Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 16 juni 2021, 14:44:34
Ik raad je aan niet zomaar te beginnen met vervuilen van je materieel, omdat het je dan heel veel materieel kost voor je het een beetje kunt.

Maar om dat te voorkomen heb ik dus uit de bak 'goedkope meuk' het een en ander gevist om te proberen. Overigens heb ik met mijn modelspoorgroep al 2x een workshop weatheren gehad, dus ik weet er wel iets van af. Maar om jullie gerust te stellen ik ben niet van plan om op korte termijn m'n BR41 of 1 van m'n andere stomers te gaan weatheren, dat durf ik nu nog niet aan. Daarom gebruik ik nu ouwe lima / trix wat geen fluit kost behalve een paar drupjes verf  ;)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Buiten het feit hoe goed het je wel of niet lukt, is het met weatheren/vervuilen van je materieel wél zo, dat de verschillen tussen de spullen die behandeld zijn en die niet gedaan zijn erg groot kunnen zijn.
De vraag kan dan zijn; doe je alles of maar een gedeelte ?
Voor mij was dat een van de redenen, om er niet echt aan te beginnen.
Na een paar kolenwagens en een goederenwagon ben ik ermee gestopt.

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Enige tijd terug had ik weer wat modelspoorspulletjes gekregen, waar ook een mooie Pola brug bij zat, die ik perfect kon aansluiten op enkele losse brugdelen die ik nog had liggen. Echter, ik heb 2 sporen richting het schaduwstation, dus er moest een tweede brug bij! Ik was na een kleine zoektocht erachter welke brug ik moest hebben en prompt trof ik deze brug aan op marktplaats. Snel werd besloten om deze brug te veroveren en de verkoper ging gelukkig akkoord met mijn bod, zodat ik een mooie brug had voor het tweede spoor. De brug is inmiddels in elkaar gezet en past prima in de te overbruggen ruimte. Echter, ik ben nog aan het bedenken wat ik met de ruimte onder de bruggen ga doen: In principe komt er na de bruggen een tunnel met daarboven nog de rest van Himmelsdorf wat aansluit op het stationsplein..... Ik dacht aan een soort hangende kloof, met onder de bodemplaat dan de sporen van het schaduwstation, alleen ik zit nog even te dubben hoe ik dat scenery-technisch mooi in elkaar laat passen  :? :?
Er komen nog pijlers onder en een module, anders stort de hele boel in elkaar!  8o

Gegroet,

Peinzende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Ga je de bruggen nog wel ondersteunen? Zo in de lucht laten hangen zou ik er geen al te zware trein over laten rijden. Misschien onder de brug nog een plank monteren en de brugdelen daarop laten steunen met pijlers?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Ja uiteraard! Anders stort de hele boel in!  8o
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Beter een keer te veel gewaarschuwd dan te weinig Marten ;)
Doe vooral lekker door! Je enthousiasme werkt aanstekelijk!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Geen brug te ver!
Maarten,

Kijk of je een paar van die modulaire wandsteunrails kan bemachtigen. Door het u-profiel beresterk op die overspanning, dan kun je je nog even bezinnen op de scen ry en wel veilig rondjes rijden.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
Afgelopen dinsdag stond de pakketboer voor de deur met een doosje met daarin iets héél leuks! Een NZH trammetje welke ik voor een érg leuk prijsje heb weten te scoren! Naast mijn liefde voor Duitse treinen en oude trams en Oostblok heb ik ook een enorm zwak voor GVB / NZH materieel. Ik heb even snel wat pandjes neergezet, wat rails neergelegd en wat automobielen uit de garages gehaald om deze twee fraaie platen te maken. Ik hoop dat de WOSA meekijkt en dat ze het niet zo nauw nemen met de Duitse gebouwen in de staat. Het spijt mij heren van de WOSA, maar ik ben aardig ziek, ik heb geen fut om mij bezig te houden met correcte panden, maar ik moest van de WOSA inspecteur beeldmateriaal aanleveren om zo in de race te blijven voor een plek op de kalender!
In de motorwagen zit een motor van BEC kits; zodra ik weer ben opgeknapt ga ik eens kijken of de tram wil rijden en welke restauratiewerkzaamheden er moeten geschieden om de tram correct te krijgen naar het 1:1 voorbeeld!

Gegroet en tot in de pruimentijd!

NZH-Mart  :o)

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
mooie plaatjes weer Marten! en, Beterschap!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
Dankjewel Hans! Die beterschapswens heeft geholpen! Ben weer aardig opgeknapt, alleen nog wat watten in m'n kop en wat gehoest, maar ik voel mn eigen beter dan de afgelopen dagen! Ik ben eigenlijk zelden ziek, maar áls ik het heb, heb ik het goed te pakken!
Ik ben in ieder geval nog even lekker wezen klooien met de trammetjes, naast het NZH trammetje heb ik ook een leuk Tatra T3 gebakje uit Magdeburg (DDR). Omdat ik mijn stationsmodules zo goed als mogelijk leeg heb gehaald (ivm enkele kleine aanpassingen), heb ik een modulebak even snel gebombardeerd tot de Straßenbahnstraße in Nordweich am Mehr (Noordwijk aan Zee  >:-D ) en heb ik een leuke Ossi - Wessi meeting gearrangeerd op het Tramfestival wat onder andere deze plaat opleverde!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH trammetje
Leuke foto's Mart :thumbup:

Enne... knap maar rustig op ;)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Bedankt voor de reacties allen!!   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Inmiddels weer behoorlijk opgeknapt; had gelukkig geen corona, wel een vies RS-virus te pakken. Ben niet vaak ziek eigenlijk, laatste keer was maart 2018, maar als ik het heb, ben ik wel stevig ziek!  :?
Enfin, ik ben inmiddels begonnen met een klus waar ik al langere tijd tegen aan zat te hikken: het grotendeels leeghalen van de treinkamer voor enkele verbouwingswerkzaamheden.
Zo ga ik de poten van de stationsmodulebakken inkorten, zodat ze op gelijke hoogte komen met de nieuwe modules, ga ik een van de 3 kleinere modules uit de nieuwe lichting inkorten zodat die in de breedte past tussen de nieuwe modules en de stationsmodules zonder de stationsmodules te moeten verschuiven. Wanneer ik dat zou doen dan zou helaas het enkelspoor evenwijdig aan de lange muur moeten verdwijnen en dat is meer zonde dan een bak op maat zagen!

Bijgaand enkele foto's van hoe het er vandaag bij staat. In verband met de warmte doe ik het op m'n elfendertigst en met de ventilator lekker aan.


Gegroet,

Bouw-Mart

P.S. Ik heb van de WOSA bericht ontvangen dat de foto van de V200 met de trein naar Bad Gërritze, bij de brug en alle 3 de tramfoto's 130, 150, 150 en 175 punten opleveren en alle 4 zijn ze kanshebber voor een plek op de WOSA kalender!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik zie zelfs en luie werkleider in tijger outfit  :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Hoe, mijn maitresse staat niet op de foto hoor?!?!  >:-D >:-D >:-D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Dan is het een zwerfleidster he oei daar ging iets fout moet werfleidster zijn  :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 >:-D >:-D >:-D

Inmiddels is de operatie poten afkorten afgerond waardoor de bakken weer op hun plek staan. Ook de stationssporen liggen weer op hun plek, het plaatsen van de wissels was wel even lastig aangezien ik verschillende wissels heb en ik beter de wissels had kunnen nummeren op de wissel en op de omtrek op de baan, maar het is toch gelukt, nadat ik wat foto's had geraadpleegd hoe het er ook alweer bij lag. Ik heb alleen nog 2 passtukjes nodig om de boel sluitend te maken.
De volgende stap is het wegwerken van de ruimte tussen de laatste stationsmodule en het locdepot met een module met een vrij aparte vorm  :P
Tevens moet ik de middelste modulebak opnieuw van een bovenplaat voorzien aangezien de 2 platen die er nu op liggen een hoogteverschil onderling hebben, waardoor de treinen een onnodig hellinkje over moeten. Tevens moet ik 1 van de 3 kleinere modules die ik heb afkorten, maar ik denk dat ik toch dat ga opvullen met een andere kleine module, anders moet ik weer teveel zagen en mijn toffelzaag is kaduuk, het handvat vat m niet meer  :?
Ik heb wel een grote zaag, maar die is wiebeliger dan de achtervleugel van de RedBull F1 auto's van dit jaar, dus dat schiet niet op  :D

We rommelen lekker door zo; voor ik het weet is de zomer weer om, mits het niet vet heet word!  8o

Gegroet;

Bouw-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik ben inmiddels weer een stukje verder met de baan; ik heb het opvulstuk voor de ruimte tussen de laatste stationsmodule en het locdepot in elkaar gezet en vastgeschroefd. Dat vastschroeven was nog even een hoofdbreker, want ik kreeg de klemmen niet onder de balken, dat lukte voor geen meter. Uiteindelijk had ik het opgelost door een dwarslat vast te schroeven op de modules waardoor ik er enkele schroeven met wat moeite (ook de boormachine was te groot  :-( ) in heb gekregen. Ik heb tevens gebruik gemaakt van 3 hoekprofielen om het geheel extra te verstevigen.
Ook heb ik even uitgeprobeerd of de 'enkelsporige' lijn die linksaf buigt: en onder de stad door gaat wel past qua boogstraal. Ik gebruik de gebogen rails van de 5100 serie, dat past precies. Mevrouw Nouschka denkt er het hare van  :-)
Ik moet nu nog even uitvogelen hoe ik de modules tegen de lange muur ga plaatsen en hoe ik het makkelijkste de sporen straks aan het schaduwstation kan aansluiten wat onder de baan komt.

Morgen verder!

Gegroet;

Tijdloze-klus-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lekker bezig Marten!
Ik krijg het gevoel dat het sporenplan bij jou al doende groeit, maar als dat voor jou werkt is dat natuurlijk helemaal prima :) :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ja, ik ben maar afgestapt van het baanplannen maken, dat leverde mij toch téveel chaos op  :D
Vandaar dat ik mn eigen de bijnaam Wispeltuurder had gegeven  >:-D
Nu ik mij niet meer bezig hou met baanplannen maken kan ik gewoon op mijn dooie akkertje lekker aanklooien en dan zie ik wel waar de trein strandt.

Overigens: Vanaf vandaag om 21.30u komt er de dramaserie Swanenburg op NPO 1, ik zit er in als figurant, het komt van maandag tot donderdag op tv!  Ik ben cafégast en buiten voorbijganger en te herkennen aan mn legerjas  O:-D

Gegroet,

Aanklooiende-figuratie-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Swanenburg
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Swanenburg
 @citaat In jouw geval een verstandige keuze, Mart  :thumbup:

Zo kom je tenminste nog ergens  :D

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
 @citaat  >:-D >:-D Ik ben nu verder dan dat ik ooit ben geweest; dus dat klopt zeker!

Momenteel zit ik na te denken over hoe verder te gaan met de baan te bouwen. Ik moet nog 1 module aan de kopse kant, in het verlengde van de breedte van het locdepot om in ieder geval de sporen die rondom de loods, over de bruggen de tunnels ingaan aan de stationssporen te kunnen aansluiten.
Daarna volgen de modules aan de lange muurzijde van de kamer, achter de stationssporen. Omdat mijn baan twee aftakkende sporen heeft vanaf het kopstation; de dubbelsporige paradelijn en de enkelsporige lijn onder de in de heuvels liggende stad door, zijn er 2 mogelijkheden om de geplande schaduwstations te bereiken. De schaduwstations zijn in principe gepland dat ze onderling materieel kunnen uitwisselen zodat, indien er bijvoorbeeld een omleiding is op de hoofdlijn, de treinen alsnog hun rit kunnen maken; alleen dan via het enkelspoor, of in geval van een omleiding op het enkelspoor via de hoofdlijn.
Overigens: De modules langs de korte muur van de treinkamer vormen vanaf de brug naar de deur een omgekeerde L aangezien dat deel van de modules ondertunnelde bocht en verdere rit naar het geplande schaduwstation onder die modules draagt. Bovenop komt het stationsplein en de stationswijk.

Nu is het de bedoeling dat de schaduwstations onder de baan komen te liggen, maar ik weet nog niet hoe ik de sporen netjes ga laten dalen om de schaduwstations te bereiken. Wat is overigens een goed hoogteverschil tussen de bovenbaan en het schaduwstation?
Had ik misschien beter 'andersom' kunnen bouwen?  :?
Als ik weet hoe ik hier verder mee moet gaan dan kan ik ook weer een stuk verder met de baan en als ik dan alle sporen aangesloten heb dan kan ik gaan beginnen met bedraden (hoe?) van alles en de MS1 centrales gaan gebruiken en waarschijnlijk kan ik dan al snel ook de eerste meters gaan rijden!
Tussendoor heb ik nog wel enkele figuraties, dus de ontwikkelingen zullen niet in de hoogste versnelling liggen, maar voortgang is zeker mogelijk!

Gegroet;

Duizend-bezigheden-Mart  :o)

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
Citeerdan kan ik gaan beginnen met bedraden (hoe?)

Begin voor je eigen gemak eerst met een stevige bus-(of ring)leiding met rood en bruin en wellicht ook geel (en bruin).
Op de module overgangen kun je dan deelbare kroonsteen-strippen gebruiken, waarmee je de onderlinge verbindingen gemakkelijk kunt losnemen.
Vanuit deze bus-leiding breng je aansluitdraden (met standaard Märklin-draad) naar de baan en de verbruikers.

Ik kies voor mijn bus-leiding 1mm2 "litze" (=soepel) (te koop bij Conrad), voor mijn aansluitdraden 0,14 mm2 (ook Conrad of de treinenwinkel)
Houd je voor de eigen gemak wel aan de vaste kleurcode (rood, bruin, geel) en blauw (voor de wissels)

Ringleiding: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Ringleiding
Draad 1 mm2: https://www.conrad.nl/p/lapp-4510013-draad-h05v-k-1-x-1-mm-zwart-100-m-600351
Draad 0,14 mm2: https://www.conrad.nl/p/tru-components-1570577-draad-liy-1-x-0.14-mm%C2%B2-rood-100-m-1570577
Deelbare kroonsteen: https://www.conrad.nl/p/bkl-electronic-072400-kroonsteen-flexibel-1-4-mm-massief-1-4-mm-aantal-polen-12-1-stuks-wit-1529803

John (VT601)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
 @citaat Montagedraad koop je natuurlijk niet bij Conrad en al helemaal niet per 100 meter voor een klein baantje.

Handiger is draad op maat en vooral veel goedkoper: https://www.mecktronics.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL

Gr, Ben.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling -naar schaduwstations
Bij de beter gesorteerde automaterialenhandel koop je deze 1mm² draad (litze) per meter aan redelijke prijzen in veel verschillende kleuren.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Heren: bedankt voor de tips! Ik ga hier later mee aan de gang; vandaag had ik eens zin in een ander projectje. Mijn Tatra T3 superen. Ik ben begonnen met het schilderen van de vloer, de trappen en de stoelen. Vloer, trappetjes en stangen zijn grijs geworden, stoelen zijn rood geworden en er moet nog een bestuurdersstoel in de cabine, iets van een instrumentenpaneel, motortje en nog enkele andere werkzaamheden.
De bedoeling is om een rijvaardige Tatra T3 tweewagenstel te krijgen!
Dit is trouwens mijn allereerste trambouw project. De tram komt te rijden op een DDR diorama/beursbaantje.
De stoeltjes zijn erg goed in de verf gekomen omdat ik gebruik heb gemaakt van een speciale bril die vergroot; dat heeft verrassend goed uitgepakt! Ik ga vaker zo mijn modellen schilderen!

Word vervolgd......

Gegroet,
Tatra-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Ik zit nog even te stoeien in mijn hoofd met de toegangssporen (waarvan de dubbelsporige lijn de paradebaan is) naar de onder de baan gelegen schaduwstations.
Nu is het de bedoeling dat de schaduwstations onder de baan komen te liggen, maar ik weet nog niet hoe ik de sporen netjes ga laten dalen om de schaduwstations te bereiken. Wat is overigens een goed hoogteverschil tussen de bovenbaan en het schaduwstation?
Had ik misschien beter 'andersom' kunnen bouwen?

Eventueel mag er wel iemand bij mij langs komen om te ondersteunen, mits volledig gevaccineerd! (Ik heb mijn beide vaccins al gehad)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet,

Mart
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Hoi Mart,

Voor een behoorlijk bereikbaar schaduwstation moet je reken op minstens 15 tot 20 cm hoogteverschil. Zo kun je er nog goed bijkomen ingeval van ontsporingen. Uiteraard moet je ook rekening houden met de diepte.

Je kunt met M-rail het beste werken met een ovaalvormige spiraal. Zo creëer je meer weglengte voor de trein. De helling (%) wordt daarmee effectief kleiner. Voor de door mij gesugereerde aangegeven hoogte heb dan twee omlopen nodig.

Ja het was slimmer geweest om op het laagste niveau te starten. Zolang je nog geen landschap gebouwd hebt, kun je natuurlijk je huidige modules lager monteren en daarop opnieuw gaan opbouwen.

John (VT601)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Bedankt voor het meedenken John! Hier kan ik wel wat mee. Tis maar goed dat er nog niks bevestigd is aan de platen zelf zodat het niet moeilijk hoeft te zijn om alles weer leeg te halen! Moet ik wel weer alles verplaatsen naar de woonkamer waardoor die weer even dichtslibt, maar is niet anders, tis tijdelijk en ik heb niemand in huis die er over kan emmeren, dat scheelt een hoop  :-) :D
Ga komende week maar es effe m'n hersenpan laten kraken over wat verstandig is en hoe ik het ga aanpakken; wel er even op letten dat ik het m'n eigen niet onnodig moeilijk maak, daar ben ik erg goed in  :-)
Wel effe bedenken hoe ik de schaduwmodules aan de aluminium poten van de modulebakken kan krijgen die ik van Albert-Jan had overgenomen..... Bij de rest zijn het houten poten; dat is makkelijk: gewoon hoekprofielen schroeven.

Wordt vervolgd....!!

Gegroet;

Schaduwstation-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Dag Marten.

Zolang je met modules blijft (op)bouwen,
zou ik ook in de overweging meenemen
om een fiddleyard erbij te maken: een soort
van schaduwstation op hetzelfde 0-niveau,
met een aansluiting naar één van de andere
modulen voor in- en uitrijden.

Dit bespaart je het maken van een helix,
bovendien heb je de keuze om deze module
los van de andere te houden.
Dit biedt voordelen bij het opbouwen van de
baan, maar ook met afdekken tegen stof bijvoorbeeld.

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Leuk gedichtje Erik!  :P
Ik zat nog eens even te denken, je hebt toch van die lichtgewicht hellingen? Zou ik daar wat mee kunnen? Volgens mij zijn die van Faller. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan.

Trouwens, ben nog even flink wezen klussen in de treinkamer, heb twee vitrines gemonteerd. Het lijkt alsof ze scheef hangen, dat is niet zo. Komt door de hoek waarin ik de foto's heb gemaakt. Dat ze zo hoog hangen is vanwege de stad die er nog onder moet komen! Ik heb een klopboor te leen, dus ik heb flink wat dingen kunnen ophangen en meteen onder de module die met dat ene hoekprofieltje tegen de muur was bevestigd nog steviger bevestigd met nog 2 hoekprofielen. Ik moet nog even wat verzagen aan die klosjes van de tweede modulebak die daar geplaatst is zodat die gelijk loopt met de module tegen de muur, daar zit nu wat hoogteverschil in, maar dat doe ik wel ergens tussen het Formule 1 gebeuren door dit weekend.


EDIT: Die dingen zijn van Busch, (3330) en vérschríkkelijk duur, dus dát gaan we niet doen..... Heb er zeker 3 nodig namelijk......

Word vervolgd!

Gegroet,

Mart
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Tatra T3
Citaat van: The MaSt op donderdag 02 september 2021, 18:56:21
Leuk gedichtje Erik!  :P
Er was geen regel van gerijmd ... :roll:

Citaat van: The MaStIk zat nog eens even te denken, je hebt toch van die lichtgewicht hellingen? Zou ik daar wat mee kunnen? Volgens mij zijn die van Faller. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan.
...
EDIT: Die dingen zijn van Busch, (3330) en vérschríkkelijk duur, dus dát gaan we niet doen..... Heb er zeker 3 nodig namelijk......

Vroeger had ik zelf een op- en afrit laten maken van een houten balk, met als afmeting die van de spoordijk :
de gehele lengte diagonaal doormidden en de twee resulterende 'wiggen' in blokken van 10cm gezaagd om de helling gebogen te maken.
Goedkoper is zoiets kan natuurlijk ook van Tempex te maken i.c.m. een hete-draad-snijder, zaag of scherp mes.

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - vitrines en hellingen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - vitrines en hellingen
Poëzie betekend niet meteen automatisch rijmelarij  ;)

Dank voor je tips wat betreft de hellingen. Ik ga daar eens mijn lichtje op laten schijnen!  :idea:

Gegroet,

Helling-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
De werken aan de grote modelspoorbaan staan even op een lager pitje (standje waakvlam), aangezien ik wat grotere uitgaven moet gaan doen voor de baan, maar mijn hobbybudget per maand niet zo hoog is. Ik ga proberen om, met goedkeuring van bewindvoering, mijn hobbybudget op te schroeven zodat ik iets makkelijker wat grotere uitgaven kan doen om de baan rijklaar te maken en verder te bouwen. (Ik ben bezig met een schoonmaakbaantje te krijgen, dus mijn uitkering zal wel omlaag gaan, maar ik kan dan zélf wat geld verdienen en intussen verder bezig gaan met de routes uit te stippelen om mijn acteercarrière verder op stoom te krijgen.)

In de tussentijd ben ik daarom maar bezig gegaan met het bedenken van een klein (50x90) diorama voor mijn NZH trammetje, welke ik hier al eerder heb laten zien. Ik heb wat mooie styrodurplaten in verschillende vormen en diktes, hier kan ik lekker mee rommelen. De bedoeling is een weg die de tramlijn kruist en een overstaphalte voor de bus en een overstaphalte voor de tram en verder wat groenigheden. Qua bebouwing zal ik er niet héél veel op zetten, overdaad schaadt in dit geval. Dus minstens 1 bushalte (misschien 2 als het past), de tramhalte en wellicht nog ergens een boerenschuurtje langs een sloot.

Datering van het geheel: Jaren '50, vlak voor de opheffing, vandaar ook al de bus die rijdt!

Wordt vervolgd......

Gegroet;

NZH-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
 @citaat Mooie tram!
Het origineel:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
 B) Hee Marten, ik heb gisteravond je film gezien, de Slag om de Schelde.
Indrukwekkende film en erg mooi gemaakt. B) :thumbup:


Dirk-Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
DJ
Op tv of bioscoop
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
 @citaat

Op de tv, via Netflix

Dirk-Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 18 oktober 2021, 14:22:56
Op de tv, via Netflix

Al een tijd niet geweest (nah ja selectief de nieuwe serie Sex Education gekeken, is minder leuk geworden).
Bedankt voor de tip DJ.

Vrgr,
Wilko
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
 :(
khep nie flixnet
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - NZH diorama
Kik emme dadoek ni  :?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - schot in de zaak!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - schot in de zaak!
@Dirk-Jan: Leuk dat je 'm gezien hebt! Heb je mij nog kunnen spotten!?  :-)
Zal wel lastig zijn geweest omdat je waarschijnlijk niet wist waar je kijken moest  ;)
@Nero: Hij is 17 november ook op NPO 1 te zien! Als je geen tv hebt (net zoals ik), kan je 'm via de npo website kijken!
@Johnnytrein: Daar versta ik percies niks van?!?  :-( :-(

Ik heb een update te melden over mijn modelspoorbaan: Binnenkort, komende maand, komt er een maat van mij een dagje over, om mij te helpen met het bouwen van een schaduwstation onder de baan. We zitten samen nog een beetje in dubio wat we gaan doen met de toegangssporen; ik dacht dat het een handig idee is om een ovaalvormige helix te maken aan de baanzijde evenwijdig aan de korte muur, maar die maat van mij heeft nog nooit een helix gebouwd, hij durft het eigenlijk niet aan om het te doen, wat ik wel begrijp. Ik dacht aan een ovaalvormige helix om ruimte in de breedte te besparen en zo een langere rijlengte te creëren. Aan de achterzijde van het station is waarschijnlijk geen helix nodig, aangezien daar ruimte is om de toegangssporen naar het schaduwstation geleidelijk te laten zakken.
Ik heb bijgaand een schets gemaakt in paint waarin mijn bouwgedachten zijn uitgewerkt. De ovalen helix is om het overzichtelijk te houden niet opgenomen in de tekening, alsook de sporen niet.

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Schaduwstation-Mart  :o)


P.S. Ik was helemaal vergeten dat ik nieuwe aanwinsten heb! 2 Fraaie Jouef CIWL rijtuigen, een viertal 3 assige Umbauers en een echt op schaal zijnde Roco bagagerijtuig  B)
Voor in het CIWL stammetje heb ik nog een Revell restauratierijtuig in delen liggen. Ik had deze al eens geverfd met de kwast, maar dat heeft verkeerd uitgepakt (vooral de binnenkant), binnenkort even spuitbusjes bestellen, dan kan dat strak gespoten worden en dan heb ik 3 CIWL rijtuigen!
En ook nog sculptamold en weatherpoeders erbij, dus ik kan mijn lol wel op voorlopig! Trouwens, volgens mij is het het handigst om met weatherpoeders na het weatheren er nog een laagje vernis overheen te doen toch?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - schot in de zaak!
Mooie aanwinsten, Aankoop-Mart :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fijne feestdagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fijne feestdagen!
Ik wens iedereen fijne feestdagen en een spoors 2022 toe! Ik ben van plan om in de kerstvakantie weer verder te gaan met de baan, eerst even de boel uitmesten en eens zien hoe ik mijn oldskool kibri 9610 brückenbau ga bouwen voor mijn helling naar het te plannen schaduwstation en hopelijk nu eindelijk eens de sporen rondom de locloods aan de stationssporen te koppelen.

Gegroet,

Kerstvakantie-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fijne feestdagen!
Je hebt gisteravond toch wel van jou film genoten, hè :D.
Ik wens je een Normaal 2022!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fijne feestdagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fijne feestdagen!
Jazeker wel!  :-) Heb m nu al 3x gezien  B)  O:-D

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Update!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Update!
Hier weer eens een update van mijn kant.
De modelbaan ligt even op een laag pitje aangezien ik druk bezig ben met het voorbereiden van mijn audities voor een acteursopleiding op school. Het plan is om na 7 en 9 februari, dan heb ik de audities gehad, de boel weer op te pakken. Ik hoop binnenkort van een kameraad een decoupeerzaag te kunnen lenen zodat ik modulebakken kan verzagen zodat ze in het baanplan passen.

Ondertussen ben ik lekker op tv te zien, onder andere in de kinderserie AAP (@Tony, ik hoop dat je meeleest, misschien is het leuk voor de kleintjes. Ik ben overigens NIET de aap!  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D en vanaf 2 februari begint Het Verhaal van Nederland waar ik te zien ben als Hoveling van Willem van Oranje in een van de afleveringen. Ook de stoomtram Hoorn Medemblik komt in 1 van de afleveringen in beeld, zoals te zien is in de trailer. Toevallig had ik een oproepje daarvan gezien bij 1 van mijn castingbureaus; zodoende wist ik dat er opnames kwamen. Helaas was ik al als hoveling van Willem van Oranje geweest, anders was ik wel bij de SHM opnames geweest  :P

Ook heb ik sinds enige tijd een baantje als schoonmaker op een middelbare school hier. Dus dat neemt ook wel tijd in beslag, maar ik ben al zolang bezig met de modelbaan te bouwen, dat de extra tijd ook weer niet heel veel uitmaakt.  :-)

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

Acterende-Hoveling-Mart  :o)

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
In het fotodraadje met de nieuwste aanwinsten van 2022 konden jullie zien dat ik een aantal nieuwe trammetjes heb gekregen uit de DDR. Ik ben inmiddels begonnen met het demonteren van de hele reutemeteut omdat ik de interieurs wil verfraaien, preisigers wil plaatsen (alleen zijn m'n popseltjes op, dus ik moet zittende popsels hebben) en tzt motoren inbouwen, alsmede de plastieken pantograafjes vervangen door echte, beweegbare, idem voor de wieletjes.
Ik ben al voortvarend begonnen met demonteren én weatheren. Voor het weatheren gebruik ik héle dunne zwarte verf (dat beetje wat altijd in je verfpotje zit, voor je m doorroert), nóg verder verdund met een scheutje terpentine, zodat t net lijkt op Oost Indische dove inkt, insmeren en dan met een toiletpapiertje verticaal over de bak deppen / vegen naar eigen inzicht. Idem dito voor de daken.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Gegroet,

Genosse weather-Mart  :o)



Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Ik vind het altijd prachtig: een modelspoorbaan met trams. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van je weathering.  :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Wat op trammetjes ken, ken ook op gebouwen!  >:-D Moet wel zeggen, dat je moet oppassen met terpentine of andere spul, voor je het weet ben je zo stoont als een garnaal en ben je stoned aan het rijden om stoned onderwijs te volgen op de Highere Burgerschool  >:-D >:-D O:-D O:-D

Gegroet, Stonede-weatherende-genosse-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Straßenbahn der DDR
Een poos terug had ik enkele nieuwe H0 DDR trammetjes in de verzameling gekregen; momenteel liggen die in onderdelen vanwege weathering en geplande 'pimp werkzaamheden'. Ik had voordat ik begon daarmee sceneryfoto's gemaakt welke ik jullie niet wilde onthouden. Ook de gebouwen op de achtergrond zijn inmiddels geweatherd of staan op de lijst om geweatherd te worden. Begin april heb ik een weatherworkshop van mijn modelspoorgroep, (Ik ga daar mijn nieuwste V200 weatheren) daarbij is ook wat materiaal aangeschaft zodat ik thuis verder kan gaan, en onder andere de boel fixeren.

Bezoekje gebracht aan de DDR. De tweetakt autootjes scheuren vrolijk rond terwijl de trams halteren in de Karl-Marx-Straße. Helaas kon ik mijn doos met voertuigen niet vinden, daar zit nog een Trabi in.

Wordt vervolgd....

Gegroet;

Weather-Mart  :o)