Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Je bent er maar druk mee Mart, het enthousiasme spat eraf en dat is leuk om te zien.
vanaf volgende week in de bioscoop: DE SLAG OM DE SCHELDE
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
vanaf volgende week in de bioscoop: DE SLAG OM DE SCHELDE
Komt dat zien, komt dat zien!
Vanaf volgende week in de bioscoop:
DE SLAG OM DE SCHELDE
met in de hoofdrol Marten als de wispelturige figurant :thumbup:.

Gespot in Haagse bushalte:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Morgen al!!  :P
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Oude poster :D
En, ben je uitgenodigd voor de premiere of is dat alleen voor de nog grotere sterren?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
"A bridge too far" zie ===> klik
is ook een oorlogsfilm en heeft net als "De slag om de Schelde" niets met modelspoorwegbouw van doen...
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ingewijden (en mensen die dit hele draadje hebben gelezen) weten natuurlijk dat Marten niet in "A Bridge Too Far" heeft gespeeld, maar wèl in "De Slag om de Schelde". In dat opzicht is die film in dit draadje relevanter dan die jij aandraagt beste Wim. Overigens heb ik die wel meermalen gezien, erg goed ;)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 @citaat "gespeeld" is een groot woord, hij heeft gefigureerd.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: Hanzi op vrijdag 04 juni 2021, 16:27:18

En, ben je uitgenodigd voor de premiere of is dat alleen voor de nog grotere sterren?

Nee dat is denk ik alleen voor de nog grotere sterren, komt nog wel  ;)
Citaat van: nobody op vrijdag 04 juni 2021, 16:52:49
"A bridge too far"
is ook een oorlogsfilm en heeft net als "De slag om de Schelde" niets met modelspoorwegbouw van doen...

Dat maakt niet uit Wim, dit is mijn draadje en hier vertel ik niet alleen maar over mijn modelspoorbelevenissen, maar ook over m'n andere beslommeringen. Ik heb het ook al over mijn verhuizing gehad hier in dit draadje, dus ik begrijp je toevoeging niet helemaal.
Overigens is A Bridge too Far een goeie film met Sean Connery, ik vind het erg fijn dat iedereen zijn eigen taal spreekt.
Daarbij, ik wil nog zeggen dat het forum een lopend buffet is; vind je iets niet lekker, laat je het liggen, zo geldt het ook voor mijn draadje. Als je je niet kan vinden in de bijdrage schroom dan niet om door te scrollen en anderen wel te laten reageren.

Maar ik heb meteen al maar wat nieuwe modeltreinplaatjes, aangezien ik bezig ben met het test leggen van de sporen naar het schaduwstation.
Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het ga doen, misschien vervang ik dit stuk wel door een spiraal, misschien laat ik het zo en takt de rails af naar links om aan te sluiten op de enkelsporige lijn die aan de andere muur langs naar beneden gaat. Overigens word dit ondergronds, hierboven komt de uitbouw van Himmelsdorf aan de stationspleinzijde. Misschien laat ik alles aan elkaar aansluiten op 1 stuk van ongeveer 30 centimeter breedte aan looppad, misschien hou ik een iets grotere ruimte om ruim te kunnen zitten op een stoel zodat ik op ooghoogte zit en dus als het ware een mangat heb zoals het er nu ook bij ligt.

Ik hoor graag van jullie!

Gegroet,

Puzzelende modelbouw- Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
@citaat @citaat beetje flauwe opmerking Wim :?.
Figuranten zijn ook spelers en zonder figuranten geen film.
Het mooie van dit forum is dat er niet alleen over treintjes wordt geouwehoerd maar dat ook andere (bij)zaken gedeeld kunnen worden die de treintjesgekken bezig houden en dat maakt het leuk en afwisselend!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 B) Hoi Mart , je film staat op mijn to do lijstje, die wil ik zeer zeker zien. :)
En bouw lekker verder aan je baan, wij genieten hier wel mee van al dat moois. :)
Slaap er af en toe een nachtje over, de volgende dag zie je vaak weer andere mogelijkheden of oplossingen voor al die waarlegikaldierailsneer vraagstukken.


En @ Wim, je bijdrages voegen niks toe en worden niet gewaardeerd, laat je opmerkingen maar achterwege hier.

Dirk-Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Hoi Mart,

Ik liep al even achter hier, maar ik kan je zeggen dat ik met groot genoegen naar je vorderingen gekeken en met veel plezier de begeleidende teksten gelezen heb  ;)
Dit is het moment waar ik al lang naar uitgekeken heb; er ontstaat eindelijk een heuse treinbaan !  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Voor een kwispeltuurder met adhd en anderszins is dat een superprestatie !
Nu heb je 2 slagen in de pocket; die om de Schelde en die om je Spoorbaan.
Je mag trots op jezelf zijn en mij maakt het blij  :P

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ben ook erg blij met de ontwikkelingen Tony! Het heeft héél lang geduurd, dus nu ga ik zorgen dat het wachten het méér dan waard zal zijn! In mijn hoofd ziet het er in ieder geval al langzaam maar gestaag wel goed uit wat de plannen zijn, sommige dingen kunnen uiteraard nog wijzigen, maar het échte welbekende wispelturen is wel afgesleten eigenlijk. Ik heb redelijk in mijn hoofd wat ik wil, het schaduwstation is vooralsnog het meeste wispelturen, maar daar ga ik pas mee bezig als ik daar aan toe ben, eerst en vooral bezig met de hoofdspoorlijn en de enkelsporige zijlijn en uiteraard het BW en het station. Het kopspoortje waar eerst de railbus stond is nu verlengd en van functie veranderd: derde toegangsspoor naar het locdepot. (Zie foto's).

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Puzzelende modelbouw- Mart   :o)
Re: vanaf volgende week in de bioscoop: DE SLAG OM DE SCHELDE
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: vanaf volgende week in de bioscoop: DE SLAG OM DE SCHELDE
Citaat van: Hanzi op vrijdag 04 juni 2021, 15:03:37
Komt dat zien, komt dat zien!
Vanaf volgende week in de bioscoop:
DE SLAG OM DE SCHELDE
met in de hoofdrol Marten als de wispelturige figurant :thumbup:.

Gespot in Haagse bushalte:

Heb m inmiddels zelf ook!!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
@citaat mooi zo, hoef ik geen bushokje te slopen voor je >:-D.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 >:-D >:-D >:-D

Deze heb ik netjes voor 1 euri bij de bioscoop gekocht. Ze verkopen in (ik denk alle?) de bioscoop filmposters. Gewoon even naar vragen bij de balie.
De meisjes hier van de bioscoop vonden het wel zeer leuk overigens dat ik figurant ben in Slag. Heb er maar even achteraan verteld dat er nog veel meer dingen aan zitten te komen (flink wat figuraties gehad de afgelopen tijd), waaronder ook dingen die op tv komen tussen nu en voorjaar 2022!

Ik denk dat ik dus bij de eerstvolgende pre-corona gastendag (nu al zin in!!!) maar wat extra pennen mee zal nemen om handtekeningen te zetten  >:-D (geintje natuurlijk)

Maandag verder overigens aan de modelbaan, ga de drie kleine bakken op poten zetten en een beginnetje maken met klooien met de MS1 centrales om m'n locs te programmeren en wat te rangeren, moet ik wel nog even de sporen rondom de locloods aansluiten aan de stationszijde, anders kan er niet gereden worden  :-)
Moet zeggen dat ik dat wel het spannendste vind, bedraden. Ik ben helemaal niet zo technisch en eigenlijk als de dood voor kortsluiting en brand. Maar goed, zal vast wel loslopen, toch?

Puzzelende modelbouw- Mart    :o)


Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: The MaSt op zondag 06 juni 2021, 00:22:32
Moet zeggen dat ik dat wel het spannendste vind, bedraden. Ik ben helemaal niet zo technisch en eigenlijk als de dood voor kortsluiting en brand. Maar goed, zal vast wel loslopen, toch?

Werk gewoon zorgvuldig Mart. Probeer ook niet alles ineens aan te leggen, maar zoveel mogelijk in kleine brokjes die je direct kunt testen. Op die manier kun je gemakkelijk terug naar de vorige situatie als blijkt dat iets niet (meer) werkt.
Zelf heb ik ervoor gezorgd dat ik de baan met één schakelaar helemaal stroomloos kan zetten. Ook gaat "de prik" van de baan (centrale blijft dan wel aan) als ik even niet bij de baan ben, zelfs bij een sanitaire stop. Brand heb je niet zomaar. Er zijn een heleboel veiligheden ingebouwd en als je zelf ook voorzichtig bent en nadenkt komt het wel goed.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik moet nieuwe schroefjes hebben om de poten te bevestigen met hoekprofielen (die ook op zijn), maar ik moet heel even wachten met geld uitgeven (dit in verband met de gemeente en mijn uitkering en mijn figuratievergoedingen) dus ik ben nog even verder gegaan met het oude Trix PWG wagonnetje te superen en geschikt te maken voor 3-rail. Ik had eerder al de raampjes geplakt, vandaag 3 van de 4 buffers gelijmd (de 4e is weggestuiterd, dus moet even op de knietjes) en trapje gemonteerd. Het valt mij op dat veel oude wagonnetjes wel de uitsparingen voor de traptreden op de kopse kant hebben zitten, maar haast nooit het trapje zelf; weet iemand waarom dat is?  EDIT: Ik zie nu dat ik het trappetje moet vervangen door alleen handrails. Ik had een tekeningetje van een doorsnede van het interieur gevonden; deze ga ik dus nabouwen en hopelijk past dat erin  :-)

Al met al is het best wel een leuk karretje om op te knappen, ben overigens ook nog van plan om de opschriften leesbaar te maken, maar misschien moet ik die vervangen door transfers. Ik heb het boek "Modeltreinen ideeën en projectenboek" van Markus Tiedtke (vroeger als kind leende ik het boek doorlopend bij de bieb) om inspiratie op te doen voor het superen van goederenwagons, locs, rijtuigen en dergelijken.

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Goedemiddag in de warmte lotgenoten  >:-D

Ik heb het tempo er lekker in zitten, aangezien ik nu de slag om de schelde om de modulebaan te pakken heb, ben ik weer lekker verder gegaan en heb ik weer 2 modules op pootjes gezet en eentje tegen de muur geschroefd met een hoekbeugel, dat staat muurvast! Ha wat een slechte woordgrappen weer hiero  >:-D

Gegroet,

Beunende woordgrap-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lekker bezig Marten! Zit er bewust hoogteverschil in?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Nou niet helemaal, maar ik doe het er maar mee,  komt wel mooi uit gezien de heuvelige omgeving die ik in gedachten heb voor de modelspoorbaan  :)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
lekker bezig, maar ik hoop wel dat beun uiteindelijk iets meer dan één schroef gebruikt om de muurbeugel vast te zetten, zowel in de muur als in het hout!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik zou toch de hoogte(s) gelijk maken
Je zou er misschien later spijt van kunnen krijgen als er iets niet gaat als gepland
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: Hanzi op donderdag 10 juni 2021, 21:04:56
lekker bezig, maar ik hoop wel dat beun uiteindelijk iets meer dan één schroef gebruikt om de muurbeugel vast te zetten, zowel in de muur als in het hout!

Ja dat sowieso, alleen ik kom niet helemaal lekker in de muur met schroeven, daar moet ik effe naar kijken!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Niet in de muur schroeven. Gaatje boren, fisher plugje erin en daar het schroefje in. Dit houdt niet.

Even goed opletten dat je de juiste maten neemt en boort.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Maar dat is dus precies het probleem: De muur is niet geschikt om diep te boren! Ik heb dat ene hoekprofiel wél vast kunnen krijgen met 4 schroeven, maar als ik op een andere plek boor, dan brokkelt dat gat helemaal af en heel diep kom ik ook niet met het voorboren.......  :? :?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Je kunt zo'n plug ook korter snijden, Mart.
En als de muur brokkelt, met je (steen !)boor je boormachine zonder klopfunctie het werk proberen te laten doen.
Eventueel op een andere plek op de muur een proefgaatje boren.....al doende leert men  ;)

Grtz Tony

Ps. Het loont zich, om 2 goede, maar wel duurdere steenboren van 6 en 8 mm te kopen. Het spul, dat in van die goedkope setjes zit, is rotzooi en levert je alleen maar prutswerk en ergernis op.
Samen met pluggen van 6 en 8 mm ( en de juiste maat schroeven ) heb je dan genoeg in huis om de meeste klussen te klaren.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
hoi,

Citaat van: The MaSt op vrijdag 11 juni 2021, 12:27:08
Maar dat is dus precies het probleem: De muur is niet geschikt om diep te boren!

Het juiste gereedschap en materialen gebruiken helpt veel. Ik heb hier een accuschroefboormachine waarmee ik eigenlijk alles in huis boor. Ook in steen. Alleen de boortjes moet je wel op tijd vervangen. Ook boren kunnen slijten. Goede boren helpt heel veel.

Citaat van: The MaSt op vrijdag 11 juni 2021, 12:27:08
Ik heb dat ene hoekprofiel wél vast kunnen krijgen met 4 schroeven, maar als ik op een andere plek boor, dan brokkelt dat gat helemaal af en heel diep kom ik ook niet met het voorboren.......  :? :?

Klinkt als een stompe boor. Welk materiaal is de muur? Beton / steen / Gips / Hout? Daarop kies je een bepaalde boor. Bij beton en steen wil het nog wel eens helpen om een "klopboor" te gebruiken. Voorboren: Eerst een kleinere diameter boor gebruiken. Dan met de juiste diameter boor voor de plug aan de gang. Na het boren even met de stofzuiger het gat leegzuigen. Dan zou je de plug er zo in moeten kunnen drukken. Eventueel met een kleine tik van een hamer om het laatste stukje te doen. Gaat hij niet goed erin, dan is het gat of niet diep genoeg of niet groot genoeg. De plug moet namelijk door de schroef tegen de wanden van het gat worden gedrukt.

Bij gipswanden: Goede pluggen gebruiken die geschikt zijn voor gips en eventueel holle wand. Zelfde geldt voor pluggen en schroeven. Ze moeten wel goed bij elkaar passen. Op een goede plug staat de diameter van het gat en de maximale maat van de schroef aangegeven.

Groet Ronald.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 @citaat

Heb in een flatje gewoond gebouwd eind jaren 50/begin jaren 60. Door tekorten aan bouwmaterialen zijn de stuclagen met veel te veel zand in de mix aangemaakt.
Boren met 3mm leverde minimaal een gat van 6mm op..... Wil je stevig en vast, gebruik dan een klein drupje bruislijm in het iets te grote gat voor de plug erin gaat.
Hierdoor kun je na een dag prima er wat gewicht aanhangen....
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 11 juni 2021, 13:14:36
@citaat

Heb in een flatje gewoond gebouwd eind jaren 50/begin jaren 60. Door tekorten aan bouwmaterialen zijn de stuclagen met veel te veel zand in de mix aangemaakt.
Boren met 3mm leverde minimaal een gat van 6mm op..... Wil je stevig en vast, gebruik dan een klein drupje bruislijm in het iets te grote gat voor de plug erin gaat.
Hierdoor kun je na een dag prima er wat gewicht aanhangen....

Dat zou best kunnen inderdaad, mijn flatje is ook van de jaren '60, typisch naoorlogse bouw. En die 3 mm willen boren wat 6 mm word ineens dat herken ik inderdaad! Bruislijm ken ik niet, daar ga ik dan maar eens naar op zoek!


Bedankt voor het meedenken, ik heb afgelopen week een nieuw setje boortjes gekocht, ik gebruik dus een steenboor om te boren. De muur is in eerste instantie relatief makkelijk te boren, in ieder geval de eerste laag, daar kom ik heel makkelijk doorheen waardoor ik het idee heb dat het in ieder geval geen beton is, dat is een stuk harder. Ik kan dus wel een stukje boren, maar daarna houd het op en krijg ik er niks meer in. Ik gebruik ook een accuschroefboormachine, dus aan het gereedschap ligt het in ieder geval niet denk ik. Het is ook geen gipsmuur want dat is lichter en daar zou ik juist makkelijker in moeten kunnen boren.

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Is waarschijnlijk stuc over (gas)betonblokken, eerste stukje inderdaad makkelijk, daarna beton. Dan moet je serieuzer boren, vaak heb je dan van die donkergrijze boorprut.
Bruislijm bedoel ik constructielijm mee, lijmt alles en zit muur(haha)vast. Bij morsen niet uitvegen maar 24uur niet aankomen daarna kun je het vaak zo weer wegbreken. Nog beter is gewoon niet morsen....  :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Bedoel je van die muurvuller om kieren en scheuren in de muren te vullen?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
hoi,

Citaat van: Buzz_4stroke op vrijdag 11 juni 2021, 13:14:36
Heb in een flatje gewoond gebouwd eind jaren 50/begin jaren 60. Door tekorten aan bouwmaterialen zijn de stuclagen met veel te veel zand in de mix aangemaakt. Boren met 3mm leverde minimaal een gat van 6mm op.....

Herkenbaar. Ik heb in een arbeiderswoning uit de jaren 50 gewoond. De kapstok is daar met plug en al uit de wand gekomen. Wat goede kit er tegenaan en de kapstok ging er niet meer uit. Deze hebben we ook als te overdragen spullen bij de woning meegedaan  :) :)

Citaat van: The MaSt op vrijdag 11 juni 2021, 13:16:59
Dat zou best kunnen inderdaad, mijn flatje is ook van de jaren '60, typisch naoorlogse bouw. En die 3 mm willen boren wat 6 mm word ineens dat herken ik inderdaad! Bruislijm ken ik niet, daar ga ik dan maar eens naar op zoek!

.... De muur is in eerste instantie relatief makkelijk te boren, in ieder geval de eerste laag, daar kom ik heel makkelijk doorheen waardoor ik het idee heb dat het in ieder geval geen beton is, dat is een stuk harder. Ik kan dus wel een stukje boren, maar daarna houd het op en krijg ik er niks meer in.

Eerst wat stucwerk en daarna beton. Komt vaker voor bij dat soort woningen uit de jaren 60. Heel normaal. Je zal dan met wat langere schroeven en pluggen aan de gang moeten om wat meer houvast te hebben. Anders komt het spul nog steeds los.

Citaat van: The MaSt op vrijdag 11 juni 2021, 13:16:59
Ik gebruik ook een accuschroefboormachine, dus aan het gereedschap ligt het in ieder geval niet denk ik.

Ligt aan de accuschroefboormachine. Of je een profi-boor hebt of eentje van de aldi. Maar met wat harder beton heb je meestal wel een klopboor nodig. Dan ligt het toch aan het gereedschap  ;)  :D

Groet Ronald.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Probeer ook niet een gat te snel te boren. Het boortje moet de gelegenheid hebben het gruis via de richels ("schroefdraad" op het boortje) af te voeren. Dus de boormachine continu hard naar de muur toe drukken heeft niet zo veel zin. Af en toe de boormachine even een stukje naar je toe trekken wil wel eens helpen om de ergste troep er snel uit te krijgen.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!

@Ronaldk: Dan hoop ik niet dat mijn kapstok naar beneden lazert, dan zit ik weer op het dak van de schrik; moet Peter Koelewijn wéér komen om te blèren dat ik van het dak moet komen  >:-D
Ik heb 2 boormachines die in ieder geval niet bij de Aldi wegkomen; ik heb ze beiden gekregen van vrienden. Maar een klopboor heb ik dan weer niet. Maar es effe zien of ik die kan lenen en anders gebruik ik maar gewoon gekko-tape dat schijnt oersterk spul te zijn, ik vergeet alleen al de hele tijd om het te kopen  :-)

@1200Blauw: Nee ik boor heel rustig (best knap voor een ADHD'er  :-) ) en inderdaad af en toe moet je de boor 'klaren' zodat het gruis weg kan. Ik denk eigenlijk dat de makkelijkste oplossing gekko-tape is; ik heb daar veel positieve dingen over gehoord namelijk. Overigens is het wél dan weer zo dat ik 1 hoekbeugel gemonteerd heb gekregen (zijn uit eindelijk 4 schroeven geworden en natuurlijk ook een paar in de modulebak zelf) en het zit gek genoeg muurvast  :O
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Waarschijnlijk is de schuld te vinden bij de schenkende vrienden  :)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Klopboor lenen dus en een goede steenboor gebruiken, Mart.
Of iemand van je treinclub ( of een goede buur ) lief aankijken en vragen  O:-D

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Je hebt geen muurproblemen, Mart, je hebt boorproblemen! Zo'n accuschroefboormachientje is reuze handig maar ongeschikt om er mee in stenen (en zeker betonnen) muren te boren.
Het eerste stukje door de stuclaag gaat nog wel maar daarna houdt het op, maar daar was je zelf ook al achter.
Voor steen heb je minimaal een klopboormachine nodig en voor beton is een hamerboormachine een aanrader.
Dat Gekko-tape heb ik ook op tell-sell gezien: amazing, fantastic & unbelievable! >:-D Misschien leuk voor een handdoekhaakje, maar ik zou m'n treinbaan er niet graag aan/mee monteren!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Gekko tape is leuk voor gladde muren en lichte dingen. Anders valt het weer naar beneden.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Ja, en als t al blijft hangen, hangt het dan na een jaar ook nog?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
 @citaat2 als je de reviews leest, valt alles er na een paar dagen terug af;


mvg,
Michel
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Zoals gezegd leuk voor lichte dingen. Ik heb mijn kabelgoten op de muur gezet met die tape. Dat zit nog prima, nu anderhalf jaar

En een test gedaan met een baksteen, die kwam na een korte tijd alweer naar beneden. Half uur geloof ik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
De beste oplossing:
Chemisch anker

vb.
https://www.hubo.be/nl/p/soudal-chemisch-anker-280ml/180645.html

Ik gebruik beroepshalve (ik zit in de bouwsector)wel een ander merk, maar voor de hobbyisten is deze zeker een goede
Kost een beetje, maar dat zit ECHT muurvast

Grts Freddy


Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Mooi spul, ik kende het niet in deze kitkoker-uitvoering, wel als glazen ampullen die je in t gat stopt en breekt door er een draadeind in te slaan.
Lijkt me overigens wel een beetje overdone voor Mart's beugeltjes. Gewoon ;) gaatjes boren, goede pluggen erin en vastschroeven is daar ruim voldoende.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 12 juni 2021, 17:22:10
De beste oplossing: Chemisch anker

tja  :?  :D  Goed, ik dacht dat ik civieltechnisch gedachtes had  :thumbup: :thumbup:  :D  :D  :D Maar Marten heeft een huurappartement. Dus een chemisch anker lijkt mij niet handig  :D

Wat Hanzi al aangeeft: Goede klopboor, gaatjes boren, goede plug erin en goede schroeven gebruiken. Dat is meer dan voldoende.

Groet Ronald.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Citaat van: ramdani op zaterdag 12 juni 2021, 16:53:49
@citaat2 als je de reviews leest, valt alles er na een paar dagen terug af;


mvg,
Michel

Nou dan ga ik daar dus geen zware metalen blauwe koersborden aan hangen dus.......  :? :?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Muurproblemen
Van het weekend ben ik op m'n dooie gemakkie aan het rommelen geweest met de twee nieuw geplaatste modulebakken. Ik denk er over na om een brug te gaan plaatsen tussen beide modules. Op de modules duikt de spoorlijn in een keerlus richting het schaduwstation onder de stad en de heuvels door. Ik heb omwille van de in een boog gelegen tunnel de tunnelingang zo dicht mogelijk bij de brug gepland om de illusie te creëren dat het spoor langer rechtdoor loopt dan dat het daadwerkelijk gaat. Tevens heb ik een fraaie sfeerfoto toegevoegd van de sneltrein naar Bad Gërritze, bestaande uit een V200, een donderbus bagagerijtuig, 2 Silberlingen een 'mitteleinsteigwagen' en nog een onbekend DB rijtuig om zo wat WOSA punten te verzamelen en hopelijk een plekje te bemachtigen op de WOSA 2022 kalender.
Ook heb ik van de week 3 nieuwe 4 assige Umbauers binnengekregen en 1 'mitteleinsteigwagen' welke ik tot een lange sleep heb gevormd in het Bahnhof. Ik kan maximaal 8 4 assige rijtuigen kwijt plus stoomloc op het langste spoor. Op de laatste foto zijn 6 van de 7 Umbauers te zien + de  'mitteleinsteigwagen'
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Als gevolg van de hitte raak ik vaak ontregeld, ontspoord, m'n draai kwijt of wat dan ook; lang verhaal kort, dit zijn niet mijn lievelingsdagen. Maar ik heb nou ontdekt dat je met een spons en wat verf best wel leuk de dagen van je rijtuigen kan weatheren, als je geen airbrush hebt is dat best wel een leuke manier om in ieder geval de daken te weatheren. Ik heb een beginnetje gemaakt met een 3tal ietwat goedkopere cq oudere wagonnetjes zodat het geen doodzonde is als het misgaat. Ik ben begonnen met het PWG administratiewagonnetje van Trix, een donderbus bagagerijtuig afkomstig uit de sneltrein naar Bad Gërritze en een 3-assig coupérijtuigje te vervuilen.
Het is misschien niet op en top, her en der mag best nog wel wat meer viezigheid en roestaanslag, maar er kan altijd nog een dun laagje overheen!
Hoe ik het weatheren doe ik als volgt:
Ik kwast wat verf over de lengte van het dak van het rijtuigje met een penseel waarna ik haaks daarop (dus in de breedte) met een sponsje voorzichtig de boel uitsmeer waardoor je dus vuilsporen krijgt die realistisch lopen, aangezien regenwater in de breedte van het dak naar beneden stroomt. Dit herhaal ik een paar keer tot ik tevreden ben en de boel kan drogen, waarna ik (afhankelijk van of ik er zin in heb) nog wat roestplekken gevormd worden op dezelfde wijze als de roetvervuiling.

Ik ben benieuwd naar jullie opbouwende tips en tops! Uiteraard komt er in de toekomst een airbrush, maar ik wil eerst wat meer baan af hebben vooraleer ik daarmee ga beginnen, want ik ken mijn langer dan vandaag om te weten dat als ik eenmaal bezig ben met airbrushen dat er dan ook niks anders gebeurd  >:-D  :-)

Gegroet, gesmolten weather Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Ik raad je aan niet zomaar te beginnen met vervuilen van je materieel, omdat het je dan heel veel materieel kost voor je het een beetje kunt. Het is een expertise apart die je er niet zomaar even bij doet. Veel mensen op de fora kunnen het geeneens, of durven het niet. Ik raad je aan eerst eens op bijvoorbeeld Youtube te gaan kijken naar hoe anderen het doen, de resultaten te bekijken van hun werk en dan bepalen welke techniek van weathering je het beste aanstaat. Je zult ontdekken dat airbrushen geen noodzaak is voor een goed resultaat, maar eerder een leuke toevoeging. Veel mensen gebruiken poeders of een dry/wet wash. Kijk en leer eerst, voor je begint. Heel veel succes!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
@citaat voor velen een wijze raad; voor veel anderen geldt: al doende leert men.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Vieze rijtuig daken
 @citaat Dat is ook weer waar.