Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

c-rails isoleren tbv bezetmelders

Gestart door guillaume woensdag 20 mei 2015, 17:49:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
c-rails isoleren tbv bezetmelders
hallo allen,

Ik heb in mijn baan een groot aantal bezetmelders ingebouwd door een rail te isoleren. De rails zelf is geisoleerd met 74030 middenleider-isolatie.
Echter doordat er sokkels van de bovenleidingsmast en overgangen naar een andere bodemplaat zijn, komen af en toe de railsstaven tegen elkaar en lijkt het alsof de bezetmelder geactiveerd is.
De betrouwbaarheid is dus niet geweldig.
Heeft iemand een goede en simpele oplossing om iets tussen de twee railstaven te realiseren.
ik zoek het niet in het slijpen of vijlen, want dat beschadigd alleen maar de c-rails.
ik heb het met lijm geprobeerd, maar dit houdt niet.

Wie heeft de juiste oplossing hiervoor.

met vriendelijke groet
guillaume
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Hi Quillaume,

Een vraag: Gebruik je stoomdetectie of massa-detectie ?
Je isoleert de midden(ge)leider maar je praat ook over de railstaven isoleren ?

Bij massa detectie moet je bij de C-rails de railstaven van elkaar "loskoppelen".
Er staat veel geschreven hierover hier op deze site.

groet
Harald
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Hi Quillaume,

Het inderdaad belangrijk, zoals Harald al schrijft, om evenaan te geven of je gebruik maakt van stroom- of massadetectie.
Ik maak gebruik van massadetectie KLIK: massadetectie C-rail met behulp van de middenleiderisolatie. Daarbij heb ik wel aan de onderkant de dremel er in gezet.
De middenleider isolatie moet dan wel op de juiste (buitenste) pennen gezet worden.

Op de bijgevoegde foto zie je isolatie voor stroomdetectie en zie je twee isolatiepennen.
Bij massadetectie is het er een aan dezelfde beide kopse kanten van de rails.

Als je er "iets" tussen wilt stoppen zou ik eens kijk naar het dunste styreen en daar een plaatje van maken wat je tussen de railbedding van twee stukken rails plaatst. Er ontstaat dan voldoende ruimte tussen de railstaven. Eventueel met een lik verf op kleur brengen.

Henk


Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Heren,

Een likje blanke nagellak op de kopse kant van de railstaven heeft ook et gewenste effect.

Cees
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Hallo harald, Cees en henk

ik heb het over massa detectie.
De isolatoren gebruik ik om een rail van een 24188 aan een zijde te isoleren.
Dat betekent een isolator op de "doorgeknipte" c-rails 24188 en een isolator op het aansluitende c-rails.
Echter ik lees dat nagellak een oplossing moet zijn.

Dus ik ga eens winkelen bij mijn vrouw

ik laat het weten of het werkt
guillaume
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Beste Guillaume,

De foto toont de isolaties voor middenleiderdetectie, voor massadetectie moet je een andere klem hebben, ook nog aan het knippen in de railbedding en nog wat slijpen aan de railstaven, volgens mij staat e.e.a. in de wiki.

Groet, Anne W
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Citaat van: BR98-10 op woensdag 20 mei 2015, 20:38:05
Een likje blanke nagellak op de kopse kant van de railstaven heeft ook et gewenste effect.
Als je dat doet kom je op termijn in de problemen.
Gebruik gewoon die rode islatoren en zorg dat het opstaande flapje tussen de railstaven komt.
Dan ben je van alle ellende verlost.
Zie ook http://www.modelbaan.ath.cx/bezetmelding/
En dan niet zoals op deze foto, want daar zit het flapje aan de onderkant.

grt Piet.
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Dag Piet,

Kun je toelichten waarom je verwacht dat je met (nagel)lak op termijn in de problemen komt?
Overigens, ik gebruik ook die rode isolatoren.
Van dat flapje had ik mij nog niet gerealiseerd, dus weer wat geleerd.

Henk
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Hallo Piet

ik heb jouw tip uitgeprobeerd op drie "probleem"gevallen.

welnu het werkt

bedankt voor de tip.

guillaume
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Citaat van: guillaume op donderdag 21 mei 2015, 22:36:47
ik heb jouw tip uitgeprobeerd op drie "probleem"gevallen.
welnu het werkt bedankt voor de tip.
Graag gedaan, daar is het forum toch voor.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 21 mei 2015, 12:15:32
Kun je toelichten waarom je verwacht dat je met (nagel)lak op termijn in de problemen komt?
Op termijn gaan de railstaven langs elkaar heen schuiven op de kopsekant.
Dat zal de nagellak er afschuren en dan heb je het 'probleem' weer.
Dat rode flapje is veel betrouwbaarder.

Citaat van: Trainhenk op donderdag 21 mei 2015, 12:15:32
Overigens, ik gebruik ook die rode isolatoren.
Van dat flapje had ik mij nog niet gerealiseerd, dus weer wat geleerd.
Net als bij Guillaume, graag gedaan.

grt Piet.
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Ik vroeg me al af waar die schijnbaar nutteloze flapjes voor dienden... Weer iets geleerd.


Nogmaals de baan (in aanbouw) gecontroleerd; bleek dat ik ze bijna allemaal op zijn kop had zitten. Toch werkte het (nog) wel.


Daniel
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Het kan ook werken met de flapjes naar beneden.
Alleen bestaat de kans dat je spookmeldingen krijgt.
Als alles goed vlak ligt en de ondergrond niet kan doorbuigen (bijvoorbeeld als de rails op isolatieplaten ligt, kan het iets doorbuigen door het gewicht van de loc), dan zul je er weinig last van hebben.

Groeten,
Ton.
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: c-rails isoleren tbv bezetmelders
Als je voor zekerheid wil gaan, ga dan ook even met een dremel over de kopse kant van de geïsoleerde spoorstaaf. Dit had ik zelf ook niet overal gedaan en dat heb ik geweten achteraf :?
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bestand:646-doorslijpen-spoorstaaf.jpg