Alweer 2 jaar terug zag ik bij msg Den Bosch dat ze HSL tunnelingangen hadden gemaakt van rioolbuis. De buizen stonden hier al een tijdje klaar, maar vanmiddag ben ik maar eens een poging gaan wagen.
Met een verfafbrander de rioolbuis verwarmen om hem zo te kunnen buigen ging best goed. Doordat je echter vrij lokaal verwarmt, krijg je toch al snel knikken in de buis.
Vervolgens ging het uitbuigen op het oog niet zo goed. Een malletje was zo gemaakt, maar ik bleek toch niet helemaal goed de afmetingen van het NOCH portaal dat ik ook heb overgenomen te hebben. Poging 1 was veel te groot, maar toen ik dat portaal ingekort had, bleek ik juist teveel weggehaald te hebben..
Grrr... Poging 2.
Weer een mal gemaakt, maar omdat het portaal van Noch naar achteren helt, is het overnemen op een plat vlak nog niet zo eenvoudig.
Ik heb werkelijk tig keer gemeten, nog eens gecontroleerd en toen weer begonnen de rioolbuis uit te buigen. Dit leek goed te gaan, totdat hij op de module stond. Had ik toch de Noch portaal teveel achterover gehouden, want dit portaal was een paar mm te laag

De pantografen lopen nu net vast tegen de tunnelwand.
Binnenkort dus maar eens gaan beginnen aan poging 3...
Wie nog hoede tips heeft, ik hoor het graag.