Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'

Gestart door 10103 zaterdag 23 mei 2015, 11:13:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Boekbesprekingen

* Gerhard Greß, Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt. Farbaufnahmen aus den fünfziger und sechziger Jahren, EK-Verlag 2007/2014.

* Roland Hartwig, Die Baureihe E 40. Einheitsellok für den Güterzugdienst, EK-Verlag 2013.

* Udo Kandler, Elloks fürs Wirtschaftswunder, EK-Verlag 2015.

* Peter Goette, Rheingold. Legende auf Schienen, EK-Verlag 2014

* Jörg Sauter (red.), Elektrische Lokomotiven. Aus dem berühmten Lokomotiv-Archiv von Carl Bellingrodt, EK-Verlag 2016

* Rolf Brüning, Neubau-Elektroloks der Deutschen Bundesbahn, DGEG Medien 2010

* Rolf Brüning, Altbau-Elektroloks, DGEG Medien 2016

* Karl-Ernst Maedel, Bekenntnisse eines Eisenbahnnarren, Transpress 1997


Tijdschriftbesprekingen

* Eisenbahn Journal - Vorbild und Modell: Ladegut Holz (Nr. 1, 2015)


---------------------------------------

Auteur: Gerhard Greß
Titel: Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt. Farbaufnahmen aus den fünfziger und sechziger Jahren.
Uitgeverij: EK-Verlag GmbH
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2007/2014
ISBN: 978-3-88255-300-0
Aantal pagina's: 112
Foto's: ongeveer 250 kleurenafbeeldingen
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: ?29,80



Na het bekijken van de kaft van dit boek was ik al om: een mooie afbeelding van een E 41 in de oorspronkelijke uitvoering, de naam Bellingrodt, kleurenfoto's uit de jaren 50 en 60 èn de vermelding van de EK-Verlag waren voor mij genoeg. Dit moest wel goed zijn. Zonder het boek verder in te zien liep ik er mee richting de kassa.

Carl Bellingrodt (1897-1971) zal waarschijnlijk geen verdere introductie meer nodig hebben. Zijn naam is onlosmakelijk verbonden met de treinenfotografie. Zijn gigantisch archief bestaat logischerwijs vooral uit zwart/wit foto's. Daarom leek het me des te interessanter om zijn kleurenafbeeldingen eens te gaan bekijken. Als het dan ook nog eens gaat om 'mijn' modelbaanperiode (III) èn om een uitgave van de EK-Verlag (Eisenbahn Kurier) -  die voor mooie boekuitgaves zorgen (inhoudelijk prima, harde kaft en goed ingebonden) -  dan geef ik me gewonnen.

Op het eerste gezicht lijken de foto's niet zo bijzonder. Een tikje fletse opnames uit vervlogen tijden, die doen denken aan de kleurenfoto's uit je opa's foto-album. Totdat je goed gaat kijken! Dan pas vallen de vele details in de opnames op, de interessante randzaken en vooral de compositie van de beelden. Bellingrodt heeft heel wat bergen op- en afgesjouwd met zijn camera-uitrusting om deze platen te kunnen schieten. Veel opnames zijn gemaakt vanaf een verhoogd standpunt, meestal een heuvel. Vandaar uit had hij de mogelijkheid om de trein perfect in het landschap op te laten gaan. Op enkele foto's moet je zelfs echt even kijken waar de trein zich bevindt. Ook de plek waar hij dan fotografeerde is zorgvuldig uitgekozen: vaak bij een bochtig gedeelte, zodat de trein in zijn geheel in beeld komt, en met een mooie achtergrond die het plaatje evenwichtig opvult.

Uiteraard ontbreken ook de 'normale' staatsieportretten van locs niet, net als de wat meer gebruikelijke opnames vanaf het perron en rondom het station. Maar ook deze beelden lijken niet zomaar genomen te zijn. De aandacht voor de omgeving van de treinen blijft opvallen. Dat maakt het boek meteen ook interessant voor niet alleen de grootspoorliefhebber, maar ook voor de modelbaanbouwer. Als je inspiratie wilt opdoen voor je periode III-baan, dan kun je met dit boek beginnen: bruggen, stations, tunnels, wagons, Bw's, huizen, auto's, seinen, boten, trams, reclameborden, fabrieken, motoren, mensen en uiteraard treinsamenstellingen en spoortracé's, het komt allemaal in beeld op deze platen.

Het 'Reise' in de titel slaat op de verschillende plaatsen in West-Duitsland waar Bellingrodt zijn opnames heeft gemaakt. Vanuit Wuppertal - zijn woonplaats - reizen we in korte hoofdstukjes onder andere mee naar het Ruhrgebiet, het Sauerland, de Spessart, Beieren, Baden-Württemberg, het Saarland, de Eifel en tenslotte langs de Rijn naar Keulen. De opnames zijn vergezeld van korte tekstjes waarin leuke bijzonderheden en de juiste, gewenste informatie verteld worden. De tekstschrijver begint het boek overigens met een wat langer, boeiend hoofdstuk over Bellingrodt zelf.

Vermelden moet ik tenslotte nog dat Bellingrodt gelukkig niet alleen aandacht had voor stoomlocomotieven. Ook diesel- en E-locs werden veelvuldig gefotografeerd. De samensteller van het boek heeft hier een mooie evenwichtige keuze gemaakt, zodat alle drie de tractievormen in gelijke mate aan bod komen.   

Wat mij betreft dus een aanrader! Een boek vol met mooie, zorgvuldige gecomponeerde foto's die een schat aan informatie opleveren voor de grootspoorliefhebber en de modelbaanbouwer.

Groet, Marc   
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Je maakt me nieuwsgierig, ik denk dat ik hem voor mijn verjaardag vraag :D
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".

Bedankt voor het plaatsen, Marc  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bellingrodt is beroemd geworden met zijn opnames vanuit een hoger standpunt.
Dat boek moet smullen zijn  :P
Jammer, maar begrijpelijk, dat zijn fotoarchief niet online te bekijken is.

Grtz Tony
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Hoi Marc,

Interessant boek. :thumbup:
Waar heb je deze gekocht en betaald je ervoor?
Ik zie ze op ebay staan voor ?29,80
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Bedankt voor jullie reacties!

Het boek heb ik in Berlijn bij een modeltreinenzaak gekocht voor de aangegeven prijs. Je kunt het boek direct bij de uitgeverij bestellen of bijvoorbeeld bij de Mixmediastore. Die laatste staat meen ik ook altijd in Houten op de beurs met allerlei boeken en tijdschriften.

Tony, het was zeker genieten! Ik las op Wikipedia dat hij zijn archief heeft nagelaten aan de EK-Verlag (hij was mede-oprichter van de Eisenbahn-Kurier), maar dat zijn foto's en dia's nu in privé-bezit zijn.

Groet, Marc
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Boekbespreking: "Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt".
Marc, bedankt voor de linkjes. :thumbup:
Boekbespreking: "Baureihe E 40. Einheitsellok für den Güterzugdienst"
De volgende boekbespreking plaats ik maar meteen hierbij, daarvoor hoeft denk ik geen nieuw topic aangemaakt te worden. Als er nog meer mensen hier boek- of tijdschriftbesprekingen bij willen plaatsen, ga gerust je gang! Ik zal de titelgegevens dan in het openingsbericht erbij plaatsen. Later kunnen ze dan eventueel ook in onze Wiki opgenomen worden.

Groet, Marc

------------------------------------------------
Auteur: Roland Hertwig
Titel: Die Baureihe E 40. Einheitsellok für den Güterzugdienst
Uitgeverij: EK-Verlag GmbH
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2013
ISBN: 978-3-88255-172-3
Aantal pagina?s: 352
Foto's: ongeveer 530 (waarvan 85 in kleur)
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: ?49,90

-------------------------------------------------



In de bekende Baureihe-reeks van de EK-Verlag is ongeveer anderhalf jaar geleden ook een deel over de E 40 verschenen. Als liefhebber van de Duitse elektrische eenheidslocs was ik hier natuurlijk wel nieuwsgierig naar. Afgelopen winter heb ik mezelf dit boek dan ook maar eens als cadeautje gegund.
 
Eigenlijk zijn er meerdere goede redenen te bedenken om als E 40-liefhebber dit boek aan te schaffen. Dat begint met de 530 foto?s die in dit boek zijn opgenomen van deze locreeks. Ik heb inmiddels toch al heel wat afbeeldingen van de E 40 voorbij zien komen, maar hierin staan toch weer een heleboel nieuwe fraaie platen. Vooral afbeeldingen uit de jaren vijftig en zestig - toen de locs nog met de oude nummering reden - hebben mijn interesse en daarmee werd ik op mijn wenken bediend. Mooie scherpe zwart/wit opnames die de loc in al zijn facetten belichten. Ook de latere periodes IV, V en VI komen aan bod en achterin het boek is zelfs een apart gedeelte met kleurenopnames toegevoegd (ook hier weer met foto's uit alle 'dienstjaren' van de locs).

Uiteraard blijft het niet bij plaatjes alleen. Na een beschrijving van de ontwikkeling van de eenheidslocs wordt de loc systematisch van pantograaf tot wielas in zijn technische details besproken. Nu ben ik zelf een complete leek op het gebied van elektromotoren, maar omdat ik vroeger braaf heb opgelet tijdens de Duitse lessen op de middelbare school was het verhaal voor mij toch goed te volgen. Als je minder thuis bent in de Duitse taal, zul je misschien het een en ander aan belangrijke informatie gaan missen. Want het boek staat vol met interessante details en feiten! Ik dacht toch wel het een en ander te weten over deze locs, maar de auteur heeft mij hier behoorlijk weten te verrassen.

De nummer- en statistieken-fetisjist komt tenslotte ook helemaal aan zijn trekken. Alle getalletjes en rijtjes die je maar kunt bedenken met betrekking tot deze locs staan er wel in. Elke loc - 878 exemplaren in totaal! - wordt kort besproken met ondermeer gegevens over de afnamedatum, datum van terzijdestelling, de fabrikant en de diverse Betriebswerke (met jaartallen) waartoe de loc behoord heeft. Ook worden alle jaren vanaf 1957 - als de eerste E 40 in bedrijf genomen worden - tot en met 2013 besproken. Zo kun je per jaar zien welke locs toegevoegd werden aan het bestand en welke verdere bijzonderheden er toen plaatsvonden met betrekking tot de E 40. De diverse Bahnbetriebswerke worden in een apart hoofdstuk ook nog kort besproken.

Verder vind je in het boek informatie over de onderlinge verschillen tussen de locs - met uiteraard ook aandacht voor de onderreeks E 4011/139 - de inzet in het buitenland, de inzet bij dochter- en privé-maatschappijen, de locs die nu als museumsexemplaar bewaard worden en de locs die betrokken zijn geraakt bij ongevallen.

Het enige wat ik een beetje heb gemist is een wat meer 'persoonlijke noot' in het boek. Het was bijvoorbeeld leuk geweest als enkele machinisten, die jarenlang met deze locs hebben gereden, ook aan het woord waren gekomen. Hoe hebben zij de komst van de E 40 (en de andere Einheits-Elloks) ervaren? Hoe was het voor hen om hiermee te rijden? Welke anekdotes kunnen zij over de locs vertellen? Daar had ik nog wel graag iets over willen lezen. Het zou dit boek nog weer ietsje beter gemaakt hebben.

Al met al een heel mooi uitgevoerde uitgave, bomvol met informatie en fraaie foto's over deze prachtige locs. Een boek dat je later als naslagwerk zult blijven gebruiken.
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Marc,

Bedankt voor de boekbespreking  :thumbup:  De E40 was één van mijn eerste Märklin locs, die heb ik nog steeds en neemt een speciaal plaatsje in in de verzameling.
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Marc,

Mijn complimenten voor deze goede recensies.
Over de ontbrekende 'persoonlijke noot': toch vaak wel kenmerk voor duitse uitgaven op dit gebied.
Veel feiten, weinig beleving uit de praktijk.

Opvallend dat men locs niet zo snel terzijde stelt als in Nederland.
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Dick en 'Baanloos', bedankt voor jullie reacties!

Het viel me eerlijk gezegd bij dit boek vooral op, omdat ik ook een aantal tijdschriften heb over specifieke loc-series waar vaak wel nog zo'n persoonlijke noot geplaatst is.

Groet, Marc
 
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Boek- en tijdschriftbesprekingen grootspoor
Wiki wiki wiki :)

Daar hebben we ook al een heel aantal boekbesprekingen instaan.. Kunnen we je niet verleiden op weer voor de wiki te gaan schrijven Marc? :D

http://wiki.3rail.nl/index.php/Portaal:Media/Boekrecensies
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (2)
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (2)
Ik heb het boek voor mijn verjaardag gekregen en er staan echt schitterende foto's in. Jammer dat er niet wat meer opnamen uit de tweede helft van de zestiger jaren in staan, meer verder een prachtig boek met leuke beschrijvingen.
Bedankt voor de tip :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (3)
Tijdschrift: Eisenbahn Journal - Vorbild und Modell
Titel: Ladegut Holz - Transport, Fahrzeuge, Modellbau
Uitgeverij: VGB - Verlagsgruppe Bahn
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2015
ISBN: 978-3-89610-413-7
Aantal pagina's: 90
Foto's: kleur en zwart/wit
Prijs: ?17,35 (NL) / ?13,70 (D)

----------------------------------------------------------



Zoals de titel al duidelijk maakt richt deze special van het Eisenbahn Journal zich volledig op het houttransport via de rails. Niet alleen bij het grootspoor, maar dus ook op onze modelbanen.

In het hoofdartikel wordt het transport van hout op rails door de jaren heen besproken. Samen met de mooie (historische en hedendaagse) foto?s krijg je zo een aardig beeld op welke manieren de verschillende soorten hout vroeger vervoerd werden en hoe dat tegenwoordig gaat.

Aan de hand van fraaie modelbouwmodules (periode I en II) worden een tweetal manieren van hout-overslag uitgebreid in beeld gebracht. Erg leuk om te zien!
In een aantal kortere hoofdstukjes staan tips en voorbeelden voor het zelf maken van houtladingen. Ook de bevestiging van het hout op de wagons krijgt daarbij alle aandacht.
Verder kun je in dit nummer een tweetal korte artikeltjes lezen over houttransport op de Karwendelbahn en over het verweren van hout. En tenslotte is er nog een kort verhaal opgenomen over het gevaarlijke leven van een hulpremmer, die bij de K.Bay.Sts.B. een houttransport moest begeleiden.

Al met al een aardige special, eentje die zeker van pas komt als je het vervoer van hout op je eigen modelbaan wat realistischer wilt weergeven. De Nederlandse prijs voor het tijdschrift vind ik echter voor het gebodene wel wat te hoog. Mocht je soms toevallig binnenkort in Duitsland zijn, dan loont het om daar nog even een boekhandel binnen te lopen.

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (4)
Auteur: Udo Kandler
Titel: Elloks fürs Wirtschaftswunder. Die Blütezeit der DB-Einheits-Elektrolokomotiven.
Uitgeverij: EK-Verlag GmbH
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2015
ISBN: 978-3-8446-6403-4
Aantal pagina's: 128
Foto's: ongeveer 171 afbeeldingen (zwart-wit en kleur)
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: ?35,00

----------------------------------------------------------------



Vers van de pers is dit fotoboek van de EK-Verlag over de eenheid E-locs van de Deutsche Bundesbahn. Zoals de titel al min of meer aangeeft komt hier vooral de inzet van de E10, E40, E41 en E50 in de jaren vijftig en zestig aan bod. In die periode verschenen de nieuwe E-locs voor het eerst op het spoor en zouden al snel uitgroeien tot het symbool van de modernisering van de DB. De introductie van deze nieuwe locgeneratie viel niet toevallig samen met de elektrificatie van een groot deel van het West-Duitse spoornet. Tussen 1956 en 1973 werden in totaal 1934 van deze nieuwe E-locs afgeleverd en hun komst zorgde tegelijkertijd voor een versnelde afvoer van veel stoom- en verouderde E-locs.

Na het voorwoord en een inleidende tekst over de vier locseries (waarbij ook de varianten E100, E103, E1012, E4011 en E320 kort aan bod komen), worden de foto?s besproken aan de hand van een aantal thema?s (Rheingold, reclame van de DB, openingsritten, werkplaatsen en impressies). Bij een aantal van die onderwerpen is nog een aparte tekst opgenomen, bij een aantal niet. Echt nodig is dat ook niet, omdat de onderschriften bij de foto?s al veel informatie geven. Niet alleen over loc, plaats en datum, maar meestal ook over verdere bijzonderheden. Het nodigt in elk geval vaak uit om de foto?s nog eens beter te bekijken.

Een apart hoofdstukje wordt gewijd aan de diverse kleurvarianten van de locs. Dit is het enige gedeelte van het boek waar kleurenfoto?s zijn gebruikt. Bijzonder vond ik tenslotte het hoofdstuk met foto?s van openingsritten van nieuwe, geëlektrificeerde spoortrajecten. De nieuwe E-locs - vooral de snelle E1012 - kregen hierbij vaak een prominente rol toebedeeld. Versierd met bloemen en slingers mochten de toenmalige paradepaardjes van de DB de eerste officiële rit op het nieuwe traject afleggen. Op de foto?s valt daarbij vooral de grote opkomst van het publiek op. Complete mensenmassa?s waren op de been om de E-loc te verwelkomen op het station! 
   
Het hoofdbestanddeel van het boek wordt dus gevormd door de vele foto?s. De auteur heeft hier een mooie keuze gemaakt en veel nieuwe afbeeldingen weten te vinden, die ik tenminste nog niet eerder had gezien. Het merendeel van de foto?s is uiteraard in het zwart/wit, maar van een goede tot zeer goede kwaliteit. Ze zijn ook meestal mooi groot afgedrukt op bijna een hele pagina, zodat de details goed zichtbaar zijn. Het is dan ook niet alleen genieten van de locs, maar ook van de in beeld gebrachte ?randzaken? (mensen, auto?s, bebouwing en verdere spoorinfrastructuur). Het enige kritiekpuntje dat je misschien zou kunnen hebben, is dat het aantal ?statieportretten? van locs in en rondom het station de overhand heeft en er wellicht wat meer foto?s van rijdende locs in het landschap uitgekozen hadden kunnen worden. Temeer omdat juist daar de pareltjes tussen zitten. Zoals bijvoorbeeld de foto (van Carl Bellingrodt) van een 'Rheingold'-loc, die rijdend over een stenen brug enthousiast begroet wordt door een drietal jochies in korte, leren broeken. Een schitterend plaatje!

Een mooi boek dus, dat een fraai beeld geeft van de Einheits-Elloks in de jaren vijftig en zestig.

Groet, Marc


Ps. Via dit linkje zijn enkele bladzijdes uit het boek zichtbaar, waaronder bovengenoemde foto van Bellingrodt.
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (4)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (4)

Dank voor het plaatsen weer, Marc  :thumbup:

Het doorblader-linkje is erg boeiend ook !

Ik probeer dit soort boeken -met wat geluk- 2e hands bij de slegte of als aanbieding te scoren.
Soms heb je op beurzen ook geluk.

Ook al is er op internet heeeel veel te vinden, er gaat niks boven een boek; leest en kijkt toch prettiger  ;)

Grtz Tony
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (4)
Hoi Tony,

Graag gedaan!
Als ik in een boekenzaak, antiquariaat of op een treinenbeurs ben, kijk ik ook meestal even of er nog interessante (oud of tweedehands) boeken of tijdschriften over treinen liggen. Gelukkig vind ik af en toe ook nog iets, wat mij interesseert. Aanstaande zaterdag maar weer eens kijken of er in Houten nog wat leuks te bespeuren valt. :)

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (5)
Auteur: Peter Goette
Titel: Rheingold. Legende auf Schienen
Uitgeverij: EK-Verlag GmbH
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2014
ISBN: 978-3-88255-735-0
Aantal pagina?s: 168
Foto?s: ongeveer 350 (zwart/wit en kleur)
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: ?39,90

------------------------------------------------




?Rheingold?: mediëvisten denken hierbij meteen aan het middeleeuwse Nibelungenlied en de fabuleuze schat van de Nibelungen die in de Rijn verstopt zou zijn. Voor liefhebbers van klassieke muziek is de naam verbonden aan de bekende opera van Wagner en wij - trein enthousiastelingen - hebben natuurlijk meteen de luxe trein voor ogen die tientallen jaren Hoek van Holland met Zwitserland verbond. Vanaf 1928 tot en met 1987 reed deze trein - met onderbrekingen - langs de prachtige Rijn-route waaraan hij uiteindelijk ook zijn naam dankt.

De complete geschiedenis van de trein wordt in dit boek - met veel foto- en ander beeldmateriaal - uitgebreid uit de doeken gedaan. Grofweg kun je daarin vier periodes onderscheiden: de twintiger en dertiger jaren als de eerste Rheingold gaat rijden tot aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, de naoorlogse jaren als de trein in 1951 officieel weer opnieuw in bedrijf wordt genomen, de nieuwe Rheingold van 1962 en tenslotte de trein zoals die in de jaren zeventig en tachtig reed. Veel aandacht gaat uit naar de beschrijvingen van het (wagon)materiaal en de treinsamenstellingen
De eerste periode wordt het meest uitgebreid behandeld (en beslaat ongeveer de helft van het boek), waarna de volgende periodes een stuk beknopter behandeld worden. De auteur kon beschikken over een grote hoeveelheid materiaal en zo vinden we naast veel foto?s van de trein ook ondermeer schematische tekeningen van de verschillende wagons, spoorboekjes, tabellen, reclamefolders, officiële documenten en krantenartikelen met betrekking tot de Rheingold. De Nederlandse en Zwitserse inbreng van de trein wordt ook in elke periode steeds (kort) besproken.
Pogingen van ondermeer de Freundeskreis Eisenbahn Köln (FEK) om de historische trein uit 1928/1929 opnieuw in de jaren zeventig en tachtig te laten rijden komen eveneens aan bod. Het boek wordt afgesloten met een opsomming van het overgebleven materiaal (locs en wagons) dat in de verschillende periodes werd gebruikt voor de trein. 
De foto?s zijn (zoals meestal bij deze uitgeverij) goed verzorgd: scherp afgedrukt en van goede kwaliteit. Aangezien de meeste aandacht uitgaat naar de eerste jaren van de trein zijn die natuurlijk vooral nog in zwart/wit, als de jaren vijftig besproken worden verschijnen ook de eerste kleurenfoto?s.

Hoewel mijn interesse eigenlijk vooral uitging naar de inzet van de Rheingold in de jaren zestig heb ik toch ook met veel plezier het eerste deel van het boek doorgenomen. De foto?s van het prachtige interieur van de wagons vond ik daarbij vooral opvallend. Het moet echt een mooie ervaring zijn geweest om daarin toen te mogen reizen langs de Rijn. Hoewel de nieuwe Rheingold van 1962 dus een stuk beknopter besproken wordt, heb ik hier toch weer een heleboel nieuwe informatie kunnen uithalen. De laatste jaren van de trein worden echter iets te beknopt behandeld. Dit had misschien nog wel iets uitgebreider gekund in vergelijking met de andere periodes.
Concluderend kan ik zeggen, dat ik het een fraai boek vind, met veel mooi beeldmateriaal en bijna een overdaad aan informatie en feitjes. Een prima naslagwerk dus voor de liefhebbers van de Rheingold maar ook toegankelijk genoeg om de doorsnee treinfanaten aan te kunnen spreken.

Op de website van de uitgeverij kun je een indruk krijgen van inhoud van het boek.

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (5)
Bedankt voor de recensie Marc!
Klein nadeel van dit soort boeken dat het vooral over het duitse traject gaat; OK nu reed de Rheingold natuurlijk ook het grootste deel van haar traject op duitse bodem. Maar vindt je bv. de locs die NS stelde en wat foto's bij het wisselen van de loc in de grensstations? De DB kwam, voor electrificatie van het grensbaanvak toch tot Arnhem met stoom en diesellocs?
De impressie geeft aan dat het voor de liefhebbers een schitterend boek is!
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (5)
Hoi Leon,

Ik heb nog even voor je gekeken. Er worden twee pagina's gewijd aan de serie 3700, 3800 en 3900 van de NS (met twee foto's van de laatste serie voor de Rheingold) die de trein tot 1939 door Nederland trokken tot aan Zevenaar, waar van loc gewisseld werd.
Na de Tweede Wereldoorlog kwamen de 3800's ook nog in actie (foto), net als de serie 4000 (foto) en de dieselserie 2600 (foto). De route ging toen gedeeltelijk via Emmerich maar ook via Venlo. Na de elektrificatie van het traject Eindhoven-Venlo in 1956 kwamen de series 1000, 1100 (foto jaren '80), 1200 (foto jaren '80) en 1300 voor de Rheinpfeil en Rheingold in actie. Er staat dus niet zoveel informatie in het gehele boek over het Nederlandse traject.

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (5) - 'Rheingold'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (5) - 'Rheingold'

Dat was weer een boeiend verslag, Marc  :thumbup:

Fijn dat je de moeite neemt, om het te schrijven !

Grtz Tony
Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (6) - 'Elektrische Lokomotiven'
Auteur: Jörg Sauter (red.)
Titel: Elektrische Lokomotiven. Aus dem berühmten Lokomotiv-Archiv von Carl Bellingrodt
Uitgeverij: EK-Verlag GmbH
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2016
ISBN: 978-3-8446-6210-8
Aantal pagina?s: 151
Foto?s: ongeveer 176 (zwart/wit)
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: ?29,80

----------------------------------------------------



Alweer Bellingrodt? Alweer een boek van de EK-Verlag?
Jawel! En daar is nog een goede reden voor ook. De combinatie van die twee heeft namelijk weer fraai kijkmateriaal opgeleverd. Na de eerder besproken ?Eisenbahnreise mit Carl Bellingrodt? heb ik onlangs dit fotoboek aangeschaft dat in een nieuwe druk verschenen is. De vorige uitgave dateerde alweer van 1979 dus het mocht ook wel weer. De oude versie van dit boek ken ik niet, maar volgens het voorwoord heeft de uitgever gebruik gemaakt van de nieuwste technologische ontwikkelingen om de foto?s een stuk scherper en helderder in boekformaat te krijgen. Ik kan alvast verklappen dat hier inderdaad niet over te klagen valt.

Na de fotoboeken over Reichs- en Bundesbahn stoomloks en Duitse diesellocs zijn nu ook zijn opnames van de derde tractievorm (opnieuw) uitgebracht.
De foto?s van Carl Bellingrodt (1897-1971) omspannen een periode tussen 1930 en 1970 maar zijn niet in een chronologische volgorde geplaatst. De redactie heeft er namelijk voor gekozen om de Baureihen bepalend te laten zijn. Het boek begint dan ook met een E 03 en eindigt met een afbeelding van een E 320. Daartussen komen vrijwel alle e-locseries aan bod die in die tijd in Duitsland rondreden.

In het boek zijn veel locportretten opgenomen ? een afbeelding van een loc alleen op een opstelspoor ? maar gelukkig net zoveel foto?s van complete treinen rijdend in het Duitse landschap. De afwisseling tussen die twee soorten maakt het een genoegen om het boek door te bladeren. Vrijwel alle portretfoto?s zijn mooi scherp weergegeven en onthullen veel details van de locs. De trein-/landschapfoto?s zijn vaak vanuit het bekende, hoge Bellingrodt-standpunt genomen en laten veel meer zien dan alleen de trein. Dit blijven voor mij zelf toch de mooiste foto?s om te bekijken.
Overigens zijn niet alle foto?s van de hand van Bellingrodt. Zoals op de kaft valt te lezen zijn het namelijk afbeeldingen uit het archief van Bellingrodt. Ongeveer 100 van de in totaal 176 foto?s (z/w) heeft Bellingrodt zelf geschoten.

Elke opname is voorzien van een beknopte tekst waarin de belangrijkste gegevens (loc, plaats en datum) zijn opgenomen met soms nog wat extra informatie over het loctype. Bij het bekijken van de diverse Baureihen valt wel op dat Bellingrodt ? of de redactie ? een duidelijke voorkeur had voor bepaalde types. Zo is van de E 03 slechts één enkele foto te vinden in het hele boek, maar wordt met zestien afbeeldingen bijvoorbeeld veel meer aandacht geschonken aan de (verschillende varianten) van de E 44 of E 10. Bijzonder vond ik het ook om - voor mij - compleet nieuwe Baureihen te ontdekken. Ik geef daarbij meteen toe dat het nog niet zo lang geleden is, dat ik me ben gaan interesseren voor de altbau e-locs. Maar het zou mij niet verbazen als ik niet de enige blijk te zijn, die niet wist dat er al vóór de bekende zes-assige einheits e-loc een andere E 50 heeft bestaan. Ook de opmerkelijk vormgegeven E 90, E 91.3, E 92 en E 178 kende ik nog niet.

Het doornemen van deze fraaie en mooi verzorgde uitgave heeft mij veel kijkplezier opgeleverd. Als je geïnteresseerd bent in altbau en einheits e-locs dan is de aanschaf zeker het overwegen waard.

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (7) - 'Neubau-Elektroloks'
Auteur: Rolf Brüning
Titel: Neubau-Elektroloks der Deutschen Bundesbahn
Uitgeverij: DGEG Medien
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2010
ISBN: 978-3-937189-55-0
Aantal pagina's: 107
Foto's: ongeveer 115 kleurenafbeeldingen
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: €24,80



Bij uitgeverij DGEG zijn inmiddels tien boeken van Rolf Brüning verschenen, die allemaal een stukje geschiedenis van de Bundesbahn laten zien. In dit fotoboek gaat het dus vooral om de nieuwe elektrolocs van de DB die vanaf 1952 tot en met 1992 op het spoor verschenen. We zien dan ook in volgorde van verschijning afbeeldingen van de locseries E 10 (en de snellere varianten), E 40, E 41, E50, E 320, E 03, E 310/410, 103, 151, 181, 111, 120 en tenslotte de 112.
In het voorwoord bespreekt de auteur kort de geschiedenis van deze locs, waarna meteen het hoofdgerecht geserveerd wordt: veel mooie foto's van de genoemde locs, vrijwel allemaal met een trein erachter en in het landschap gefotografeerd. Slechts enkele malen blijft het bij een portret van de loc alleen op een opstelspoortje. Bij alle foto's is een blokje tekst toegevoegd met informatie over plaats, datum, de loc en trein en vaak nog iets bijzonders over de locserie.

Nu zijn er inmiddels talloze fotoboeken verschenen over Duitse E-locs. De vraag is dan ook gerechtvaardigd wat dit boek nou toevoegd aan die stapel? Wat mij betreft zit de meerwaarde vooral in de kleurenfoto's uit de jaren vijftig en zestig van Brüning. Vanwege de hoge kosten was het niet gebruikelijk om toen al veel foto's in kleur te schieten, maar dankzij ondersteuning van zijn ouders heeft Brüning er toch heel wat kunnen maken. Kleurenfoto's van bijvoorbeeld de vijf E 10°- locs uit die jaren zijn weliswaar niet zeldzaam, maar kom je toch ook niet elke dag tegen. Hetzelfde geldt voor de 'Rheingold' en 'Rheinpfeil' uit de jaren zestig. De foto's uit de decennia daarna zijn minder bijzonder, die kun je in elk ander boek over dit thema terugvinden of op Duitse treinenfora. Jammer is ook dat de E 320 met slechts één enkele afbeelding er een beetje bekaaid van af komt.

De kwaliteit van de foto's is over het algemeen prima te noemen. Dat Brüning zoals gezegd vaak (een groot deel van) de hele trein in beeld brengt, maakt het extra leuk voor de modelspoorder. Zo krijg je toch ook weer nieuwe, realistische combinaties voorgeschoteld die op de eigen modelbaan nagebootst kunnen worden.

De auteur eindigt het boek met een reeks foto's van zogenaamde Eröffnungszüge; locs versierd met slingers en vlaggetjes die een net nieuw geëlektrificeerd spoortraject openen met een speciale trein met genodigden.

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (7) - 'Neubau-Elektroloks'
Marc, Dank voor de uitgebreide bespreking van dit mooie boek. Deze komt waarschijnlijk wel in de collectie.

Groet,

Dennis
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (8) - 'Altbau-Elektroloks'
Auteur: Rolf Brüning
Titel: Altbau-Elektroloks
Uitgeverij: DGEG Medien
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 2016
ISBN: 978-3-937189-19-2
Aantal pagina's: 155
Foto's: ongeveer 150 kleurenafbeeldingen
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: €29,80



Omdat het fotoboek van Rolf Brüning uit de vorige bespreking naar meer smaakte, heb ik onlangs ook zijn uitgave over de Altbau-Elektroloks gekocht. En ik moet zeggen, dit boek is me zelf nog ietsje beter bevallen.

Ze hebben iets bijzonders, de Altbau-Elektroloks. Het is een bonte verzameling van elektrische locs, die als enige overeenkomst hebben dat ze allemaal al vóór 1949 - het jaar van de oprichting van de Deutsche Bundesbahn - ontwikkeld en geconstrueerd zijn. Dat "bonte" van de locs zit hem niet alleen in de bouw - van groot, zwaar en lomp tot klein, licht en lieflijk - maar ook in de verschillende aandrijftechnieken die gebruikt werden. Aan de locs is duidelijk te zien, dat de constructeurs nog volop aan het zoeken waren naar het ideale ontwerp van de E-loc. Dat heeft veel locs opgeleverd met een markant uiterlijk, die er zowel stoer als aandoenlijk uitzien. Een E 91 of E 94 vind ik zelf ook nu nog imposant ogen. En wie raakt er naast mij niet vertederd als er zo'n kleine E 69 langrijdt of een E 32 met zijn driftig rondzwiepende drijfstangen voorbij komt rollen?

Rolf Brüning is aan het eind van de jaren vijftig als jonge knul op zijn brommer (en later met de auto) door heel zuid-Duitsland gereden om maar zoveel mogelijk treinmateriaal te fotograferen. Het geluk voor ons is, dat hij dit al met een kleurencamera kon doen. Hierin - en dat geldt bij dit boek nog meer dan bij zijn uitgave over de Neubau-Elektroloks - zit een belangrijke meerwaarde van deze uitgave. Maar Brüning wist gelukkig ook hoe hij moest fotograferen en dat heeft opnieuw veel mooie plaatjes opgeleverd. Ook hier niet alleen foto's van stilstaande locs op een opstelspoortje. Integendeel, het merendeel van de afbeeldingen toont weer een groot deel van een hele trein in het landschap. De meeste foto's zijn daarbij gemaakt tussen 1957 en 1964. Slechts dertien van de ongeveer 150 afbeeldingen - en dat is leuk voor de periode III-liefhebbers - zijn in de jaren zeventig of later gemaakt.

Na het voorwoord behandelt Brüning kort de technische ontwikkeling van de altbau locs. Daarna wordt in vier aparte hoofdstukken - sneltrein-locs; personen- en multifunctionele locs; goederen-, rangeer- en accu-locs en tenslotte de Höllentalbahn-locs - zijn fotoschatkamer voor de lezer opengesteld. Elk hoofdstuk wordt nog een keer apart met extra informatie ingeleid. Bij de foto's zelf staat steeds beknopt de belangrijkste informatie vermeld (loc-nummer, plaats en tijdstip), vaak kort aangevuld met wat persoonlijke indrukken of anekdotes.

Ik heb echt zitten genieten bij het doornemen van dit boek. De prachtige foto's voeren je zo terug naar de late jaren vijftig, waarin de rails nog bereden werden door bijzonder karakteristieke e-locs. De locs zelf zijn mooi in beeld gebracht, net als het landschap waarin ze rijden. De modelspoorliefhebber kan niet alleen uit de verschillende treincombinaties inspiratie halen, maar ook veel kleine zaken op de achtergrond van de foto?s ontdekken, die op de eigen baan toegepast kunnen worden.   

Groet, Marc

Ps. Diegene die geïnteresseerd is in dit boek, kan het misschien het makkelijkste via de webshop van de DGEG zelf bestellen. Zonder voorafbetaling wordt het gewoon opgestuurd. De rekening is bij het boek toegevoegd. Ook de verzendkosten zijn bij de DGEG miniem. Om een of andere reden hoefde ik hiervoor maar €2,00 te betalen, hoewel de site zelf €4,00 (verzending naar Nederland) aangaf en op de digitale bon van het 'boodschappenmandje' zelfs €8,00 stond aangegeven. Laat je daar dus niet door weerhouden.
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (8) - 'Altbau-Elektroloks'
Ah, leuk dat het boek (de serie) opnieuw is uitgegeven, is inderdaad een aanrader voor wie van kleurenfoto's uit die vroegere periode houdt!
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (8) - 'Altbau-Elektroloks'
Door het volledig ondergedompeld zijn in m'n nieuwe leesvoer heb ik deze bespreking even gemist. Gaaf hoor Marc, ziet er uit als een must have tzt;)

Groet,

Dennis
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Auteur: Karl-Ernst Maedel
Titel: Bekenntnisse eines Eisenbahnnarren
Uitgeverij: Transpress Verlag
Taal: Duits
Jaar van publicatie: 1997 (eerste uitgave 1964)
ISBN: 3-613-71051-X
Aantal pagina's: 255
Foto's: Geen, wel enkele zwart/wit tekeningen.
Bindwijze: gebonden, harde kaft
Prijs: Alleen nog tweedehands verkrijgbaar



Op een kleine modelspoorbeurs kwam ik kort geleden ook een standje met treinenboeken tegen. Niets bijzonders, want die zie je bijna op elke beurs wel ergens staan. Ik neus dan even snel door het aanbod heen. Wat vaak niet langer dan twintig seconden duurt aangezien het aanbod meestal alleen uit oude, vergeelde boeken uit de jaren zestig en zeventig met wazige foto's en nietszeggende teksten bestaat. Zo ook deze keer en ik richtte mijn blik al bijna op de volgende stand toen mijn oog nog viel op de naam Maedel, Karl-Ernst Maedel. Hmm, dat klinkt ergens bekend. Was dat niet ook een bekende Duitse spoorwegfotograaf zoals Bellingrodt? Boekje gepakt en even snel bekeken. Inderdaad, auteur van boeken over spoorwegen en treinfotograaf. Van vooral stoomlocs, dat dan weer wel. Hmm, dit boekje gaat ook over zijn liefde voor stoomlocs. Even twijfelen, maar gezien de lage prijs èn omdat mijn beursbuit toch al gering was toch maar meegenomen. Conclusie na een paar dagen lezen: mijn best bestede €5,- aan spoorliteratuur tot nu toe!

Zoals de titel al aangeeft, bevat dit boekje de belevenissen en herinneringen van een treinengek. Die gek is de auteur zelf uiteraard en in vijftien hoofdstukjes vertelt hij op smakelijke wijze hoe zijn leven in het teken van stoomlocs is komen te staan en wat hij daarna verder allemaal rondom het spoor meemaakte. De periode die hij beschrijft begint bij de 'gouden' jaren '20 van de vorige eeuw toen hij nog een kind was en voor het eerst in contact kwam met treinen, tot aan de na-oorlogse periode met het 'Wirtschaftswunder'. De nadruk ligt echter vooral op de jaren '20 en '30.
De stijl die Maedel hanteert is geweldig: vol humor, gevoel, een tikje nostalgie maar vooral heel veel zelfspot. Als liefhebber van de Duitse taal heb ik hier echt van zitten genieten. Wie het hoofdstuk 'Narrenromanze' leest zal precies weten wat ik bedoel: Een romance die zich razendsnel tijdens een treinrit lijkt te gaan ontwikkelen tussen de auteur en een allerliefst beschreven jongedame krijgt namelijk een abrupt einde als er op de eindstation plotseling een zeldzame 06 wordt ontdekt. Nog beter vond ik de twee hoofdstukjes over de oorlogsjaren waarin de auteur zich ook van zijn serieuze kant laat zien.
Het meest opvallende tijdens het lezen vond ik uiteindelijk nog dat Maedel iets van zijn enthousiasme voor stoomlocs heeft weten over te brengen op mij, toch zeker geen grote liefhebber van het 'zwarte spul'. Maar Maedel's beschrijvingen van zijn stoomlocs - en niet te vergeten hun bemanning - hebben toch een snaar geraakt. 

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Dank voor de mooie bespreking, Marc  :thumbup:

Als ik jouw beschrijving lees, weet ik meteen dat ik moet toeslaan, als dat boek mijn pad kruist  :P
Ook ik ben liefhebber van de Duitse taal.

Grtz Tony
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Bedankt voor deze mooie boekbespreking Marc.
Goed omschreven weer.

Met vriendelijke groet,  Leon
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Tony en Leon,

Bedankt voor jullie reacties, dat is fijn om te lezen. Zo weet ik tenminste zeker, dat ik dit niet allemaal alleen voor mezelf opschrijf...  :)

Groet, Marc
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Mooi verslag Marc, klinkt als een mooie aankoop!
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Het boek van Karl-Ernst Maedel heb ik ook. Het is soort heruitgave van een eerder boek van hem, "Im Führerstand von Dampf-, Diesel- und Elektrolokomotiven". In dat boek staat ook een verhaal over een dieselloc en een over een elektroloc - die zijn in "Bekentnisse..." weggelaten. Verder zijn bijna alle verhalen hetzelfde.
Maar hij kan heel mooi beeldend schrijven inderdaad, hij heeft mij destijds ook weten te enthousiasmeren voor de stoomloc, zo'n 30 jaar geleden  :)
Re: Besprekingen: Boeken en tijdschriften grootspoor (9) - 'Eisenbahnnarren'
Ik heb gisteren dit boek op de mat horen vallen.
Eerst maar eens lezen en dan een recensie schrijven.

Ronald Visser