Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?

Gestart door railbus dinsdag 25 september 2007, 22:55:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Ik heb een gebruikte 3084 gekocht, die wat hapert en piept met rijden. Nu wil ik de kap er af halen, maar zie geen enkel schroefje of klepje waardoor de kap er af kan.
Wie kan mij helpen?
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Er zitten aan de onderzijde 2 boutjes/schroeven die in draadbussen van de kap vast zitten.
Vlak achter de voorste (draaibare wielstel) en een stukje verder.
Mocht het niet duidelijk zijn dan wil ik wel een tekening toezenden.


edit:
Heb je een mail toegezonden met explosietekening en uitleg.
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Bedankt Rini,

Voor je tekening en uitleg!

Hiermee is het gelukt!


Nog een vraagje: het valt mij op dat de kap van voren 'veert' met als gevolg dat onder de behuizing door het licht te zien is van het lampje. Hoort dit zo?

groeten,

Wim
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Dan zit de kap er niet goed op.

Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Volgens mij moet je de kap voorzichtig naar achter drukken, zodat de lichtcontactpunten worden ingedrukt, zodoende draai je het voorste schroefje vanzelf in de schroefbus

Marc
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Citaat van: Davy op woensdag 26 september 2007, 12:40:53
Dan zit de kap er niet goed op.

Kijk, dat is nu pas informatie.  :lol:
En Davy, hoe los je dit dan op  :?: :?:  :mrgreen:

@Wim, gewoon even de goede positie van de kap zoeken, mogelijk zit er een draadje in de weg of iets anders aan de binnenzijde.
Mocht je wat aan de motor hebben zitten rommel zal waarschijnlijk de spoel wel iets van zijn plaats zijn gegaan.
Dus gewoon toch even controleren of er niets in de weg zit.
Normaal gesproken zal de kap er netjes op moeten kunnen.
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Het 'veren' van de kap wordt veroorzaakt door de aansluitlip voor de stoomgenerator.
De kap kan ik er goed opzetten, dan is er ook geen speling meer. Echter boutje nr8 waarmee je de kap vastzet kan niet zover ingedraaid worden dat de kap helemaal vast zit. Er zit gewoon niet meer schroefdraad op dat boutje.
Dus blijft de kap aan de voorkant iets 'veren'. Met dus als hinderlijk effect het licht onder de kap vandaan.

Nu kan ik natuurlijk een ringetje onder de kop van bout nr.8 leggen, maar dat lijkt mij toch niet helemaal de orginele bedoeling.
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Citaat van: railbus op woensdag 26 september 2007, 15:32:12
Nu kan ik natuurlijk een ringetje onder de kop van bout nr.8 leggen, maar dat lijkt mij toch niet helemaal de orginele bedoeling.

Als hiermee het probleem opgelost zou zijn en het heeft verder geen negatieve nadelen, waarom ook niet?
Misschien zit er toch nog iets in de weg wat je over het hoofd ziet.

Het enige nadeel met een extra ring is dat er spanning op de kap wordt gezet en deze na verloop van tijd spontaan gaat scheuren.
Dus ik zou eerst toch eens verder kijken.
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
CiteerAls hiermee het probleem opgelost zou zijn en het heeft verder geen negatieve nadelen, waarom ook niet?

het probleem van het veren zal idd wel opgelost worden met een ringetje. Een ander probleem zal dan waarschijnlijk zijn dat het frame dan star aan de kap bevestigd is. Volgens mij moet het frame juist een beetje kunnen draaien rond schroeven. Het frame is immers scharnierend gemaakt om goed door de bochten te kunnen. (kort door de bocht zelfs :D)
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Citaat van: Robber op donderdag 27 september 2007, 15:07:07
CiteerAls hiermee het probleem opgelost zou zijn en het heeft verder geen negatieve nadelen, waarom ook niet?

het probleem van het veren zal idd wel opgelost worden met een ringetje. Een ander probleem zal dan waarschijnlijk zijn dat het frame dan star aan de kap bevestigd is. Volgens mij moet het frame juist een beetje kunnen draaien rond schroeven. Het frame is immers scharnierend gemaakt om goed door de bochten te kunnen. (kort door de bocht zelfs :D)


Kap moet aan de voozijde kunnen veren door het knikframe van de lok. Licht lekken doen ze allemaal, beetje zwart karton om een maskertje te maken gaat prima.

Bart
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
OK.
Het hoort dus blijkbaar zo.

Maar met de tips kan ik wel wat.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Ik heb het "licht-lek" probleem met een stukje, op maat gevouwen en geknipt zwart karton en wat zwarte isolatietape opgelost, zie foto.



Ook de lichtgeleider heb ik aan de bovenkant met zwart isolatietape afgeplakt.

PS: de twee schroefjes hebben een verdikt deel, zonder schroefdraad, zodat je de schroef maar voor een deel kunt indraaien.
Dit is idd, om het scharnierende chassis en de kap vrij te kunnen laten bewegen in bochten.
Re: Hoe haal ik de kap van stoomloc 3084 eraf?
Bedankt voor je foto!
Die oplossing ga ik nog eens namaken!

Bedankt!