Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt Tony, Bison Tix is inderdaad ook een contactlijm, dus je bevestigt mijn vermoeden al. Mooi, straks maar even langs de bouwmarkt.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Bonustip; je kunt het (in tubes tenminste) in 2 vormen krijgen; vloeibaar en als gel.
Beide hebben voordelen. De gel gebruik ik vaak om met een tandenstoker ergens een heel klein puntje aan te brengen.
Blijft mooi op zijn plek en drijft niet weg.

Succes ermee  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik ben ondertussen verder gegaan met mijn experimenteerstukje viaduct.  Met wat H-profielen en fijn gaas probeer ik de kabelgoten te imiteren.  Dat valt echter nog best tegen.  Ik wil de roosters uiteindelijk in het profiel krijgen.  Daarvoor moet het gaas eigenlijk in een u gevouwen worden.  Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dat het beste kan doen.

Daarnaast ben ik gaan experimenteren met de staandertjes van de borstwering.  Ik heb ze nog op verschillende hoogten gehouden om te kijken welk effect dat heeft.

Uiteraard moet alles nog gespoten worden en verdwijnt het neopreen onder de rails t.z.t. onder een laagje grind.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Ziet er als best ok uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Misschien eens proberen het gaas om een dunner vierkantig profiel in een U vorm plooien zodat het gaas net in het H profiel past.
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
 @citaat
Wat Jørg zegt, met aanvuling: als je een kleiner vierkant profiel pakt, kun je misschien beter proberen het gaas met dat profiel in je H-profiel duwen om het (proberen) netjes om te vouwen. Als het dan gevormd is, kun je het eventueel simpelweg omdraaien natuurlijk.


Edit mezelf: typefoutje verbeterd.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Frank:
Das idd ook een mogelijke oplossing,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
In plaats van gaas stroken snijden van Slaters traanplaat?





Gr, Ben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik begrijp effe dat gaas niet. Ik meen toch op eerdere foto's te hebben gezien dat die kabelgoten afgedekt worden met betontegels of iets dergelijks. Wat doet dat gaas daar dan ?
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
 @citaat2
Citaat van: PaT op vrijdag 30 september 2016, 09:53:48
... Met wat H-profielen en fijn gaas probeer ik de kabelgoten te imiteren.  Dat valt echter nog best tegen.  Ik wil de roosters uiteindelijk in het profiel krijgen.  Daarvoor moet het gaas eigenlijk in een u gevouwen worden. ...


Misschien nog het gaas afdekken aan de onderzijde ofzo. Maar het idee van Ben lijkt mij handiger, scheelt een hoop gepriegel.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt voor de suggesties.  Ik zat deels ook al in die richting te denken.

@Alphons. Je hebt deels gelijk.  Je hebt van die kabelgoten die inderdaad een betonnen afdekking hebben,  maar ik heb ze ook voorbij zien komen met van die stalen looproosters er op.  Die laatste probeer ik te imiteren om zo de grijze massa een beetje te doorbreken.

Mocht het echt niet lukken met het gaas,  dan is een betonnen dekseltje zo gesneden.

@Ben, ook een mooie suggesties.  Die hou ik in mijn achterhoofd als backup.

@Simon, is dat gepriegel nou niet net wat het leuk maakt?
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 30 september 2016, 10:47:12
scheelt een hoop gepriegel.

Sprak de priegelende Simon  >:-D

Citaat van: PaT op vrijdag 30 september 2016, 11:07:04
@Simon, is dat gepriegel nou niet net wat het leuk maakt?

Dat dus :D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
 @citaat Haha helemaal waar hoor. Het ging mij er meer om wat het uiteindelijke resultaat wordt, gaas en ik zijn het daar nooit over eens, vandaar mijn reactie  ;)
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ahh,  vandaar Simon.  Tot nu toe moet ik mij bij je aansluiten.  Dat #?_@%! gaas springt alle kanten op :(
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Je zou het gaas een likje (acryl)verf kunnen geven, na droging is het hard en laat zich dan beter verwerken.

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt voor de tip Tony,  dat ga ik eens proberen.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
You're welcome  ;)
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Naar aanleiding van Tony's voorstel heb ik geprobeerd het gaas in te smeren met houtlijm om te zien of dat hetzelfde effect had.  Houtlijm droogt immers mooi transparant op.  Helaas blijft het gaas te soepel na de smeerbeurt.  Vanavond ga ik dus maar even kijken of ik nog een geschikte verf qua kleur heb liggen.

Daarna heb ik de borstwering grijs gespoten.  Dat moet nog behandeld worden met wat washes,  maar wat een verschil maakt dat al zeg!
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

:thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Mooie kleurstelling van de brug,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Nou Jørg,  dat valt nog te bezien.  Hij lijkt een stuk donkerder op te drogen.

@Tony. Inmiddels het gaas van 2 lagen zwarte acrylverf voorzien.  Ik laat het een nachtje drogen om te zien hoe stijf het geheel wordt.  Ik ben benieuwd.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Ik ook, Patrick  :P
Re: Module "Unter die Strecke"
Goed bezig, jochie !!
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Dankjewel  :D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
 @citaat  :)
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op vrijdag 30 september 2016, 16:09:50

Nou Jørg,  dat valt nog te bezien.  Hij lijkt een stuk donkerder op te drogen.


En het lijkt me te blauw als je beton wilt uitbeelden. Het mag lichter en grijzer. Dat is overigens best lastig maar misschien geeft dit wat inspiratie: http://www.spoorinmodel.nl/stelconplaten_van_klei.html

Licht beginnen want met wat vervuiling donker maken is niet al te lastig.

Gr, Ben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Klopt Ben.  Ik moet ergens een bus grondverfgrijs hebben van de Action.  Die is een stuk lichter.  Die kon ik echter niet zo snel vinden,  dus heb ik een andere grijs gepakt.

Waar ik in feite heen wil is het Vallejo grijs van het geweatherde stukje rails.

Dat is een acrylverf.  Ik heb nog niet kunnen ontdekken of die er bijvoorbeeld ook is voor de airbrush.
Re: Module "Unter die Strecke"
Je zou twee strookjes styreen tegen de staande binnenkant van je H profiel/kabelgoot kunnen plakken als pootjes voor het gaas.
De dikte is dan afhankelijk van hoe precies je gaas te snijden is.

Mvg Robin
Re: Module "Unter die Strecke"
Als je een U form in het gaas wilt hebben dan kun je het beste een iets groter U profiel gebruiken(of je maakt een gleuf van de juiste breedte en diepte in een stuk dik plaat materiaal)en dan met een vierkant of langwerpig profiel pers je de U form in het gaas door deze er in te druk met bvb een bankschroef.
Ook een manier om hout en styreen met elkaar te verbinden is een kit op een polymeer basis deze zijn in verschillende droog tijden te krijgen zijn goed te verwerken met een plamuur mes en zijn ook goed te schuren ;)
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Vandaag letterlijk en figuurlijk een kleine update.  Ik ben nog even bezig geweest met mijn 'roosters'  en ik denk het te pakken te hebben.  Met behulp van de contra mal techniek het gaas wat gebogen en vervolgens een miniem strookje er vanaf geknipt.  Dat past best mooi in het gootje.  Op de foto's heb ik een beschadigd reststukje gebruikt,  dus vandaar de ongelijke mazen,  maar zo zou het dus wel moeten lukken.  Behandelen met acrylverf maakte het nauwelijks stugger trouwens Tony.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hi Patrick,

Dat is mooi gedaan maar erg grof en dat betekent wel dat je er ook "kabels" in moet leggen.
Ik zou toch een iets fijnere structuur zoeken.

Kijk eens hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg957765#msg957765
Laatste foto, deze platen zijn in een nog fijnere soort.

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Bedankt voor de tip Harald. De genoemde platen, welke zijn dat qua merk/type? (en wie levert ze eventueel?)

Wat ik nu gefabriceerd heb is inderdaad vrij grof, maar komt door het extreem inzoomen nog veel grover over. Waar ik mij het meeste zorgen over maak is hoe ik dit gaas netjes ga fixeren. Als ik met lijm aan de slag ga in dat kleine gootje gaat het een enorme smeerboel worden.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hi Patrick,

In Houten de achterste zaal, achterin de hoek, staat iemand (een Belg?) die dat spul verkoopt.
Zelf heb ik het in Dortmund gekocht die had vreselijk veel soorten.
Zal eens kijken of ik nog een adres/naam/nummer kan vinden.

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ahhh, ik had het kunnen weten, Houten ;)
Ik moet daar in december toch dan maar weer eens een keertje naar toe.

Ik was zelf deze tegen gekomen: http://www.modelbouwshopnederland.nl/c-1204211/looproosters/

Wat ik nu zelf toegepast heb, is dit
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Jammer, dat het niet werkte, Patrick  :(

Ik heb zelf wel eens gaas gebruikt van zonweringen, die in de auto zaten.
Die hebben soms erg fijne mazen. Ook de losse schermpjes die je op de autoruit kunt "plakken"hebben die soms.

Succes met de verdere poging(en)  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hi Patrick,

Ik zou ook een haaks raster gebruiken en niet schuin, is uiteraard smaak.
Maar wel makkelijker met buigen.

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Daar heb je zeker gelijk in Harald. Dat irriteerde mij ook al een beetje. Nogmaals "in het eggie" valt het stukken minder op. Inmiddels heb ik maar een paar van die gelinkte (haakse) roosters besteld. Eens kijken of dat prettiger werkt. Ze zijn van messing, dus in ieder geval een stuk stijver dan het nu gebruikte gaas.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Toch wel het kleinste raster 800.031 ?

groet
Harald
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Die en 1 maat groter.  Heb je een raster van 2x2 cm of van 3x3 als je het omrekent
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Even geen Unter die Strecke,  maar wel modelspoor gerelateerd.

Van vrouwlief moest ik 'die dozen met treinspullen' maar eens uitzoeken.  En wat doe je dan als echte vent?  Juist,  je stelt dat klusje zo lang mogelijk uit ;)

En dan dreigen op een dag de sancties dusdanig zwaar te worden dat je toch maar eens die dozen induikt.  Daar kwam ik dit bonte gezelschap aan huisjes tegen.  Stuk voor stuk verkeren ze in beroerde staat met volgens mij meer lijm aan de buitenkant,  dan op de plekken waar het bedoeld was.  Wat je dan opvalt is het enorme verschil in formaat.  Alles zou H0 moeten zijn,  maar het ene huisje is stukken groter dan het andere.
Het was ook even slikken hoe slecht het station Bonn in elkaar zat.  Die heb ik als tiener gekocht en gebouwd,  maar dat moet duidelijk een haastklus geweest zijn, ai,  ai,  ai

Ik zit nog te twijfelen wat ik met deze hoop ellende ga doen.  Op een baan komen ze in deze staat sowieso niet.  Misschien zijn het nog leuke oefenobjectjes voor als ik een keer een airbrush koop.
Re: Module "Unter die Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op dinsdag 18 oktober 2016, 21:25:31
.....En wat doe je dan als echte vent? 
:-) :-) :-)
Je bent een echte lefgozer. >:-D
Maar toch leuk om zo'n doos "rommel" eens uit te spitten.En natuurlijk ook met de Faller Villa Tessin, wie heeft em niet?
Gooi het niet te snel weg, of je kunt er zelf nog wat van klooien en anders zijn hier op het forum altijd wel liefhebbers die er wat mee kunnen. En lijmresten zijn vaak wel weg te werken met verf of wat wildgroeiend groen of zoiets.

Dirk-Jan


Re: Module "Unter die Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
De mooie delen, bijv. Bonn, proberen voorzichtig los te weken om opnieuw te bouwen?
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Spannende foto, Patrick  :P

Die berg ellende kan nog veel plezier brengen !
Het is maar wat je er in ziet en wat je er mee wil.

Doe je er zelf niks mee, kun je er altijd weer anderen mee blij maken.

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Herkenbaar Patrick. Eenzelfde doos stond hier ook te staan, de eerste beginselen van huisjesplakkerij.

Mijne doos ging naar een mede forumgebruiker die het even financieel wat minder had en er lol in had de boel op te knappen en er nog wat van te maken.

Gr, Ben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op dinsdag 18 oktober 2016, 21:25:31
Die heb ik als tiener gekocht en gebouwd,  maar dat moet duidelijk een haastklus geweest zijn, ai,  ai,  ai

Wel heel erg herkenbaar hier. Ik heb uiteindelijk toch besloten om met de ergste gevallen niet meer op de baan te gaan, dat kost onevenredig veel tijd om op te knappen en komt er vaak op neer dat je alles vervangt uiteindelijk :D. Weggooien dan weer niet, je weet nooit wie je er blij mee kan maken
Re: Module "Unter die Strecke"
Heel herkenbaar Patrick,


En die stonden dan vroeger op de baan met een lampje erin. Buiten het licht wat door de raampjes kwam, leken het wel lampenkappen omdat ze allemaal doorschenen.
Toch zijn er later nog wel van pas gekomen. Die hele kleine huisjes plaatste ik dan op de achtergrond en liefst nog wat hoger. Dan krijg je een beetje dieptewerking zoals in het echie. Dan valt de lijm ook niet meer zoveel op. Als je ze dan nog aankleedt met wat struiken zoals eerder al werd gesuggereerd, zijn dingen vaak nog heel bruikbaar.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Sommige (of veel) huisjes mogen dan wel niet op schaal zijn, onze banen meestal al helemaal niet  :D

Eigenlijk valt het wel mee dus. Het blijft altijd behelpen.
Ik houd steeds meer van dat oude spul  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Leuk dat het voor jullie ook zo herkenbaar is.  Van weggooien is nog geen sprake.  Ze zijn nu eens netjes verpakt in een grote plastic bak.  Dan is vrouwlief ook tevreden.

En Alphons,  jij bedoelt zeker deze lampjes?  Daar heb ik er inderdaad ook nog flink wat van.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op woensdag 19 oktober 2016, 22:32:22
... Daar heb ik er inderdaad ook nog flink wat van.
Wie niet?  :D

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Vandaag een eerste testrit gemaakt.  1 spoor werkt in ieder geval.  Merkwaardig genoeg bleek er toch ergens een onderbreking teveel in de rijstroom te zitten.  Dat opgelapt met een noodverbandje en dit was het resultaat:Es fahrt!



Spoor 2 wilde nog niet echt getest worden.  Waarschijnlijk staat de remmodule voor dat spoor op rood.  Hoe ik dat om kan zetten moet ik nog even navragen.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Weer een stapje verder in de voltooiing van je module,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: