Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen
Spul lekker in de sneeuw laten, Marten !
Geeft een erg realistisch patina  :thumbup:

Herbert wacht namens de WOSA nog even af; het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje van de bus........dus doe je best !

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen
Vandaag verder met de Ikarus 556 van trappen voorzien. Ik heb wat gesmokkeld her en der om niet al te veel plastic weg te hoeven snijden (t zijn gewoon trapjes uit de rommeldoos die normaal bij een huisje horen)  8) zie je straks toch bijna niks van als de kap er weer op zit en er een kwastje overheen is gegaan. Nu eerst even laten drogen, later verder met oa de stangen in de bus..... en dan tzt ook nog de bestuurderscabine maken met een wandje en een deur.

Wordt vervolgd!!

Gegroet,

Fröbel-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
De trapjes zijn vanmorgen zwart gekwast zodat het klopt met de kleur van het onderstel en de busvloer. Volgende stap is stangen aanbrengen, ik heb hiervoor uit de rommeldoos regenpijpjes voor in gedachten die ik dan op maat snij, maar dat blijkt na wat proeflijmingen erg fragiel te zijn. Verder zullen de stoeltjes een kleur gaan krijgen en "ijzeren beugels" op de bovenkant. Tevens moet er nog een bestuurscabine gefabriceerd worden en moeten er nog spiegels en ruitenwissers komen. En uiteindelijk uiteraard NVA militairen die onderweg zijn naar de kazerne. Die moeten nog aangeschaft worden, maar dat heeft geen haast.  8)
Ik hoorde vannacht enkele kleine voetstapjes en wat gemompel uit de treinkamer komen....  8o  zou de WOSA een figuurtje gestuurd om rapport op te maken? Ik kon vanmorgen niks vinden van sporen, maar de poes die merkte op dat de brievenbus ineens zachtjes klepperde vanmorgen.....  :O


Wordt vervolgd!

Gegroet,

Fröbel-Mart   :o)

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Dag Marten.

Citaat van: The MaSt op dinsdag 09 maart 2021, 15:37:03
Volgende stap is stangen aanbrengen, ik heb hiervoor uit de rommeldoos regenpijpjes voor in gedachten die ik dan op maat snij, maar dat blijkt na wat proeflijmingen erg fragiel te zijn.

Ik zou zeggen: neem een handjevol paperclips en leef je uit!
Deze ook niet schilderden, zodat het op RVS-buizen lijkt.
Voor eventuele beugels aan de rugzijde of armleuningen
kun je op maat geknipte nietjes gebruiken ... :roll:
Verder: lekker door fröbelen, GZD!

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Dat is een goeie tip! Vandaag verder rommelen
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Ik had van mijn verhuizing nog een emmer structuurverf in de kelder staan waar ik niks mee deed. Ik zat eens te bedenken wat ik daar mee kon en daarvoor heb ik eens mijn muren van dichtbij bekeken en toen kwam ik tot de voorlopige conclusie dat je met die structuurverf waarschijnlijk best wel een pleisterwerkje kan maken op je H0 gebouwtjes. Dus ik heb wat structuurverf opgehaald beneden, een oud seinhuisje als slachtoffer gekozen en een eerste laag pleisterwerk aangebracht.
Hoewel het spul 'structuurverf' heet, ken je het amper verf noemen, het is zo dik dat je penseel er rechtop blijft in staan! Enfin, ik heb het geslachtofferde seinhuisje voorzien van een eerste laagje wat nu gaat drogen waarna ik er nog een tweede laag overheen doe om alles helemaal dekkend te krijgen. Uiteraard zal ik het verweren en hier en daar - wanneer het pleisterwerk gedroogd is - wat afbrokkelen zodat de oorspronkelijke bakstenenmuur weer wat naar voren komt, zodat het er lekker afgeleefd uitziet!


Wordt vervolgd!!!

Gegroet,

(On)gestructureerde Mart  :o)  :D
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lekker bezig, maar had die schilder de deuren/ramen/houtwerk nou niet een béétje mis kunnen houden? Scheelt een hoop schoonmaakwerk achteraf lijkt me (?).
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Fröbelen voor de WOSA
De ramen en deuren zitten verstopt achter afplaktape, het houtwerk krijgt straks een witte kleur (alleen dan van gladde verf natuurlijk).
Inmiddels zit er een tweede laag structuurverf op!  En terwijl ik bezig was dit bericht te tikken, kreeg ik ineens bezoek! Er reed ineens een autootje m'n huis in, de knutseltafel op in de woonkamer! Ik schrok me natuurlijk helemaal het apelazarus want stel je voor dat Nouschka die auto zag rijden..... dan had ze hem in 1 klap een vliegreis bezorgd! Maar het grote gevaarlijke beest ligt hier naast mij op apegapen op de bank, dus de automobilist hoefde zich nergens druk om te maken. Nadat de auto (een fraai model overigens) de 3-railforum / MSG Den Bosch helling overwonnen had en geparkeerd was naast het seinhuis stapte er een zwartgeklede heer uit het voertuig (waar trouwens Inspektor op staat....) Het heerschap stelde zich voor als Herr Inspektor Hanz Würst. Hij meldde dat hij namens de WOSA gestuurd was om hier het een en ander eens flink onder de spreekwoordelijke loep te nemen  8o
Ben trouwens benieuwd hoe die kerel zonder grip straks weer heelhuids beneden komt........  >:-D

Wordt ongetwijfeld vervolgd.....

Gegroet,

Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
@citaat :D :D :D

Die Hans Wurst kan volgens mij niet anders dan zufrieden sein.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Speciaal voor vrind Hanz(i) nog even doorgegaan met het seinhuisje:
Wat heb ik nog gedaan?
Ik had een mvt (mooi voor thuis) stukje schuurpapier ooit es van m'n dagbesteding meegenomen, deze heb ik met verschillende krachten (afwisselend veel en weinig) op een aantal plekken over de muren gehaald om de afbrokkelende pleisterlaag te imiteren. Met een zwarte fineliner heb ik willekeurig strepen gezet om scheuren in het pleisterwerk te imiteren.
Ik geef wel als tip mee als je gaat schuren: DOE HET BUITEN EN NIET BINNEN!!!!!!  :O

Brandt los met opbouwende kritieken en commentaren, ben benieuwd!

Gegroet,

Structuur-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Verrassend leuk effect. Misschien had je die scheuren er beter met een scherp voorwerp in kunnen krassen. Vind ze er nu nog wat te opvallend op staan, wellicht nog even het MVT schuurpapiertje er lichtjes overheen halen.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Inderdaad zijn de imitatiescheuren wat nadrukkelijk en sommige zijn wel erg recht. Je kunt ze nog wat wegschuren of er verdunde witte verf overheen te zetten.
Maar het begin is goed hoor!

Groet,

Peter
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Ik ga er nog eens mee bezig! Als t niet bevalt, dan gaat er gewoon weer een laagje structuurverf overheen en begin ik opnieuw! Heb toch nog een hele emmer in de kelder  :P
Maar leuk om te horen en zien dat het goed bevalt. Wellicht brengt het mensen nog op ideeën  ;)

Gegroet,

Gestructureerde-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Vanmorgen nog even verder gegaan met t oefenproject van het seinhuisje. Ben er met een "black-wash" overheen gegaan, maar ik weet nog niet of ik tevreden ben. Ik had misschien eerst de pleisterlaag moeten voorzien van een laagje vernis, want door het wegpoetsen van de zwarte verdunde verf is er ook wat van het pleisterlaagje meegegaan. Enfin, gelukkig was t maar een goedkoop seinhuisje wat toch niet op de baan komt te staan, dus volop experimenteren!
Oja, voor hen die oplettend zijn: de imitatieschuren zijn inmiddels ingekrast met de punt van een stanleymes!

Ik heb trouwens Inspektor Hanz Würst noch nie wieder gezien, al hoorde ik vanmorgen wat geluiden komen uit het stadspand op de achtergrond......... 
Die keerl leeft wel op stand zo te zien, eerst al komt ie met een dikke Horch aanzetten, nu lijkt het erop dat ie het stadspand op de achtergrond aan het kraken is  8o :O

Gegroet;

Experimenteer-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
lekker aan het experimarteren zullen we maar zeggen, altijd leerzaam :).
overdaad schaadt, wat minder scheuren zijn geloofwaardiger denk ik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Voorlopig experimenteren we even flink door, nu aangestoken door TTP (Tony's Tempex Perikelen) met zn fraaie bergwand en eerder al het Rheindiorama besloot ik ook vast een proefopstelling te maken voor Himmelsdorf. De oude stad Himmelsdorf was vroeger op de heuvels van het Himmelsdorferwald gesitueerd en was omringt door vestingmuren; Himmelsdorf is ook het nog te regelen kasteel met z'n vestingwerken. Het oude stadje Himmelsdorf is gedurende de eeuwen heen als het ware bergafwaarts gegroeid  >:-D
Op piepschuimen platen zullen de heuvels van Himmelsdorf worden gemaakt, in ongeveer dezelfde lijn als Tony, Matz und Carl hun heuvels bouw(d)en. Het mag dan ook niet verbazen dat Himmelsdorf en de bijbehorende omgeving in de buurt van Tony's werken bevindt.

Proefopstelling van huisjes gemaakt op een stuk piepschuimplaat van een verpakking..... je ken je kont nog niet keren of Herr Inspektor Hanz Würst en z'n baas Herr Flick staan er met de Horch. Zeker op zoek naar een fraai pandje om te betrekken....  :roll: :confused:
Ik weet trouwens nog steeds niet wat ik het leukste vind van onze hobby, het bouwen, verhaaltjes en gebeurtenissen bedenken, fotograferen en bewerken van foto's of toch het trein rijden zelf..... Enfin het kan allemaal tegelijkertijd in onze hobby!

Ben benieuwd wat de WOSA van deze fotobeelden gaat vinden van een eerste proefopstelling van de stad Himmelsdorf; ik ben in ieder geval ruim op tijd voor de WOSA 2022 kalender.

Wordt vervolgd....

Experimenteer-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
 :) Hee Experimenteer-Mart, je bent lekker bezig. :thumbup:
En het is ook de bedoeling van experimenteren, soms lukt het helemaal, en soms lukt het helemaal niet. O:-D
(Bij Tony gaat het vast ook wel eens mis, dan stop ie effe, gaat zich beraden en ondertussen een stukkie vlaai naar binnen werken. :D)
Dus gewoon lekker aan blijven klooien en proberen, met veel dingen is het gewoon ABIM (alle begin is moeilijk)
En je foto's zijn erg mooi, erg sfeervol. B) :thumbup:
Doe de groete aan die twee snuiters Hanz und Flick. :mrgreen:

Dirk-Jan
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Ik vind die structuurverf verrassend goed uitpakken Mart! Ik moet eerlijk bekennen dat ik er een hard hoofd in had toen ik de eerste foto's van het Experiment zag, maar het resultaat mag er zijn. Die scheuren zou ik gewoon weglaten, want die doen een beetje afbreuk vind ik. Dat is mijn mening, dus doe vooral wat je zelf mooi vindt.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Inspektor Hanz Würst
Het resultaat viel mij alleszins mee inderdaad! Het mooie hieraan is, je schuurt het er zo weer af met een schuurpapiertje als je niet tevreden bent. Ik heb een stukje schuurpapier van korrel P120 en daarmee is het zo gepiept. Zo had ik ook de deurposten geschuurd waar per ongeluk wat structuurverf op gelopen was en zo kwam ik er achter dat je door het schuren dus prima je pleisterlaag kan laten afbrokkelen. Was dus eigenlijk geheel per toeval dat ik erachter kwam!
Wat betreft de scheuren, ja less is more, dus ik ga er zeker nog even naar kijken, maar eerst nog even bezig met tekst stampen voor m'n allerlaatste online les camera-acteren!  B)
De COCK met CEEOOCEEKAA!! D'r uit De Cock!  :-)  8o

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Vandaag zijn er nieuwe modulebakken binnen gekomen welke ik van AlbertJan heb kunnen overnemen; de treinkamer staat nu propvol met nog in elkaar te zetten modules, maar de module voor het zogenaamde BahnBetriebsWerke staat al. Overigens blijken de poten van de nieuwe modulebakken lager te zijn dan de oude bakken, op zich is dat geen probleem voor de dalende spoorlijnen richting de schaduwstations, maar om het locdepot aan te sluiten op het al liggende stationsgedeelte zal ik toch iets moeten verzinnen om alles netjes aangesloten te krijgen. Daar ga ik dus nog even t koppie over breken  :O
Een helling zal tekort zijn, dus wellicht moet ik de poten van de oude modulebakken inkorten alleen dat zou betekenen dat ik alles weer uit elkaar moet halen. Enfin het is toch pet weer buiten en ik hoef pas vrijdag weer een dagje op de set te staan, dus ik heb nog effe om er over te wispelturen  >:-D

Wordt vervolgd....!

Gegroet,

Hersenkrakende-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
een paar schroefpootjes onder de nieuwe te lage bakken zetten

dat zal gauw genoeg hoogte geven

Gr Ed
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Goed idee! Even zien hoe ik dat het handigst ga doen!
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
 @citaat Moet geen probleem zijn, Marten. Die zijn er in allerlei soorten en maten.
Voor het monteren even wat knutsvideo's op youtube opzoeken en je weet precies hoe dat moet  ;)

Grtz Tony
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Zojuist even wezen fotograferen bij BW Himmelsdorf, daar kwamen toch wat leuke treintjes voorbij!
Ik heb getracht fraaie foto's te maken in de hoop mee te dingen naar een felbegeerd plekje op de beruchte en beroemde WOSA jaarkalender, ben benieuwd wat de WOSA er van vind!  :P

Allereerst passeert er een BR 38 met een sleepje DR rijtuigen en een CIWL versterkingsrijtuig, gevolgd door een V200 met donderbussen en even later kwam er nog een fraaie BR 41 met de kolenboot voorbij gestoomd, waarna ik nog 1 foto over had op het rolletje welke ik gebruikt heb voor de BR 81 met een wel héél kort huisvuiltreintje, gadegeslagen door een KRUPP vuilniswagen (met scharnierende bak). Dat de vuilnistrein zo kort is komt omdat er nog amper huizen staan in Himmelsdorf  >:-D

Zelf vraag ik mij af hoe ik in hemelsnaam nog zelf in de treinkamer pas als de modules op hun poten staan, denk dat ik mij een beetje vergist heb op de mogelijkheden  :-) maar wat niet past kan in de kelder beneden opgeslagen worden voor m'n DDR projectje tzt.  8)

Veel plezier met kijken en ik wacht de (WOSA) commentaren af!

Gegroet,

Vergis-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Hallo Marten,

Mooie plaatjes! Vooral nummer drie, de BR-41 vindt ik erg goed gelukt. :favorite:

Je hebt nu blijkbaar genoeg projecten staan, dus je gaat je de komende tijd vast niet vervelen!

Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Met die oldskool rookpluimen op je stomers moet het wel goed komen met die WOSA punten  :P
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Van het weekend kwam er een nieuw pandje binnen samen met een loopbrug en onderdelen van loopbruggen, de brug kende wat schade en paste niet tussen de sporen op het perron, dus de brug werd voor een deel uit elkaar gehaald en verbreedt. Nu weer even de lijm laten drogen en straks verder, hierbij een tussenstandje en tevens was er weer hoog bezoek van Herr Inspektor Hanz Würst en zijn baas Herr Flick  :O
Ik moet het een en ander flink verbouwen om alles juist te krijgen, onder andere enkele pootjes werden afgeknipt, dan wel verlengd, wat wel voor irritatie zorgde omdat het niet stevig genoeg was omdat ik te snel wilde, heb het nu een nachtje laten drogen, stuk steviger nu de lijm is uitgehard!

Tevens heb ik ook een eerste opzetje gemaakt voor het locdepot!

Wordt vervolgd....

Gegroet,

Bouw-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: The MaSt op maandag 10 mei 2021, 12:00:07
omdat ik te snel wilde,

lekker bezig Marten, maar wil je nog steeds niet te snel als je nu al die loopbrug gaat verbouwen omdat hij niet over de sporen past.
anders gezegd, liggen die sporen al definitief dan?
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik had gezien dat hij sowieso net te kort is, hij zat té dicht op de rand van het toekomstige perron, dus daarom maar even een stukkie verlengen, sporenplan zal niet heel veel wijzigen ten opzichte van wat er nu ligt. Misschien schuif ik alles een paar millimeter op om de aansluitsporen passend te krijgen, maar dat zie ik wel wanneer ik de bakken op de juiste hoogte heb staan!

Gegroet,

Bouw-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: The MaSt op maandag 10 mei 2021, 20:55:37
Bouw-Mart  :o)
Jaja, jippie jippie, nee ...  :roll:
Is het niet handiger om te beginnen met het op hoogte brengen van de bakken?

Groeten,

Erik.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ja klopt, ik heb nog enkele blokken hout van de houten poten van de stationsmodulebakken, die zijn wel geschikt voor het ophogen, moet dan alleen nog even meer langere schroeven hebben. Eerst maar even wachten op de uitbetalingen van het figureren.

Gegroet,

Bouw-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ondertussen maar bezig met m'n CIWL restauratierijtuig te voorzien van kleuren; was eigenlijk al bijna vergeten dat ik m had liggen! Nu moet ik weer wachten tot de verf droog is. Ik ben niet zo goed in wachten, dus ondertussen maar wéér iets anders doen  >:-D

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Wachtende-Bouw-Mart  :o)
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
En we kenne weer verder beune! Effe wat eurootjes laten rollen  ;) En er is nog een leuk setje aanwinsten onderweg; ik had wat successen geboekt met figuratieopdrachten afgelopen tijd en dan mag je dat best vieren!  O:-D
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
 :) Altijd leuk om weer wat eurootjes te laten rollen, aan spullen heb je meer dan geld. O:-D
Ik zie 8) superlijmen en epoxylijm, mooi spul maar kijk er wel mee uit :important:
Als je bijvoorbeeld onderdeeltjes van of aan een personenrijtuig gaat plakken laat dan vooral die superlijm meerdere dagen uitwasemen.
Anders slaat de damp op de raampjes en krijg je er een witte waas op die er nooit meer afgaat. 8o
Dus zo ver mogelijk er mee vandaan de raampjes blijven :important:
En dat zal denk ik ook wel gelden voor die epoxylijm, maar daar heb ik geen ervaring mee in de modelbouw. :roll:

Dirk-Jan
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Dat is zeker waar!  :P
Die epoxyhars is om onder andere de kap van mijn spoor G loc te repareren, die is kaduuk en die wil ik eigenlijk tzt nog eens afbouwen tot een volwaardige loc!  ;)

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 13 mei 2021, 12:14:42
Als je bijvoorbeeld onderdeeltjes van of aan een personenrijtuig gaat plakken laat dan vooral die superlijm meerdere dagen uitwasemen.

Hoe bedoel je dit percies? Ik dacht de secondelijm te gebruiken voor het vastkleven van oa poppetjes omdat het met Revell-lijm altijd zo'n rotzooi wordt (net als bij het plakken van bouwpakketjes) en andere dingetjes waarvan het handig is dat ze bijna meteen vastzitten zonder vervelende druipers en slierten. Moet ik de boel dan buiten laten drogen?  :?

Inmiddels de andere kant van de onderdelen van de bodemplaat voor de CIWL restauratiewagon voorzien van een laagje verf van hofleverancier Anton Cornelis Tion  en eigenlijk zag ik net dat ik de binnenzijde van de wanden die straks de rijtuigbak vormen ook beter had kunnen spuiten met witte spuitbusverf, maar dat bedenk ik nu pas en ik heb eigenlijk ook niet gekeken voor witte spuitbusverf. Eigenlijk om het helemaal af te maken moet ik ook nog een spuitbus hebben met Berlijns Blauw voor de kleur van de buitenzijde van het rijtuig, maar die zijn heel moeilijk te vinden  :-(

Terwijl de net gespoten bodemplaatonderdelen liggen te drogen in de grote kartonnen doos op het balkon ga ik nog eens even verder met mijn Märklin V200 te verbouwen. Ik ben bezig met een cabine in te bouwen en bij onze vriendelijke vrienden Tony, Mats, Carl & Zn aus Limbabwe had ik eerder een stukje gezien over het vervangen van de niet doorzichtige raampjes voor doorzichtige raampjes bij een V200. Ik weet alleen nog niet hoe ik het moet doen met de achterste cabine aangezien de motor niet in het midden van de bodem zit, maar in 1 van de cabines. Dus voordat ik verder ga daarmee: eerst Tony's draadje terug omspitten!
zie ik ineens dat Ajax zo gaat spelen tegen de Venloose Vlaaien Vreters  >:-D

Wordt vervolgd!

Gegroet,

100-projecten-Mart  :o)

P.S. Mochten jullie je eigen afvragen waarom ik 100 projectjes dwars door mekaar doe; hier het antwoord: Afwisseling. Ik vind het vanwege mijn ADHD moeilijk om mij lang te kunnen concentreren op 1 bezigheid (ondanks m'n autisme.....) waardoor ik meestal na 20 minuten al afgeleid ben van mijn werkzaamheden, wat redelijk irritant is. Om dan niet duimen te draaien heb ik meerdere projectjes waar ik afwisselend wat aan doe tot ik het zat ben. Ik ben nog zoekende naar een manier om dit uit de weg te gaan; misschien moet ik eens kijken voor een geluidswerende koptelefoon zodat ik niet afgeleid wordt tijdens mijn bezigheden  :roll:
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Citaat van: The MaSt op donderdag 13 mei 2021, 13:58:42
Hoe bedoel je dit precies?
Als je bijvoorbeeld poppetjes wilt plakken in een personenrijtuig wacht dan met het opzetten van de kap met daarin de raampjes.
De superlijm is wel snel droog maar wasemt na, een damp die je niet ziet maar wel op de raampjes neerslaat.
En misschien is enkele dagen wachten met het opzetten van de kap wel erg lang, maar beter wat te lang als te kort.
Misschien iemand hier van het forum die daar ervaring mee heeft hoe lang te wachten?
En nee, je hoeft het niet buiten te gebruiken, zolang je niet tube na tube gebruikt in je huis is dat niet nodig.
Gewoon ventileren, raampie open, deurtje open, dat kan met dit weer al snel. :)

Dirk-Jan
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Zoals Dirk-Jan ook al waarschuwde: kijk uit met secondelijm! Zeker als ik lees dat t met Revell-lijm een rotzooi wordt. Rotzooi heeft misschien iets te maken met het type lijm, maar zeker ook met de gebruiker. Rotzooi met secondelijm betekent dezelfde rotzooi als met Revell-lijm maar dan aangevuld met vastgeplakte vingers :O.
Gebruik dus zo min mogelijk lijm!

Om kunststof bouwdozen in elkaar te zetten adviseer ik toch de Revell-achtige lijmen die daar speciaal voor zijn. Eigenlijk is dit niet echt een lijm maar meer een oplosmiddel waarmee de kunststofdelen ahw aan elkaar smelten. Van te voren geschilderde/gespoten lijmvlakken moeten daarom ook altijd van verf ontdaan worden bij dit type lijm. En ook hier geldt: gebruik het spaarzaam.

Voor iemand zonder geduld heeft secondelijm natuurlijk wel het voordeel dat t lekker snel vast zit; dat dan weer wel ;). Maar nog even iets verschuiven is er niet bij, vast=vast.
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Ik gebruik Revell lijm in een "flesje" met een naaldje. klikkie doen Ik haal deze gewoon bij de Intertoys net als m'n verfjes aangezien hier geen modeltreinwinkel in de buurt is  :-(
Maar ik ga toch maar sparen voor een airbrush tzt om de verf aan te brengen, met n kwastje een rijtuig schilderen geeft geen strak resultaat helaas en niet alle kleuren die ik wil gebruiken zijn in spuitbusvorm te verkrijgen (zoals het Berlijns Blauw en Lufthansa Blauw). Dat gaat wel oefening vergen, een airbrush, maar heb al wel wát ervaring dankzij 2 workshops van m'n modelspoorgroep. Vooral zuinig zijn met het indrukken van het dingetje wat de verfdruk regelt, zorgen dat ik die niet in een keer vol open gooi. Heb de mazzel dan eigenlijk dat ik genoeg oefen wagonnetjes heb leggen, dus daar ken ik dan mooi op los gaan  >:-D

Wat betreft de secondelijm: Ik ga het eerst eens proberen op enkele goederenwagons uit de sleep van de kolenboot waarvan de bak niet lekker op het onderstel klikt dan wel los zit om eens te zien wat de uitwerking daarvan is! Maar eerst nog even terug naar de Venloosche Vlaaien Vreters  >:-D
Oja @Tony: Mocht jij intussen dit zien, op welke pagina(s) had jij dat verslagje met die aanpassingen van de V200?!?

Gegroet,

1000-klussen-Mart  :o)
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Zojuist stond de pakketboer op de stoep met een doosje fraaie autootjes en een fraaie LKW (EN SNOEPJES!  >:-D )
En na het weekend komt er ook nog een vrachtwagen met 1 mei 1956 "Für frieden und sozialismus" bij!
En dit zat er in het doosje:
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Leuke aanwinst voor bij je baan!
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Mooi spul, Mart  :thumbup:
Die Steyr rijdt hier ook al jaren rond en is niet kapot te krijgen.
Slurpt wel veel olie  B)

Grtz Tony
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Citaat van: The MaSt op donderdag 13 mei 2021, 13:58:42
Hoe bedoel je dit percies? Ik dacht de secondelijm te gebruiken voor het vastkleven van oa poppetjes omdat het met Revell-lijm altijd zo'n rotzooi wordt (net als bij het plakken van bouwpakketjes) en andere dingetjes waarvan het handig is dat ze bijna meteen vastzitten zonder vervelende druipers en slierten. Moet ik de boel dan buiten laten drogen?  :?

Poppetjes vastplakken kan ook wel met houtlijm, fotolijm of Noch hin-&-weg. Deze lijmen drogen wel niet zo snel. Maar kan je nog redelijk zonder schade verwijderen.
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen ein vreetwagen!
Zojuist de houten blokjes voor de verhoging van de poten gemonteerd onder de modulebak van het locdepot; Herr Inspektoren Hanz Würst und Júrgen Klaiber waren verhinderd als gevolg van de komst van Fraulein Inspektor Katzilla Nouschka  8o 8o 8o 8o  toen ze kwamen kijken werden ze met 1 klap van de staart ergens de lucht in geslingerd en tot op heden zijn ze nog niet wedergekeerd  :O
Morgen de poten bevestigen en dan de bak op z'n pootjes terecht laten komen.

Gegroet en kopjes van Nouschka;

Bouw-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Na wat opstart problemen (ruzie met de poten en stevigheid) ben ik dan nu toch echt begonnen met de eerste dingetjes om een echte treinbaan te bouwen, ja ik weet het; het is nog een grote taffesbende, maar ik ben nou eenmaal een ADHDHDHDHDHDHD orkaan die alles overal laat slingeren >:-D >:-D
En vanwege de warmte hier (het is 24 graden binnen!!) doe ik niet veel, maar ik ga in ieder geval de bakken netjes aan kant maken zodat het er iets netter uitziet, al hoewel ik wel zo'n fijne propeller aan het plafond heb hangen in de treinkamer  :o)

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Orkaan-chaos-smelt-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Ik had vanmorgen een hoop spulletjes gekregen, waaronder wat Trix spul. De wagonnetjes krijgen wisselstroom wielen en een opknapbeurtje (raampjes erin), detaillering aanbrengen en wat er al zit verbeteren en dan kan het prima nog een ronde mee op de modelbaan. Het PWG bagagewagonnetje is al voorzien van raampjes, nu het donderbusje? voorzien van ramen. Het leuke is is dat ik altijd al zo'n bagagewagonnetje wilde hebben en nu heb ik er een, huey!

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Orkaan-chaos-smelt-Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Citaat van: The MaSt op woensdag 02 juni 2021, 16:37:34
Het PWG bagagewagonnetje
Het is eigenlijk geen bagagewagon. Een PWG werd in goederentreinen gebruikt die voorzien waren van een stoomlok. Hier kon de administratie bijvoorbeeld gedaan worden.

Maar als je het als bagagewagon in wil zetten kan dat natuurlijk ;)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Bas: Bedankt voor de opmerking, ik wist dit niet  ;)

Ik heb inmiddels 2 middagjes zitten spelen met mijn eerste vier modules zoals ik eerder heb laten zien, nu is het tijd voor wat sfeerbeelden!
Het word overigens een grote update! Het volk wil immers graag foto's zien en ik ben - ondanks de hitte - toch best wel lekker bezig geweest.
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
En hierbij deel 2!  :P

Ik zet nu alles nog gewoon los neer dan kan ik dingen makkelijker aanpassen mocht ik niet uitkomen en dan tzt ga ik alles vastmaken.
Dan heb ik nog speelruimte genoeg bijvoorbeeld om het hoogteverschilletje tussen de stationsmodules en het locdepot te overbruggen met een taluudje.
Gisteren heb ik overigens nog wat spullen gekregen, waaronder een fijn voorraadje styrodur voor landschap bouwen. Ik hoop daar eigenlijk het hooggelegen gedeelte van de stad op te bouwen, van onder is het dan hol zodat de trein daar de heuvelende stad onderdoor kan via een tunnel. Ik denk dat ik eerst een ruwbouw neerzet en daarna een schaduwstation ga uitdenken: in principe is de bedoeling om een soort m vormige baan te maken met daaronder een schaduwstation die onder de hele baan doorloopt zodat treinen kunnen kiezen tussen hoofdspoor, schaduwstation, zijlijn en andersom.

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Gesmolten Mart  :o)
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Hier groeit iets moois!  :thumbup:
Re: Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - Wir Bauen für Sie!
Mart iets wat ik al van jongs af aan doen is objecten schilderen met de hand en dan met blanke lak spuiten, het lijkt dan of alles is gespoten. Metname handig bij gebruik van meerdere kleuren naast elkaar.
Zorg dan wel dat de verf niet te dik is zodat deze mooi uit vloeit.

Het begint al mooi vorm te krijgen :thumbup: