Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hooien

Gestart door New Holland woensdag 25 juli 2007, 20:23:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hooien
New Holland
gast

Hooien
Hallo allemaal,

ik ben bezig (mijn eerste projectje op deze manier) om een hooiveld te maken met daarbij een weide met wat koeien. Van het weekend hoop ik wat inkopen te doen :) en daarna jullie op de hoogte te gaan houden middels wat foto's.
Op en aanmerkingen zijn van harte welkom.

groeten,
Joram
Re: Hooien
modelspoorlover
gast

Re: Hooien
hallo,
alvast veel succes gewenst
ik ben erg benieuwd naar de resultaten

mgv tijs
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Hallo Joram,

Klinkt als een leuk project. Ben benieuwd bij welk product jij uitkomt voor je hooi 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hooien
MichelNL
gast

Re: Hooien
Ben benieuwd. :)
Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
erg benieuwwd
groet robert
Re: Hooien
JanPieter
gast

Re: Hooien
Lijkt me leuk projectje!
Ben benieuwd, veel succes!
Jan-Pieter
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Nou van het weekend bezig geweest met de eerste "hooi-oogst" :),
de basis is een oude grasmat. Als hooi maak ik gebruik van strooisel van uit een faller bouwpakket (nummer volgt nog, nr: 180561).
Het is niet helemaal geweldig gegaan, maar goed trial and error en we komen er wel :).

Maar bij deze de eerste foto's:
(hopelijk is het formaat van de foto's goed, zoniet dan excuseer ik me bij deze daarvoor)

uit het fallerpakket:


de hooiberg voor (de nog te bouwen) hooiwagen


hooiberg gestrooid:


resultaat:


De hooibergjes en ruggen:


op het veld:




Alles ligt nog los, dit was een eerste probeersel, ik wil de grasmat nog wat bijkleuren sporen maken etc. Daarnaast moet er nog wat opnieuw gestrooid worden (houtlijm bleef niet goed zitten op het plastic), zoals te zien is.
Later volgen er nog meer foto's van de vorderingen, opmerkingen en tips zijn intussen van harte welkom,

groeten,
Joram
Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
ziet er al best goed uit
succes met de volgende vorderingen
groet robert
Re: Hooien
modelspoorlover
gast

Re: Hooien
hallo joram
ziet er mooi uit!
ga zo door

mgv tijs
Re: Hooien
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hooien
Hallo


Erg leuk om eens te zien
Heb deze bouwdoos wel eens gezien al van Faller
En ik vroeg me al af hoe ze dat nou zouden doen

en nu weet ik het dus   :)

Ziet er dus erg leuk en natuur getrouw uit

mvg Frans
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Hallo allemaal,

wegens het mooie weer heeft het hooien stilgelegen (beetje tegenstrijdig :shock:). Maar binnenkort komt er een update met foto's  :D

groeten,
Joram
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hooien
Hé Joram.
Ik heb net, afgelopen weekend, al het stro en hooi binnen!
Ik ben heel benieuwd wanneer jij jouw (model) oogst gaat 'binnen' halen? :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Hallo allemaal,

de "hooioogst" ligt wat achter op schema  :? (in tegenstelling tot de oogst van AlbertJan 8))
@ AlbertJan: is het een goede oogst, niet te nat? kan ik daar met de modeloogst rekening mee houden  :)

Ondertussen ben ik wel bezig met het materiaal wat bij het hooiveld komt, hier volgen wat foto's (zijn niet geweldig maar goed):
Dit is een lanz bulldog van wiking (al jaren geleden gekocht).


Geheel blauw is mooi maar niet geheel realistisch  8), dus daar gaan we wat aan doen

hier na de eerste verf probeersels






wat een gepriegel met zo'n klein trekkertje maar goed,
nu laten drogen en dan later weer verder.

groeten,
Joram

Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
ziet er toch best goed uit hoor
groet robert
Re: Hooien
Lokkie
gast

Re: Hooien
Hoi Joram,

Jammer dat de foto nogal wazig is, maar het ziet er al leuk uit.
Ik zou persoonlijk de tractor lekker smerig maken :mrgreen:, hij glimt nu nog teveel.
Verder suc6 met de verdere voortgang van je project.

Gr.
René
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Citaat van: Lokkie op donderdag 09 augustus 2007, 10:25:12
Ik zou persoonlijk de tractor lekker smerig maken :mrgreen:, hij glimt nu nog teveel.

Een goed idee, een trekker hoort nou eenmaal gebruikt te worden :),dus ga ik ook zeker toepassen.

groeten,
Joram
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Dag allemaal,

hierbij weer een update van het project. Inmiddels heb ik het trekkertje geverfd en vervuild. Ik ben zelf wel tevreden over hoe het gelukt is. De foto's zijn misschien weer wat wazig maar ik hoop dat het toch wat duidelijk is. Inmiddels de macrostand gevonden op m'n camera (beter laat dan nooit :) ).
Volgende stap is om de hooiwagen in elkaar te zetten en deze achter de trekker te hangen.

voor het vervuilen:

na het vervuilen:


en enkele foto's van het resultaat:








groeten,
Joram
Re: Hooien
Lokkie
gast

Re: Hooien
Hoi Joram,

Ziet er goed uit nu. 8)

Gr.
René
Re: Hooien
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Hooien
Hoi Joram, het is toch wel jammer dat de foto's niet scherp zijn.

Heb je niet een macro-stand op je camera om de foto's scherper te krijgen?
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Citaat van: Eric-Paul op vrijdag 10 augustus 2007, 09:57:48
Hoi Joram, het is toch wel jammer dat de foto's niet scherp zijn.

Heb je niet een macro-stand op je camera om de foto's scherper te krijgen?


Ik heb even gezocht op m'n camera en inderdaad een macro-stand gevonden.
Ik zal de foto's van het eindresultaat aanpassen zodat het hopelijk wat duidelijker is.

groeten,
Joram
Re: Hooien
Lokkie
gast

Re: Hooien
Hé Joram,

Toppie! Veel beter.
Wat een leerzaam forum hè. :mrgreen:

Gr.
René
Re: Hooien
Gerard
gast

Re: Hooien
Nog een tip voor het vervuilen van deze tractor: smeer de loopvlakken van de wielen in met (hout)lijm en rijd met de loc door (groen) strooimateriaal. Dat blijft dan aan de loopvlakken kleven: net of de tractor zojuist van het land af komt gereden.
Re: Hooien
modelspoorlover
gast

Re: Hooien
hallo joram,
ziet er erg mooi uit,net alsof de tractor zo uit een modderig weiland komt rijden
ga zo door
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hooien
Hallo Joram.
Jouw tractor ziet er zo al een stuk beter uit! 8)
Even een voorbeeld 1:1.



Deze tractor is van 1973 en heeft bijna 10 jaar buitengestaan.
Succes,
AlbertJan.

Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
goede tip gerard
ik heb een wiking massey ferguson 8280 (rood ) en die is nog een beetje kaal zo ik was er niet opgekomen denk ik
bedankt
groet robert
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 10 augustus 2007, 14:59:53
Deze tractor is van 1973 en heeft bijna 10 jaar buitengestaan.

Coooool...zo'n open 'trekker' 8) Daar wil ik wel een keertje op rondcrossen, brings back a few good memories...
Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
albertjan loopt hij ook nog dan ???
ziet er mooi uit nog
groet robert
Re: Hooien
Gerard
gast

Re: Hooien
Citaat van: ^Rook op vrijdag 10 augustus 2007, 21:13:37
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 10 augustus 2007, 14:59:53
Deze tractor is van 1973 en heeft bijna 10 jaar buitengestaan.

Coooool...zo'n open 'trekker' 8) Daar wil ik wel een keertje op rondcrossen, brings back a few good memories...

Oh oh :shock:. Waarschuw de omgeving, duik in de schuilkelder :(, Rolf komt er aan :!: :wink: :roll:
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Het liefst zou ik u allen nu doen geloven dat ik een A-klasse traktor'piloot' ben met een smetteloos record. Maar helaas :cry: ...heb er ooit eens eentje vol gas de sloot in gereden...

Vriendelijke groeten,

Rolf

(...learned a lot since then though...)
Re: Hooien
Lokkie
gast

Re: Hooien
Citaat van: ^Rook op vrijdag 10 augustus 2007, 21:57:35
Het liefst zou ik u allen nu doen geloven dat ik een A-klasse traktor'piloot' ben met een smetteloos record. Maar helaas :cry: ...heb er ooit eens eentje vol gas de sloot in gereden...



Deze soms  :lol: :lol:

Gr.
René
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Hehehehehehehehehe...maar dan wel ZONDER electronica graag. Anders gaat het vast alsnog mis :cry:
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Hallo allemaal,

bedankt voor de tips.
@ Rene, zeker een leerzaam forum  :lol:
@ Gerard, dat ga ik eens proberen om de wielen met houtlijm en strooisel te bevuilen.
@ Rolf, bij ons is er een keer iemand de sloot in gereden terwijl er een dam van 10 meter breed was, met een wagen vol witlof :shock:, en die had toch wel al wat jaartjes ervaring dus schaam je niet  :D
@ Albert Jan, bedankt voor het voorbeeld, altijd mooi om te zien hoe het in het echt verouderd

Nou vandaag ligt het even stil vanwege het mooie weer, maar binnenkort hoop ik weer verder te gaan. Updates volgen 8)

groeten,
Joram
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Bij deze een heel (heeeeeel) kleine update, ik heb wat materiaal uit de tuin en van de gemeente struiken geplukt  :shock:  en laten drogen. Deze wil ik als boompjes en struikjes gebruiken.
Heeft iemand nog tips, moet dit bijvoorbeeld nog met lijm oid worden ingesmeerd?

Alvast bedankt,
groeten,
Joram









Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Leuk spul, je kunt hier met spuitlijm allerlei vlokjes tegenaan plakken om boompjes en struikjes te simuleren :)
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Dag allen,

even een kort vraagje (alweer druk bezig met de studie, dus weinig tijd :(). Ik ben inmiddels al weer verder met m'n hooiveld/weide (binnenkort een foto hopelijk, toestel is even afwezig.......) en wil nu een drinkbak na bootsen met wat water erin. Ik dacht zelf dit te kunnen maken van karton en dan het water (dun laagje maar) gewoon door wat houtlijm erin te doen.
Heeft iemand nog tips, weet iemand of dat dat goed samen gaat, karton (geverfd) en daarna houtlijm trekt dat er bijvoorbeeld niet helemaal in?

alvast bedankt,
groeten,
Joram
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Hallo Joram,

Houtlijm zal niet helemaal in het karton trekken, daar hoef je niet bang voor te zijn. Denk alleen dat opgedroogde houtlijm niet echt op water zal lijken. Het droogt dof op en water wil je nu juist eens wel glimmend hebben :D Zelf heb ik het bij de paardenweide met hobbylijm geprobeerd. Dit droogt helder op maar verliest helaas ook vrij snel z'n 'glim' :| Ik zal dit dus nog veranderen door een klein strookje Seefolie te gebruiken (bijvoorbeeld Busch # 7180). Die folie is ook gebruikt voor het vijvertje bij de paarden en ookal is dit niet het meest realistische wat je kunt bereiken...ikzelf ben er meer dan tevreden over en zal dit spul in principe overal waar ik water nodig heb trachten in te zetten 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Hooien
Je hebt heel mooi speciaal spul voor water, zoals Realistic Water, Water Gel en E-Z Water.

Dat Realistic Water is wel interessant, dat giet je er gewoon in, volgens de site. Het lijkt erop dat je er verder niks aan hoeft te doen!

Van dat E-Z Water heb ik een zak in huis. Dat moet je voorzichtig smelten in een pannetje en dan gieten. Heb het nog niet gebruikt maar (wijlen) mijn vader vond het fantastisch spul. Ben benieuwd... jammer dat ik nog niet aan waterpartijen toe ben ;-)

Martijn
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Dat spul schijnt inderdaad erg mooi te zijn (doelde ik ook op toen ik schreef: "Seefolie niet het meest realistisch") maar is mij te veel geklieder ;) Hahaaa...
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Hooien
Aaah joh, jij als houtlijmaddict en papiermachéheld bang voor het gieten van een beetje water? Kom nou! :-P
Re: Hooien
^Rook
gast

Re: Hooien
Houtlijm raak ik bij voorkeur alleen aan met een stokkie :mrgreen: En het papiermache-avontuur zal ik moeten bekopen met maandenlange intensieve therapie ;)
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Acido en Rolf,

bedankt voor de tips. Aangezien het voorlopig enkel om de drinkbak gaat (misschien later wel meer water) zal ik eens kijken naar die folie.

groeten,
Joram
 
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Hallo allemaal,

na enige tijd stil gelegen te hebben (wat in het vat zit verzuurd niet  :D) hier toch weer een kleine update met een paar foto's. Inmiddels zijn de paaltjes gezet voor de omheining en is het hooiveldje ook aardig bestrooit.







groeten,
Joram
Re: Hooien
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hooien
Hoi Joram,


Dat ziet er erg leuk uit

en inderdaad wat in het vat zit verzuurd niet
heb ook onderwerpen genoeg, maar spring zo af en toe ook van de hak op de tak zeg maar  :P

een leuke tractor erbij en.........................klaar ?...... :D



mvg Frans
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hooien
Heey Joram,

Ziet er leuk uit en ja een tractor erbij zou wel leuk zijn.
Misschien ook nog slootjes erbij??
Maar erg leuk gedaan!

Groetjes Antal.
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Antal en Frans,

bedankt voor de leuke reactie, tractor komt er inderdaad nog bij, met een wagen met hooi, dat is in ieder geval het plan.
Wat slootjes is inderdaad ook leuk, eens kijken wanneer ik dat aan ga pakken  :D.

groeten,
Joram
Re: Hooien
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hooien
Hallo Joram.
Dat begint er heel goed uit te zien, weiland heeft ook een flinke afmeting waardoor de details nog beter tot zijn recht komen!
Ook erg leuk gedeelte met gras en een gedeelte gehooid.
Mooi de sporen van het slepen van de beide weide poorten.

Ga je deze weide ook inpassen op de baan of is dit een apart project?

Veel succes met de verdere bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hooien
modelspoorlover
gast

Re: Hooien
hallo joram,
mooi gedaan die sporen van dat hek!
mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?

tijs
Re: Hooien
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Hooien
ziet er goed uit joram
groet robert
Re: Hooien
Sting
gast

Re: Hooien
hoi

ziet er mooi uit,idee

kennen jullie deze

http://home.wanadoo.nl/schatborn/

Groet,Sting
Re: Hooien
New Holland
gast

Re: Hooien
Hallo allemaal,

na een weekje vakantie ben ik dan weer op het forum. Bedankt voor jullie reacties.

@ AlbertJan, het is wel de bedoeling dat dit ooit eens op de baan ingepast wordt. Maar momenteel heb ik nog een tijdelijke baan, wanneer ik meer ruimte heb voor een baan gaat dit veld daar zeker een plaats in innemen.

@Tijs, de ondergrond is een oude grasmat, ik heb met een sateprikker welke beetje nat was eerst over de grasmat geschraapt, waardoor het gras wat los kwam te zitten. Daarna de  punt van een sateprikker in wat verf gedoopt en weer er door heen gekrast. En dit is het resultaat.

groeten,
Joram