Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw

Gestart door Mattirail vrijdag 15 mei 2015, 22:56:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Ik mis de mooiste uitvoering van de 1100 serie, uiteraard in blauw en zonder de botneus. Volgens mij is het voor Marklin een kleine moeite om de 3324 te ontdoen van de neus. Ik denk dat dit model zeer gewaardeerd zal worden.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
1100 in de Marklin collectie bestaat echt wel: 3013.

Is een verzamelaars object.

Gr. Fred.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hi Fred,

Je hebt gelijk, is een prachtige loc maar niet echt natuurgetrouw qua afmeting.
Roco heeft wat mij betreft de mooiste gemaakt tot nu toe, maar het is geen Marklin.

Het idee is om een 3324 om te bouwen naar een exemplaar zonder botneus.

Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Zoals gezegd, voor Marklin zou dit een kleine moeite moeten zijn waarmee zij relatief goedkoop een Marklin 1100 a la Roco op de markt kunnen zetten waar veel liefhebbers voor zijn.

Ik heb het Roco exemplaar gekocht en gebruik deze als voorbeeld om te komen tot een natuurgetrouwe 1100 zonder botsneus en ben begonnen aan het zaagwerk.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
foto's van de eerste stappen
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Dapper hoor Matti. ;)
Ik ben benieuwd hoe je dit aan gaat pakken.
Ga je met styreen aan de gang?
Maar waarom de 1139 gaan verzagen, als je al een blauwe Roco versie hebt, wat is daar dan mis aan?
In ieder geval wens ik je succes. :thumbup:
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Citaat van: Kappa op zondag 17 mei 2015, 10:26:15

Maar waarom de 1139 gaan verzagen, als je al een blauwe Roco versie hebt, wat is daar dan mis aan?


Rij-eigenschappen natuurlijk!

Gr. Mars
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Inderdaad de rijeigenschappen :)

Het kunstof wat gaat dienen als voorkant is afkomstig van een plastic garage, prima te bewerken, goed te lijmen en sterk.
De binnenkant afgewerkt met stabilit ter versterking. Verder gaat veel tijd zitten in het passen en meten van bijvoorbeeld het draaistel waarbij de buffers ingekort moet worden. Millimeter werk, maar het kan allemaal net wat de uitdaging vergroot


Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Nog wat foto's van de operatie. Huidige status is het aanbrengen van polyester plamuur/putty op de randen waar de neus heeft gezeten.
Strak schuren en het spuiten in de primer kan bijna beginnen.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Citaat van: Kappa op zondag 17 mei 2015, 10:26:15
Maar waarom de 1139 gaan verzagen, als je al een blauwe Roco versie hebt, wat is daar dan mis aan?
In ieder geval wens ik je succes. :thumbup:
Citaat van: Mattirail op zondag 24 mei 2015, 23:38:49
Inderdaad de rijeigenschappen :)

Wat is er mis met de rijeigenschappen van een Roco? Heb ooit een Hamo 1100 gehad maar ik ben blij dat ik er van af ben, wat een rotzooi! Trekkracht nihil laat staan de stroomafname.
Zelfs mijn oude Roco reed beter dan de relatief nieuwe Hamo 1100.

Grt, Ronald.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Nog even wat tijd gespendeerd aan de lok, begint al weer aardig op een lok te lijken  :)
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Best wel tevreden met de hergebruikte lampen van het oude model, tot slot voor het eerst in de primer :)
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Mooi ombouwprojectje. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Dank, het gaat gestaag alleen de randen om de koplampen en aan de zijkant (de 2 zilveren lijnen)  dat wordt een uitdaging.
Als iemand hier een suggestie dat zou welkom zijn.

Gr

René
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Ziet er goed uit!  :thumbup:
Heb helaas geen tip wat betreft de belijning. :?

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Mooi projectje René.
Maar je mag de foto's best wat groter maken hoor, bijv 800x640.
Nu is het erg priegelig kijken.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Citaat van: Ronald69 op maandag 25 mei 2015, 01:46:42
Citaat van: Kappa op zondag 17 mei 2015, 10:26:15
Maar waarom de 1139 gaan verzagen, als je al een blauwe Roco versie hebt, wat is daar dan mis aan?
In ieder geval wens ik je succes. :thumbup:
Citaat van: Mattirail op zondag 24 mei 2015, 23:38:49
Inderdaad de rijeigenschappen :)

Wat is er mis met de rijeigenschappen van een Roco? Heb ooit een Hamo 1100 gehad maar ik ben blij dat ik er van af ben, wat een rotzooi! Trekkracht nihil laat staan de stroomafname.
Zelfs mijn oude Roco reed beter dan de relatief nieuwe Hamo 1100.

Grt, Ronald.

Als tweerailer zul je dat idd niet herkennen Ronald. Op Märklin rails rijdt de Roco 1100 wat hoekig, vooral als je rails niet 100% schoon is of op wissels. Een Märklin-loc met tandwieloverbrenging rolt vaak nèt iets verder door waardoor het vuiltje op de rails of de wat verhoogde puko's bij een wissel geruisloos wordt overbrugd. Ook de vorm van de sleper zal daarin meespelen misschien.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Vandaag nog wat tijd gevonden en wat vorderingen gemaakt. :)
Moet het nog fixeren en wat strakker maken, maar het idee is er. Volgende stap is het mooie NS logo en de schildjes aan de zijkant voordat met het spuiten begonnen kan worden.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Mooi gedaan, de kap!

Gr. Mars
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hallo Rene,

Mooi gedaan, kap ziet er mooi uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar het vervolg. :)
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Knappe ombouw.
Succes!

Groetjes Dennis.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hallo Mattirail,

Sinds juni 2015 heb je niet meer gereageerd in dit topic. Is je project stil gevallen? Ik ben heel benieuwd hoe het er nu voor staat. Heb je de lok al rijdend of staat ie in de vitrine?

Groet, Jasper
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Het project is inderdaad stilgevallen, had weinig tijd en daarnaast ook andere projecten. Wil de kwaliteit ook zo goed mogelijke krijgen, zit nog met de zijkanten hoe deze zo mooi mogelijk te krijgen.
Daarnaast gaat er veel tijd in zitten om alles mooi gepast te krijgen, het frame aan te passen etc.
Enfin ga het project nu afmaken en heb wat foto's gemaakt.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
De foto's, ik ga proberen een small styrene plastic te lijmen op de zijkant, mislukte vorige keer waarschijnlijk door de primer die nu zichtbaar is verwijderd.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Van boven is het verschil in lengte duidelijk tussen de mooie oude 800 SEF en de nieuwe 1100 in wording
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hallo Mattirail,

Welk onderstel ga je ervoor gebruiken? Roco of Märklin?

Jasper
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hoi Jasper,

Ik ben bezig het (Hamo) Marklin onderstel om te bouwen tot een analoge wisselspannings loc. Ik heb de Roco versie die is echt mooi, maar deze wordt een Marklin loc.
Het is overigens nog een heel werk het onderstel passend maken, het is passen en meten maar dat is ook de lol als het lukt.
Ik heb in mijn 2e poging de belijning voor elkaar gekregen, ziet er redelijk goed uit. Deze keer styreen gelijmd op de kale body en deze keer blijft het prima zitten, zie foto's.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Het begint nu echt vorm te krijgen. Heb de mooie schildjes van Gert Knijf gelijmd en de blauwe verf aangebracht en de NS decals liggen klaar.
De draaistellen gemonteerd, zat niet helemaal lekker, lengte aangepast ziet er nu goed uit. Gaat veel tijd in zitten om het allemaal om zijn plek te krijgen zo zijn de lampen aan een kant opnieuw eruit gehaald en weer vastgezet. Al met al leuk werk en het model wordt steeds mooier, was echt blij met het spuiten van de kap met de airbrush.
Ben benieuwd naar reacties.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hoi René,

Leuk dat je dit project weer hebt opgepakt. :thumbup:
Je 1100 ziet er alweer uit als een loc.
Wat me opvalt is dat de styreen belijning door loopt bij de deuren.
Ga je deze nog doorsnijden, of laat je dat zo?

Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Hoi Ad,

Dank voor de reactie, ga dit project afmaken en krijg er steeds meer plezier in.
Ik laat de belijning door lopen bij de deuren, gebruik daarbij het Roco model en het echte voorbeeld als referentie.

Gr,

René

Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Stapje bij stapje verder met de 1100. Gaat veel tijd in zitten om hem mooi te krijgen maar het wordt acceptabel qua belijning, is echt een lastig klusje, oordeel zelf.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Het project is bijna klaar, er komt nog led verlichting in, inclusief de rode sluitlichten boven, de details als kabels, handgrepen etc volgen nog. Ik hoop dat het voor een ieder leuk was om te volgen.
Het begon met het idee dat deze mooie loc m.i. ontbreekt in het Märklin gamma.
Het zou voor Märklin zelf vrij makkelijk moeten zijn tegen niet al te veel kosten dit model aan te bieden aangezien de mallen etc. er al zijn.
Ik heb het als amateur gedaan om dit aan te tonen, zij kunnen het natuurlijk veel beter.
Als Märklin het net als vroeger gelijk aanbiedt in zowel blauw als groen is er tevens een grotere afzetmarkt voor gevonden.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.
Re: Model niet in Marklin collectie: 1100 serie zonder botneus in jaren 70 blauw
Leuk project, waardering voor je geknutsel. :)

Citaat van: Mattirail op zaterdag 25 maart 2017, 19:32:22

Het zou voor Märklin zelf vrij makkelijk moeten zijn tegen niet al te veel kosten dit model aan te bieden aangezien de mallen etc. er al zijn.


Dat is zeer de vraag. We leven 2017 en het zou dan een compleet nieuwe ontwikkeling moeten worden met een middenmotor, ledverlichting etc.. Dat gaat niet lonen lijkt me als ook de competitie alle versies van de 1100 al op de NL markt heeft gezet.

Gr, Ben.