Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

grootspoor foto's van Tim. Nieuwe foto's, hoofddorp amersfoort en utrecht

Gestart door marklintim vrijdag 15 mei 2015, 23:32:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: grootspoor foto's van Tim. fotoverslag ssn kerstexpress 2017 deel 4
Tim,

Ook deel 4 is om van te smullen. :) :thumbup:
Re: grootspoor foto's van Tim. fotoverslag ssn kerstexpress 2017 deel 4
wim (nobody),
bedankt voor je duimpje :)
dirk-jan,
bedankt :)
wim (Wim),
graag gedaan ;)
michel,
mooizo. was wel het laatste deel van de stoomtreinrit in december, maar heb nog zo'n ruim 250 foto's van het dagje spotten van de zomer van 2017 :D die moet ik nog eens uitzoeken :O . en als die ook op zijn wordt het tijd voor nieuwe avonturen >:-D O:-D
Re: grootspoor foto's van Tim. fotoverslag ssn kerstexpress 2017 deel 4
Hoi Tim,

Dank je voor deel 4.
Al vind ik het symbool van de waterwagen erg leuk gevonden, kon deze nog niet.
Omgekeerde postlogo van Duitsland.

M.vr.gr. Erwin
Re: grootspoor foto's van Tim. fotoverslag ssn kerstexpress 2017 deel 4
Wederom fraai!
Re: grootspoor foto's van Tim. fotoverslag ssn kerstexpress 2017 deel 4
erwin,
ja ik vind de waterwagen en het symbool ook wel leuk, en de wagen past in de stam.
ik zag dat ze de laatste tijd naast de 23 023 ook bezig zijn met het 3e K1a rijtuig, wordt een stam van 10 rijtuigen :) :)
peter,
bedankt :thumbup:
Re: grootspoor foto's van Tim. aankondiging nieuwe update: dordt in stoom 2018
hallo allemaal,

afgelopen weekend was het 2 jaarlijkse evenement dordt in stoom. ook ik ben hier geweest. ik kwam voor de ssn (want de 65'er rijd weer :) ) maar als je er dan toch bent ook gelijk maar het hele rondje doen. ik heb zo'n 300 foto's en een reeks filmjes geschoten. filmpje wordt gemonteerd tot 1 geheel, foto's moet ik nog uitzoeken. maar er zitten weer update's met veel stoom aan te komen.
en ja, als je dan toch op dordrecht staat ook gelijk maar wat cargo treinen op de film vastgelegt. dus om de tijd van het monteren en uitzoeken van de foto's te doden heb ik alvast een filmpje van een 186 waarvan de machinist wel goed weet waar de toeter zit. vele toeters gehoord, want spoor 1 stond rampvol stoomtrein toeristen die een plaatje willen maken van de ssn locomotieven en dan niet achterom kijken of er iets aankomt en niet in de gaten hebben dat ze aardig op het randje staan. als er een trein aankwam kreeg je eerst een toeter, en meestel reageerde ssn personeel daar vrolijk op door de fluit open te gooien :) :)

goed, genoeg gelult, linkje van filmpje staat er. ik ga weer even verder. tot snel :D
Re: grootspoor foto's van Tim. aankondiging nieuwe update: dordt in stoom 2018
:)
Mooi treintje.

Kleine (persoonlijke) tip.
Misschien heb je hem al, maar met een statief wordt het beeld nog prettiger om naar te kijken :)
Re: grootspoor foto's van Tim. aankondiging nieuwe update: dordt in stoom 2018
Statief had ik niet mee naar dordt. De cargo is eigenlijk snel gefilmt. Ik stond te wachten op het vertrek van de 65 018 toen ik dachter me een zware trein over het spoor aan hoorde komen en een toetertje. Dus snel omdraaien en filmen. Volgende keer met spotten neem ik hem denk wel mee omdat ik merk dat ik het filmen leuker vind dan het platen (bewegend beeld en met geluid)
Re: grootspoor foto's van Tim. aankondiging nieuwe update: dordt in stoom 2018
Ik baal ook met enige regelmaat dat ik 'hem' niet mee heb genomen.
Want uit de hand is echt veel minder mooi.
En ja, filmen heeft zo langzamerhand ook mijn voorkeur.
Al is een mooi genomen foto ook zeker fraai!
Re: grootspoor foto's van Tim. nieuwe update's Dordt en terug naar toen 2018, stoom!
hallo allemaal,

het heeft een hele tijd geduurt maar er zijn op korte termijn weer update's in aantocht. De foto's van dordt in stoom staan online en zal ik binnen kort dan ook gaan plaatsen. naast dordt in stoom ben ik ook het hele weekend aanwezig geweest bij terug naar toen 2018 en thuis gekomen met ruim 880 foto's en 42 minuten film 8o . het zullen 2 filmpjes van ca 20 minuten worden, eentje van de zaterdag en een van de zondag. als warmloper heb ik wel al enkele filmpjes en ook de film van dordt is al een tijdje af en staat ook online, deze zal ik hier ook maar bij plaatsen.

om te beginnen een bijna 20 minuten durende film van dordt in stoom met het pendellen van de ssn.


een telefoon video van het vertrek van de 64 415 uit beekbergen naar apeldoorn. niet de beste kwaliteit.


en een filmpje van de terugreis van de ssn 01 1075 en 65 018 naar huis. deze kwam ik toevallig nog tegen op utrecht centraal toen ik moest overstappen, want ook ik was na de zondag bij terug naar toen weer onderweg naar huis.

en omdat ik ze bij de hand heb vast wat telefoon foto's van terug naar toen

VSM 44 1493 met een goederentrein by TimF44, on Flickr



SSN 01 1075 in het zonnetje in Beekbergen by TimF44, on Flickr


3 cilinder machines SSN 01 1075 en VSM 44 1593 in Loenen by TimF44, on Flickr



dubbeltractie SSN 01 1075 en VSM 44 1593. Links staat VSM 52 8139 klaar met een goederentrein by TimF44, on Flickr


VSM 64 415 bij de kolenkraan. by TimF44, on Flickr


Zaterdag line up met 50 0073, 50 307, 44 1593 en 50 3654 van de VSM by TimF44, on Flickr


Zondag ochtend goederentrein met VSM 44 1593 by TimF44, on Flickr


VSM 2459 te Loenen by TimF44, on Flickr


VSM 44 1593 als LLT in Apeldoorn by TimF44, on Flickr



Zondag line up met SSN 01 1075, VSM 23 076, SSN 65 018 en VSM 64 415 by TimF44, on Flickr


VSM 50 0073 in loenen met een flinke olie rookpluim by TimF44, on Flickr


SPM motorpost 3031 in Loenen by TimF44, on Flickr

dit was het voor nu eventjes. maar niet getreurt. ik ben snel terug met meer. en dan gaan we even terug naar Dordt, want die foto's zou ik nog delen met jullie. ;)
Re: grootspoor foto's van Tim. nieuwe update's Dordt en terug naar toen 2018, stoom!
Hallo Tim,

Heerlijke beelden.
Dank dat je die met ons deelt.
Groet, Erik
Re: grootspoor foto's van Tim. nieuwe update's Dordt en terug naar toen 2018, stoom!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: grootspoor foto's van Tim. nieuwe update's Dordt en terug naar toen 2018, stoom!
Hoi Tim,

Bedankt voor het vele werk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: grootspoor foto's van Tim. foto update Dordt in stoom 2018
hall allemaal,
daar was ik weer. en nu heb ik dan eindelijk de foto's van dordt in stoom voor jullie. de volgende update zullen de foto's worden van het dagje treinen spotten met dave en remco van juli 2017 (ook alweer lang geleden :oops: ). de foto's van terug naar toen zullen nog even op zich laten wachten, omdat ik ergens had gelezen dat je vanaf volgend jaar moet gaan betalen bij flickr als je meer dan 1000 foto's wil uploaden (ofzoiets, ik ga er nog eens naar kijken). momenteel zit ik op 946 foto's, en met terug naar toen heb ik er ruim 880 gemaakt.
wel heb ik een 40 minuten duderende film van terug naar toen voor jullie klaarstaan verdeeld in 2 delen (een zaterdag en een zondag film :D ). dus voorlopig kan ik nog even vooruit. :)
genoeg gel*lt, we gaan door met de foto's:
zaterdag 26 mei zou ik met een kennis (een ssn donateur) een rondje dordt in stoom doen. de beste man was al eerder aanwezig, we hadden afgesproken dat ik hem zou opwachten op dordrecht centraal.

FLIRT en SGMm naast elkaar by TimF44, on Flickr


VIRM te Dordrecht CS by TimF44, on Flickr


SSN pendeltrein binnenkomst Dordrecht CS by TimF44, on Flickr

nadat ik me maatje gevonden had besloten we eerst nog even een pendelritje dordrecht centraal - dordrecht baanhoekweg te doen.

Onderweg naar Baanhoekweg met de 65 018 voorop by TimF44, on Flickr


Door de bocht vlak bij Baanhoekweg by TimF44, on Flickr


het frontje van de 01 1075 by TimF44, on Flickr


achterkant van de trein met de 65 018 by TimF44, on Flickr


foto in de trein. de 01 1075 naast een V200. 2 machtige machines by TimF44, on Flickr


mist bij Dordrecht Baanhoekweg by TimF44, on Flickr


wat die traktor kan, kan de 01 ook. by TimF44, on Flickr


terug naar Dordrecht by TimF44, on Flickr


vertrek uit Dordrecht met de 65 018 op kop by TimF44, on Flickr


ook de 65 018 staat een partij te dampen by TimF44, on Flickr

na het pendelritje besloten we maar even de stad in te gaan. met een oude bus gingen we naar de kade, waar nog een hoop stoomboten te zien waren.


een historische ns bus in Dordrecht by TimF44, on Flickr


een stoom aangedreven brandweer pomp by TimF44, on Flickr


bootje met kolen by TimF44, on Flickr
alle machines hebben natuurlijk ook kolen nodig. zou het toeval zijn dat dit bootje voorbij kwam? :D


nog meer stoomtreinen, wel kleinere by TimF44, on Flickr


uitzicht vanaf het water by TimF44, on Flickr


stoomboot van dichterbij by TimF44, on Flickr

na een tochtje over het water kwamen we aan bij een loods op de baanhoekweg. ook hier was nog wel het een en ander te zien.

stoomtraktor by TimF44, on Flickr


marklin modelbaan by TimF44, on Flickr


H0 baan met een BR 64 by TimF44, on Flickr

na ook hier een rondje gelopen te hebben zijn we op de bus gestapt. de bus bracht ons weer naar de plek op baanhoekweg waar de stoomtrein reed. dat vonden wij toch wel het intressantst en zijn hier nog even blijven hangen voordat we weer richting huis zijn gegaan.


terug bij baanhoekweg. 01 1075 staat klaar voor vertrek by TimF44, on Flickr


detail drijfwerk 01 1075 by TimF44, on Flickr


De 01 1075 langs het water. by TimF44, on Flickr


SSN 01 1075 by TimF44, on Flickr


65 018 hangt achteraan by TimF44, on Flickr


stoomtrein op Dordrecht CS by TimF44, on Flickr

eenmaal weer op dordrecht was het tijd om naar huis te gaan. alleen op dordrecht was het een grote chaos. er stond een cargo trein defect stil te staan. eerst kwam er een 189 voorbij die voor de trein ging, maar kwam geen beweging in. later kwam er nog een dubbeltractie 6400 voorbij en zo vertrok de trein uiteindelijk. arriva had flinke vertraging, waarvan de ssn uiteindelijk de schuld kreeg. en ook mijn trein reed niet, waardoor ik nog een uurtje langer op dordrecht stond en nog 1 allerlaatste keer die dag de stoomtrein kon platen :D

SSN 65 018 met sluitlichten aan als opdruk loc by TimF44, on Flickr


SSN 65 018 op kop te dordrecht by TimF44, on Flickr

dit was hem weer voor nu.
Re: grootspoor foto's van Tim. foto update Dordt in stoom 2018
Mooie serie, Tim.
Bedankt voor 't mogen meegenieten.
Re: grootspoor foto's van Tim. film terug naar toen 2018 en binnenkort weer op reis
Wim,
geen probleem en graag gedaan.

Hallo allemaal,
de afgelopen tijd ben ik veel actief geweest in de wereld van hoofdlijnritten met stoomtractie. Ik ben nog lang niet klaar en mag zeer binnenkort weer op reis met stoom.
17 november rijd de 65 018 van de ssn zijn afscheidsrit 'letzte fahrt' zoals ze dat mooi noemen. de loc moet buitendienst voor een algehele revisie. Gisteren viel mijn kaart op de mat met een informatie brief. over de rit wordt vrij weinig bekend gemaakt, het enigste wat ik wel weet is dat de reis naar de veluwe gaat, naar de vsm. ik heb er in ieder geval weer heel veel zin in.
de vsm is geen onbekend terrein. ben daar al een aantal keren geweest. de laatste keer is nog redelijk recent, dat was met terug naar toen 2018. een weekend vol stomers, met 8 locomotieven van de vsm zelf en de 01.10 en 65 van de ssn. ook reden dieselloc 2459 en de 2299 mee in de dienstregeling. op het depot werd er nog af en toe wat heen een weer gerangeert met een sik. de foto's zullen nog even op zich laten wachten maar ik heb alvast een 40 minuten durende film voor jullie.
veel kijkplezier!


Re: grootspoor foto's van Tim. film terug naar toen 2018 en binnenkort weer op reis
Erg fraai!
Re: grootspoor foto's van Tim. film terug naar toen 2018 en binnenkort weer op reis
Dank voor de mooie video's van terug naar toen.

Compliment waard !

Frans
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Hallo allemaal,

17 november 2018 was ik weer met de SSN op reis. Dit keer vanwege het afscheid van de 65 018. De reis ging naar de VSM in Beekbergen. Onderweg waren enkele foto stops gepland. De foto stop bij Arnhem centraal verviel vanwege een kleine vertraging, maar op de VSM lijn werd dat goed gemaakt met goederentreinen en de 64 415 van de VSM.
De film heb ik inmiddels af. De foto's komen later, samen met de foto's van Terug naar toen.


De loc moest buiten dienst vanwege verlopen ketelkeuringen en om enkele onderdelen af te staan aan de 23 023, zoals de oververhitters.
Inmiddels is bekend dat de loc in de loop van het jaar gaat verhuizen naar de vsm. De loc blijft in beheer van de ssn. De vsm gaat de loc reviseren en ermee rijden voor een periode van 10 jaar met de mogelijkheid te verlengen tot 20 jaar
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Fraai "filmpje" ( :P ) Tim!  :thumbup:
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Met veel plezier naar je film gekeken Tim. :)

Groet Michel
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Wouter,
Bedankt. Ben ook erg blij met deze beelden. Het was een mooie dag en ook de zon deed z'n best. De fotostop net na loenen heeft ruim 1.5 uur geduurt. Daarna was het wel lekker om weer de verwarmde Bm rijtuigen in te gaan. De goederentreinen reden steeds 2 keer heen en weer. Waarbij het dus mogelijk was om 1 keer te filmen en 1 keer te fotograferen. Kort om, na de fraaie bewegende beelden met veel geluid en stoom heb ik ook nog voldoende foto's waarop duidelijk te zien is dat de machines flink aan het werk zijn. Er is heel veel water in rook opgegaan :P

Michel,
Fijn dat je er met plezier naar gekeken heb. Ik vond het zelf een prachtig 'afscheid' en ben blij dat ik erbij mocht zijn. Door de beelden te delen kunnen jullie ook nog een beetje genieten van die dag.
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Leuke video Tim, super mooi gedaan.  :thumbup:

Even iets over de Br 65, want aangezien deze en de Br 23 "neubau" stoomloks en "Einheitslokomotiven" waren, vroeg me ik me af of de Br 65 dezelfde ketel heeft als de Br 23.
Het lijkt er alleszins wel op.
Iemand die dit kan bevestigen?
Re: grootspoor foto's van Tim. film afscheidsrit 65 018, letzte fahrt 65 018.
Ad,
Bedankt :)
Ik weet niet of de 23 en 65 dezelfde ketel hebben. De neubau loks hadden wel als kenmerk dat onderdelen uitwisselbaar zijn (zoals in dit geval de oververhitters). Ik heb zelf het idee dat de ketel van de 65 wel iets smaller is dan van de 23.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 1
Hallo allemaal,

De foto's van de zaterdag van Terug naar Toen 2018 staan eindelijk online. Dus nu kan ik het lang beloofde Terug naar Toen foto verslag gaan maken. De foto's van de zondag en de foto's van de afscheidsrit van de 65 018 zullen nu spoedig ook gaan volgen.

Terug naar toen 2018, een heel weekend stoom snuiven. In 2018 ben ik het hele weekend te zien geweest bij het evenement terug naar toen van de VSM op de veluwe. Zaterdags zou ik met een goeie kennis daar een dagje zijn en zelf wilde ik heel graag ook 's zondags aanwezig zijn, zodat ik 's ochtends vroeg ook nog even de ochtend goederentrein kon meepakken. Een bed&breakfast hotel geboekt in apeldoorn, op een steenworp afstand van station apeldoorn, dus dit was zeer goed te doen.
Zaterdag 1 september 2018 zat ik rond 5.30 's ochtends al in de trein onderweg naar Rotterdam centraal. Vanaf Rotterdam zou ik reizen met gezelschap naar Apeldoorn. Helaas werd onze trein wegens een defect opgeheven en vertrokken wij niet op tijd vanaf Rotterdam, hierdoor miste wij ook onze overstap op Amersfoort waardoor we een klein half uurtje hadden om op Amersfoort rond te kijken. Omdat in Amersfoort veel leuk spul te zien is beginnen we met de foto's op station Amersfoort.

Op station Amersfoort stond er een MVV trein (militair vervoer), de trekkracht was een DBC 6400.


achter de MVV stond iets wat ik leuker vond, namelijk railexperts 1251 in de kleurstelling van ACTS.


Nadat de MVV trein weg was had ik beter zicht op de loc. Links van de 1251 zien we een stukje van plan V stel 904, van stichting mat 64. Achter de 1251 is een stukje van de 766 hondekop 4, van stichting hondekop te zien.


Het logo van railexperts en in het UIC nummer staat NL-FAIR. Fairtrains heeft de loc opgeknapt en een huurder gezocht.


plan V stel 904 met de wat doffe verflaag.


Neusjes bij elkaar, links de plan V rechts de 1200, op de achtergrond de hondekop 766


dieselloc 2454 stond hier ook van het zonnetje te genieten. Deze loc is ook schitterend opgeknapt.


de 2454 in profiel.

Hierna moesten we terug naar ons perron om op de trein naar apeldoorn te wachten. Deze trein zou dan rond 9.15 aankomen in Apeldoorn, en de stoomtrein zou rond die tijd vertrekken van apeldoorn. complete paniek dus want anders konden we nog een uur wachten op apeldoorn. en inmiddels wisten we ook dat de 01 1075 de eerste trein zou rijden vanaf apeldoorn dus die wilde wij wel graag hebben. Een reismaatje kende heel toevallig de machinist die die dag als machinist op de 01 reed. Dus hij belde de machinist op met de vraag of hij misschien heel even 1 minuutje langer wilde wachten totdat wij op de trein zaten. Dat wilde deze machinist wel. 'zwaai maar als je op de trein zit'. Wij komen aan met onze trein op apeldoorn, heel snel uitstappen en verhuizen naar het vsm spoor, hup op de trein. even zwaaien, machinist reageerde met een fluit en zo vertrokken we dan vanaf apeldoorn met de eerste stoomtrein van die dag. Altijd handig als je met de juiste mensen bent :D

daar gaan we dan, met de 01 1075 op kop. ondertussen liep er een conducteur langs en moest ik nog wel even een kaartje kopen. maar dat maakte niet uit, we hebben de eerste trein gehaald, met de mooie, stoere en super grote 01.10 als trekkracht. Betalen zouden we vroeg of laat toch wel moeten want we hadden nog een hele dag te gaan :D


het is hem echt, 01 1075. de loc stoomde goed en met stampende cilinders stoomde we door naar beekbergen.


heel toevallig stond de 65 018 op spoor 11, en zo waren de gast machines uit rotterdam de eerste 2 stomers die op de foto gezet waren. Zo, 2 gehad, nog 8 te gaan. 8 van de VSM zelf.


en wat was het lekker weer dat weekend. na een ritje Beekbergen - Apeldoorn - Beekbergen staat de 01 even uit te puffen op spoor 1. heerlijk in het zonnetje.


Achter mij kwam een goederentrein tevoorschijn. op kop stonden de 52 8139 en de 50 3654. Achterop hingen de 2299 en 2459.


niet veel later vertrok er ook een trein naar Loenen waarbij de 65 018 als opdruk loc mee reed.


depot beekbergen. er valt genoeg te zien. van links naar rechts, loc 44 1085 (olie), dieselloc 2412, dieselloc 2019 en hippel 532.


nog een keer de 01 1075 in het zonnetje, maar nu vanaf achter (het kontje >:-D ) op de foto gezet.


in de loods in beekbergen stonden weer enkele modelbanen opgesteld. deze N spoorbaan was wel erg indrukwekkend.


een andere schaal, H0. de 18 201 met een leuk sleepje.


de echte 18 201 reed die zaterdag 1 september zijn laatste rit naar meiningen. Geen idee wat ze met de machine gaan doen, de 18 201 schijnt te koop te staan. maar deze miniatuur variant rijd nog lang geen afscheidsrit (gelukkig)


terwijl de 18 201 passeert staat er in het station nog een br 64 te wachten.


toen maar weer naar buiten gegaan, want hippel 532 is verplaatst en nu had je vrij zicht op de 2019, eens kijken of we daar nog een leuke foto van kunnen maken. die zon is lekker maar verpest wel je foto (het is ook nooit goed he O:-D )


ja, jammer van die vlek, maargoed, het idee is duidelijk.

Voor nu was dit het. in deel 2 zullen we een reis naar Loenen gaan maken.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 2
Hallo allemaal,

Vandaag deel 2. We gaan een rit maken naar Loenen. In Beekbergen moesten we eerst wachten op de trein uit Loenen. Deze komt aan op het kopspoor, spoor 11.

de 01 1075 staat nog steeds van het zonnetje te genieten op een aardig leeg depot beekbergen.


daar komt de trein uit loenen al aan. met de 65 018 op kop. achterop hangt de 44 1593


de 44 mag weer mee terug naar loenen. voor de 44 komt de 01 te staan. deze 2 machtige 3 cilinder machines leveren samen een vermogen van ruim 4000 pk, misschien een klein beetje overdreven voor een treintje van 6 blokkendoos rijtuigen :D


bij vertrek uit beekbergen kon de 2459 nog even geplaat worden vanuit de trein


de oude ketel van de 80 036 stond op een dieplader in loenen.


drukte in loenen, wij komen binnen met de 01 en 44 met de blokkendoos trein. links staat de foto goederentrein die tussen loenen en eerbeek reed, voor de goederentrein staat de 50 307 te wachten om de blokkendoos trein mee terug te nemen naar beekbergen.


de 50 307, klaar om aan de achterkant van de trein gezet te worden om zo weer terug te gaan naar beekbergen.


de 44 staat even uit te puffen in loenen. het blijft mooi stoom, die geur, de zoemende turbine, het geluid van de lucht/voedingspomp. als zo'n machine onder stoom staat leeft het.


de 50 0073 (50 3666) stond ook nog verstopt in loenen. die werd ook aan de blokkendoostrein gehangen om terug te gaan naar loenen.

ondertussen kregen we toch wel een beetje trek dus zijn we eerst maareens een broodje hamburger wezen halen in loenen :D dan raak je wel even uit je focus en zo was ineens de trein uit dieren alweer gearriveerd en werd er weer gerangeerd voor de volgende slag naar dieren.


de 23 076 kwam met een trein uit dieren, waar vervolgens de 01 1075 weer voor werd gehangen om weer naar dieren toe te gaan.



links de 01 1075 voor de reizigerstrein naar dieren. rechts de 44 1593 die voor de fotogoederentrein naar eerbeek staat.


zo'n machtige 44 voor een goederentrein ziet er toch wel leuk uit. klusjes waarvoor de 44 gemaakt is.


zo'n mooie grote duitse stoomloc voor een aantal nederlandse goederen wagens.


tot 1 september had ik alleen foto's van een koude 44. tijdens terug naar toen heb ik die machine voor het eerst onder stoom gezien. wat een gaaf en machtig ding is het. de power straalt er gewoon vanaf.


tenderopschriften. het is wel een flinke machine.


motorpost 3031 van het spoorwegmuseum stond opgesteld in loenen. de motorpost had de plan D, E en W van het spoorwegmuseum meegenomen voor de pendeltrein tussen loenen en dieren.


de 23 076 staat rustig op de trein uit loenen te wachten. om vervolgens de blokkendoostrein terug naar beekbergen te rijden.


enige minuten later kwam de 65 018 aan in loenen met de blokkendoos trein en voor ik het wist stond de 23 076 alweer voor deze trein, klaar om terug naar beekbergen te gaan.


de 65 018 heeft op de draaischijf gestaan want de schoorsteen stond nu de andere kant op. de 65 hangt hier op kop van de blokkendoostrein.


in 1 van de tentjes in loenen was dit toch wel indrukwekkende model van de vsm 64 415 te zien.


de 3737 was ook weer te gast bij terug naar toen :D


spoorwegmuseum motorpost 3031 te loenen


als laatste vandaag, de 65 018 die flink wat roet stond uit te stoten in loenen.

in deel 3 gaan we weer verder op depot beekbergen. in deel 4 (het laatste deel van de zaterdag) staan we langs de lijn te spotten.
binnenkort zal ik ook de foto's eens uitzoeken van de zondag van terug naar toen en van de afscheidsrit van de 65 018. daarna wordt het tijd voor nieuwe (stoom)trein avonturen. de bedoeling is dat de 23 023 zaterdag 25 mei de eerste officiele publieksrit gaat rijden, hmm interessant... >:-D
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Hallo allemaal,

Vandaag deel 3 alweer van de zaterdag. In loenen heb ik medeforumer steven (steem) ontmoet. nadat we elkaar gevonden hadden hebben we een rondje in loenen gelopen en nog even wezen kijken bij de verkoopstantjes in de tentjes. Hierna zijn we weer terug naar Beekbergen gegaan. Steven wilde graag de pas geschilderde BR 64 eens zien, omdat hij die loc in model heeft. Ik had een locomloop bij de hand dus maar even uitgezocht waar de 64 op dat moment zou staan, want steven kon ook niet heel lang meer blijven. Volgens mijn blaadje zou de loc vanuit apeldoorn weer terug in beekbergen moeten zijn op het moment dat wij aan zouden komen met de blokkendoos trein op spoor 11.

eenmaal aangekomen in beekbergen zagen we de loc al heel snel staan. nog even snel een foto genomen en daarna afscheid genomen. het viel mij wel op dat er aardig wat personeel om de loc heen stond.


de bubikopf bleek een klein defect te hebben. er kwam aardig wat water uit de lok. gelukkig was dit snel verholpen en kon de 64 de rest van het weekend gewoon meedoen.


depot beekbergen vanaf perron 1. van links naar rechts zien we de oersik, TKp23, 44 1085, hippel 532, sik 218, 2412, 2019.


de 23 076 stond van het zonnetje te genieten, klaar voor de volgende slag naar apeldoorn.


eindelijk een fatsoenlijke foto van de 2019. het groen wat er op gesmeerd zit is niet de blijvende verflaag werd mij vertelt. dit is dezelfde kleur groen als wat op de blokkendoos rijtuigen zit. maar ze wilde de 2019 wel toonbaar hebben als hoogtepunt voor terug naar toen 2018, en dat is zeker gelukt.


de 52 3879 stond weggepropt achter de 532. deze loc staat momenteel nog buiten dienst maar ze zijn er wel mee bezig de loc weer dienstvaardig te maken.


detail van het drijfwerk van de 44 1085


nog een detail opname van de br 44. het binnenliggende 3e cilinder. zo'n br 44 is, net zoals de br 01.10, een interessant bouwwerk.


vsm dieselloc 2207. deze loc stond helemaal verweg gepropt in een hoekje.


vsm reko loc's 52 8139 en de 50 3654 naast elkaar. de 50 was onderweg naar de draaischijf om gedraait te worden.


enkele minuten later was de loc omgedraait. links zien we de badkuiptender van de br 52


het wordt druk op depot, links de altbau 50 307 met zn wagner windleiplaten, in het midden de 52 8139 die de voorraad kolen in de tender aan het aanvullen is en rechts staat de 50 3654.


de trein uit apeldoorn kwam ook binnen met de oliegestookte 50 0073 (50 3666) op kop.


en toen stonden er ineens 3 loc's uit de baureihe 50


niet lang daarna kwam de trein uit loenen weer binnen. aan de ene kant de 01 1075, aan de andere kant de 44 1593


de 44 1593 werd snel afgekoppelt en verplaatste zich naar het gat tussen de 50'ers


en toen stond er ineens een mooie 1'E line up. 4 goederentrein locomotiefen op een rij naast elkaar.


en voor je het weet is de line up tijd alweer voorbij


elke loc ging zijn eigen kant op. de 50 3654 ging de goederentrein halen, de 50 0073 reed achteruit weg, de 50 307 vooruit en de 44 1593 kreeg een smeerbeurt


loc 44 1593 wordt netjes verzorgt.

dit is alweer de laatste foto van deze update. nu hebben we nog 1 deel te gaan van de zaterdag, en dat zijn de foto's van langs de lijn.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Mooie serie! Bedankt!
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Tim,

Schitterend foto's laat je weer zien. :) :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Heerlijk al dat stoom geweld Tim  :thumbup: :thumbup:

Bedankt weer voor het mooie verslag.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 3
Wim,
Dank je en graag gedaan ;)

Michel,
Bedankt voor je compliment. Het weer zat erg mee. Mn nek stond na het weekend rood van de zon (beetje verbrand). Mijn vader zei dat het in het westen van het land had geregent dus die was eigenlijk wel jaloers :D

Peter,
ja he, stoom blijft het mooiste wat er is.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zaterdag 1 september 2018 deel 4
Hallo allemaal,

Vandaag deel 4, het laatste deel van de zaterdag. Na een aantal uren in Beekbergen en Loenen gekeken te hebben zijn we nog even wat treinen langs de lijn gaan spotten. Niet iedereen van de groep was met de trein naar Beekbergen gekomen. Ik was met 2 reisgenoten met de trein vanaf Rotterdam afgereist naar Apeldoorn, en de rest ontmoete we in Beekbergen. Wij konden ons zo verdelen over 2 auto's om een mooi spotplekje langs de lijn te gaan zoeken.

onderweg naar de auto's kon dit plaatje van een vertrekkende 50 3654 (voorop) met de 50 0073 (50 3666, als 2e loc) worden gemaakt op de Veluwe.


en ook dit leuke plaatje van de 01 1075 die aan het rangeren was in beekbergen.


van voor naar achter zien we de 2299, 2530 en 2233 op een opstelspoor voor het stootblok staan. de fotogoederentrein zorgde er voor dat de loc's geen kant op konden.


in eerste instantie stonden we vlak dichtbij beekbergen waardoor we nog goed zicht hadden op de opgestelde diesels.


toch maar besloten iets verder langs de lijn te gaan staan. hier passeren locomotieven 50 307 (voorop) en achterop de 50 0073 welke een sluitsein voert


daarna was het de beurt aan de 44 1593. deze heeft blijkbaar op de draaischijf gestaan want ineens stond de tender naar loenen gericht in plaats van de schoorsteen.


zijn die stoomloc's nou zo groot of zijn die blokkendozen maar klein materieel? :D


en die mocht vanuit loenen gelijk weer mee terug naar beekbergen.


en voor we het wisten was de zaterdag dan voorbij en kwam er een loctrein naar loenen. dat kwam goed uit want de batterij van de camera was ook leeg. dit was het laatste plaatje wat ik die dag kon schieten en toen viel mijn camera uit. hierna ben ik met een kennis in de auto naar mc Donalds gereden, hapje eten. hij heeft mij daarna afgezet bij het bed en breakfast hotel in apeldoorn en hij is zelf doorgereden naar huis. hij zou zondag ook nog komen dus we hadden afgesproken dat we elkaar bij de overweg in apeldoorn opwachten en daar ook gelijk de ochtend goederentrein zouden spotten. dus het zou een kort nachtje worden :D nadat ik in mijn kamer was heb ik gelijk de camera accu aan het stroom gelegt zodat ik weer een volle (reserve) accu had voor de zondag.
binnenkort gaan we verder met de foto's van zondag 2 september!
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 1
hallo allemaal,

na een dag van 18 uur treinen was het wel tijd om te slapen. Het zou een kort nachtje worden want de ochtend goederentrein zou vroeg gaan rijden. Om half 6 stond de wekker alweer. Eerst maar eens even een ontbijtje scoren, het belangrijkste eten van de dag. Daarna omkleden, douche in, spullen pakken, sleutel inleveren en naar de afgesproken plek om de ochtend goederen op te wachten. Volgens de locomloop zou de 44 ervoor staan.

na een aantal keer in de verte een fluitsignaal gehoord te hebben (zullen de bewoners langs de spoorlijn ook wel leuk gevonden hebben >:-D ) verscheen de trein rond half 8 in apeldoorn.


wat mij direct opviel was dat de loc opeens een stalen nummerbord omlijsting had gekregen op de deur van de vuurkist. Deze omlijst hing zaterdags niet op de loc.


de trein moest hier stoppen om de overweg te sleutelen. hierna legde de 44 de laatste meters af naar station apeldoorn.


daarna moesten we even wachten tot het blok was vrijgegeven voor de 65 langskwam onderweg naar apeldoorn om de ochtend goederentrein op te pikken.


het sluitsein systeem van de 65 is toch wel handig. in de lamp zit een rode kap die voor de lamp gedraait kan worden. topsein uitschakelen en de onderste 2 pitten laten branden. rode lens ervoor en je hebt een sluitlicht.


en daar kwam de 65 018 alweer aanzetten


met flink wat stoom en een luide excaust denderde deze goederentrein voorbij, om iets verderop met piepende remmen tot stilstand te komen voor de overweg.


op apeldoorn stond de 44 1593. deze zou vertrekken wanneer het blok werd vrijgegeven, terug naar beekbergen.


het kontje naar de lens toe :D . ook zondag's was het mooi weer.


de 3e cilinder in het midden van het frame van de 44 1593


mijn maatje moest nog even terug naar huis, want die was wat vergeten. ik werd afgezet op apeldoorn om op de eerste trein te wachten om vervolgens naar beekbergen te gaan. met de olie 50 op kop kwam de eerste trein van de zondag aan in apeldoorn. de 50 3654 reed achterop als 2e loc


de 50 0073 werd afgekoppeld....


en naar de andere kant van de trein gejaagd.


en zo vertrok de eerste trein apeldoorn - beekbergen van de zondag met de 50 0073 welke met zijn tender voorop reed.



in beekbergen stond de 50 307 al klaar om de trein weer mee terug te nemen naar apeldoorn.


en ook de 01 1075 werd deze zondag al heel snel op de foto gezet. dat drijfwerk blijft inmens groot


de 50 307 werd voor de stam oostenrijkers naar apeldoorn gerangeerd


aangekoppeld


het drijfwerk met 5 gekoppelde assen en 'relatief' kleine wielen. wat een stuk techniek zo'n stoomtrein.


de gehele trein in profiel vlak voor vertrek. ook de 50 307 rijd met tender voorop.


even later vertrok de trein naar apeldoorn. ook de 50 307 stoomt weer goed.

dit was hem weer voor vandaag. binnenkort nog meer stomers.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 1
Blijft mooi om te zien!
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 2
Hallo allemaal,

Daar was ik weer en ik heb weer een serie foto's van terug naar toen voor jullie. We waren gebleven bij het vertrek van de 50 307 uit Beekbergen.

VSM loc 2459 als opduwloc bij vertrek van een foto goederentrein uit Beekbergen. Loc 44 1593 hing voorop.


kontjes van 2 mooie dames in Beekbergen >:-D


terugkomst van de foto goederentrein, nu staat de 2459 op kop. De 2459 is met zijn 'verse' verflaag erg mooi geworden.


opschriften op de cabine van de 2459


de diesel rangeert van de goederentrein af.


en de 44 1593 drukt de goederentrein het opstelspoor op.



nog een keer dieselloc 2459 maar nu met de lange huif voor.


binnenkomende trein uit apeldoorn met de 50 3654


olieloc 50 0073 gaat de goederentrein halen.


we gaan even naar loenen toe. eens kijken wat daar te beleven valt en een broodje hamburger scoren :P


overzicht op loenen. links zien we de pendeltrein loenen - beekbergen met de 2459 achterop en de 23 076 met tender voor op kop van de trein. iets naar rechts achteraan zien we de bruine motorpost 3031 van het spoorweg museum.


stoomtractor


stoomwals


stoom brandweer spuit


stoomloc :D 64 415 komt met een cargo uit Eerbeek. Krijg je nou geen genoeg van al dat stoomgeweld? nee, er stonden er te weinig om er genoeg van te krijgen O:-D


een van mijn favoriete foto's van terug naar toen. de recent geschilderde 64 415 met een wolkje stoom in het zonnetje te loenen.


frontaal op de loc. de 64 blijft ook een leuk 'klein locomotiefje' :D

hierna gingen wij weer terug naar Beekbergen. maar dat zullen jullie zien in deel 3.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 3
hallo allemaal,

vandaag deel 3 alweer.  we zijn weer terug op beekbergen.

VSM 2459 rangeert in beekbergen


op depot beekbergen was er het een en ander verandert. er was nu vrij zicht op de 2019 en de ketelwagen. omdat de zon nog redelijk in de rug stond kon er nu eindelijk een fatsoenlijke foto van de loc gemaakt worden. de 2019 was toch wel de blikvanger van terug naar toen 2018


mini line-up. VSM 23 076 en SSN 65 naast elkaar.


links de SSN 65 018 in voorspan van de 23 076 met de trein uit apeldoorn. daarnaast staat een brommende 2400


65 018 en 23 076 naast elkaar


close-up van de 65 018


de 52 8139 onderweg naar de draaischijf


close-up van de 23 071


ondertussen is de 52 8139 gedraait.


depot beekbergen, van links naar rechts de 2459, 23 076 en 52 8139


de 64 415 is inmiddels ook weer in beekbergen vanuit loenen


de loc had een beetje dorst dus kreeg even wat te drinken


vsm loc 52 8139 in profiel


vsm loc 23 076 in profiel


vsm loc 2459 in profiel


rondom de draaischijf, van links naar rechts: oersik 116, TKp23, 44 1085, hippel 532, sik 218, 2412, 2019.


foto vanaf de cabine van de 44 1593. een machinist view. we zien de 23 076, 52 8139 en 64 415. de 44 1593 heb ik weleens eerder gezien maar nog nooit een dampende 44. wat een gave machine. en bij het kloppend hart voel je helemaal de power, de warmte die dat ding uitstraalt, pfoe, geweldig.


close-up van de 44, links zien we de 65.


is het al tijd voor de line up?


verdeelt over 3 sporen staan er wel 3 locomotieven, even blijven opletten.


daar komt loc nummer 4 aan.


en toen stond er ineens een line up. dit is de foto vanaf de overweg.....


....maar we mochten het spoor in komen voor een foto van dichterbij. dit was een erg gewilde line-up.


en omdat het kan ook nog maar even de crew erbij.


close-up 01 en 23


de tenderlocomotieven krijgen een smeerbeurt.


meneer loopt het drijfwerk van de 65 even na


een gezellig sfeertje met een mooi weertje in beekbergen.

dit was hem weer voor nu. in deel 4 gaan we nog even naar loenen en in deel 5 zijn we weer in beekbergen en nemen we de laatste trein naar apeldoorn, om vanaf apeldoorn weer naar huis te gaan. daarna zullen de foto's komen van de afscheidsrit van de 65 018 welke inmiddels ook allemaal online staan. als ik die heb gedeelt zijn jullie weer helemaal bij :)
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 3
Fraaie fotoreportage, Tim!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 3
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 3
Prachtig verslag Tim  :thumbup: :thumbup:

Leuk evenement, daar zou ik ook wel eens een peer willen kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 3
Rob,
Dank je. Ik doe mijn best.

Peter,
Bedankt. Terug naar toen is zeker een leuk evenement. Dit jaar vind het plaats op 7 en 8 september. Zeker een aanrader om daar eens naartoe te gaan. Het is helemaal compleet. Een complete dienstregeling tussen apeldoorn en dieren en met goederentreinen. Op depot beekbergen de verzorging van locomotieven. Er valt genoeg te zien. De line-up's zijn ook altijd leuk, alleen jammer dat er ook wat agressievere/opdringerige fotografen bij zijn. Het kost zo aardig moeite om een fatsoenlijke foto te maken zonder veel andere mensen.

Van 21 tot 23 juni zit ik in koblenz vanwege het museum weekend. Dit gaat ook een leuk weekend worden waar ik nu al naar uitkijk. 25 mei rijd de ssn 23 023 zijn eerste publieksrit. Hier wil ik ook achteraan gaan.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 4
hallo allemaal,

De foto's van terug naar toen beginnen op te raken, maar we zijn er nog niet helemaal doorheen dus we doen er nog maar een update achteraan.
we zijn weer naar loenen gegaan en daar begint deze update dan ook.
ik dacht dat ik nog meer foto's had uitgezocht en dat het nog wel 2 update's zouden worden, het zijn er toch iets minder dus past het makkelijk in 1 update. hierbij dus het laatste deel van terug naar toen.

we beginnen met de 52 8139, deze stond in loenen te wachten op de trein uit beekbergen. om aan de achterkant aangekoppeld te worden en weer later terug te gaan naar beekbergen.


nadat de trein uit beekbergen was aangekomen moest er eerst nog een tweede trein over het enkelsporige baanvak naar loenen. hierdoor moest de 52 8139 nog wachten. de 50 0073 kwam wat goederenwagons op loenen parkeren. deze olieboot zag je van ver al aankomen. dit is een van de redenen dat ik van olie gestookte stoomlocomtieven hou. dikke rookpluimen uit de schoorsteen.


de machine bleef maar uitstoten. met stampende cilinders rangeerde de machine hier de goederenwagons. er werd mij verteld dat ze even de tender leeg moesten maken voordat de loc afgebouwt zou gaan worden, want terug naar toen liep alweer teneinde.


nadat de goederenwagons waren weggezet en de blokkendoos trein weer onderweg was naar beekbergen kon de olie 50 omlopen om de ssn waterwagen te gaan halen. deze werd vast klaar gezet zodat de 01 en 65 er snel aangekoppeld konden worden om naar dieren te vertrekken, en vanuit dieren weer naar rotterdam te gaan. wel een apparte combinatie zo


daarna kreeg de olie 50 nog eventjes rust voordat de blokkendoostrein weer aan zou komen in loenen. de 50 0073 zou deze weer terug rijden naar beekbergen, samen met de 44 1593 die aan de andere kant van loenen staat te wachten. deze lok had wat goederenwagons naar eerbeek gebracht.


de naar loenen gebrachte goederenwagons werden een stukje terug getrokken. met de waterwagen aan de andere kant van loenen kon de 44 er niet meer bijstaan zonder het wissel bezet te houden. loenen stond op dit moment prop vol


de trein uit beekbergen. voorop stonden de 01 1075 en 65 018.


achterop hing de 52 8139. die mag nog even een slagje mee naar dieren.


nadat de 50 0073 en 44 1593 met blokkendoostrein loenen weer hadden verlaten was het wachten op de trein naar dieren. de ssn stoomlocomotieven zijn herenigt met de ssn waterwagen. deze set zal zo voor de trein naar dieren worden gehangen.


niet zo goed als de olie 50 maar ook de 01 kan zwarte rook uitstoten :D


vlak voor vertrek uit loenen. de ssn verliet met een mooi fluit concert het station loenen. ook een van de aanwezige stoomtractoren floot op de achtergrond mee. en zo bleven alleen nog de vsm stoomlocomotieven over en waren er slechts 8 stomende zwarte monsters. :P


de 23 071, welke met een trein uit dieren was gekomen, duwt de goederentrein het kopspoor op in loenen waar het hele weekend de ssn waterwagen heeft gestaan.


hierdoor kreeg ik nog even vrij zicht op de fraaie motorpost.


terug in depot beekbergen werd er nog wat gerangeerd. zo kwam ineens de 52 3879 tevoorschijn. wat ziet deze machine eruit zeg, pfoe.


de tender staat daar ook ergens verstopt tussen het materieel rond de draaischijf.


het rustige depot beekbergen met de 44 1593


sik 321 trok de 2019 nog even de draaischijf op en met deze machine werd nog een rondje van de zaak gedraait op de draaischijf.


doordat de 2019 weg was gehaald van zijn plekkie werd ook duidelijk waar de tender van de grijze 52 verstopt staat, achter de 2412.


aan deze kant mist nog het trekwerk maar het frontsein zit er al wel op


nog een keer de mooie 44 1085 die rond de draaischijf een vast plek heeft.

hierna was het tijd om naar perron 1 te gaan want we moesten nog met de trein naar apeldoorn, en vanuit apeldoorn naar huis.

een laatste foto van depot beekbergen, de 2412 in profiel. vanuit de trein.


we zijn bijna in apeldoorn. 44 1593 reed naar apeldoorn, 50 0073 reed de laatste trein naar beekbergen.


nog even het omlopen en het vertrek van de laatste trein uit apeldoorn meepakken


aankoppelen en klaar maken voor vertrek. het vertrek staat op video en heb ik dus geen foto van.
is het nu klaar met stomen? nee >:-D
bij de overstap op utrecht centraal kwam ik toevallig nog de 01 1075 en 65 018 tegen, dat moest natuurlijk ook nog gefilmd worden. de laatste stoomtrein van dit weekend.

hierna verder gegaan met de reis terug naar huis. moe maar voldaan (en een beetje verbrand) thuis aangekomen na een schitterend weekend stoomtreinen. :)

de foto's van terug naar toen zijn nu op, maar niet getreurd. binnenkort zal ik beginnen aan het verslag van een nieuw avontuur. de afscheidsrit van de 65 018
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 4
Tim,

Bedankt voor het kijkplezier van deze twee grote foto sessies. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 4
Fraai werk weer, Tim.

En grappig om die paar nietsvermoedende reizigers op het station te zien als ineens twee zware stomers langsrijden.
Re: grootspoor foto's van Tim. VSM Terug naar Toen zondag 2 september 2018 deel 4
Michel,
Graag gedaan. Binnenkort weer een groot verslag, weer met stoom maar een ander evenement.

Rob,
Bedankt. De nietsvermoedende reizigers hebben altijd een mooie reactie. Niemand verwacht zoiets. Het was ook wel toevallig dat ik ze nog tegen kwam. Ik moest op utrecht overstsppen maar ik zou nog even wat eten halen met wat bekende in utrecht voordat we zouden opsplitsen. Op het moment dat ik wilde instappen hoorde ik een stoomfluit. Even goed kijken waar die heen gaat en een sprintje op utrecht. Camera erbij en draaien maar. Mijn trein is de VIRM trein waar de 01 en 65 langs rijden, dus ik kon gewoon op mijn perron blijven staan.
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 1
hallo allemaal,

vandaag beginnen we aan een nieuw avontuur. een avontuur wat ook alweer enige tijd geleden is, maar ik ben er nu pas aan toe gekomen om alles uit te zoeken en online te zetten om met jullie te delen hier op het forum. in 2016 werd de 65 018 van de ssn buiten dienst genomen voor revisie. de loc zou enkele onderdelen afstaan aan de 23 023, zoals atb-e, gsm-r, pzb en oververhitters. nadat de ssn een zware tegenvaller heeft gehad met het revisie project van de 23 023 werd de 65 018 onder het stof vandaan gehaald en voor nog 1 seizoen rijvaardig gemaakt. zo werd de 65 018 ingezet bij dordt in stoom, met hemelvaart bij de SGB en bij terug naar toen 2018. aan het einde van het jaar liep de keuring termijn van de 65 018 definitief af en zou de loc definitief buiten gesteld worden voor een lange periode. om deze reden werd er een afscheidsrit voor de 65 018 georganiseerd. ook ik ben met deze rit meegegaan. een afscheidsrit is uniek in nederland en tegelijkertijd praten we hier over de afscheidsrit van de enigste bewaard gebleven BR 65, een serie van slechts 18 locomotieven. de rit gaat naar de vsm in beekbergen en we zouden via dieren binnen komen op de vsm lijn. er stond ons een leuk programma te wachten en ook de 01 1075 zou mee gaan. rond half 8 's ochtends stond ik 17 november op rotterdam centraal, opzoek naar de groep met wie ik deze rit bij zou wonen. oorspronkelijk zouden we van spoor 15 vertrekken, maar hier stond een intercity in de weg dus moesten we naar spoor 14.

het staat netjes op het koersbord. stoomtrein naar dieren, onder de vlag van railexperts


de trein reed niet heel ver rotterdam centraal in. de 65 018 bleef buiten de kap staan. dat was wel beter ook want deze stond goed zwarte rook uit te blazen :D met de 01 op kop kwam de trein binnen en de trein vertrok met de 01 als opdrukloc. de hoofdrolspeler, de 65 018, stond uiteraard aan kop van de trein.


aan de trein hingen uiteraard weer koersborden. zelf heb ik het mini koersbord gekocht tijdens de reis. een leuk aandenken aan deze dag.


stipt op tijd vertrokken we vanaf rotterdam. de 65 018 kon moest zich even uitsloven bij dit vertrek. ik zat in rijtuig 104, ofterwijl het 4e rijtuig achter de 65 018. de waterwagen werd ook meegerekend, dit was 101


bij rotterdam noord goederen werden we aan de kant gezet. wij rijden met maximaal 85 km/h (topsnelheid 65) en wij zijn een speciaal ingelegde trein die het overige verkeer niet moet hinderen. de ICE kreeg voorrang, nadat die gepasseerd was konden wij weer verder naar gouda.


inmiddels is de ICE gepasseerd en kon onze reis voort gezet worden.


achterop de 01 1075 die ook even wat kwijt moest :D


en daar helemaal rechts in beeld zien we station gouda liggen.


en precies op tijd staan we in gouda


wat is het toch leuk om met een stoomtrein bij een ns station te staan. verbaasde blikken van 'normale' reizigers. oud materieel wat meer geluid maakt dan het huidige ns materieel park, de geur, heerlijk


omdat we toch ruim een kwartier hadden op gouda ook maar even een paar foto's van de trein gemaakt.


de loc stond flink stoom de maken. de veiligheidspakking vloog eruit en er werd wat stoom via de cilinders weggeblazen. er hing een compleet rookgordijn. een moment was het zo erg dat de loc niet zichtbaar was.


wat vinden jullie mooier? links of rechts? ik denk dat ik zelf geen antwoord hoef te geven >:-D



vlakbij utrecht centraal. een mooie bocht om foto's te maken.


station arnhem.


oeps 10 minuten vertraging. dit lag niet aan de stoomtrein, die was in topconditie. er reed een vertraagde sprinter voor ons waardoor wij een extra stop op de hoofdbaan hadden. wij moesten wachten tot het blok vrij was om door te mogen (blokafstand regeling) het jammere hiervan was dat de fotostop op arnhem centraal kwam te vervallen :( maar er zullen nog mooie foto momenten volgen.


arnhem was de laatste stop, hierna zijn we aan een stuk doorgereden naar dieren.


bij dieren gingen we de hoofdbaan af en moesten de wisselen naar het vsm spoor. omdat de wissels nog goed gezet moeten worden hielden we enkele minuten de overweg bezet, tot ergernis van de automobilist. maar het bleef aardig rustig want iedereen was natuurlijk verbaast over wat voor een trein er nou stond op de overweg :D


we zijn in dieren. hier kreeg de 65 018 gele doeken om de windlei platen gespannen om de niet betalende fotografen te irriteren. op social media heeft deze discussie flink wat commentaar opgeleverd. ik zelf vond het wel een geinige actie. heb het zelf helaas niet goed op de foto maar had dat eigenlijk ook weer wel willen hebben. een duitse stoomloc met gele windleiplaten heb ik tot nu toe maar 1 keer in mijn leven gezien :P


het blijft een gek gezicht, zo'n grote sneltreinloc, zo'n krachtpatser als opdruk loc.


en daar ging de veiligheidspakking nog een keer. even wat druk van de ketel af


in de coupe van mijn rijtuig hing deze foto boven stoel 105, wat een gaaf gezicht, dubbeltractie 3 cilinder 01.10. een kolen versie en een olie gestookt monster. als ik ooit deze kans krijg ben ik een heel erg blij mens.


onderweg naar de molenallee voor de eerste fotostop van deze dag. hier zijn goed de gele doeken om de oren van de 65 te zien. het beloofde een mooie fotostop te worden. het ssn personeel had nog een leuke regel in het programma boekje geschreven, 4x fluiten is uitstappen, 3x fluiten is instappen. dat zou dus aardig wat fluitconcerten gaan opleveren.

de foto's van de fotostop hou ik nog even achter voor een volgende update, kortom, voor nu was dit het. >:-D
in deel 2 gaan we de fotostops behandelen. :)
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 1
Fraai hoor.
Vooral die met tegenlicht :)
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 2
hallo allemaal,

vandaag weer een serie foto's van de afscheidsrit van de 65 018. Dit keer beginnen we aan de fotostops tijdens deze unieke rit.
nadat de trein tot stilstand kwam bij de molenallee werd er eerst 4 keer gefloten, als teken dat we mochten uitstappen en een plekje konden gaan zoeken om te fotograferen en te filmen.

de trein en de hele stoet. het duurde een tijdje voordat iedereen was uitgestapt.


vervolgens werd de lege trein een aardig stukje terug gereden, om vervolgens met een luide excaust en veel stoom te passeren.


stoom maken, klaar om te passeren


de 65 018 doet goed zijn best. een spoorlijn met een stoomtrein en zonder draad boven het spoor blijft het leukste effect opleveren.


met stampende cilinders en een hoop stoom passeerde de 65 018 met een lage snelheid de overweg bij de molenallee. het leverde leuke plaatjes en beelden op. de machine gaat met pensioen maar ziet er springlevend uit. en dat voelde iedere liefhebber.



de 01 1075 deed vrijwel niets. die rolde rustig achterop mee. ik had zelf het idee dat de 01 een beetje bij remde zodat de 65 harder moest werken, de treinmassa simuleren. hoe dan ook, het ging om de 65 en aangezien de 01 met schoorsteen aan de trein stond maakte het verder ook niet uit. appart om te zien zo'n snelloper achterop maar wel leuk.


we moesten even wachten op de volgende trein maar al snel werden we wakker geschud door de vsm 64 415, deze kwam ook met een luide excaust aanzetten en een mooie goederentrein.


ook deze trein reed op een rustig tempo. er werd flink wat waterdamp de lucht in geblazen, en we zijn nog maar net begonnen.


close up van de 64, stoom langs de cilinders, stoom uit de schoorsteen, overal stoom :D


achterop hing natuurlijk de 65 018, welke snel van de ssn trein was afgekoppeld en aan de achterkant van de goederentrein was aangekoppeld.


en die kwam natuurlijk terug, maar dan met de 65 018 op kop.


ze blijven maar stampen, die cilinders. mooi geluid, erg gaaf. :) :)


een duitse stoomloc type BR 65 en een nederlandse buurt goederentrein


nu uiteraard met de 64 415 achterop, die werd niet afgekoppeld >:-D

deze fotogoederentrein kwam nog een tweede keer voorbij, deze keer had ik hem op de film geschoten. foto's zijn leuk maar bewegend beeld met geluid is nog leuker. deze film heb ik eerder al met jullie gedeelt.

na de tweede keer werd de 65 018 voor de ssn trein gehangen. dit keer hing de 01 1075 voorop. de 65 018 reed de ssn trein terug naar de molenallee


na instappen vertrokken we met de 01 1075 op kop naar loenen, onderweg naar fotostop 2.

voor nu was dit het weer. we delen het mooi op in stukjes. rit heen, fotostop 1, volgende keer gaan we fotostop 2 behandelen. ;)
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 2
't is weer een fraai overzicht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 2
Tim,

Ook deze foto sessie is weer schitterend. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 2
Peter,
bedankt. ja tegenlicht, soms ligt het spoor verkeerd :D

Rob,
bedankt, doe mijn best.

Michel,
Dank je wel.
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 3
Hallo allemaal,

vandaag gaan we fotostop nummer 2 behandelen. nadat de trein weer bij de molenallee stond en iedereen was ingestapt, reden we door naar station loenen. hier werd de 65 018 afgekoppeld de 01 1075 reed ons vervolgens ietsjes verder, net voorbij loenen. hier mochten we weer uitstappen, in het veld. na stilstand natuurlijk wel eerst even wachten op het fluitsignaal :D

verderop ligt station loenen, de stoomtrein werd teruggeduwt naar loenen.


de 01 1075 reed de trein terug station loenen in, de 01.10 staat nu weer op de plek waar de loc hoort. op kop van de trein met schoorsteen naar voren.


de eerste fotogoederentrein, de 65 018 met de goederenwagons. de trein werd hier alweer teruggeduwd na de eerste passage. ook hier reed de trein weer met veel stoom en een luide excaust. de opname is in de video te zien.


weer bijna in station loenen.


de 64 415 was snel in beekbergen op de draaischijf gezet en kwam nu weer terug naar loenen?


?om aan de voorkant van de 65 018 gekoppeld te worden.


BR 64 en BR 65 in tractie op kop van de goederentrein, een hoop stoom, maar nu aan 1 kant


deze trein wordt teruggeduuwd om een twee keer te passeren. de 2e opname is gefilmt


wel netjes het rangeersein aangezet


daarna moest even ruimte gemaakt worden om de veluwsche sinterklaas trein te laten passeren. loc 23 076 met een viertal Oostenrijkers. deze loc zien we later nog terug.


na de passage van de 23 kom er weer een goederentrein passeren, dit keer met de 65 op kop en de 64 als dubbeltractie loc


en weer met veel stoom en kabaal


en uiteraard werd ook deze trein teruggeduwd voor een 2e passage welke weer op film staat. het terugduwen was minder spectaculair, geen stoom en ook geen excaust


de laaste goederentrein foto


en daarna kwam de 01 1075 weer aan met de reizigerstrein. ook deze mocht even goed stoom maken


en met de rookpluim zo naar achter lijkt het alsof de trein een aardig vaartje had
personeel vergat deze keer te fluiten. ik grapte tegen een reismaatje, we moeten hier blijven staan, ik hoor geen fluitsignaal. blijkbaar stond er een ssn'er achter mij want ik hoorde ineens iemand door een portofoon praten, jullie moeten even fluiten jongens. en toen kregen we alsnog ons fluit concert >:-D O:-D


de 64 415 werd aan de achterkant aangekoppeld


de 65 018 zet de goederentrein weg, die hebben we niet meer nodig vandaag


de 01 1075 staat ongeduldig te wachten om naar beekbergen te vertrekken


de laatste foto van vandaag, de ssn trein langs het station van beekbergen. dit leverde een leuk plaatje op.

in de volgende update gaan we een rondje op depot beekbergen lopen en krijgen we nog een toespraak bij de br 65 018 rond de draaischijf.
Re: grootspoor foto's van Tim. Afscheidsrit SSN 65 018, letzte fahrt 65 018 deel 3
Hoi Tim, leuk dat je dit met ons deelt.