Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank

Beterschap met het vrouwtje en dat 2016 maar zonniger mag zijn
Het baanplan  ziet er goed uit heel leuk uitgedacht zo  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Baanplan is  :thumbup: :thumbup:.

Hopelijk gaat het met de gezondheid van je vrouw stukken beter in 2016.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Dank voor alle goede wensen. Wij hopen uiteraard ook dat vervolgconsulten enig resultaat gaan opleveren. Eerste aktie is nu een bezoek aan een pijnpoli, al was het maar voor haar om minder pijn te hebben.

Op basis van wat vragen en opmerkingen toch wat aanpassingen gedaan in het plan (klik afbeelding voor een grotere):

Spoor 1 is het spoor voor het stationsgebouw langs (dus aan de lange kant van het bovenste perron)
Spoor 2 is het spoor daarnaast.
Het kopspoor is spoor 3 (want in het verhaal is dat pas later toegevoegd).

Toegevoegd is een omloopspoor van spoor 2 naar spoor 1, zodat de lok van een getrokken trein toch weer terug kan. Dit houdt dan wel in dat een stoomlok van het museum dan over het spoor 1 van de NS moet rijden en deels de hoofdbaan op moet rangeren om in het museum uit te komen. Maar ik wil niet meer toevoegen om het niet te ingewikkeld te maken.

En ook heb ik in het verlengde van spoor 2 een uithaalspoor toegevoegd, waar ik één of meer loks op kwijt kan zonder het andere verkeer te hinderen.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Ziet er goed uit Frank!
Nu kan die koploper tenminste ook kop maken :D
En mocht je door willen naar de polder is het voor de NS ook zo makkelijker :P

Succes met plannen vd rest.
Re: Rijshoven - de bouw start
Was de eerste layout nu het orgineel? Ik ben nl wel benieuwd of er dan met duwtreinen gereden werd.

Groeten Maarten
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Hallo Maarten,

Het eerste plan was al een flink poosje langer geleden:


De bedoeling is om dit te plaatsen in het eerste deel van de jaren '90 in Nederland. Het NS station wordt dan bediend met Sprinter en Plan-V, dus geen noodzaak voor duw- trek etc. Voor het museum had ik nog niet echt een omlijnd plan.
Nu ik weet welke ruimte ik zeker tot mijn beschikking heb ben ik verder gaan bedenken met dit plan dus als resultaat:


Met nog steeds niet precies wat ik wilde gaan doen met de treinen in het museum. Maar zat wel met het probleem van een "opgesloten" locomotief. Door jouw voorstel/idee heb ik de overloopwissels ingetekend en het uithaalspoor in het verlengde van het eerste museumspoor gemaakt.
Maar er was geen plan om met duwtreinen te rijden. Alleen treinstellen en getrokken treinen. Ik heb ook niet iets wat als stuurstand kan dienen, dus dat valt sowieso af.
Re: Rijshoven - 1100 digitaal gemaakt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - 1100 digitaal gemaakt
Wat tijd vrij kunnen maken tussen werken, gezinsleven, zorgen voor en wat dies meer zij.
En heb in plaats van klussen in de toekomstige logeerkamer een van mijn loks onderhanden genomen. Die had ik een poos terug al uit elkaar gehaald en na het bekende wasbenzine badje een nieuwe motor gegeven.

Nu de stoute schoenen maar verder aangetrokken, want met weinig ervaring in het ombouwen van loks moet je toch een bepaalde drempel over. Maar mijn 1139 (de Marklin 3324) heeft nu een digitaal hart in plaats van een analoog. Tijdens het typen van dit berichtje staat hij dan ook enthousiast in te lopen op de rollenbank.


Er zit nu een contrastekker in (met de kleurcodering van Uhlenbrock) en voorlopig een ESU V1. Die heb ik er bewust in gezet, want goedkoop over kunnen nemen en mocht ik iets fout gedaan hebben, dan blaas ik liever een wat goedkopere decoder naar de eeuwige decodervelden, dan een dure nieuwe.


Indachtig de diverse tips en waarschuwingen die ik heb mogen vinden op het forum (en elders) heb ik de linker ontstoorspoel voorzien van een extra stukje krimpkous om eventuele problemen met kortsluiting voor te kunnen zijn.

Wel heb ik een paar hindernissen ondervonden, maar die waren redelijk gemakkelijk te overwinnen:
kortsluiting in een lamphouder, omdat de ene draad na het inschroeven van het lampje naar achteren geduwd was, afgebroken pennetje aan de contrastekker, uiteraard nadat alles mooi vast zat in de lok.....
en last but not least: de schakelaar voor bovenleidingsbedrijf (die ik voorlopig laat zitten) gaf de stroom niet netjes door. Enig gepoets daarop gaf wel het gewenste resultaat.
Volgende dingetjes die ik hier nog aan wil doen zijn: LED verlichting. Eventueel sluitlichten, maar dat is geen must. En de originele Märklin pantografen vervangen door nieuwe Sommerfeldts.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank

Je ben er weer druk mee maar toch wel weer mooi dat het gelukt is  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Hey Frank,

Ik wist dan al iets eerder dat ie reed, maar nog een keertje  :thumbup:

Succes met de volgende projecten ;)
Re: Rijshoven - de bouw start
Op naar de volgende.
Gazodoor
Re: Rijshoven - de bouw start
Ik mis een draad van het motorhuis naar de lokmassa.... ;)

Met groet,
Ben.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
 @citaat
Ben, ik zie dat je dat meerdere keren vraagt in een aantal draadjes. Maar ik lees nergens daar de toegevoegde waarde.
Als zijnde leek op dit gebied: wat is dan de toegevoegde waarde hiervan?
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Knap, dat je er aan begonnen bent, Frank  :thumbup:
Hoop dat de rest je ook goed af gaat  :P

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Citaat van: frenkievee op woensdag 30 december 2015, 19:35:25
Als zijnde leek op dit gebied: wat is dan de toegevoegde waarde hiervan?

Frank, er is een veel betere massa verbinding met de rails, ik heb ook zo'n dwarsligger.
Na een massapunt van de motor verbonden te hebben met het volledig metalen sleper draaistel was het probleem op de baan over.

Gr. Fred.
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Nog niet verder bezig geweest met de bovenstaande tips, maar dat gaat zeker nog gebeuren.

Wel begonnen met de ombouw van een BR-78, de Märklin 3106. Zo relatief gemakkelijk als de 1100 ging, zo lastig bleek de BR 78 zich te gedragen.....

Het onderstel na de behandeling met een slokje wasbenzine. Het onderstel zelf was redelijk vies, maar het motorhuis en de tandwielen bleken zo goed als schoon en netjes in de olie te zitten.


Zoek de verschillen: links twee nieuwe antislipbandjes, rechts de oude, ietwat uitgelubberde die van een van de wielen kwam. De andere kant was niet eens voorzien van een antislipbandje.


Zo, nieuwe motor zit er in. En toen begonnen de problemen. De ontstoorspoeltjes er op gesoldeerd: en die vielen er bijna net zo hard weer af als dat ik ze er op gesoldeerd had 8o.....
Verder aan het rommelen met de contrastekkers en ook dat liep niet helemaal lekker. Helemaal al niet toen ik proefondervindelijk vast gesteld had dat een soldeerbout die aan staat, best wel heel heet is..... :(


Van de week verder.......
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Succes met de rest  :thumbup:
Re: Rijshoven - de bouw start
-Frank:
Veel suc6 met de ombouw van je loc, en een soldeerbout kan best heet worden en geeft mooie blaasjes op je vingers of handen,  >:-D >:-D >:-D
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank,

Das jammer te lezen dat het beetje mis ging, maar je komt er vat wel uit. en je vingers kan je zoals je nu wel weet, niet te dicht tegen een soldeerbout houden.  ;)



Groeten en succes verder. :thumbup:


Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank, er is nochtans een kant van een soldeerbout die nooit warm word hoor :)
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Afgelopen weekend op Rail nog wat spulletjes opgehaald, waaronder een eerste voorbereiding voor verdere aankleding van het perron van Rijshoven:


Ook het stationsgebouw zelf in mijn handen gehad, zij het dan in schaal N. Dat ziet er dan zo uit:






Voor de kritische kijker: Misschien ziet dit gebouwtje er wat minder uit, maar dat komt omdat het een showmodel is, wat natuurlijk op beurzen en zo door veel handen gaat.
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank,

Leuk stationsgebouwtje. B)

Gr.
René
Re: Rijshoven - de bouw start
Frank,

Dat gaat er mooi uitzien als het klaar is, en met je naamborden  :)  :thumbup: :thumbup:
Is het laser gesneden, heb je minder last van de glimmende plastiek.  :P


Groeten

Peter
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Mooi stationsgebouw Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Leuk station, en het was gezellig om 2 dagen met je op rail te staan :)
Veel plezier met je aanwinsten, en goed zorgen voor de (omgesmolten :P) lichtgeleiders :D

Ik hoor wel als de  :idea:'s daar knipperen :P
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - de bouw start

Hé Frank !

Er is eindelijk zichtbaar sprake van scenery  :thumbup:
Nou wel ff doorbouwen straks  :P

Grtz Tony
Re: Rijshoven - de bouw start
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Hoi Frank,

Wat een mooi station ben je aan het bouwen, de naamborden maken dit soort dingen wel af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - de bouw start
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Rijshoven - de bouw start
Leuk station met zijn eigen naam borden. :thumbup:
Veel plezier met het bouwen

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Afgelopen paar dagen even lekker met iets anders bezig geweest. Eens kijken of ik een printje in elkaar kan zetten die twee ledjes om en om kan laten knipperen.

Met behulp van de volgende zaken: 8 componenten, stukje printplaat, soldeerbout, tin en frisse zin:


Van John een schemaatje voor dummies mogen ontvangen.


En het hele spul met behulp van dat schemaatje in dit verwerkt:


Met dit als resultaat. Ik vind dat ik als electronica-dummy hier best trots op mag zijn :)

Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Knippert prima Frank  :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Frank

Heb je mooi gemaakt, en doe mij ook maar wat van die printjes  :D :D





Groeten


Peter
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
-Frank:
Dat is zeker een knap geknutst printje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Citaat van: frenkievee op zaterdag 21 mei 2016, 23:09:00
Afgelopen paar dagen even lekker met iets anders bezig geweest. Eens kijken of ik een printje in elkaar kan zetten die twee ledjes om en om kan laten knipperen.
Van John een schemaatje voor dummies mogen ontvangen.


Een echte flip-flop Frank, dit was een oefening voor mij op de MTS.

Begin van het digitale tijdperk, er werd op school uitgelegd hoe bijvoorbeeld een silicium diode werkte.

Aanpassen van weerstanden en Elco kun je de frequentie mee beïnvloeden.

Let op: de weerstand- en Elco waardes links en rechts identiek houden! Veel prutsplezier :-)

Gr. Fred.
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - tussendoor frutseltje gemaakt
Ik geloof je direct Fred. Ik ben al heel blij dat ik dit met behulp van de aangereikte componenten en het bijbehorende schemaatje de boel netjes aan de praat heb gekregen. En ik heb er inderdaad veel plezier aan beleefd. Vooral toen bleek dat het in één keer bleek te werken, zonder LEDjes richting de eeuwige jachtvelden te sturen. :D
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Omdat ik op zolder meer ruimte heb en ook de spullen, die op de toekomstige treintafel lagen, er weer af zijn, heb ik even wat sfeer geproefd. En wat rails en wissels gepakt om de geplande wisselstraat van Rijshoven uit te leggen.

In plaats van de geplande twee gewone wissels heb ik hier even een engels wissel neergelegd. Ik weet dat dat niet altijd en overal de voorkeur heeft, maar denk dat in verband met de nodige concessies vanwege ruimte toch beter is. Geeft wel een leuk beeld:


En ja hoor, net rails gelegd en gelijk al bezoek :D




Om eventuele problemen te voorkomen wil ik alle slanke wissels met bewegend puntstuk vervangen voor wissels met vast puntstuk. Toevallig vandaag een viertal daarvan kunnen bemachtigen via eBay.
Ook moet de tafel uit elkaar om de poten korter te maken zodat er een schaduwstation onder het station gemaakt kan worden en (even iets anders) ruimte is om de kozijnen nog van een laklaagje te kunnen voorzien.
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Dát ziet er veelbelovend uit! Veel plezier en succes met alles! Vooral zo doorgaan, zou ik zeggen, dan is den eerste meter snel gereden, enn hoe zit het met de Broeder van het Rechte Spoor?!? Houdt deze in bruine-pij-gestoken heer alles goed in de gaten?!?

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Leuk hè Frank, rails leggen en ff rijden  :)
Mooie wisselstraat overigens  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Frank een dubbele proficiat vandaag, je verjaardag en dan nog eens wat rails en wissels leggen heel mooi hoor.  :D


En hopelijk af en toe eens wat rijden, of gaat dat nog niet.  :help:





Groeten

Peter
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Ziet er goed uit!
Ik hoop dat je het snel definitief kan gaan leggen. Maar het 'verbouwen' van je tafel zal jou wel lukken.

Mvg, John
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
mooie lange wisselstraat
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
-Frank:
Die wisselstraat ziet er super uit, altijd mooi zo een reeks slanke wissels achter elkaar,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Frank, Gefeliciteerd!
Als je eenmaal hebt uitgelegd gaat t echt kriebelen hé!

Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd

Nou nog het hele zaakje één etage lager en het feest kan beginnen, Frank  :D

Grtz Tony
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Altijd lekker rails neerleggen. :thumbup:
Ziet er goed uit Frank en dat je meteen bezoek kreeg van die mooie treinen snap ik best wel. :) :)
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd

Hey Frank,

Reactie moet dus zijn; poten eronder en het feest kan beginnen  :P

( was ff helemaal vergeten dat je op zolder kon beginnen )

Grtz Tony
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Ik kan de foto's van je treinen niet zien :-(
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Hi Johnny,

Probeer deze link eens: https://files.3rail.nl/frenkievee/projecten/00-Rijshoven/Rijshoven028.jpg? Werkt dit wel?

Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Hoi Frank

Dat ziet er veel belovend uit ben nieuwsgierig naar het vervolg  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Rijshoven - stukje van de wisselstraat uitgelegd
hoi frank,
je bent weer lekker bezig. die knipperprint werkt goed en die wisselstraat ziet er ook al goed uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - even terug naar af
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - even terug naar af
Zoals de tussentitel al zegt: Even terug naar af....



Er moesten nog wat dingen gebeuren, waarvoor het handiger en noodzakelijk was om de treintafel even te demonteren.
Handig, want dan kan ik makkelijk bij het kozijn komen. Dat heeft namelijk een nieuwe laklaag nodig en dat gaat gemakkelijker als je er gewoon recht voor kan staan.  :D
Noodzakelijk, want de poten onder de tafel moeten ca. 15 cm korter gemaakt worden, zodat ik een schaduwstation kan gaan bouwen. Daarboven komt dan Rijshoven.

En heb nu alle wissels die ik nodig heb binnen. Ik wil geen wissels met bewegend puntstuk in de wisselstraat hebben, dus de nieuwste aanwinst is:
Re: Rijshoven - even terug naar af
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - even terug naar af
Tja die dingen moeten ook gebeuren Frank. :)
Als de kozijnen klaar zijn wordt dan weer de treinentafel weer neergezet ?