Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Module "Unter die Strecke"
Je kunt de pijlers ook bouwen met Juweela steentjes :D
Heb je mooi gemetselde pijlers en ben je een paar uurtjes zoet.

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
3D printen moet wel lukken, stevig genoeg krijg je het ook wel, is alleen de vraag hoeveel detail je wilt hebben.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Marcel en ik hebben al een mooi werkbaar plannetje bedacht.  Binnenkort ga ik eens schetsen en dan eens kijken wat de mogelijkheden zijn.  Het gaat wel goed komen.
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik zie net dat je wat inspiratie hebt opgedaan nav mijn foto's uit MiWuLa. Als je er iets aan hebt kan ik je de betreffende foto's ook in hoge resolutie bezorgen en misschien nog wat meer foto's.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Roger,

Dat is bijzonder vriendelijk.  Ik heb echter al behoorlijk wat beeldmateriaal bijeen gesprokkeld over hoe zo'n viaduct opgebouwd is. Ik denk dat het daarmee wel gaat lukken.

Ik ben nu bezig met een klein stukje viaduct om eea uit te testen.  Pijler van foam om de verhoudingen te controleren en binnenkort nog wat meer zaken om zo e.e.a. te kunnen beoordelen zonder dat er direct 1,8 meter van gefabriceerd moet worden.

Nogmaals hartelijk dank voor het aanbod Roger.  Het zijn erg mooie foto's.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Vanavond ben ik bezig geweest met wat ze tijdens mijn opleiding een "vormstudie" noemde. De verhoudingen van pijlers, dwarsligger en bovendek.

Aanvankelijk begon ik met een taps toelopende pijler. De echte jongens hebben een verhouding qua schuinte van 1:80. In schaal 1:87 nauwelijks te zien, dus begon ik met een beetje overdreven schuinte. Geen goed plan, het pijlertje zag er lomp en dik uit.

Vervolgens maar gewoon een rechte kolom gefabriceerd. Dat leek al een stuk ranker, dus vlot verder met de dwarsligger die de overspanning tussen de pijlers verzorgt. Ook hier bleken de verhoudingen op het waanzinnige af kritisch te zijn. 1 centimeter hoger of breder en het leek echt nergens meer op. Uiteindelijk is het tot dit tussen-resultaat gekomen (met een beetje photoshoppen omdat ik maar een kort stukje heb gemaakt). Morgen ga ik nog even kijken of ik wat van de bovenbouw kan fabriceren.
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Zier er al zeer goed uit, benieuwd naar het vervolg,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

je kan het stuk onder de sporen hol laten, dan kan Alphons zijn bus erdoor rijden.  >:-D

groet

Wim

ps: ik benieuwd naar het resultaat
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Nou verklap je de grote surprise die ik zondag wilde verzorgen!  >:-D :P

De koker is ook hol en gaat dat zeker ook worden. Op het plaatje zitten er alleen wat blokjes in om de boel stabiel te houden tijdens het drogen (ik gebruik boekbinderslijm voor dit soort projectjes, dat is lekker flexibel, maar droogt wat minder snel)

Het hol houden van de koker (en de pijlers) heeft als reden dat al die draden toch ergens doorgeleid moeten worden. Zondag gaan we eens kijken of ik samen met Marcel wat moois kunnen fabrieken met de lasercutter.
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: wimhelsen op vrijdag 11 maart 2016, 09:01:54
dan kan Alphons zijn bus erdoor rijden.  >:-D

Voorlopig heeft Patrick nog geen concessie gekocht voor busvervoer op zijn module, ook niet door
hem stiekem in een tunnelbuis te stoppen !
Wordt zwaar onderhandelen zondag !  :D
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik geloof dat er zojuist een concurrerende partij het busvervoer gaat verzorgen op een deel van de 3RF modules....  :P

Marcel, met welk systeem reed jij ook alweer.? Maakt me niet uit hoeveel nadelen daar aan zitten. :P

Re: Module "Unter die Strecke"
 :offtopic: :D :D >:-D >:-D
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

je mag mijn idee gebruiken, als we afspreken dat jouw hogesnelheidstrein mijn stoomlocs niet omverblazen.  :D :D :D

Wim
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Ha, de concurrentie wordt al angstig!  >:-D >:-D >:-D

Overigens over het werken met foam. Ik heb vooralsnog een vrij basic foamcuttertje, Gewoon een gloeidraad that's it. Dat maakt het vrij uitdagend om schuine vlakken te snijden. Zijn daar nou nog handigheidjes voor (en dan bedoel ik uiteraard niet een simpele contra-mal).

Mocht ik over een paar jaar op het punt aankomen dat ik aan mijn heuvels ga werken zit ik er aan te denken om zo'n hand-foamcutter van Proxxon aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met die dingen?

@Wim: Deal!
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"

Hoi Patrick,

Ik weet niet hoe waarheidsgetrouw jouw viaduct moet worden, maar zoals je zelf al ontdekte, kan iets er snel lomp en dik uitzien.
Laat je leiden door je eigen "heilig oog" ; als iets er goed uitziet is het oké.

Wanneer ik als buitenstaander, straks jouw module bewonder op een beurs, heb ik geen maten of wat dan ook in mijn hoofd.
Dan vind ik iets mooi/goed gelukt en meer niet.

Tenzij er allerlei foto's bij hangen van het origineel; dan vallen zulke zaken wel op natuurlijk.

Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel  :P
Veel plezier met verder bouwen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Tony, ik begrijp exact wat je bedoelt en dat is ook precies de reden dat ik nu eerst met het relatief makkelijk te verwerken foam aan de slag ben gegaan. In het echt lopen de staanders wat taps toe, maar dat is in model gewoon niet overtuigend neer te zetten met de beperkte hoogte (15 cm) die ik overbrug met dit viaduct.

En wat we niet zien, dat gaan we niet maken! :P Gewoon rechte staanders dus, wel zo makkelijk.
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

misschien dat je zondag een plaatselijke foamsnijder kan gebruiken.
Moet je eens navragen bij Marcel.

Wim

Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Nou, voor nu is het wel even genoeg met het foam Wim. Het mooie van de Thermocut 12/E van Proxxon is dat je het draad vooraf al in een vorm kan buigen. Dat lijkt mij bij het snijden van bergen/heuvels wel verduvelde handig. Dat foamcuttertje is niet zo duur (vanaf 35 euro excl trafo) dus een mooi verjaarscadeau voor over 3 weken.
Re: Module "Unter die Strecke"
Marcel, met welk systeem reed jij ook alweer.? Maakt me niet uit hoeveel nadelen daar aan zitten.

Hahaha, Systeem van van Perlo MCC.
http://www.vpeb.nl/oplossingen/autos/

Tot zondag!
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: wimhelsen op vrijdag 11 maart 2016, 09:59:51
Patrick,

misschien dat je zondag een plaatselijke foamsnijder kan gebruiken.
Moet je eens navragen bij Marcel.

Wim

Heb alleen een "rechte" foamcutter.
Re: Module "Unter die Strecke"
Indien nodig verbouw ik die rechte foamcutter wel ff voor je :P

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Que?

Worden we nu ineens agressief Ton?
Re: Module "Unter die Strecke"
Niet agressief, maar behulpzaam B)

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
De laatste weken heb ik weer een hoop plannen gemaakt, maar veel te weinig tijd gehad om ze ook uit te voeren. Ik heb nagedacht over de positionering van de bovenleiding en masten. Door het modulaire karakter wordt het lastig om permanente bovenleiding op de hele module te hebben. Er moet simpelweg 1 deel te verwijderen zijn.

Op de SFS staan masten op 80 meter afstand. Dat gaat hem uiteraard in model niet worden (dan ben ik met 2 mastjes klaar ;) )
Ik wil aan de slag met Sommerfeldt profi bovenleiding in combinatie met de 115 SFS masten. Ik heb 2 opties bedacht.

Optie 1 is om een zo groot mogelijke mastafstand te maken. De langste rijdraad van Sommerfeldt is 50 cm. Als ik die vanaf het midden van de module toepas, dan kom ik zo'n 10 cm voor de moduleovergang uit. Als ik dan nog 1 rijdraad van 38 of 34 cm toepas en die demontabel maak dan ben ik er. Op onderstaande tekening zijn de rode punten de positionering van de masten waar de bovenleiding aan komt te hangen.



Maar dan ga je toch zoeken naar hoe het in werkelijkheid gedaan wordt en dan zie je dat die Duitsers vlak voor de tunnelingang nog even een mast plaatsen (zie bijvoorbeeld
vanaf 1:24). Als je dat als uitgangspunt neemt, dan moeten we met kortere rijdraden aan de slag. Ga je dan uit van (bijvoorbeeld) 2 stukken van 34 cm, dan kom je redelijk dicht voor de tunnelingang uit.



Nou ben ik wel nieuwsgierig naar jullie mening. Wat zouden jullie doen? En zijn er toevallig personen die ervaring hebben met het demontabel houden van (profi-)bovenleiding? Has-bls is mij al erg aan het helpen met goede ideeen en daar ben ik hem erg dankbaar voor. Zo stelde hij al voor om de ophanging IN de tunnels gewoon aan een oogje te doen in plaats van daar ook nog masten te plaatsen. Goed idee wat mij betreft en het scheelt weer de aanschaf van 4 masten.

Daarnaast heb ik besloten om een proefstukje van het viaduct te gaan maken met een lengte van 70 cm. Dat is nog een beetje te hanteren en hoeft niet direct voorzien te worden van rijstroombedrading. Zodoende kan ik wat eenvoudiger bepaalde technieken uitproberen voordat ik die definitief op de module zet.
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Wat ik in ieder geval niet zou doen, is een mast precies in het midden plaatsen.
Ik zou 'wat' uit het midden gaan zitten en dan naar links en rechts.
In de tunnel zeker geen dure masten plaatsen, dat ziet toch niemand.

Met demontabel deel bovenleiding heb ik geen ervaring.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen of ik bovenleiding toe ga passen of niet.
Het wordt dan wel ook Sommerfeldt als ik het toepas.

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Ton,

Dan ben ik wel benieuwd waarom jij niet in het midden een mast zou plaatsen. Welk bij jou bekend effect heeft dit?
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Waarop baseer jij het feit dat vlak voor een tunnel ingang een mast moet staan?
Zie in het filmpje 2 tunnels en bij de eerste kan je goed zien dat de mast vlak voor de tunnel staat, bij de tweede kan ik het niet zo goed zien maar lijkt hij verder ervan af te staan.
Volgens mij zou het dus niet moeten maar mag het wel.
Kan je verder niet helpen met de bovenleiding heb daar nog geen ervaring mee.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op zaterdag 26 maart 2016, 12:00:47
Hoi Ton,

Dan ben ik wel benieuwd waarom jij niet in het midden een mast zou plaatsen. Welk bij jou bekend effect heeft dit?
Je hebt vast wel eens gehoord van symmetrie...
Dat effect krijg je als je precies in het midden begint.

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Uiteraard ken ik symmetrie,  maar dan vraag ik mij nog steeds af wat daar zo erg aan is.
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

Ik zou eens kijken naar de praktijk van de module,
De bovenleiding moet bij elke opbouw aangebracht worden. Het meest handige is dan als je een bovenleidingsdraad
over je moduleovergang kan monteren, zonder lastige handelingen. Dus ik zou een mast zetten op de 30 cm
aanvulstukken kort voor de overgangen, dan kan je heel eenvoudig de bovenleiding monteren.
DAt betekent dus optie 2.
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op zaterdag 26 maart 2016, 18:23:36
Uiteraard ken ik symmetrie,  maar dan vraag ik mij nog steeds af wat daar zo erg aan is.

Dat het onnatuurlijk overkomt. Helemaal als er al een imposant of strak bouwwerk onder staat.

Mvg Robin
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

Ik zou voor optie 1 gaan, want lange rijdraden vind ik persoonlijk mooier dan kortere rijdraden. Ik zelf zou er ook voor kiezen om de mast niet in het midden te plaatsen. (Zie reden Robin)
Als ik het zo bekijk, dan denk ik je dat als je de eerste mast voor de tunnelingang plaatst en 50 cm rijdraad gebruikt weer net voor de andere tunnelingang eindigt.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
@Alphons. Dat had ik inderdaad ook al bedacht.  Om steeds een rijdraad in een tunnelingang op te moeten hangen lijkt mij ook geen goed plan.

Wat de afbreuk door het symmetrisch te houden betreft,  daar ben ik niet zo van overtuigd.  Het is niet zo dat je de hele module in 1 keer kan bekijken.  Ik betwijfel dus echt of dat zo in de praktijk werkt.  We zullen zien ;)

Edit @Dave.. Hmm,  3 keer 50 cm zou inderdaad ook goed uit kunnen komen en daarmee voldoe je ook aan het eenvoudig monteerbaar houden van de stukken op de moduleovergang.  Dat ga ik eens wat verder uitdenken.  Dank!
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: PaT op zondag 27 maart 2016, 11:36:16
...
Wat de afbreuk door het symmetrisch te houden betreft,  daar ben ik niet zo van overtuigd.
...
Niet eigenwijs doen, Patrick.
Gewoon zeggen: "Ja, meneer Ton u heeft gelijk".  B) :P

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Citaat van: Yeoman op zondag 27 maart 2016, 13:00:59
Citaat van: PaT op zondag 27 maart 2016, 11:36:16
...
Wat de afbreuk door het symmetrisch te houden betreft,  daar ben ik niet zo van overtuigd.
...
Niet eigenwijs doen, Patrick.
Gewoon zeggen: "Ja, meneer Ton u heeft gelijk".  B) :P

Groeten,
Ton.

Het stinkt hier........... :thumbdown: pffff  :o)
Maar ach, we kennen mekaar.  :P

Leuk al die plannen. Ga zo door!

Ben bezig met de railaansluiting (voorstel), in Gent heb ik misschien een model.

Marcel
Re: Module "Unter die Strecke"
Ik persoonlijk denk dat er niks mis is met symmetrie en dat het de neutrale kijker al helemaal niet opvalt.
Re: Module "Unter die Strecke"
De neutrale kijker kent het woord symmetrie waarschijnlijk niet eens, maar voor z'n gevoel klopt er dan iets niet.
Hij kan dan alleen niet onder woorden brengen wat er mis is :P

In de fotografie kennen we ook de 1 derde 2 derde deel regel niet voor niets...

Groeten,
Ton.
Re: Module "Unter die Strecke"
Onhandig dat jullie dezelfde Avatar foto gebruiken.

Nu moet je wel heel goed opletten om te zien wie een reactie heeft geplaatst.

Mvg Robin
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter die Strecke"


Gefeliciteerd, Patrick  @citaat

En fijne dag en nog heel veel goede wensen gewenst  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Dank je wel Tony, het weer werkt hier in ieder geval goed mee voor een geslaagde dag!

Op modelspoorgebied lijkt er waarschijnlijk voor jullie weinig te gebeuren hier, maar niets is minder waar! Ik hoop er snel meer over te kunnen delen.
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Proficiat met je 38ste verjaardag. Ik hoor graag hoe het bevalt, want tik binnenkort de 37 aan. Enig verschil?

Groeten,
William
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Proficiat, maak er een mooie dag van vandaag.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. :)

Gr.
René
Re: Module "Unter die Strecke"
-Patrick:
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en maak er maar een fijne dag met nog vele gezonde jaren er bij,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Module "Unter die Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

van harte en maak er een mooie dag van.

Wim
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Allemaal dank voor de felicitaties.
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag kerel, en doe daar maar flink wat jaartjes bij :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Module "Unter die Strecke"
Lid sinds: 2010

offline
Re: Module "Unter die Strecke"
Patrick,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van.

Ik ben benieuwd wat je met ons te delen hebt ;)
Re: Module "Unter die Strecke"
Proficiat Patrick,

38 is een leuk begin van nog veel meer.

Fijne dag!
Marcel
Re: Module "Unter die Strecke"
Hoi Patrick,

Nog een paar uurtjes, maar toch nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Groeten,
Ton.