Ik vraag dat omdat je dan de startkosten (voor de beveiliging) nog moet maken, ongeacht of je gaat voor analoog of digitaal. Bij de oude hobbyseinen (7188) die hier en daar nog in omloop zijn, zit een relais ingebouwd. Daardoor kun, maar hoef je een sein niet handmatig om te zetten. Met een schakelrail zet je dan het sein om, en daarmee de start en stopplaats van de trein.
wiki info over dit sein 74391 vind je hier:
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74391_Hobbysein_aansluitschemaIk heb je info even terug gebracht tot een simpel M-rail schema omdat ik daarin beter thuis ben in de railstukken. Maar het maakt het misschien ook inzichtelijker voor andere M-rail gebruikers.
(het origineel is 1500 pixels breed, hier verkleind tot 800 breed)
Seinen staan in de rijrichting rechts van de rijbaan,
Spoor 1 en spoor 8 hebben alleen een uitrijsein,
Spoor 2 en spoor 5 zijn in 2 richtingen berijdbaar,
Spoor 3-4 en 6-7 hebben diefje-met-verlos (passeersporen dus, met handwissels)
Spoor 5 heeft voor beide richtingen een voorsein
Wissel 1 wordt door de vertrekkende trein van spoor 8 op krom gezet, en
door de vertrekkende trein van spoor 6 recht
Ik heb de twee wissels rechtsboven vervangen in het schema door een driewegwissel.
De drieweg wissel wordt door de vertrekkende trein van spoor 1 rechts-afbuigend gezet,
en weer recht door de vertrekkende trein van spoor 2.
Ik heb de pendelsporen uitgevoerd met twee schakelrails, de voorste voor vertrek,
de achterste om kop te maken. Hoe dat digitaal moet, weet ik niet. Hoe het analoog kan, wel.
Voor elk getekend sein kun je een relais denken. Dat kan (mits electronica) goedkoper zijn dan een sein.
Er staan nogal wat schakelrails in de baan getekend; die zou je kunnen vervangen door reedcontacten (als je een analoge oplossing kiest); treinen worden dan met magneten uitgerust. Een reedcontact+magneet is altijd goedkoper dan een schakelrail, en betrouwbaarder in het gebruik.
Het is alleen wat lastiger om eraan te komen (moet online besteld of veel duurder in Houten).
Bij dit plaatje viel me iets geks op: treinen kunnen wel van de buitenste baan (tegen de klok inrijdend) naar de binnenste, maar niet van de binnenste naar de buitenste baan. Dat probleem is op te lossen door niet spoor 2 in beide richtingen berijdbaar te maken, maar spoor 3 (spoornummering zie eerste plaatje).
Dit plaatje zet analoog even wat zaken op een rijtje:
9 seinen (2 voorseinen met minimaal 2 hulprelais om het sein tegen de rijrichting in uit te kunnen zetten) betekent analoog ook minimaal 9 relais voor de lichtbeelden en 9 relais voor de rijstroom.
Zelfs als je als relais geen Viessmann neemt, maar bijvoorbeeld de goedkoopste Hongfa relais met experimenteerprintplaat ben je al 40-50 euro verder.
Aan 19 schakelrails kom je zo, en zelfs als je die vervangt door goedkopere reedcontacten en magneten kost je dat snel zo'n 50-60 euro.
Dus het totale geintje kost je analoog (met analoog omschakelbare rijrichting) minimaal 100 euro, met een aparte stekkertrafo voor het omschakelen (pendeltrein) van max 5 euro.
Digitaal pak je het heel anders aan. Je gebruikt geen schakelrails, geen reedcontacten en geen relais.
Je past de C-rails aan door er contactrails van te maken (zie wiki), je past decoders toe, en losse seinbeelden (die je al dan niet kunt vervangen door decoder-gestuurde relais).
De decoders geven het signaal waarmee een trein stopt, rijdt of van rijrichting verandert.
Of dat met een MS1 kan, weet ik niet, dat weten de digitaal-rijders op dit forum.
Juist omdat je nog bijna niets hebt aan spullen, is het praktisch om het ook in geld en tijd tegen elkaar af te wegen. Duur analoog met Viessmann relais, schakelrails en Marklin seinen. Goedkoper analoog maar met veel meer doe-het-zelf werk met Hongfa relais, reedcontacten, magneten en ledjes.
Een beetje duurder dan goedkoper analoog maar wel prefab (dus overzichtelijk, weinig werk, en herbruikbaar) met dedoders en Marklin lichtseinen.