebeuren.


Dus van hardschuim vormpjes maken. Prototype heb ik zelf proberen te snijden. Het interieur van de zelflosserwagon is wel redelijk nagemaakt: je hebt dus te maken met gekke schuine vlakken.

Hier het resultaat:










Veel rommel en te slechte pasvorm. Afgekeurd.

Daarom heb ik een thermocutter aangeschaft voor dit project. Dan ook gelijk maar de profi modelbouw, een Proxxon tafelmodel, geen handgreep met hete draad.

Hiermee leren werken, verschillende versies vormpjes gemaakt en getest en uiteindelijk de ideale gevonden, 18 x 15,2 x 55 mm in deze vorm:






Je hebt er 4 nodig per wagon, voor elke ?kamer? of compartiment een. In de juiste vorm.

Dit kun je maken door met een hete draad ?thermocutter?

- eerst 18x18 te snijden
- dan 45 graden en *nauwkeurig* diagonaal door te snijden
- dan één kant op 15,2 mm af te snijden
- dan op 55 mm afkorten
- en als laatste, en dit is best tricky om goed te doen, van de onderkant aan één zijde ook nog eens een stukje diagonaal af te snijden. Dit is nodig voor het midden van de wagon. Lastige is dat je wel steeds setjes van spiegelbeeldig gelijke delen moet krijgen, anders krijg je te veel vormpjes voor de ene 2 kamers en geen voor de andere 2 kamers.


Dat zijn minstens 6 snij handelingen die je allemaal nauwkeurig en met ingestelde geleiders moet doen. :)  Succes!   
Met deze stappen is het mogelijk. En wie niet een dergelijk apparaat heeft of denkt dat hij het ruimtelijk inzicht of de tijd mist om dit onder de knie te krijgen: ik heb nog setjes voor ongeveer 20 wagons extra gemaakt. Om de kosten van die snijder een beetje terug te verdienen, voor ?3 per setje + verzendkosten verkoop ik ze, per PBtje. :)
Maar dat terzijde.


Voor het IJzererts wilde ik ASOA omdat ik dit vaker tegenkwam als de ultiem beste op het gebied van strooigoed. Of dat nu klopt of niet, slecht leek het mij niet en vooral nogal gespecialiseerd hierin.
Op de Dortmund Interemodellbau beurs van dit jaar dus bij de stand van Asoa gaan kijken. Het leek wel of de verkoper de hele en best wel drukke stand in zijn eentje deed. Ondanks de drukte heeft hij mij de werkwijze uitgelegd.
H0 ijzererts (tot juiste korrelgrootte gemalen echt ijzererts), speciale lijm met extra lange smalle spuit, en vloeiverbeteraar aangeschaft. Ik kende wel de verdunde houtlijm + druppel afwasmiddel methode, maar wilde deze speciale middelen wel eens proberen. Niet het moment om eigenwijs en goedkoop te gaan doen als je een zo perfect mogelijk resultaat wilt.


Wat hij aangaf als werkwijze:

1)   Schuim opvullen

2)   Vocht dicht afdichten ?op een of andere wijze?.
Hobby/knutsellijm, riep ik gelijk, want dat vervormd het hardschuim niet en werkt prima.

3)   Ondergrond verven. Acryl verf gebruiken dat het schuim niet aantast. Ik heb meer dan eens een stukje schuim ineen zien smelten door email/olieverf met terpentine.

4)   De gebruikelijke strooisel werkwijze:
        - dun laagje strooien en bergje maken, dan
        - vloeiverbeteraar spuiten, en
        - voorzichtig  *in de hoeken van de lading* de lijm druppelen. Want anders vernielen de druppels lijm en stroom lijn je berg. Het trekt door de vloeistofeigenschappen toch wel door de hele berg.

5)   Speciaal omdat het IJzererts is, meest lastige volgens hem om goed te lijmen, een week laten drogen, dan nogmaals lijm druppelen. En weer goed laten uitharden.


Aldus uitgevoerd. Fotoootje!


Snijden, passen.










Afdichten met Hobbylijm  (zo iets, bij elke boekhandel of supermarkt  te koop  )

Ik heb hem lekker warm in het zonnetje gezet en voor de volgende batch warmte gebruikt om de lijm te helpen netjes uit te vloeien.

Drogen

Verven met een mix van deze twee Acryl verven. Dit lijkt op de bekende olieverf kuntenaarsverven, maar is het Acryl equivalent.





Opmerking: dit prototype had nog een extra dun laagje bovenop om iets meer hoogte te krijgen, vandaar dat je de lijn in het midden in de lengterichting niet meer ziet.





Drogen

Dun laagje IJzererts storten, bergje in het midden vloeiverbeteraar spuiten lijm in de hoeken laten vloeien, voorzichtig.




Controle van de bult, en

dagje drogen.

Controle en correctie van onnatuurlijke plekken, 2e maal lijm

Drogen.

Resultaat van eerste prototype wagon volgens deze werkwijze:









...en over naar serieproductie. Rechts staat weer het prototype in de rij




Ik heb momenteel iets van 14 leeg gemaakte ertswagons beschikbaar. Dus nog geen typische trein van 23.
Enkele FADs met mooie vette zwarte 'kolen' belading heb ik omgepoederd en omgespoten naar het meer matte-bruin-zwart van koks, zodat dit naast de aangekochte HSMB Koks ladingen goed kleurt. Maar ja, een treintje van 5 Koks wagons?  :?


Maar de eerste ertswagen en deze werkwijze: ziet het er een beetje OK uit voor jullie?

Kan ik bijvoorbeeld nog iets verbeteren aan de vorm van het gestorte erts?


Hajo
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Nee, hoor...
ziet er al perfekt uit..
goeie spullen gebruikt !  :thumbup:
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Leuk gedaan, je komt in de buurt.
Maar het is het nog niet helemaal.
Goede voorbeelden zijn de beladen Erts-wagens die Märklin voor Luxembourg, België en Frankrijk maakt... Maar dat is geen Duitse Fals.

Je beladingsgraad is iets meer dan de helft, en dan heb je er 65 ton erts in zitten.
Dit is gelijk aan 100 gram bij 1:87.
(ik heb erts op schaal, ook voor eventueel doorverkoop)

Voor Kooks is het wat anders.
Die wagen kan je tot de rand vullen, en dan zit er ongeveer 45-50 ton in.
Ofwel van de 100 gram gaat er ruim 25 % niet in...

Gr. Marcel
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Heb je art.nummer of link naar die erts wagens? Ik heb die voorbeelden nog niet gezien. Vergelijkbare bouwvorm?
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
De Belgische Fads zijn iets korter en minder hoog, zodat er iets meer lading mee kan.
Echter, de toegestane spoorbelasting is in B, L en F op sommige trajecten lager. (20 ton per as)
Voor D en O is dat 22,5T. (tegenwoordig)

Zie foto van Bert van een Luxembourgse wagen:
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 02 augustus 2012, 20:46:43
En inderdaad ze bestaan ook in het grijs

Groetjes Bert :)

Hier wordt terdege rekening mee gehouden bij het beladen van Coilwagens bij Tatasteel (voorheen Corus / Hoogovens) waar ik al weer 30 jaar werkzaam ben.

Echter, erts komt bij ons per schip aan en is zeer fijn van structuur. tot poeder aan toe.
Dit geldt ook voor steenkool, wat echter een stuk groter is van structuur. Hiervan wordt bij ons in 2 kooksfabrieken kooks gemaakt.
Een enkele keer wordt dit ook verkocht naar het buitenland.

Tijdens een revisie van een kooksfabriek, ruim 10 jaar geleden, is er ook een half jaar kooks ingekocht vanuit Duitsland, waarbij dit werd vervoerd in Eanos-wagens uir de Europ-pool. Zodoende zaten er naast 60-70% Duitse, ook Belgische, Oostenrijkse en Zwitserse (grijs) wagens. Ik dacht dat dit 20 of 25 wagens per trein waren..

Gr. Mars
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Dag Hajo.

Interessant verslag van jouw zelfbouw ladingen.
Je bent een echte modelbouw-purist om dit zo op te pakken! :thumbup:
Bij het lezen van jouw verslag kwam bij mij de vraag op:
zijn die Erz wagons altijd tot het maximum beladen?

Groeten,

Erik.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Mooi verslag, leuk om te lezen.

Groeten Maarten
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hajo,

Het ziet er goed uit.
Zoals al opgemerkt gooi ze niet te vol.
En de erts ligt altijd iets meer op een hoop in de wagons.
Je proefmodel is dus te afgeplat.
Erts wordt in het midden gestort. En valt dan naar de zijkant.
Kolen is lichter en wordt tot de rand volgestort en eventueel vlak gewalst.
Ik heb ooit een excursie gedaan tijdens de Rotterdamse havendagen over de erts terminal. Helaas met foto verbod. Daar werd uitgebreid op de belading en het gewichtsverschil ingegaan.

Mvg,Robin
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi Robin,

De rest van de wagons moet nog gestort worden hier, dus zal er iets meer bergen van maken. Vraag voor mij is nog wel hoever de erts 'uitvlakt' door een paar uur rijden over wissels en soms slechte sporen. e.d. Dus hoe vlak het er na een dag rijden uitziet.
Maar iets meer stort-toppen zijn altijd mooier, interessanter, dus dat ga ik proberen, wellicht met klein stukje schuim extra in het midden.

Moet een mooie excursie zijn geweest.
Was het niet eigenlijk Kooks i.p.v. Kolen waarover gesproken werd als 'tot de rand vol en plat walsen'??
Ik had namelijk gelezen dat Kooks gemaakt wordt voor de ijzerindustrie omdat het heter verbrand en daarmee beter de erts te smelten is. En heb op meerdere plaatsen gelezen dat de kolen belading in deze wagons ook niet tot de bovenkant mag, soortelijk gewicht veel hoger dan kooks.


Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 26 mei 2015, 19:13:07
Bij het lezen van jouw verslag kwam bij mij de vraag op:
zijn die Erz wagons altijd tot het maximum beladen?

Geen idee echt. Ik kan mij voorstellen dat deze wagens routes rijden die wel geschikt zijn voor maximale aslast. Je zal toch geen laad/losplaats of hoofdlijn aansluiting willen hebben die maar 17 ton per as aankan, lijkt mij. Maar in principe is het mogelijk dat een belading wordt beperkt in verband met maximale toelating en-route.
Weet iemand hier of in voorbeeld deze wagens gebruikt zijn en worden?



Mars, dank voor de toelichting en foto van het prachtige resultaat van Bert van dat type wagen. Weet je toevallig of de binnenkant ook een 'zadel/wig' in het midden heeft? Dat maakt juiste belading namelijk lastig.


Citaat van: robbie103 op dinsdag 26 mei 2015, 18:05:35
Oh , en btw, stam FADS wagons (park op z'n Duits) was 25 stuks, eigen gewicht ca 24 ton, te beladen tot max 80 ton totaalgewicht, Langer Heinrich was een 'doppelpark' dus 50 stuks x 80 ton = 4000t

Robbie, dank voor deze verduidelijking; mijn berekening klopt dus, 25 wagens per stam dus, Lange Heinrich toch echt 50.en geen 40.

In model is dat trouwens bijna niet te doen; op de Niedertal baan hebben we een 40 bakken trein van deze wagens rijden, soms, en dat gaat bij verkeerde wagen volgorde soms al mis met de koppelingen of KKK en 'in de bocht' trekken en ontsporen. Maar luistert heel nauw, gaat vaak lang wel, maar net aan.
Dus in model nog +10 wagens zal vastzetten van de KKK vergen en wellicht andere koppelingen die beter houden.


Citaat van: robbie103 op dinsdag 26 mei 2015, 17:59:39
De 043 is niet de tweecilinderversie van de 44, maar de oliegestookte versie.

Daarom had ik het ook over de BR 43 en niet 043 ;)  om het niet extra verwarrend te maken.


Dus, meer piekjes maken. Lastiger om natuurgetrouw te krijgen, dat weet ik wel.

Zou eigenlijk een voorbeeld foto moeten hebben van een erts beladen wagen, van bovenaf. Iemand een suggestie/link?


Hajo
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 27 mei 2015, 10:26:05
Daarom had ik het ook over de BR 43 en niet 043 ;)  om het niet extra verwarrend te maken.
:thumbup: :)

Ik vind je erts ladingen goed geslaagd.

(Nog) een link naar het aanbrengen van ijzererts imitatie ===> klik

Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Is dit iets ? Van internet geplukt

Groet
Harald
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Ja dank, die had ik zelf nog niet gevonden.
Ik ga een kleine trechter vouwen.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi Hajo,

Als je het "vulsel" eerst beetje vochtig maakt en dan met Latex-lijm bedruppeld vloeit dit prachtig uit (Veel beter dan houtlijm met Dreft). Voor alle vormen van scenery gebruik ik dit.

groet
Harald
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hajo,

Mijn complimenten voor deze instructiefoto's en verhaal. Het ziet er weer prachtig uit.

Vraag aan Harald:
Welk merk latex-lijm gebruik jij en zijn er meerdere merken?

Garoetjes

Wil Tweeendrie
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi

De dikke versie komt bij A*Decor vandaan (Zelf gebruik ik deze om de rails te lijmen) evtueel iets verdunnen.
of
De dunne versie, voorstrijk, heeft zowat elke Bouwmarkt b.v. Gamma of zo heeft deze in kleine en grote verpakkingen.

groet
Harald
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Wacht, het is mij niet duidelijk, Voorstrijk of Vloeibare Latex? Of is dit het zelfde?


Linkje is wellicht verduidelijkend, zoeiets?  Verkocht als ''Vloeibaar rubber'

https://www.google.nl/search?q=vloeibare+latex+lijm&biw=1345&bih=919&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=2rZmVc-aNYXiUcj2gLgM&ved=0CAYQ_AUoAQ

Ik herinner mij dit nu wel uit een draadje (Harald?) over rails in vloeibaar rubber/siliconenmal spul leggen (geluiddempend en verwijderbaar zonder resten achter te laten) .

Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken

Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 26 mei 2015, 15:34:11
Daarom heb ik een thermocutter aangeschaft voor dit project. Dan ook gelijk maar de profi modelbouw, een Proxxon tafelmodel, geen handgreep met hete draad.

Nog even een foto van de gebruikte hot-wire / thermo cutter:




Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi Hajo,

Mijn index aan dromen: (Staat ook onder elke reactie die ik schrijf)
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.0

Lijmen:  Het gaat hier over Neopreenband maar voor vulsels het zelfde idee.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

en mijn gebruik v/d voorstrijk (of verdunde A*Decorlijm) in een slakkenkuil.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg957766#msg957766

groet
Harald
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Bedankt Harald en Hajo,

'k Zal bij mijn eerstvolgende bezoek aan de Multimate is goed bij de lijmen zoeken.

Garoetjes

Wil Tweeendrie
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi Hajo, je hebt het in je bericht over koks kolen, in neem aan dat je cokes bedoeld. Dit is ontgaste steenkool en vroeger toen er nog geen aardgas was, als kookgas gebruikt in de woning en voor lantaarns etc. Je had dan ook zog. gasfabrieken, waar het steenkool sterk verhit werd en het (steenkool)gas opgeslagen werd. Bijv. Amsterdam had diverse van deze gasfabrieken, waarvan er nu nog een als feestzaal etc gebruikt wordt (Westergasfabriek)aan de Haarlemmerweg. De cokes die na verhitting overbleef ging naar de Hoogovens omdat zij nog een zeer hoge verhitting gaven wat nodig om het ijzererts te doen laten smelten. Ook werd het gebruikt voor de centrale verwarmingen in grote gebouwen, waar meestal dag en nacht stokers in dienst waren.
De kleur van de steenkool was inderdaad bruin/zwart en als het cokes was geworden donker grijs en een stuk lichter omdat het gas eruit was.

Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Yep, ik wist de Nederlandse benaming niet helemaal. Cokes dus.

Kleuren alleen: ik zie zowel in model nabootsingen als op foto's
de kolen meer als grijs-zwart vaak wat glans,
en Cokes dof bruinig-zwart.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hi

Zelf gebruik ik twee soorten (echte) kolen n.m.l. vette kolen en antraciet, ooit bij een oud BW meegenomen.
De ene is vrij dof en de antraciet die behoorlijk glanst.
In mijn BW komt ook een "bansen" met verschillende kolen zoals in het echt ook was.
Het verschil is goed te zien. Ook reden sommige loc's beter op de ene soort dan op de andere.
Om over de rookontwikkeling maar niet te spreken.
Doet mij direct herinneren aan het afmaken van een project in de schuur met hamer en zeef.... :idea:

groet
Harald

http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenkool
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
In Nederland werden loks ook wel met briketten (en/of eierkolen) gestookt.
Vooral in de stoomtrams. Daarin was niet veel plaats voor de stookvoorraad en de briketten
konden netjes gestapeld worden.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hallo Hajo,

Heb ooit eens in Duitsland iemand gezien die zijn wagons ook gevuld had met kolen. Hij had de kolenvoorraad in de bak gelegd en ik vroeg gelijk hoe hij dat voor elkaar had gekregen. Hij had de wagon opengemaakt en zo de voorraad erin gelegd. Ik heb dat thuis ook geprobeerd. Dat is deels gelukt. Märklin heeft nl. zijn wagons aan elkaar bevestigd en met een beetje lijm vastgezet. Als je nu voorzichtig eraan trekt dan krijg je de wagons open. Helaas is het ook een keer goed mis gegaan en had ik 2 wagonhelften in mijn hand en waren ook wanden afgebroken. Iets te hard getrokken dus. Dit zou je dus ook nog kunnen proberen. Misschien zijn er nog mensen die nog meer ideeën hebben.

Groet, Jasper
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken

Jasper, goede aanvulling. Ook ik heb enkele van deze wagons als een schelp opengebroken, alleen al om Mä beladingen te verwijderen.

Zo echter een kant en klaar lading plaatsen blijft lastig: je kunt geen twee eenheden maken denk ik die net over de zadelpunt van het midden gaan. Mijn hardschuim vormpjes zijn 2mm boven die rand uit. Dan kun je, was mijn conclusie, beter zonder breuk risico de vullingen plaatsen via de bestaande opening, in 4 stukjes, en dan daarop verder werken.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Even een snelle post zonder veel commentaar,
werk en resultaat foto's van de rest van de wagens.



































Resultaat bij mij:

14 correct beladen ertswagens
5 Cooks/Koks/Kokes wagens
3 Kalkwagens, tussendoor ook iets witter gemaakt.






























Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Netjes gedaan :important: :thumbup:
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Weer een mooie foto-update.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Dag Hajo.

Wat een smeerbende ... :wink:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Hoi Hajo,

een mooi project met een goed resultaat. Ik ben mijn baan nog aan het verbeteren, maar als ik aan het rollend materieel toe ben, ga ik mijn fads-en op deze manier verbeteren. Bedankt voor de duidelijke instructie.


Dick
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Inderdaad wat een bende maar dat is in het eggie ook dus het is goed en mooi gedaan.

groet
Harald
Re: Correcte belading ertswagons - zelf maken
Bende bij het Erts aanbrengen: ja, beetje.

De Kalk wagens? Vind ze nog redelijk zichtbaar. Tegenwoordig zijn die gewoon helemaal wit onder de kalk.
Voorbeeldfotos van Kalkwagens in Ep III heb ik nooit gezien. Wellicht was de beladingswijze anders.

De 5 Kooks wagens, hier ook op sommige foto's te zien, zijn al wat zwart van het kooksstof.


Terug naar de Erts wagens: die moeten nog extern behandeld worden. Enkele hebben wel wat sporen of zijn af-fabriek zo gemaakt. Maar ik garandeer je: dat gaat nog veel beter worden.  En dat wordt pas echt een bende bij het aanbrengen, want daarvoor gebruik ik hoofdzakelijk poeders.
Maar dat is voor een ander draadje, weathering, het gaat hier om de belading.


@Dick: waarom wachten tot je baan beter is? Niets houdt je toch tegen om ter afwisseling eens wat wagens te verbeteren?  :idea: