Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

schaalsnelheidsmeter

Gestart door jumbo vrijdag 03 april 2009, 21:44:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2008

offline
schaalsnelheidsmeter
Hierbij laat ik enkele foto's van mijn snelheidsmeter zien .

Kunt het ook met rollebank en snelheidsmeter van marklin zelfdoen , maar dit is in tijden van recesie iets goedkoper  :lol:

Simpel maar doeltreffend .







Re: schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

offline
Re: schaalsnelheidsmeter
Je hebt een fietscomputer aangesloten op de massa? Maar hoe meet je nu de snelheid?
Re: schaalsnelheidsmeter
New Holland
gast

Re: schaalsnelheidsmeter
volgens mij heeft jumbo het van deze site gehaald (correct me if i'm wrong): http://www.nproject.org/nl/ hier staat hoe je een meetwagon kan maken:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/meetwagon-voor-de-treinbaan.html

groeten,
Joram
Re: schaalsnelheidsmeter
Hoe de snelheidsmeter van Ruud werkt snap ik ook niet, toevallig heb ik een paar jaar geleden ook zo iets gemaakt, dat werkt met een reedswitch en een stukje van een magneet op het asje geplakt.







Met vriendelijke groet,

Jos
Re: schaalsnelheidsmeter
buckfast_beekeeper
gast

Re: schaalsnelheidsmeter
Citaat van: Jos op zaterdag 04 april 2009, 16:22:11
Hoe de snelheidsmeter van Ruud werkt snap ik ook niet, toevallig heb ik een paar jaar geleden ook zo iets gemaakt, dat werkt met een reedswitch en een stukje van een magneet op het asje geplakt.


Net hetzelfde als bij jou Jos. Jij haalt de puls uit een reedrelais, zoals ook op de fiets gebeurd. Ruud heeft een deel van de as geïsoleerd (met lak :?:) zodat er elke omwenteling van de wielen ook 1 puls is.
Re: schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2008

offline
Re: schaalsnelheidsmeter
Citaat van: New Holland op zaterdag 04 april 2009, 10:25:32
volgens mij heeft jumbo het van deze site gehaald (correct me if i'm wrong): http://www.nproject.org/nl/ hier staat hoe je een meetwagon kan maken:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/meetwagon-voor-de-treinbaan.html

groeten,
Joram

Klopt inderdaad ,had dit ooit is gezien maar wist het niet weer te vinden , maar hij is gebaseerd op dit principe .

En inderdaad om asje zit plakbandje omheen en heb ik een heel dun reepje tussen uitgesneden in lengte richting .

Simpeler en minder ruimte innement dan zoals het op fiets werkt met magneetje en relais.
Re: schaalsnelheidsmeter
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: schaalsnelheidsmeter
Citaat van: jumbo op vrijdag 03 april 2009, 21:44:45

Zo'n fietscomputer heb ik ook. Alleen de mijne mist e.e.a. na 4.7 jaar weer en wind. :P
Re:schaalsnelheidsmeter
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Maar hoe lees je dan de snelheid af als de trein aan de andere kant van de baan rijdt?
Re:schaalsnelheidsmeter
Citaat van: Kappa op donderdag 09 april 2009, 21:52:44
Maar hoe lees je dan de snelheid af als de trein aan de andere kant van de baan rijdt?

koop voor een tientje een draadloos cameraatje, en die zet je er dan op.
waar je zit zet je de monitor neer, en voìla
Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter

Omdat de Märklin meetwagens (bj alleen 1998) zo duur blijven, dit draadje nog maar eens opgezocht.
Ik wil er mee de max.snelheid van loks instellen, waar dit af te stellen is.


Ik heb al uitgekeken naar zo'n kleine fietscomputer, maar kom er niet een tegen. En al helemaal niet voor weinig bij de bouwmarkten kassakoopjes.
Meeste zijn toch net wat groter. Heb ook al bij Halfords gekeken en de HEMA.

Iemand recent nog aan zoiets gewerkt of weet waar je een geschikte en niet dure kleine fietscomputer kunt vinden??


En kunnen die dingen trouwens uit zichzelf automatisch de max.gereden snelheid vasthouden? Dat lijkt mij wel handig in verband met de beperkte afleesbaarheid.


Als alternatief dacht ik aan een tijdswaarnemingssysteem in het klein zoals bij sportwedstrijden gebruikt, met 2x een ledje/detecotor en dat op 1 meter afstand plaatsen, maar zoiets kon ik al helemaal niet vinden bij Conrad, waar ik dit soort electronica speeltjes wel verwachtte.


Dus terug naar de kleine fietscomputer.

Hajo





Re:schaalsnelheidsmeter
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Kijk eens bij de Profile-fietsenwinkels
Daar heb je al fietscomputers vanaf ca. 8 Euro.

John
Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Dag Hajo.

Als je toch al bij Conrad aan het shoppen
was, dan had je deze ook moeten zien! :wink:

Groeten,

Erik
Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter
Dank! Nee, niet gezien (was paar maanden terug)

Maar bedenk ook dat de Conrad zoekfunctie erg slecht is, ik heb al meermnalen gezien dat artikelen die ze wel hebben niet naar boven komen met de zoekfuntie. Dus verbaast mij niet erg ;)

Ik denk dat ik die maar ga proberen, al staat er geen maat bij, volgens reviews is ie 'klein'
Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2007

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Nu fietscomputer bij Action ? 2.75
Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter
Hebbes! Jajekra dank!



Met 8 functies waaronder max snelheid, wat een vereiste is om loksnelheid makkelijk in te stellen en het mogelijk beperkte zicht op de display tijdens het rijden.


En volgens mij dezelfde als in het oorspronkelijke verhaal, de handleiding en beugel lijken in elk geval identiek aan die in het oorspronkelijke verhaal http://www.nproject.org/nl/modelspoor/meetwagon-voor-de-treinbaan.html




Helaas gaat deze maar tot 99 km/u:


:(
Goed genoeg om meeste van mijn stoomlokjes in te stellen, dat wel.


Echter, hij heeft een fietscomputer die met wieldiameter/radius werkt, of hij maakt een denkfout, of ik maak hier een denkfout, of de vertaling van de NL handleiding bevat een gruwelijke fout. (Er zit helaas geen andere taal handleiding bij ter controle.)


Nu is het tijd om de fietscomputer in te stellen, zodat je tachowagen (zo heet het ding als je het wilt kopen) ook echt een meetwagen wordt. Neem nu de maat die je hebt gemeten als diameter van de wielband (in dit geval 10.9mm) en vermenigvuldig die met de schaal die je gebruikt. In dit geval is de schaal H0 = 1:87. Dan wordt de rekensom: 10.9 x 87 = 948,3 milimeter. Aangezien je fietscomputer in centimeters rekent wordt het dan: 948,3 / 10 = 94,83 centimeter.

Pak de gebruiksaanwijzing van je fietscomputer en zoek de maat op die het beste past bij de uitgerekende maat. In dit geval past de maat 96 centimeter er het beste bij, en in de handleiding van de fietscomputer staat een mooi tabelletje naar inches = 12 inch.



want in de handleiding bij deze fietscomputer staat echt wielomtrek die ingesteld moet worden. En niet wieldiameter.

Tja, en neem een schaal wieltje van 11 mm diameter, omtrek = 2 xPi x r = pie x diameter
en het sommetje wordt volgens mij

diameter    11   mm        (schaal wieltje
diameter   1,1   meter   (echte wiel)
pie=3,14      
omtrek   3,45   meter   
              345,4   cm   
             136,0   inch   

Da's natuurlijk wel een stukje groter dan een doorsnee fietswiel  :P


Pak ik de tabel, zoek naar wielomtrek 136 inch



Ai... staat er niet in.
Op het ding instellen, gaat tot 31 inch wielomtrek

:lol: :?


Tja, nogmaals, maak ik nu een denkfout of zit er ergens anders een fout?

Wat ik natuurlijk wel kan doen is 31 inch wielomtrek gebruiken en alle weergegeven snelheden vermenigvuldigen met 4,38; maar dat is natuurlijk niet zo leuk.

En als ik dan toch bezig ben met omrekenen kan ik er ergens een factor 2 ingooien waardoor het snelheidsbereik verdubbeld wordt tot 198 km/u


Kortom, het blijkt even toch niet zo eenvoudig als het lijkt.
Jos en Jumbo: lijken de aangegeven snelheden bij jullie wel een beetje te kloppen?


Groet,
Hajo

Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Hoi Hajo.

Citaat van: AnalogDriver
Er zit helaas geen andere taal handleiding bij ter controle.

Er staat op de verpakking anders dat er ook een Duitser in zit . . .  :mrgreen:

Het lijkt mij trouwens logischer dat je de wielomtrek opgeeft.
Eén wielomtrek in cm is de afgelegde afstand in cm per omwenteling.
De fietscomputer is eigenlijk niets anders dan een pulsen-teller plus
klok met wat handige rekenfuncties.

Groeten,

Erik
Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Hajo,

De tabel geeft de diameter in inch met de bijbehorende omtrek in cm.
Kijk maar naar het rekenvoorbeeld onderaan de tabel : 8" x 2,54 x 3,14

Groet,

Ron
Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 23 juni 2010, 21:48:26

Er staat op de verpakking anders dat er ook een Duitser in zit . . .  :mrgreen:


Ja goed he? Zit er niet in. 1 blaadje is aan beide kanten bedrukt met de identieke tekst in het Nederlands  :|


Ik begin steeds meer te denken aan een vertaalfout.
De wiel inches bij fietsen zijn namelijk, bedacht ik mij, wel degelijk de diameter en niet de omtrek.

En de instelling in het apparaatje is ook in inches.
Nix centimeters.

Dat zou het verhaal wel kloppend maken, en moet ik gewoon wieldiameter nemen.

11 mm
1,10 meter (ik gebruik hiervoor de 1:100 lengteschaal van H0).
110 cm
=
43,30 inch

ai, da's nog steeds niet in te stellen (max 31 inch).


Maar, bedenk ik mij, ik wil ook het bereik aanpassen zodat het ding de helft van de werkelijke snelheid aangeeft, dan is dus bijvoorbeeld 35 km/h aangegeven 70 km/u en wordt bereik van 99 opeens 198 km/u.
Als ik nu geen denkfout maak, moet ik dan instellen dat het wiel de helft kleiner is.
Dan denk de fietscomputer dat wagentje 35 rijdt, maar  omdat het wiel 2x groter is dan ingesteld, legt hij 2x meer af is dubbele snelheid.


Dus instellen op 21,65 ~ 22 inch :)

Dat kan, en daarmee is bereik verdubbeld, gewoon de afgelezen snelheid x2 doen om de werkelijke schaalsnelheid af te lezen.


Ik hoop dat dit zo klopt, dan kan ik vanavond een wagonnetje uitzoeken en ombouwen :)

Hajo

Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Hallo Hajo,

Als je er nou voor zorgt dat de as 2 keer contact maakt per omwenteling, dan kan je de diameter op 22 inch instellen.

Groet,

Ron
Re:schaalsnelheidsmeter
wat je ook zou kunnen doen is een ijktrajectje maken, waarbij je op een bekende afstand (bv 1 of 2 meter) aan het begin en einde een reedrelaisje plaatst. De relais schakel je parallel aan elkaar en koppelt ze aan je fietscomputer. Met een magneetje onder je lok/meetwagon kun je dan de snelheid over dat traject nauwkeuring meten. De fietscomputer plak je tegen de zijkant van je baan, is een stuk makkelijker af te lezen dan op een rondrazende trein :-)

Walter
Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Citaat van: serie1200 op donderdag 24 juni 2010, 09:55:54
Als je er nou voor zorgt dat de as 2 keer contact maakt per omwenteling, dan kan je de diameter op 22 inch instellen.

Da's een hele slimme . . . . . .  :wink:

Groeten,

Erik
Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 24 juni 2010, 12:23:23
Citaat van: serie1200 op donderdag 24 juni 2010, 09:55:54
Als je er nou voor zorgt dat de as 2 keer contact maakt per omwenteling, dan kan je de diameter op 22 inch instellen.

Da's een hele slimme . . . . . .  :wink:

Groeten,

Erik


Zeker, daarmee is het 43 inch diameter-buiten-instel-bereik-probleem opgelost!

Alleen kan deze km/uur teller niet boven de 99 km/u, en dat lijkt mij wel handig.
Dus neem ik halve snelheid aflezen voor lief denk ik.

Ik ga nu beginnen aan wagonnetje zoeken, asjes isoleren en verdere opbouw. Maak wel wat meer foto's van mijn versie.
In elk geval heb ik vanochtend al het plastic kastje verwijderd, ding ligt dus netjes uit elkaar. Dat zilveren plastic wil ik er niet omheen, maakt hem alleen maar groter.

Re:schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re:schaalsnelheidsmeter
Zo, gelukt, ook mijn tachowagen zit in elkaar. Na alle onduidelijkheid in de handleiding.

Hieronder fotoferslag.


Ik heb gebruikt:

Action 8 functies fietscomputer
Een oude Lima/Lima kwaliteit platte wagen met zware gebruikssporen (een keer met een ebay ankoop mee gekomen).
Messing plaatjes en draad
Een reststukje aluminium, was al schuin afgezaagd
Verf, Olba lijm en echte dikke gel-industrielijm











Ik wilde zo veel mogelijk van die zeilveren plastif kast wegg hebben. Bleek niet helemaal te kunnen: printplaat en LED scherm moeten opeen gedrukt worden. Dus een deel hiervan is gebleven, evenals het batterijhuis.


Omdat de knopjes voor de bedieining van de fietscomputer aan de onderkant zaten, wilde ik die verplaatsen naar op de platte wagen, naar een plek waar ze te bedienen zijn zonder dat de wagen kantelt.




Daar is ie weer :P, vriend Dremel. Hoor de Dremel:






Zo, lekker slopen modificeren














Wielen was even zoeken: er zaten 10,8 mm wielen onder 13,8 flensafstand(!) en heel breed.
Met enig testen kwam ik er achter dat een 11mm Roco wiel ook past zonder dat een wiel niet meeloopt.
Oude wagon heeft volgdoende marge/speling.

En 11mm geïsoleerde Roco wielen had ik nog wel los, dus met een DC enkelzijdig geïsoleerd wiel en de wielpersjes heb ik het voorgestelde dubbelzijdig geïsoleerde wiel gemaakt (geen invloed ~ massa van de baan) en de flensafstand 14,03 mm gemaakt.

Hier met de stroken voor sleepcontact.





Wagen heeft trouwens wel NEM schachten; ik heb aan ene kant een Märklin KK gestoken en andere kant een beugelkoppeling zodat deze wagen makkelijk en optimaal inzetbaar en koppelbaar is.






Wielisolatie met plakband, en met scalpel een smalle gleuf maken om per omwenteling 1x contact (een puls) te krijgen via de sleepcontacten.



















En het eindresultaat na verven:
(krijgt nog een 2e verflaag Zwart metal 201 van Humbrol)










Werkt, moet nog instellen en testen op een recht stuk van een meter of 3 of zo.

Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
Hoi Hajo.

Heel mooi en duidelijk beschreven verslag
met tevens duidelijke foto's.  :wink:
Ik reken nog wel op een kalibreer-verslag!

Mijn vrouw gaat vanmiddag de stad in, dus
ze heb van mij de opdracht gekregen om
even langs de Action te gaan voor een . . .

Groeten,

Erik
Re:schaalsnelheidsmeter
Hallo,

Ik heb ook een tachowagen gebouwd met dezelfde fietscomputer en wil even iets met jullie delen.


Ondanks dat hij maar tot 99km/h aangeeft, telt hij weldegelijk door.
Dus gaat je trein boven 99km/h, dan geeft hij bijvoorbeeld 18km/h aan. Dit is dan 118km/h.
Hij kan simpelweg geen 3 cijfers aan voor de komma, maar rekent wel door.
Hier ben ik achter gekomen door de gereden afstand te controleren en na rekenen.

Ook ik heb de 37" inch wielmaat kunnen oplossen door de helft te nemen, en twee magneten op de as te zetten.
Mijn bouwverslag staat hier.

mvg,
Martijn.

mvg,
Martijn.

Re:schaalsnelheidsmeter
die eens wild en koop een draadloze.

Is veel makkelijker met aflezen.

:warning:  helemaal vergeten, sorry:   LEUKE OPLOSSING, GOED IDEE!
Re:schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2008

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
de mijne geeft wel boven de honderd aan dus ik had geen problemen met snelheid tot 99.9 km .

En als dat wel zo zou zijn voor mij nog geen probleem heb snelheids beperking op mijn station van 80 km  :D

En had de mijne nog liggen in schuur , maar als er nu draadloze met beetje redelijk bereik zijn , dus meer als wiel / stuurafstand is dat natuurlijk ook mooie oplossing .
Re:schaalsnelheidsmeter
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:schaalsnelheidsmeter
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie Abeter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Schaalsnelheidsmeter - Mk II, de modificatie

Ik kwam nog wat foto's tegen van een modificatie die ik aan deze wagen eerder heb gedaan.

Paar jaar terug hier op dit forum al bovenstaande draadje aan besteed.

De pulsgevende as heb ik verplaatst, de middelste as bleek hiervoor niet goed te werken.


Aanleiding was echter dat ik een opmerking kreeg over deze fietscomputers, dat ze boven de 100 km/u gewoon doortellen alleen geen 1xx weergeven. Dus ?30? is dan 130 km/u.

Dus heb ik de wielen gemodificeerd zodat er niet 1 maar 2 pulsen per omwenteling gegeven.
De noodzaak van een omrekentabel vervalt dan ten opzichte van de eerste versie, en de display geeft direct gelijk de juiste snelheid aan!







De middelste as bevatte de pulsgever, de lipjes met draadjes daaraan gesoldeerd zitten vastgeplakt onder de achterste as.

In de praktijk bleek er te weinig druk op de middelste as te staan, ook omdat ik voor extra dikte van de as een 2-rail geïsoleerde as gebruikt heb.
Dus de pulsgever verplaatst naar de achterste as.







Die dikke as is een oud-Roco as, 2-rail geïsoleerd. Wel op 3-rail breedte gebracht door de wielen iets uit te persen met een wielpersje.

Door de dunne contactstrips op deze dikke as te plakken, zo nauwkeurig mogelijk tegenover elkaar, bereik je meer nauwkeurigheid dan met een 2mm standaard as.








Testritje met versie 2 oftewel 'Mk II'

   


Deze versie bleek in de praktijk veel beter te voldoen.
Niet super nauwkeurig, maar geeft voor mij voldoende indruk van de praktijk snelheid van een lok op de baan in een trein.

En het is erg handig dat de display nu gelijk de juiste snelheid aangeeft zonder omreken tabel.


Moderators: deze modificatie zou eigenlijk ook naar de forum-Wiki moeten als aanvulling, want pas deze versie voldoet goed.
Re: schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: schaalsnelheidsmeter
Ik ben ook eens met zo'n meetwagon bezig geweest,
maar ondervond dat de wrijving van de contacten tegen de as
van de wielen hoger was dan de wrijving tussen wielen en rails.  :confused:
Gevolg: slechte meting want de wielen  slippen af en toe door.
Met een optocoupler of magneetjes i.c.m. reedcontacten dit
uitvoeren was de volgende optie, maar zo ver ben ik nog niet ...

Groeten,

Erik.
Re: schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re: schaalsnelheidsmeter
Heel dun messing blik gebruiken, en in een V of Z vorm onder de as?

En wellicht hele smalle lipjes, zoals de massa contacten van binnenverlichting.

Ik ondervond dit in elk geval niet meer na het verplaatsen van de as.
Moet ook kunnen, want met die binnenverlichting massacontactjes op de as werkt dit ook zo.

Alleen bij een 3-assig draaistel de middelste as werkt dus niet, geen druk.
Re: schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaalsnelheidsmeter
Ik heb ooit dankzij Piet iets gelezen over hallsensoren Er zijn speciale hallsensoren voor rotaties. Je zou dan inderdaad aan een wielasje een magneetje moeten kleven, en het zou dan niet moeten uitmaken of dat asje 2-rail of 3-rail is. Geen idee of dat ook werkt.
Re: schaalsnelheidsmeter
AnalogDriver
gast

Re: schaalsnelheidsmeter
Ongetwijfeld, maar werkt dat ook als pulsgever voor dit soort fietscomputertjes? Geen idee, ik wilde zo dicht mogelijk blijven bij deze electronica.

Op fietsen heb ik ook dat soort contactloze detectie gezien met magneet, maar dat was ook allemaal groter.
Re: schaalsnelheidsmeter
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: schaalsnelheidsmeter
Sterker nog: mijn versie van de fietscomputer (Action)
is standaard uitgerust met een ingegoten reed-contact! :wink:
Voor een optocoupler of hallsensor zal waarschijnlijk
wel aanvullende elektronica benodigd zijn ... :roll:

Groeten,

Erik.