Citaat van: flevoland2012 op donderdag 12 januari 2017, 23:14:34
Maar helaas voor Marklin elke uitgebrachte 1600 of 1200 door Roco is 100x beter dan die van Marklin, kijk alleen maar al naar de detail van de modellen. Voorbeeld Roco heeft een mooi gedetailleerde 1600 met veel losse onderdelen en marklin heeft een lompe blok ijzer, waar alles mee gegoten is. Enig minpuntje is dat de Roco model een halve franse is en de marklin niet, maar daartegen heeft de marklin versie te dikke luchtroosters. Verder is de Roco model meerdere keren ge-update en de marklin versie nog nooit sinds 1983 na invoering van de eerste 1600
Dat meningen verschillen; dat is begrijpelijk.
Maar je moet wel een beetje je huiswerk doen voordat je je beweringen doet.
Ook bij Marklin staat/stond de techniek niet stil.
Vanaf de eerste 1600/1700/1800 tot de laatste zijn er vele aanpassingen gedaan; ook al zijn ze jou niet (allemaal) bekend.
Veel van deze aanpassingen gebeurden onder de kap*
1, maar er zijn er ook diverse aan de behuizing*
2 en onderstel*
3 waar te nemen.
*1 => besturingstechniek
Van mechanisch relais met voorschakelelectronica naar 5-sterrenconcept; (3326.1 => 3526.1/.2/.3/.4)
Van 5-sterrenconcept naar Delta-digitaal naar 5 sterrenconcept digitaal met 2-tonige hoorn. (Moterola II) (3326 => 37261/2/3)
5 Sterrenconcept digitaal: van Moterola II naar mfx en mfx Full-sound en meerdere lichtfuncties.
*2 => behuizing
Van onbedekte tyfoon naar tyfoon in konijnenhok. Standaard één-potige pantograaf. (3326.1)
daarna aangepaste (NS) pantograaf op alle andere modellen.
Van tyfoon in konijnenhok (3526.1/.2/.3/.4)naar tyfoon in konijnenhok met antenne.
Airco unit op dak na 2009. (soms ook onterecht op bepaalde uitvoeringen geplaatst)
Werkende sluitseinen icm rood/gele ledverlichting (eindelijk..) op de versies na 2009.
*3 =. onderstel
Van NS onderstel naar universeel onderstel voor de Franse en de Nederlandse uitvoeringen. (3326.1 => 3326.1.2)
van koppelhaak naar koppelhaak en extrameegeleverde metalen NEM-schacht (3526) Daarna kunststof NEM-schacht. (alle latere versies)
(de metalen versie koppelt ca 2mm korter)
Verder blijft de 1600/1700/1800 en exoten een eerlijk Märklinmodel. Lekker stevig zonder te veel kwetsbare onderdelen, en met een prettige uitstraling. Zelf vind ik de Roco-versie ook niet slecht, maar toch wat kwetsbaarder voor mijn gevoel. En met al die extra aangezette onderdelen wordt een model steeds kwetsbaarder, en verlies je ook wel eens wat. (dit geldt natuurlijk ook voor Märklin)
Er zijn overigens van de Märklin uitvoering ca 18 verschillende bedrijfsnummer uitvoeringen uitgebracht.
Hoe zit dat eigenlijk met Roco? (en ik bedoel dan met bedrukte bedrijfsnummers; geen watertransfers.)
M.v.g.
Marcel