Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piko 186 NS

Gestart door aleva000 zaterdag 23 mei 2015, 13:25:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko 186 NS
Lid sinds: 2006

offline
Piko 186 NS
Laatst heb ik op dit forum al wat verteld over de komst van de Piko 186 002 van de NS
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53431.msg976140#msg976140

en over de inzet op mijn modelbaan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38739.msg976144#msg976144

Gisteren heeft de Piko NS 186 002 proef gereden op de BLS en wel op de prachtige modelbaan van Johan (Blausee Mitholz).
Daarbij werden oa. lastproeven genomen en remproeven. Vooral op een 'hoch alpine' baan zijn zulke testen zeer waardevol.
Verder werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat foto's en line-ups te maken. Daarbij was ook de BLS 486 503 betrokken, evenals 'oer-traxx' 128 001.

Overigens, zoals ik ook al bij de bovenstaande topic al had gezegd, geen enkele aanleiding om hieraan te twijfelen.
Piko heeft met deze Traxx loc een erg mooi model geleverd. De uitvoering, detaillering en opschriften zijn erg fraai. De rij-eigenschappen zijn voortreffelijk, zowel op de analoog gestuurde modelbaan (mijn baan) als op de digitaal gestuurde baan (Johan's baan).

Zoals vaker te zien bij dit soort modellen, de aandrijving geschiedt op alle assen mbv. worm-aandrijving en een centraal in de bak aangebrachte motor. Elk draaistel bezit één antislipband. Door het redelijke (niet overdreven) eigen gewicht van de loc is de trekkracht voldoende; op mijn eigen baan is gereden een trein bestaande uit 6 IC-rijtuigen. Ook is met middel-lange goederentreinen gereden. Maar als die dubbel zo lang waren had de loc dat met gemak gered (ik weet: dit is niet echt een wetenschappelijke maatstaf...).

De machine bezit schaargeleiding voor kortkoppelingen, maar is af-fabriek geleverd met standaard-koppelingen, gemonteerd in NEM-schacht. Overigens is voor mij geen aanleiding geweest om de koppelingen te wisselen met kortkoppelingen. Het veermechanisme van de schaargeleiding maakt uit uitzwenken nogal zwaar. De standaard koppelingen compenseren dit effect door voldoende bewegingsvrijheid te geven. Zou ik de loc inzetten in trek-duw-bedrijf, dan zal bij geduwde treinen de voorkeur wel uitgaan naar kortkoppelingen; een starre verbinding is nl. voorwaarde in dat geval.

De pantografen (hoge snelheid, type DSA 350, 4 stuks) zijn qua uitvoering goed, en ook zeker beter dan vroegere Piko-modellen, waarbij de pantografen een wat 'rare' stand in namen. Dit doet nu niet meer onder tov bijv. de pantografen die Märklin monteert op zijn locs. Eén opvallend verschil tov de loc in grootbedrijf is echter dat alle pantografen identiek zijn. De uiterste pantograaf op kant 1 is correct tov het grote voorbeeld en dient voor wisselstroombedrijf; de uiterste op kant 2 is ook voor wisselstroom maar zou een smal sleepstuk moeten hebben. De beide binnenste pantografen zijn wezenlijk anders qua sleepstuk en dienen voor gelijkstroom-systemen.

Alles zit netjes verpakt in een doos met doorkijk; de loc wordt daarin goed beschermd afgeleverd. Dokumentatie is aanwezig en biedt voldoende duidelijkheid voor de inzet.

Bijgaand de foto's tijdens de ritten op de BLS.












groeten,
Willem
Re: Piko 186 NS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko 186 NS
Fijn dat de loc bevalt Willem, Piko gaat steeds betere materialen leveren zo te lezen.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko 186 NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko 186 NS
Mooi verslag Willem, het is dat ik de Marklin uitvoering besteld heb (met geluid), anders had hier ook de piko op de baan gestaan (ik heb al de fyra 186 van piko).
Re: Piko 186 NS
Lid sinds: 2006

online
Re: Piko 186 NS
Mooi lokkie. Ik wacht ook op het Marklin model.

Ik begreep dat hij geheel was uitverkocht, van Piko.
Mocht iemand er nog een zoeken, ik zag dat mijn dealer vanmiddag nog een Piko model in ac had staan. De 59862 voor 125 euro.

André
Re: Piko 186 NS
Aliebengalie
gast

Re: Piko 186 NS
Bij Lippe weer uit voorraad leverbaar.

Ik heb deze keer de Marklin besteld (en dat als Piko fan). maar twijvel nu toch om de Piko ook er bij te nemen.

Vakantie poen is immers ook weer binnen , en daar ik toch niet pleite ga............. :D

Bij Hobby In Praktijk heeft hij al aardig wat rij uurtjes achter de rug .

Rijd heel erg mooi , en ziet er ook verder :thumbup:  prima uit.

Mvg: Alex
Re: Piko 186 NS
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Piko 186 NS
Goeie keus... :P :thumbup:

Ik vind de Piko toch iets teveel plastic overkomen...,
maar wel een mooi model.
Re: Piko 186 NS
Aliebengalie
gast

Re: Piko 186 NS
Bij de wat oudere modellen wel Wim , daar geef ik je geen ongelijk in.

Maar bij de nieuwe modellen is dat toch heel wat minder.

Maar ieder zijn smaak , en mijn knip , is het daar ook mee eens...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Piko 186 NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko 186 NS
Ik kreeg vorige week deze pikoloc binnen van Lippe.
De loc lag echter verkeerd om in de plastic binnenverpakking en hoogstwaarschijnlijk kwam ie hier door beschadigd aan.
Dit gemeld bij de leverancier en binnen 24 uur kreeg ik een mailtje terug en een te printen retourbon om op de doos te plakken en vervolgens kostenloos terug te sturen !

Dat is dus superservice, kan niet beter !

De andere helft van dit verhaal (een nieuwe loc) moet ik nog op wachten maar ik heb het grootste vertrouwen in de goede afloop bij fa. Lippe !
(en dat wil wat zeggen want ik ben zeer achterdochtig  :mrgreen:)

grv Huub
Re: Piko 186 NS
Aliebengalie
gast

Re: Piko 186 NS
Hoor niets dan goede berichten over Lippe , dus heb ik zeker goede vertrouwen in de goede afloop van je verhaal Huub.

Mvg: Alex
Re: Piko 186 NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko 186 NS
En inderdaad; alles is al opgelost:
Ik kreeg vandaag een nieuwe loc binnen en deze zat wel goed in zijn verpakking.

Super service bij Lippe dus  :important: