Het basisprincipe van de vraagstelling doet denken aan een thema in een oud M* seinboek uit de jaren '60:

Laten we even teruggaan naar dit schema:
Citaat van: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 16:29:45
Misschien maakt dit iets duidelijk.

Dat bleek niet te werken door een defecte schakelrail. En dat stadium was opgelost.
Daarna kwam het commentaar: en wat dan te doen bij tweerichtingverkeer?
Het is dan ontoereikend om alleen maar de tegenrichting antiparallel te schakelen.
Want dan kan de ene trein de andere in het donker zetten.Dat laatste is alleen altijd waar bij een inhaalspoor, niet altijd bij een trein die in tegenbeweging rijdt.
En bij een inhaalspoor (twee treinen verlaten station in dezelfde richting) moet je kiezen voor een hulprelais; bij een passeerspoor (de ene trein rijdt met de klok mee, de andere er tegen in) is dat niet altijd nodig.
Altijd en niet altijd: daarmee bedoel ik dat je bij een passeerspoor analoog meestal treinen tegelijkertijd laat vertrekken. Alleen als je dat niet doet, heb je bij een passeerspoor ook altijd een hulprelais nodig.
Dat hulprelais is nodig om vast te stellen of er nog een trein aanwezig is in het station. En dat wil zeggen dat het hoofdrelais de schakelpuls voor AAN, en de schakelpuls voor UIT krijgt via het hulprelais (ook een bistabiel relais, 2 gescheiden stroomkringen, dus een andere 7245).
Daarmee verplaatst de discussie zich naar de aansturing van het hulprelais.
Ik ben nieuwsgierig naar wat Wim en Calvin uiteindelijk gedaan hebben aan hun probleem.
En hoe hun oplossing blijkt te werken.