Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Koploper: baanontwerp - bochtwissel

Gestart door LibertyCity dinsdag 12 mei 2015, 21:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Inmiddels sta ik voor de volgende uitdaging. Hoe teken je een bochtwissel in Koploper?

Het gaat mij met name om de hoek linksboven op onderstaande afbeelding:


20150512_205926 on Flickr
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
In koploper het je niet echt een bocht zitten, als je naar de demo database kijkt zie je dat bochten ( met rechte lijnen ) gemaakt worden.
Koploper gebruikt de tekening die jij ziet helemaal niet, dit is puur een grafische weergave voor jezelf.
Het spinnenweb, gebruikt koploper hiervoor.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Dank Peter voor je snelle reactie.

Doordat mijn bochtwissels met elkaar in verbinding staat is rechtdoor in de binnenbocht in praktijk de wissel altijd ingesteld op rechtsaf. Zover ik heb kunnen ontdekken kent koploper dit niet zo. Wellicht is dit weer een vreemde gedachtenkronkel van mij  :D
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Hallo Man zonder naam,

Ik zou het zo oplossen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Dat is een hele goede oplossing. Stom dat ik deze niet zelf heb bedacht.

OT: in de nettiquette spreekt men zich doorgaans aan met nickname. Op dit forum wijkt men daar vaak van af. Buiten dit forum roept men mij aan met de naam Gerard :)
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Koploper kent "overloop wissels", hulpje voor als 2 wissels aan dezelfde decoder uitgang hangen. Zie de helpfile.



Gr, Ben.
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Ik had de helpfile uiteraard geraadpleegd echter net niet de file waar jij naar verwijst  :O

Vanavond en anders morgen mij hier verder in verdiepen.
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Het begint nu steeds meer zijn vorm te krijgen en langzaam aan lijkt alles te werken. Er blijft echter één issue op dit moment spelen waar ik niet mijn vinger achter kan krijgen.

Ik ga pogen om in heldere bewoording uit te leggen wat ik wil.

Gewenste situatie

  • In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts
  • De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) en dan weer van vooraf aan.
  • Om deze situatie te krijgen heb ik een variabele route ingesteld en toegekend door heel simpel een verbod in te stellen voor de blokken 1, 2, 4 & 5.

De parktijksituatie (een nu ongewenste situatie)

  • Ik selecteer automatisch rijden bovenin de balk
  • Ik sleep de gele "3" naar 7
  • Geluid van trein gaat aan en begint te rijden van blok 3 naar blok 8
  • Vervolgens rijdt de trein door naar blok 9
  • Voorts rijdt de trein van 9 naar 3 echter ZONDER dat de wissel bij de rode pijl omslaat. Hoe kan dat?

Het bijbehorende plaatje. Het gaat dus om de wissel bij de rode pijl en niet die bij de groene pijl!

2015-05-16 11_15_05-wissel van 9 naar 3 - Windows Photo Viewer on Flickr

Welke stappen heb ik zelf al ondernomen?

  • handleiding Koploper geraadpleegd
  • een andere startershandleiding die ik op internet vond
  • werking wissel in Koploper getest: deze werkt en reageert bij handmatig bediening via KL
  • wisselstraat in baanontwerp gecontroleerd, instellingen staan goed

LET OP: ik heb er bewust voor gekozen om hier geen overloopwissel van te maken en heb deze dus niet op één uitgang van de wisseldecoder aangesloten maar op 2 afzonderlijke uitgangen! Ik ben ook niet voornemens om dit aan te passen, want volgens mij moet het op mijn manier ook goed kunnen werken.

Er speelt nog een probleem waar ik wellicht nog een bericht over zal gaan posten. Echter ben ik eerst nog zelf uit aan het zoeken of ik daar het probleem van kan verhelpen.  :thumbup:
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
enige mogelijkheid is dat je wissel verkeerd staat in je wisselstraat of niet juist is opgenomen.Een backup van je bestand zou kunnen helpen.Als je sneller wil geholpen zijn kan je ook op het koploperforum terecht.
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Gerard,

Plaats je vraag en een back-up van je database op het www.koploperforum.nl. Dat is de plaats waar alle gelijk soortige vragen en problemen al meerdere keren zijn beantwoord.

Groetjes
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Beste Gerard,

probeer een backup van je database te maken, zoals al eerder verzocht, het is nu voor degene die je willen helpen raden waarom het niet werkt,

Beste Wim,

een verplichting is het natuurlijk niet, een vraagsteller die er voor kiest om hier te posten om wat voor reden dan ook, zou ook hier zijn antwoord kunnen verkijgen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Wat je nu krijgt is dat de vraag op twee forums gesteld wordt.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=5201&#34353

Dus mensen, wie het wil volgen zal telkens tussen beide forums moeten heen en weer switchen.


Mvg,
Peter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Tja, mannen dan staat de vraag nu ook op het juiste forum, en kunnen we het daar behandelen. Verder is het ons allang bekend dat een olifant de grootste heeft en dat er op dit en een ander forum een vies spelletje aan de gang is.

Gvg
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
daar krijg je zeker dezelfde vraag : backup van je database
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Zie backup en antwoorden op het het Koploperforum.


Mvg,
Peter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Hoi Gerard,

Wat ik me zo kan bedenken, gezien de stappen die je gedaan hebt, dat je de wisselstraten nog niet hebt aangegeven.
Daarin geef je per blok de wisselstraten aan die er tussen 2 blokken aanwezig moeten zijn.
Als je van blok 8 naar blok 3 rijdt kom je een aantal wissels tegen die geschakeld moeten worden.

Deze optie vind je in Onderhouden - Baan defenities - Baan ontwerp.
Dan heb je boven in je menu balk ongeveer zoiets als het onderstaande plaatje.
Daar moet je de rood omcirkelde icoon gebruiken. (Vastleggen Wisselstraten)

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Pjedro,

Zie het koploperforum voor de oorzaken en de juiste oplossingen hints.

Groetjes
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
    Hallo Gerard,

Citaat van: LibertyCity op zaterdag 16 mei 2015, 11:32:10
  • In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts
  • De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) en dan weer van vooraf aan.
  • Om deze situatie te krijgen heb ik een variabele route ingesteld en toegekend door heel simpel een verbod in te stellen voor de blokken 1, 2, 4 & 5.
Kan gemakkelijk op 2 manieren opgelost worden, vraag is wel of je de juiste backup van je database hebt geplaatst.


Mvg,
Peter
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Inmiddels via KL opgelost. Het was wel het beruchte vinkje bij loc keren. En ik dacht nog wel dat ik die materie juist geïnterpreteerd had. Niet dus... Nieuw bijkomende probleem: mijn Engelse wissel lijkt defect; een mechanisch defect, dat dan weer wel. Om precies te zijn slaat één wisseltong niet om (soms wel soms niet).
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Hallo Gerrit
Het niet, soms of half functioneren van een wisseltong is een bekend probleem bij de Engelse wissel van Maerklin. Vooral bij K rails. Vaak helpt het als je de aandrijving zelf wat hoger legt (stukje papier er onder) soms ook als je een stukje papier onder de wissel ter hoogte van de weigerende tong legt. Het is even experimenteren, ook met de dikte van het stukje papier, maar meestal krijg je het wel voor elkaar, althans mij lukt het wel.

Mvrgr
Carel
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Dank voor de reactie Carel. Ik hoop dat dit de oplossing is want een hele Engelse wissel vervangen is een hele klus.

Ik neem aan dat het papiertje (minimaal dubbelgevouwen?) geplaatst dient te worden onder de zijde waar wisseltong niet werkt?
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Beste Gerrit,

Het is gewoon de methode "try and error", dus proberen tot je de goede stand/ophoging gevonden hebt, de kruiswissel een beetje "lossig" tussen de aansluitende rails leggen en hem zelf niet vastleggen wil wel helpen, dan kan hij een beetje "zoeken".

Groet, Anne W
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Het is aardig om te lezen dat een ogenschijnlijk puur Koploper probleem toch uiteindelijk een 3-rail probleem blijkt te zijn. Ik vind het daarom goed dat de vragensteller zich tot 2 forums richt, en dat het resultaat uiteindelijk op het 3-rail forum wordt samen gevat.  :thumbup:
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koploper: baanontwerp - bochtwissel
Nee beste Jan-Willem, er stond ook een vinkje (beruchte dingen overigens) verkeerd....

Groet, Anne W