Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak

Gestart door KdeB zaterdag 16 mei 2015, 17:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak


Hallo allemaal

Voor een grote aanpassing van mijn baan maak ik altijd eerst een proefdatabase
Ik heb 4 perronsporen verdeeld in A en B, bij een leeg spoor wordt er altijd naar het eind gereden.
Alle perronsporen zijn bereikbaar vanuit blok 15 en blok 18.
De variabele routes zijn voor treinen <170cm, >170cm en voor beiden >0, er wordt geen gebruik gemaakt van vaste routes.
Er zijn nogal wat variabele routes nodig (en logische acties) voor het treinverloop, sturing en voorkoming van dreadlocks situaties enz.
Bijvoorbeeld;
1) Lange treinen mogen alleen stoppen als het perronspoor A en B vrij zijn, wanneer al deze sporen bezet zijn rijdt de trein verder over het goederen spoor, 18>5 en 15>8.
2) een korte trein rijdt van 15 > 11 en stopt, de volgende van 15 > 12 en stopt ook, nu vertrekt de trein uit 11 dan mag er uit 18 geen trein naar blok 11, dreadlocks.
   wanneer de trein uit 12 vertrekt mag hij niet meer stoppen in blok 11 (stopverbod bij stilstand)
Voor de kortere treinen geldt ook wanneer er niet gestopt kan worden bij een perronspoor dat er doorgereden wordt over het goederenspoor, (Noot; ik heb er bewust voor gekozen dat er niet via het goederenspoor naar een vrij perronspoor kan worden gereden, wel bij vertrek vanuit A als B bezet is.)
3) Perronspoor 2B of 3B staat een trein, waar vandaan maakt niet uit, trein komt aan op perronspoor A en heeft een kortere wachttijd dan de trein in B, dan zal de trein vertrekken over het goederenspoor.
etc.,etc.

Commentaar, verbeteringen, aanvullingen enz. Graag

Mvg
Koos
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Opvallend is de eenvoud in opzet Koos, complimenten. Geeft mij weer ideeën voor mezelf omdat ik met veel treintypes werk maar dat maakt het juist niet gemakkelijker. :)

Deze snap ik niet: waarom is er een specifiek bloktype "perronspoor 12"? Dat had toch ook gewoon bloktype "stop" kunnen zijn?

Waar ik zelf nog niks mee doe omdat ik er niet goed mee uit de voeten kan is de "voorrangsregeling". Ik zie jouw opzet, kun je uitleggen waarom je daar voor gekozen hebt? Voorbeeld: personen in blok 2 of 4 gaan altijd voor op goederen in blok 6 als ze beiden naar 16 willen? Hoe voorkom je dan bijvoorbeeld dat een goederen lang stil blijft staan?

Gr, Ben.
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Hoi Ben

Bedankt, het heeft toch wel wat hoofdbrekens gekost maar hiermee heb ik Koploper m.n. variabele routes weer beter leren doorgronden.

Perronspoor 12 is ten onrechte per ongeluk blijven hangen met testen, doet nergens mee.

Uiteraard moet het goederenspoor een verhoogde voorrang krijgen, met testen deed ik niets met treintype goederen was alleen nodig voor het testen van een variabele route met richtingsverboden voor de goederen trein.

Mooi dat het jou en eventueel anderen weer ideeën geeft, daar was deze proefdatabase ook voor bedoeld.



Mvg
Koos
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Okido.
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Wel veel gluurders maar weinig reacties, jammer. Mensen willen kennelijk niet leren?

Gr, Ben.
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Heb je ook pendeltreinen? Die zou je namelijk wel bij het eerste perron willen laten stoppen. (en keren)

Zelf zou ik niet kiezen voor de doorrij oplossing over de goederensporen. Dat is namelijk niet heel realistisch  ;)  :P
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Beste Ben,

Ik ben ook een gluurder, maar met wat andere ogen......

Groet, Anne W
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Hoi Koos,

Ik heb je nieuwe station eens even zitten bekijken, maar ik mis een aantal mogelijkheden.
Van blok 5 kun je nu niet naar blok 4 rijden, toch wel een essentiële mogelijkheid. kan overigens ook niet naar blok 10.
Anders om vanuit blok 8 kun je alleen maar naar blok 7 rijden. Daar vergeet je de mogelijkheden om naar de blokken 9 en 3 te rijden.

Dan zou ik zelf de hösenträger in het midden van je station eruit halen.
Als een trein vanaf links het station in komt en hij zou naar blok 3 moeten, dan gaat hij over de hösenträger die aan die kant voor het station ligt door blok 4 naar blok 3.
En als blok 4 bezet is zou hij over blok 6 naar blok 3 rijden. En als blok 6 ook bezet is, dan zou de trein voor die al genoemde hosenträger wachten totdat een van de beiden blokken vrij is zodat hij verder kan.

Die extra hösenträger in het station is echt helemaal overbodig. Ik zou er gewoon 2x 2 overloop wissels in maken is meer dan genoeg.
Maar dat is mijn mening, he.
Als jij graag die extra hösenträger er in wil hebben is dat je goed recht. Maar dan moet je er wel optimaal gebruik van maken en alle verbindingen aan leggen die van belang zijn.

Dus nog wel wat extra werk aan de winkel.

Succes met het uitwerken!
Moet binnenkort maar weer eens bij je langs komen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Allen bedankt voor de reacties

@Richard
Ik heb ook pendeltreinen maar daar moeten aparte var, routes voor gemaakt worden, ik wachte eerst het commentaar af.
of het realistisch is om over het goederenspoor door te rijden maakt mij niet uit het is een speelbaan.

@Peter
Zoals ik in mijn beginpost schreef heb ik er bewust voor gekozen om de binnenkomst niet over het goederenspoor te laten lopen, alleen vertrek.
Met jouw suggestie over de overloopwissels ga ik nog eens nadenken anderzijds wanneer een trein via blok 15 naar blok 4 gaat en er in blok 3 een trein staat welke uit blok 18 is gekomen en de trein uit blok 4 wil vertrekken kan dat alleen over blok 7 dus via de hösenträger in het midden.
Maar ik ga nog eens tekenen en nadenken.
Bedankt voor je meedenken.

Zo nu eerst een gele motor lekken in de zon.

Mvg
Koos
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Citaat van: rscosworth op zondag 24 mei 2015, 08:35:22

Zelf zou ik niet kiezen voor de doorrij oplossing over de goederensporen. Dat is namelijk niet heel realistisch  ;)  :P


Alles kan getuige wat plaatjes.

http://farm8.staticflickr.com/7287/8731487241_932a996265_c.jpg

https://www.flickr.com/photos/lesley001/11069435514/



Gr, Ben.
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Inrijden of uitrijden via een dergelijk spoor kan wel, maar echt doorrijden als er geen lang genoeg perron vrij is lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Maar het maakt voor een testdatabase natuurlijk geen bal uit  :D
Re: Station Lelybaan, Koploper database met LA, ter lering en vermaak
Naar mijn mening zijn die doorgaande sporen voor alles wat niet hoeft te stoppen geschikt.
In Leiden kwan de Benelux ook altijd over de middelste sporen voorbij denderen.

Over het algemeen zullen treinen van links naar rechts op de onderste sporen horen te stoppen.
Die wijken alleen naar boven uit bij problemen. ( of om te keren en dan hun reis te vervolgen)
Zo niet is het station te klein.  >:-D of wil je te flexibel zijn.
En blokkeer je de doorgaande sporen. Die dan hun nut verliezen.

Maar dat is hoe ik het zie. Ik zal straks de database eens openen om te zien hoe Koos er over denkt.

Robin