Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

1 sleper voor alle wagons.....

Gestart door Cowboy Willie zaterdag 16 mei 2015, 08:38:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1 sleper voor alle wagons.....
Hallo allemaal,
Ik zou graag eens willen weten of er een mogelijkheid is om met de oude metalen wagons met 1 sleper een hele rits aan wagons te verlichten. Eigenlijk hetzelfde wat Marklin nu heeft met de stroomvoerende koppelingen. Dat zal best gaan met 1 draadje van voor tot achter maar wat is dan een mooie mogelijkheid om het stekkertje netjes weg te werken en toch te kunnen koppelen en ontkoppelen. Want om nou het stekkertje met de hand vast en los te maken lijkt me niet erg natuurgetrouw.
Heeft iemand een idee?
Groetjes Marius
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Hoi Marius,

Nog niet echt een idee maar wel een leuke probleemstelling om eens over mee te theoretiseren.  :)

Waarschijnlijk is alles nu massa aangezien alles via de metalen behuizing met de rails is verbonden. Doel is dus om de koppelingen te isoleren van de behuizing. Geen idee hoe de situatie is met jouw wagons. Een foto zou helpen. Zou het wellicht mogelijk kunnen zijn om de koppelingen om te bouwen naar NEM362? Die zitten standaard in plastic houdertjes en isoleren daarmee de koppelingen van de behuizing.

Groet,

TFK
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Je moet het woord natuurgetrouw bij deze, veel te korte, wagons, eigenlijk niet gebruiken. ;)
Bij de blikken wagons, vormen de koppelingen vaak een geheel met het draaistel, en liggen aan de railmassa.
En aangezien de oude relex koppelingen niet star koppelen, wordt een "vaste" stekker heel moeilijk te realiseren.
Ik denk niet dat je ontkomt aan een vorm van stekker verbindingen tussen de rijtuigen.
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Hierbij de foto van een willekeurige wagon(hoop ik).
Wat ik vergeten was erbij te zetten was dat ik de wagon graag zo origineel mogelijk houd.
En een stekker verbinding zat ik wel aan te denken maar dan b.v. vastgelijmd aan de koppeling
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Hoi Marius,

Dank voor de foto, de onderkant lijkt mij ook wel interessant om te zien hoe de koppeling aan de behuizing zit.

Ik ben zelf ook bezig met een alternatief koppelingsysteem. Dus niet meer koppelen via de koppelingen maar direct via connectors. Via dit draadje kwam ik op een site welke leuke connectortjes verkoopt. Ik heb daar een aantal vijf-polige male-male en male-female connectors aangeschaft. Daarmee kan ik (altans, dat hoop ik) dan met een kleine verbinding de plus, de min en drie digitale functies door een treinstel leiden.

Ze verkopen ook vier polige varianten, mocht het nog kleiner moeten, en ze zijn volgens mij ook wel opknipbaar. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik nog erg aan het beginstadium zit met dit projectje maar wellicht helpt dit jou om jouw doel te bereiken.

TFK
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
je zult een vorm van koppeling moeten maken die ook op een 4164 rijtuig zit(kan links en recht bewegen onafhankelijk van het wielstel)en dan kun je een stroomdoorvoerende koppeling gebruiken! omdat een kk en vaste verbinding is en niet zoals de relex die flexibel is!
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Gewoon alleen het draadje van de sleper door het raam, je stekkertje in de wagons en door het raampje eruit als je wilt ontkoppelen. Geen goed plan als je veel wilt rangeren en ontkoppelen, maar als je de stammetjes niet te vaak uit elkaar haalt de meest simpele oplossing. Massa genoeg in de oude metalen wagons.

De gewone Märklin stekkertjes zijn dan geen goed idee, want die passen niet door de raampjes en dat wordt een hoop schroefwerk als je die los wilt halen, maar heb bij conrad en rits kleine stekkertjes gehaald die hier op het forum werden aangeraden, werkt prima. Wel ff solderen en een klein stukje tape erom ivm isolatie.

In de wagon met de sleper doe je dan een gelijkrichter met grote elco, ben je meteen van het geflikker af.
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Sorry, ik lees niet zorgvuldig. Als je veel wilt ontkoppelen moet je aan de dure contact voerende koppelingen. Er zijn goede van andere merken(Tams?) die veel goedkoper zijn, maar het is een uitdaging om die op dit soort wagons zonder NEM koppelingschacht te monteren.
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Citaat van: tfk op zaterdag 16 mei 2015, 12:55:33
Dank voor de foto, de onderkant lijkt mij ook wel interessant om te zien hoe de koppeling aan de behuizing zit.
Zo dus:
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Lid sinds: 2014

Maerklin fanaat

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Hoi Ad,

Dat is een goede foto.  :thumbup: Opzich geeft dat 'trappetje' wel mogelijkheden. Wellicht het scharnierende deel van de koppeling wegnemen en daarvoor in de plaats een stekkerverbinding maken? Of er een NEM stuk op zetten? En de bedrading via het gat van het draaipunt van het draaistel de wagon binnen loodsen...

Hoedanook, het ding moet wel uit elkaar. De vraag is of Marius daar toe bereid is want hij gaf aan dat hij de wagons graag origineel wil houden...

Groet,

TFK
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Hallo TFK,
Dat klopt, ik hou het graag origineel.
Maar een kleine printconnector aan een draadje door het raampje (bijna een rijmpje :-)) is niet zo'n slecht idee.
Maar als de wagon opnieuw gekoppeld moet worden moet dat draadje altijd met de hand aan elkaar gebracht worden.

En de 4164 heeft een koppeling waar geen stroomvoerende koppeling in past. En dan zit je met eigenlijk hetzelfde probleem. Dus dan evt. weer via een draadje door het raampje. Daar kunnen wel weer de kk van 7205 op.
Alleen niet elke wagon zal een open venster hebben aan de kopse kant.
De 4264 heeft daarentegen wel de goede NEM schacht voor.

Vroeger had het MM wel hoofdstukken in het blad om er kk van te maken maar dat haalt de originaliteit weg.
Dan zou het vastlijmen aan de koppelingen toch overblijven.
Ik waardeer het meedenken wel.
Groetjes Marius
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Voor je 4165 zijn wel NEM-schachten te koop, die je daar zo in kan klikken.
In de NEM-schacht kan dan weer een kortkoppelingskop, wel of niet stroom doorvoerend.
Maar of je daar veel wijzer van zal worden...

Gr. Marcel
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Ik bedoelde weer de opbouw van de koppeling!
Een andere oplossing is het vervangen van het hele wielstel, ben nu zelf ook net bezig met van die gehele metalen rijtuigen is kijken of er makkelijk andere wielstellen onder passen!
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
In de Märklin Magazine heeft ooit eens een artikel gestaan over het vervangen van de koppelingen geloof ik.  Als ik me goed herinner, zaagden ze daarbij het draaistel af bij de koppeling, en plakten ze er een NEM schacht op.  Daar zou je dan standaard stroomvoerende koppelingen (1 polig is genoeg) in kunnen zetten.  Je moet alleen goed sterke lijm hebben denk ik...

Misschien dat iemand hier die Magazine nog heeft?
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Erik:
Citaat van: Cowboy Willie op zaterdag 16 mei 2015, 11:58:53
Wat ik vergeten was erbij te zetten was dat ik de wagon graag zo origineel mogelijk houd.
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Marius,

Kijk even op deze link . Misschien vind je de juiste koppeling.
Re: 1 sleper voor alle wagons.....
Voor je 4165 zijn wel NEM-schachten te koop, die je daar zo in kan klikken.

Dat wil dus zeggen koppeling eraf, NEM schacht erop en kk erin?

Die artikelen van MM heb ik al down geload en ik heb ook de bladen zelf. Maar bij bepaalde wagons kom je toch uit bij de 7203/7205. Of ik moet ernaast zitten.
Groetjes Marius