Hallo allemaal,
De foto's van de zaterdag van Terug naar Toen 2018 staan eindelijk online. Dus nu kan ik het lang beloofde Terug naar Toen foto verslag gaan maken. De foto's van de zondag en de foto's van de afscheidsrit van de 65 018 zullen nu spoedig ook gaan volgen.
Terug naar toen 2018, een heel weekend stoom snuiven. In 2018 ben ik het hele weekend te zien geweest bij het evenement terug naar toen van de VSM op de veluwe. Zaterdags zou ik met een goeie kennis daar een dagje zijn en zelf wilde ik heel graag ook 's zondags aanwezig zijn, zodat ik 's ochtends vroeg ook nog even de ochtend goederentrein kon meepakken. Een bed&breakfast hotel geboekt in apeldoorn, op een steenworp afstand van station apeldoorn, dus dit was zeer goed te doen.
Zaterdag 1 september 2018 zat ik rond 5.30 's ochtends al in de trein onderweg naar Rotterdam centraal. Vanaf Rotterdam zou ik reizen met gezelschap naar Apeldoorn. Helaas werd onze trein wegens een defect opgeheven en vertrokken wij niet op tijd vanaf Rotterdam, hierdoor miste wij ook onze overstap op Amersfoort waardoor we een klein half uurtje hadden om op Amersfoort rond te kijken. Omdat in Amersfoort veel leuk spul te zien is beginnen we met de foto's op station Amersfoort.

Op station Amersfoort stond er een MVV trein (militair vervoer), de trekkracht was een DBC 6400.

achter de MVV stond iets wat ik leuker vond, namelijk railexperts 1251 in de kleurstelling van ACTS.

Nadat de MVV trein weg was had ik beter zicht op de loc. Links van de 1251 zien we een stukje van plan V stel 904, van stichting mat 64. Achter de 1251 is een stukje van de 766 hondekop 4, van stichting hondekop te zien.

Het logo van railexperts en in het UIC nummer staat NL-FAIR. Fairtrains heeft de loc opgeknapt en een huurder gezocht.

plan V stel 904 met de wat doffe verflaag.

Neusjes bij elkaar, links de plan V rechts de 1200, op de achtergrond de hondekop 766

dieselloc 2454 stond hier ook van het zonnetje te genieten. Deze loc is ook schitterend opgeknapt.

de 2454 in profiel.
Hierna moesten we terug naar ons perron om op de trein naar apeldoorn te wachten. Deze trein zou dan rond 9.15 aankomen in Apeldoorn, en de stoomtrein zou rond die tijd vertrekken van apeldoorn. complete paniek dus want anders konden we nog een uur wachten op apeldoorn. en inmiddels wisten we ook dat de 01 1075 de eerste trein zou rijden vanaf apeldoorn dus die wilde wij wel graag hebben. Een reismaatje kende heel toevallig de machinist die die dag als machinist op de 01 reed. Dus hij belde de machinist op met de vraag of hij misschien heel even 1 minuutje langer wilde wachten totdat wij op de trein zaten. Dat wilde deze machinist wel. 'zwaai maar als je op de trein zit'. Wij komen aan met onze trein op apeldoorn, heel snel uitstappen en verhuizen naar het vsm spoor, hup op de trein. even zwaaien, machinist reageerde met een fluit en zo vertrokken we dan vanaf apeldoorn met de eerste stoomtrein van die dag. Altijd handig als je met de juiste mensen bent

daar gaan we dan, met de 01 1075 op kop. ondertussen liep er een conducteur langs en moest ik nog wel even een kaartje kopen. maar dat maakte niet uit, we hebben de eerste trein gehaald, met de mooie, stoere en super grote 01.10 als trekkracht. Betalen zouden we vroeg of laat toch wel moeten want we hadden nog een hele dag te gaan

het is hem echt, 01 1075. de loc stoomde goed en met stampende cilinders stoomde we door naar beekbergen.

heel toevallig stond de 65 018 op spoor 11, en zo waren de gast machines uit rotterdam de eerste 2 stomers die op de foto gezet waren. Zo, 2 gehad, nog 8 te gaan. 8 van de VSM zelf.

en wat was het lekker weer dat weekend. na een ritje Beekbergen - Apeldoorn - Beekbergen staat de 01 even uit te puffen op spoor 1. heerlijk in het zonnetje.

Achter mij kwam een goederentrein tevoorschijn. op kop stonden de 52 8139 en de 50 3654. Achterop hingen de 2299 en 2459.

niet veel later vertrok er ook een trein naar Loenen waarbij de 65 018 als opdruk loc mee reed.

depot beekbergen. er valt genoeg te zien. van links naar rechts, loc 44 1085 (olie), dieselloc 2412, dieselloc 2019 en hippel 532.

nog een keer de 01 1075 in het zonnetje, maar nu vanaf achter (het kontje

) op de foto gezet.

in de loods in beekbergen stonden weer enkele modelbanen opgesteld. deze N spoorbaan was wel erg indrukwekkend.

een andere schaal, H0. de 18 201 met een leuk sleepje.

de echte 18 201 reed die zaterdag 1 september zijn laatste rit naar meiningen. Geen idee wat ze met de machine gaan doen, de 18 201 schijnt te koop te staan. maar deze miniatuur variant rijd nog lang geen afscheidsrit (gelukkig)

terwijl de 18 201 passeert staat er in het station nog een br 64 te wachten.

toen maar weer naar buiten gegaan, want hippel 532 is verplaatst en nu had je vrij zicht op de 2019, eens kijken of we daar nog een leuke foto van kunnen maken. die zon is lekker maar verpest wel je foto (het is ook nooit goed he

)

ja, jammer van die vlek, maargoed, het idee is duidelijk.
Voor nu was dit het. in deel 2 zullen we een reis naar Loenen gaan maken.