hoi harald,
bedankt, en ja af en toe is het wel leuk naar de vsm af te reizen. vooral als er wat meer bedrijvigheid is, zoals met terug naar toen of hemelvaart, of in dit soort gevallen als de ssn op bezoek komt

er staat veel mooi spul in beekbergen. vooral de 2000 vind ik erg interessant, maar daar zijn er momenteel ook maar 2 van in nederland waarvan 0 bedrijfsvaardig, maar de 2019 heeft al wel een goed uiterlijk.
hallo allemaal,
vandaag de laatste update van de afscheidsrit van de 65 018

na de sinterklaas intochten in apeldoorn en eerbeek kwam de 23 076 ook nog even showen bij het afscheidsfeest van de 65 018. de loc stond vrolijk mee te zoemen bij de toespraak over de 65 018 rond de draaischijf. door de opstelling van de 64, 65, 01 en 23 dachten enkele mensen dat er een fluitconcert zou komen na de toespraak, helaas bleef deze uit

tijd om een hapje te gaan eten en nog een laatste rondje over depot te lopen voordat het donker gaat worden

VSM 50 3654 met open rookkastdeur in de loods te beekbergen

kijkje in de rookkast van de 50 3654

en deze moest natuurlijk ook nog op de foto, de machtige BR 41 met neubau ketel en frontlichten in de omloop. ik kan niet wachten totdat deze loc weer onder stoom staat. persoonlijk zou ik het nog gaver vinden als de 41 105 van de ssn weer kan rijden, want met oliestook installatie vind ik deze 41'ers nog stoerder

buiten stond wel een grote andere stoere oliestoker, namelijk de 50 0073 (ook wel bekend als 50 3666)

tijd om wat te gaan rangeren, de 01 1075 gaat ruimte maken....

?.zodat de 65 018 de draaischijf kan verlaten

de 65 018 wordt op een plek gezet waar het drijfwerk gesmeerd kan worden

het drijfwerk van de 65 018, met lampjes

ondertussen bedacht ik mij dat er achter de loods in beekbergen nog een 52'er staat welke ik al een tijdje wilde platen, helaas bedacht ik mij dat te laat. het begon al aardig te schemeren en daardoor is de foto ook niet helemaal scherp. het was aardig fris en ik had ook geen statief bij me (stom natuurlijk) nu vragen jullie je natuurlijk af, wat is er zo bijzonder aan deze ver weg gestopte roestige 52.80? in het jaar 2000 ben ik in het amc in amsterdam geboren, enkele jaren geleden ben ik erachter gekomen dat de 52 8091 van 1997 tot 2003 bij de ingang van het amc heeft gestaan. ik heb daar ook een foto van gezien in het boek 'treinen in beeld deel 10' veluwsche stoomtrein maatschappij 1975 - 2015. de eerste opmerking die ik maakte bij het zien van de foto was: daar ben ik dus besmet geraakt met het stoomtrein virus

. tijdens terug naar toen is het onmogelijk om bij die loc te komen, nu het rustiger op depot was zag ik een kans en die wilde ik toch graag nemen, ondanks dat het al schemerde. andere keer beter, maar ik heb hem wel al in ieder geval

de 01 1075 heeft ook maar plaats genomen op de draaischijf om gedraaid te worden. inmiddels is het al aardig donker geworden en werd het voor mij heel lastig om fatsoenlijke foto's te maken. toch heb ik er nog een paar geselecteerd die ik met jullie wilde delen.

depot beekbergen

de 65 018 wordt voorzien van kolen.
hierna zijn we weer naar de trein gegaan om weer richting dieren en vanuit dieren naar rotterdam gegaan. bij immenberg kregen we nog een noodremming. er stonden blijkbaar camera's voor een afscheidsvideo maar dat waren ze even vergeten werd er omgeroepen. de ketel mag dan afgekeurd zijn maar de remmen zijn nog goed. de trein stond heel snel stil en de deuren van de coupe's vlogen open.

station utrecht centraal. blijft een leuk gezicht zo'n oude trein op zo'n modern station.

eenmaal teruggekomen in rotterdam kwam ik erachter dat de terugreis is verlopen volgens duitse afscheidsrit praktijken. op de rookkastdeur getekend letzte fahrt en een datum. een leuk extraatje. dat moest ook nog even vast gelegt worden

wat dichter bij genomen. ingezoomed op de rookkast deur. toch wel geinig dat ze dat gedaan hebben

de allerlaatste, om het af te leren. het blijft een gave tenderloc.
in december kwam het nieuws naar buiten dat de loc zal verhuizen naar de vsm voor een periode van 10 jaar, waar de loc gereviseerd en gebruikt zal worden. hierdoor wordt de enigste vertegenwoordiger van de BR 65 niet opgeborgen in een loods, maar kan op een rustiger tempo genieten van haar pensioen. de loc blijft wel in handen van de ssn. grote vreugde onder de stoomtrein hobbyisten toen dit nieuws naar buiten kwam. een mooie samenwerking tussen de ssn en de vsm.
nadat de 65 buiten dienst was gesteld kon de revisie van de 23 023 worden afgemaakt. de oververhitters werden uit de 65 gehaald en in de 23 geplaatst, evenals de atb. 25 mei gaat de 23 023 zijn eerste publieksrit rijden. het plan is om daar achteraan te gaan want de trein gaat rijden vanuit rotterdam via gouda, amsterdam en haarlem naar tata steel.