Laatst heb ik op dit forum al wat verteld over de komst van de Piko 186 002 van de NS
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53431.msg976140#msg976140en over de inzet op mijn modelbaan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38739.msg976144#msg976144Gisteren heeft de Piko NS 186 002 proef gereden op de BLS en wel op de prachtige modelbaan van Johan (Blausee Mitholz).
Daarbij werden oa. lastproeven genomen en remproeven. Vooral op een 'hoch alpine' baan zijn zulke testen zeer waardevol.
Verder werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat foto's en line-ups te maken. Daarbij was ook de BLS 486 503 betrokken, evenals 'oer-traxx' 128 001.
Overigens, zoals ik ook al bij de bovenstaande topic al had gezegd, geen enkele aanleiding om hieraan te twijfelen.
Piko heeft met deze Traxx loc een erg mooi model geleverd. De uitvoering, detaillering en opschriften zijn erg fraai. De rij-eigenschappen zijn voortreffelijk, zowel op de analoog gestuurde modelbaan (mijn baan) als op de digitaal gestuurde baan (Johan's baan).
Zoals vaker te zien bij dit soort modellen, de aandrijving geschiedt op alle assen mbv. worm-aandrijving en een centraal in de bak aangebrachte motor. Elk draaistel bezit één antislipband. Door het redelijke (niet overdreven) eigen gewicht van de loc is de trekkracht voldoende; op mijn eigen baan is gereden een trein bestaande uit 6 IC-rijtuigen. Ook is met middel-lange goederentreinen gereden. Maar als die dubbel zo lang waren had de loc dat met gemak gered (ik weet: dit is niet echt een wetenschappelijke maatstaf...).
De machine bezit schaargeleiding voor kortkoppelingen, maar is af-fabriek geleverd met standaard-koppelingen, gemonteerd in NEM-schacht. Overigens is voor mij geen aanleiding geweest om de koppelingen te wisselen met kortkoppelingen. Het veermechanisme van de schaargeleiding maakt uit uitzwenken nogal zwaar. De standaard koppelingen compenseren dit effect door voldoende bewegingsvrijheid te geven. Zou ik de loc inzetten in trek-duw-bedrijf, dan zal bij geduwde treinen de voorkeur wel uitgaan naar kortkoppelingen; een starre verbinding is nl. voorwaarde in dat geval.
De pantografen (hoge snelheid, type DSA 350, 4 stuks) zijn qua uitvoering goed, en ook zeker beter dan vroegere Piko-modellen, waarbij de pantografen een wat 'rare' stand in namen. Dit doet nu niet meer onder tov bijv. de pantografen die Märklin monteert op zijn locs. Eén opvallend verschil tov de loc in grootbedrijf is echter dat alle pantografen identiek zijn. De uiterste pantograaf op kant 1 is correct tov het grote voorbeeld en dient voor wisselstroombedrijf; de uiterste op kant 2 is ook voor wisselstroom maar zou een smal sleepstuk moeten hebben. De beide binnenste pantografen zijn wezenlijk anders qua sleepstuk en dienen voor gelijkstroom-systemen.
Alles zit netjes verpakt in een doos met doorkijk; de loc wordt daarin goed beschermd afgeleverd. Dokumentatie is aanwezig en biedt voldoende duidelijkheid voor de inzet.
Bijgaand de foto's tijdens de ritten op de BLS.
groeten,
Willem