Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!
Citaat van: The MaSt op vrijdag 28 februari 2020, 12:02:37
Welke kleur verf zou ik kunnen gebruiken om de voegen te kleuren? Grijs?
Probeer deze methode eens ===> klik
'k Doe 't al jaren zo en met mooi resultaat.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De bakkerij en ijssalon zijn bijna klaar!Himmelsdorf
 @citaat die manier werkt echt goed en makkelijk  :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Groot nieuws!!!! Ik was altijd overtuigd dat ik analoog zou blijven rijden op mijn toekomstige modelspoorbaan, echter afgelopen woensdag reed ik terug van mijn modelspoorgroep bijeenkomst met iemand die mij met al mijn spullen naar huis bracht en we raakten aan de praat over digitalisering van modeltreinen, realistische stoom uit je stoomlocomotieven, omgevingsgeluiden en digitaal aansturen van mijn locloods voor mijn nog te plannen betriebswerke. Ik ken diverse filmpjes op YouTube van zéér realistische modelspoorbanen waar de digitale functies van bijvoorbeeld rangeerlicht, los schakelbare locverlichting, bezandingsgeluid van een stoomloc tot het sluiten van rijtuigdeuren inderdaad dé finishing touch zijn op de modelspoorwereld.

Ik heb nog geen uitgebreide kennis van de digitale modelspoorwereld, wel heb ik bij een goede vriend ervaring opgedaan met de Intellibox op een digitale 2rail baan en dat beviel eigenlijk toen ook al goed.
Ik zelf heb Märklin M-rails. Wat voor digitale centrale raden jullie aan en wat zijn jullie ervaringen met digitaal rijden, aansluiten van alles. Ik heb wel dingen gehoord over Syllabussen en S88 terugmelddecoders en servo's maar al die termen en apparaten tollen als dollen door m'n hoofd omdat het allemaal zo technisch klinkt. Iets waar ik niet zo heel goed in ben, maar wel zou willen leren.

Ik heb zelf nog niet extreem veel locomotieven als anderen hier, dus wellicht begin ik op kleine schaal met digitaliseren en wie weet wat er in de toekomst nog bij komt.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Ik ga de vragen uiteraard ook op andere plekken stellen, dan kan ik zoveel mogelijk ervaringen en adviezen verzamelen :-)

Hoewel ik goed kan sparen (en dus een leuk zakcentje op voorraad heb en dus potjes ga maken voor uitgaven en hobby) en mijn vaste lasten zometeen goed kan betalen als ik in bewindvoering zit moet ik natuurlijk geen onnodig dure dingen kopen, dus ik hoop dat jullie mij ook een beetje prijsbewust kunnen adviseren  ;)


Alvast bedankt voor de tips en adviezen!

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Hoi Marten,

Kijk gewoon waar jouw plezier ligt in de hobby.
Is dat een inmense verzameling op een houten vlakte?
Dan zij het zo, maar je kunt beter kijken naar wat je kunt realiseren met een budget wat je hebt.
Een kleine baan helemaal aankleden kost ook geld maar minder dan een grote baan.

Zelf heb ik geen behoefte aan 100 loks of meer, daar mijn plezier niet meer in het verzamelen ligt, maar meer de aankleding van een baan en het rijden met een trein door dat landschap.
Ook het verouderen van gebouwen heeft mij wel enigszins aangetrokken, en ik doe dit graag en het kost je alleen thinner en verf en kwastjes.
Zo zie je maar weer dat er voor iedereen wel iets te vinden is in deze hobby!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Hoi Hans, nee ik heb geen inmense verzameling op een houten vlakte. Ik heb vooralsnog van de rijvaardige Märklin locs enkele exemplaren; te weten: 1 Baureihe 23, 1 Baureihe 18, 1 Baureihe 81 (delta digitaal), 3 kleine 3 assige locjes waarvan 1 NS dieseltje  :P, 1 railbus, 1 V200 en een Baureihe 218 dus qua aantallen valt dat nog redelijk te overzien.

En qua baan, het zal een middelgrote U baan worden langs de wanden, of het baanplan wat ik eerder hier postte. Ik ben er nog niet geheel over uit. Kortom: ik moet super veel nadenken, maar het is allemaal voorpret  O:-D

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Ik zou zeggen, maak t je niet te moeilijk (en duur); maar ja, ik ben een verstokte analoog-dinosaurus... (worden met uitsterven bedreigd in deze digitale weteld)...
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
hoi,

Citaat van: The MaSt op zondag 08 maart 2020, 12:57:35
Hoewel ik goed kan sparen (en dus een leuk zakcentje op voorraad heb en dus potjes ga maken voor uitgaven en hobby) en mijn vaste lasten zometeen goed kan betalen als ik in bewindvoering zit moet ik natuurlijk geen onnodig dure dingen kopen, dus ik hoop dat jullie mij ook een beetje prijsbewust kunnen adviseren  ;)

Goed, dan moet je goed nadenken wat je wil: Een leuke baan waar je huidige treintjes leuk rijden. Want hout, aankleding e.d. kost ook gewoon wat geld. Dan kan je beter rustig aan de gang gaan met lekker bouwen en rijden met je huidige treintjes. Digitaliseren kan altijd nog. Je bent jong zat daarvoor. Dan neem je voor jezelf de tijd om eens rustig te kijken hoe het een en ander werkt. Wat je allemaal precies wil. Wat goed (genoeg) voor jouw situatie is. Want met alles: Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Dat is het leuke en meteen ook het lastige. Ga lekker met digitaal prutsen op de modelspoorvereniging. Dan kan je goed het een en ander leren en bekijken.

Succes..

Groet Ronald.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Hoi Ronald,

Ik weet wat ik wil, dus dat is al een begin. Ik begin met een eenvoudig testbaantje om alles onder de knie te krijgen, en voordeel is dat ik niet al mijn locs in 1x perse gedigitaliseerd hoef te hebben. Ik kan met 1 of 2 beginnen op de testbaan. Waarschijnlijk gaat die bestaan uit het locdepot en stationssporen met scenery en dan ben ik waarschijnlijk al hartstikke blij dat ik kan rangeren en zit ik waarschijnlijk de hele tijd filmpjes en foto's te maken en het forum te spammen  :-)
Geloof mij, als ik kan rangeren met locomotieven en schijnvertrekken kan 'spelen' ben ik al tevreden. Kan ik ondertussen verder sparen. Ik ga sowieso goed potjes maken met bewindvoering en kijken naar de mogelijkheden.

Op de modelspoorvereniging hebben we géén modelspoorbaan, we zitten in een schoolaula  :-)

Wordt vervolgd!

Gegroet,
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; nieuwe locloods!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; nieuwe locloods!
Deze fraaie locloods heb ik afgelopen donderdag van een modelspoorvriend overgekocht, hij moet nog wat opknap en weather werk krijgen, maar dat gaat helemaal goedkomen! Op 9 maart de locs eens bijeen gestoken, vandaag dan maar eens even delen  :P

Ondertussen ben ik weer verder aan het prutsen met t bouwpakket van de BR 41 van Esci, heb net de ketel en machinistenhuis zwart gemaakt, maar t glimt nog teveel. En ik ben zomaar onderdeel van de tender (bodem) kwijt  :-( :-(
En nog even kiek'n noar grote drijfwielen + assen, dan kan ie straks meerollen op de M baan  :)

Wordt vervolgd!

Gegroet, Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Mooie loods met mooie loc's, Marten!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Mooi, Marten  :thumbup:

Zo eentje heeft hier ook ooit bij mijn draaischijf gestaan  :P

Nog een advies inzake je digitale plannen van een medeforummer die het goed met je voor heeft; wacht daar nog een tijd mee !
Ik denk dat het voor een wispeltuurder zoals jij verstandig is, om eerst maar eens je treintafel te maken en daarop gewoon naar hartelust een baan te maken met de spullen die je al hebt.
Ga er vervolgens maar van uit, dat dat een baan is om van te leren ( en genieten natuurlijk ! ).
Kan en mag best een paar jaar duren.
Tegen die tijd ver genoeg om een andere baan versie 2.0 te maken.

Ik vrees anders, dat je nog lang blijft rommelen/wispelturen met zonder resultaat  :?
Dan zie ik hier in maart 2023 het zoveelste baanplan verschijnen........
Kwestie van jezelf (nu) haalbare doelen stellen en je dwingen om in logische stappen het zaakje aan te pakken.
Denk er maar eens goed over na en praat er eens over met clubleden.
Laat je vooral niet gek maken door alle digitale rimram die er te krijgen is. Is ook nog eens erg prijzig. ( dat vertellen ze er meestal niet bij )

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Marten schreef:
Citeerbouwpakket van de BR 41 van Esci, heb net de ketel en machinistenhuis zwart gemaakt, maar t glimt nog teveel.

Gebruik je wel de juiste verf en is deze goed gemengd.
Voor stoomloks is er ook zwarte matverf. Een ondergrondje van grondverf helpt sowieso. Uiteraard niet te dik opbrengen, zeker wanneer je kwast.
Na het volledig schilderen kun je met matte spuitlak de zaak wel weer mat krijgen. (Dat doe je na het aanbrengen van de tranfers).

John
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
@ Hanzi: Dankjewel! Meeste locs zijn oude Märklin locs uit de jaren '60, '70 en '80. Een enkeling is nieuwer, de V100 en BR 18 zijn twee oude locs die over zijn gebleven uit mijn gelijkstroomperiode. Heb alles daarvan bewaard  :P

@Tony: Dankjewel! Zo'n draaischijf een Fleischmann geschikt voor Märklin (inclusief besturing) zou ik over kunnen kopen en van dezelfde verkoper ook een tweedehands digitale besturingsset (zie foto) voor een vriendelijk prijsje. 100 euri
Draaischijf is dan een tikkie duurder 225 dus ik zal sowieso ook moeten overleggen met budgetcoach, straks bewindvoering. Maar wat ik sowieso in gedachten hou vooraleer ik een beslissing maak om te digitaliseren is dat ik eerst en vooral mijn vaste lasten kan betalen, wat straks makkelijker wordt omdat ik in bewindvoering gaat, hoef ik niks meer te doen en daarnaast kan sparen. Nou sparen kan ik goed want ik heb sinds ik mijn budgetcoach heb altijd zuinig gespaard waardoor er wel een buffer is opgebouwd. Zelfs ná de verhuizing is die buffer snel aangevuld. Met dat in mijn achterhoofd van dat ik dus een buffer heb is het aantrekkelijker om in stapjes digitaal te gaan. Ik zou bijvoorbeeld eerst een centrale kunnen aanschaffen en daarmee mijn stationsgebied en locdepot kunnen besturen en dan 1 of 2 locomotieven laten digitaliseren en als ik dit zelf ga leren is dat weer mooi meegenomen.

Maar tegelijkertijd Tony, ik snap jouw redenatie wel. Maar wat betreft die baanplannen hoef je je eigenlijk weinig zorgen te maken, zoals ik eerder al gezegd heb, als ik met een klein gedeelte digitaal kan beginnen, lekker rangeren enzo en het hele proces van het locdepot zou kunnen nabootsen dat ik dan minstens voor 3 jaar vergeet om baanplannen te maken  >:-D En geloof mij, als ik eenmaal met 1 loc zou kunnen rijden en wisseltjes kunnen omzetten en geluiden maken omdat ik op knopjes mag drukken dan is mijn simpele ziel eigenlijk al gevuld. En mensen met autisme vinden het machtig mooi om iets 1000 keer te doen dus nu kan ik eindelijk eens een beetje misbruik maken van mijn handicap  >:-D
En ik kan tegelijkertijd een stukje jeugd inhalen, omdat ik eigenlijk nooit echt heb kunnen spelen.....

Wel ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen Tony en eventuele andere lezers. Ikzelf heb persoonlijk wel het gevoel dat ik weet hoe en wat ik ga doen.

rg ahrzgjnyzgfmx jtufcgh

@John: Ja gewoon Revellverf. Heb m wel goed gemengd, niet verdund. Weet niet of dat nog verschil maakt. Denk dat ik m wel iets te dik heb gekwast.... even flesje terpentine halen en reinigen en opnieuw beginnen lijkt me wel een ideetje. Uithuilen en opnieuw beginnen!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Als je dan nieuwe verf haalt. Gebruik de versie Matt (van Revell, terpetine basis) of Acryl (ook Revell of Tamya=waterbasis)
Ik hoop dat je de verf er nog af krijgt. :(

John
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Hoi Marten,

Zoals je misschien nog weet, heb ik één baan waarop ik analoog ( met stroomloos te schakelen stukken ) én digitaal met een MS-1 kan rijden.
Aan de twee draden die naar de trafo of de MS-1 gaan zit een stekker en die steek ik óf in de trafo óf in de MS-1 (dan zet ik alle stroomloos te schakelen baanvakken op aan).
Simpel ( simpele Tony  :P ) , veilig en doeltreffend .
Het kan dus makkie op één baan  O:-D

Grtz Tony

(die altijd graag met je meedenkt)
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?

@citaat2 En de ombouw van de locs
En de decoders voor wissels
Bezetmelders en boosters
en   en     en   
Wat tony schrijft
Lekker analoog beginnen
Digitaal kan later als je de mogelijk heid hebt

Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Die digitale loc's komen vanzelf, Marten en het leuke is, die rijden tegenwoordig ook "vanzelf" op je analoge baan.
Komt nog bij, dat er 2e hands genoeg delta en andere simpele digiloc's te koop zijn.
Vaak al voor bijna de prijs van een decoder.
Ik heb nog nooit een loc omgebouwd naar digitaal en ga dat ook niet doen.

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Citaat van: VT601 op vrijdag 13 maart 2020, 20:05:40
Als je dan nieuwe verf haalt. Gebruik de versie Matt (van Revell, terpetine basis) of Acryl (ook Revell of Tamya=waterbasis)
Ik hoop dat je de verf er nog af krijgt. :(

John

De onderdelen liggen te zwemmen in de terpentine! Terpentine is al bijna helemoal zwart! Leg er pas 3 kwartier in!  8o

@Tony: Dat is waar. Ik koop sowieso altijd materieel wat tweedehands is. Vandaar mijn hoge WOSA gehalte aan locomotieven uit de '60, '70 en '70's!
Ik heb tweedehands digitale locs gezien voor 100 euro, dus dat is prima. Enfin, ik zal er nog eens goed over na denken en zeker jullie adviezen in achting nemen.

@Robert: wat bedoel je precies met ''dat ik een poot uitgedraaid zou worden''? In principe zou ik alleen de besturingscentale nieuw aanschaffen en de rest gewoon tweedehands.

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Citaat van: RobertoetGrunn op zaterdag 14 maart 2020, 14:24:19Had je al eens gekeken naar een 6021 centrale?
Gaan we terug in de tijd?
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Himmelsdorf to digital or not to digital?
Citaat van: RobertoetGrunn op zaterdag 14 maart 2020, 14:24:19
Tweedehands met garantie kun je goedkoperderderder. Zelf heb ik 99% tweedehands. Had je al eens gekeken naar een 6021 centrale?

Percies!! Nee had ik niet naar gekeken. Ik kwam de MS3 startset tegen van Huider (zie eerder bericht, alleen de url is stoek :P) en omdat ik weet dat ik moeite heb met kiezen heb ik in mijn hoofd al deze keuze gemaakt.

@mphoi: helemaal terug naar de tijd van DING FLOF BIPS  >:-D O:-D

Gegroet, Marten

Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Toen moesten we ineens allemaal noodgedwongen thuisblijven vanwege corona. Echt superfijn als je al een ritme hebt van een stoomlocomotief die zo nu en dan ermee stopt (lang bezig met op gang komen en soms ga ik 'stuk') en weinig sociale interactie om je heen. Maar gelukkig zijn er altijd nog moeders met goeie ideeën om te gaan doen!!!
Ik ben begonnen met een eerste vloerbaan leggen, ik moet zeggen, ik vermaak mij wel zo op deze manier, maar het moet natuurlijk weer niet te lang duren.

Zijn daar foto's van?!? Daar zijn foto's van!!!

Vandaag verder!!!

Gegroet,

Marten

P.S. Als ik mijn moeder (lees pleegmoeder) niet had dan was ik nu nog niet begonnen! Zij was het trouwens ook die een paar jaar geleden ineens begon over digitaliseren van de modelspoorbaan..... ik keek haar raar aan en zei: nooit van mijn leven dat ik digitaal ga rijden..... moest ik toen weten wat ik nu wist had ik dat nooit gezegd  :-)
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Heerlijk, oldschool vloerbaantjes leggen! Goed bezig ;-)
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Heul veul WOSA punten verzamelen dus! Vraag me alleen af waar die heren uit Limbabwe nou blijven. Hun auto was twee weken geleden ofzo stuk gegaan en ze schijnen nog steeds bij Tony in de buurt rond te hangne  :confused: :confused:
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Marten,

Lekker doen waar je zin in hebt, zo blijf je het langst van de hobby genieten.

Henk
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Hoi Marten,

Altijd leuk, zo op de vloer spelen en uitproberen  :P
De WOSA kijkt i.v.m. het virus alleen nog maar online mee !

Aansporing van Tony; als je nou eens losse treintafels maakt, die je naar believen aan elkaar kunt schuiven, spaar je je rug en knieën en kun je naar hartelust met spoorplannen experimenteren en kijken hoe je met je scenery uitkomt.
Tevens ontdek je zo de meest praktische opstelling van je treintafel.
( is eigenlijk geen aansporing, maar dwringend advies )

Daarna kun je dan ook zoveel als je wilt digi-analoge discussies met jezelf voeren  :D

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
He Marten,

Dat mandje ken ik! Leuk dat het poezebeest zich daar prima vermaakt  :thumbup:
Veel plezier met je vloerbaan  ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
M'n treintjes komen in een item van de NOS over zorglevering tijdens de coronacrisis! Ze hebben een interview met mij afgenomen en ik heb ze ook even de treinkamer gevuld met Märklin laten zien  B) B) B) B)
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Hallo Marten,

Je bent goed bezig! Je hebt behoorlijk wat materiaal voor een vloerbaan! (maar je hebt dan ook wel veel vloer....) Niet per ongeluk een gat in de vloer zagen voor een draaischijf, dat is iets te permanent. Wees maar blij met zo'n vooruitstrevende moeder: misschien lief aankijken voor de eerste digitale benodigdheden? :D

Nu kun je inderdaad mooi dingen uitproberen en wat je wat lijkt kun je zo houden. Ben benieuwd wat je allemaal gaat bedenken en nu heb je tijd zat.

Wanneer gaan ze jouw modelspoorkunsten kunsten op TV tonen?

Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Citaat van: The MaSt op donderdag 19 maart 2020, 11:23:37Ik ben begonnen met een eerste vloerbaan leggen, ik moet zeggen, ik vermaak mij wel zo op deze manier, maar het moet natuurlijk weer niet te lang duren.
Je brengt me wel even op een idee. Ik heb nog een partijtje C-rails liggen....
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Wie mij bij de NOS wil zien: vanavond in het 20.00u in het NOS journaal. Zit nu in de montagewagen mee te kijken!!
3railforum komt als sluikreclame voor in het item!!  >:-D O:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Gezien!
Alle goeds Marten!
F.
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Hallo Marten,

Je bent nu wereldberoemd! :thumbup:

Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
 8) Hee man, ik heb je ook net gezien, best bijzonder om hier je verhaal te lezen en dan dit NOS item te zien. :)
En inderdaad zag ik ook het forum op je scherm. :thumbup: :D
Hou je taai en tracht vol te houden, de begeleiding zullen het zoveel mogelijk online moeten doen voor je, dat is wel klote, maar wel begrijpelijk.
Probeer goed voor jezelf te zorgen en het forum is altijd online, alleen in de nachtelijke uurtjes is het natuurlijk stil.
Maar dan hoor jij toch te slapen. O:-D
En je hebt een gezellige poes, een schatje om te zien. :)
Ga maar lekker die M-rails aan elkaar leggen en een beetje treinen samen met poes, die zal dat ook wel leuk vinden. :)

Dirk-Jan

Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Zojuist gekeken. Mooie insteek voor jouw verhaal. Daar zit een wereld van beleving achter. Ik hoop dat jouw begeleider hulp kan blijven geven. En vergeet de kat niet. Het is een lief dier.
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
@Tony: ja heerlijk! Maar ik merk wel dat ik volgende week maar liefst 23 wordt, want dat over de vloer dweilen is niks leuk voor m'n knieën en slechte rug, dat dringende advies van tafelbouw wordt ook zéker ter harte genomen, maar nu gaat dat lastig vanwege de corona. Ik kan moeilijk op m'n fietsie hout halen en dan ook nog eens een baan in elkaar zetten, nee daar vraag ik mooi hulp bij van de modelspoorvrienden  :-) 
Ik hoorde zojuist dat de grenzen dicht zijn gegaan, daarom zitten die kukels zeker nog in Limbabwe  >:-D
@Narwal (reactie 1): Ja goed hè, is niet eens alles   8o een gat zagen in de vloer voor een draaischijf?!? daar kijk ik heus wel vooruit! Klote vloer om te leggen, dus daar blijf ik mooi vanaf.
Als mijn ouders geld hadden hadden ze me vast wel een beetje op weg willen helpen. De armelui zitten de komende jaren in de schuldsanering, ik zou mijn laatste centen zelfs nog aan die mensen geven zodat ze een paar cent meer hebben om vreten op tafel te zetten.

@mphoi: en..... wilt u daar toevallig van af?  >:-D
@Fokko: Dank! Sluikreclame van het forum (zat gewoon antwoorden in m'n eigen topic te lezen  >:-D ) nog gezien?
@Narwal (reactie 2): Nee dat ben ik nu nog niet, pas als op 26 november de première is van Slag om de Schelde; dán ben ik een stukje beroemder. Tot die tijd ben ik gewoon een SBN'er  :-)
@Dirk-Jan: ja leuk hè om mij te zien in t journaal. Mooi opstapje voor de lááááááááánge weg naar 26 november
Geen idee of Sascha iets heeft tegen sluikreclame en of hij daar inkomsten voor wil hebben, maar ik dacht van als ik toch de hele tijd met treintjes bezig ben, kan t 3railforum wel even op de achtergrond 'meekijken'
Ik ga mijn uiterste best doen om mijn rug recht te houden, NOS heeft ook nog een artikel geschreven met nog een kleine passage over mij. Ik ga geen URL's meer inkorten, die mol ik steeds  :P
Och, nachtelijke uurtjes, er zijn genoeg nachten waarin ik leg te nachtbraken omdat ik weer teveel aan het piekeren ben
Ja lieve dikke gezellige poes hè  :) Ik ga zeker lekker verder hoe ik nu bezig ben, poes vind het zeker leuk, kijk maar eens naar de vorige foto-update

https://nos.nl/artikel/2327641-ggz-in-problemen-door-corona-online-hulp-niet-voor-iedereen-geschikt.html



Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
De C-rails heb ik pas aangeschaft om tijdens de stamtafel-bijeenkomsten in Apeldoorn te gebruiken. Maar thuis kan het alleen maar op de vloer. Want meer ruimte heb ik daar niet voor beschikbaar.
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Citaat van: The MaSt op donderdag 19 maart 2020, 21:03:51
Geen idee of Sascha iets heeft tegen sluikreclame en of hij daar inkomsten voor wil hebben
8o Ik kan niet voor Sacha spreken, maar ik weet wel waar hij woont. :o)
Gewoon de datakabel van het forum volgen, aan het eind zit hij. :-)
Als zijn antwoord je niet aanstaat knip je gewoon de datakabel door, vlak voor zijn neus, wel 1 1/2 meter afstand aanhouden natuurlijk. :D
En dan gaan wij, de forumleden, een petitie starten om jou erelid van het forum te maken. O:-D

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Mooi interview, Maarten. Kan me (een héél klein beetje) voorstellen wat de Corona-maatregelen met je doen. Ikzelf ben m'n dagelijkse leventje ook behoorlijk kwijt, thuiswerken is echt niks voor mij; ik mis ook gewoon het dagelijkse contact met mijn collega's en mis de "feeling" met m'n werk. Voor jou is dat natuurlijk nog veel lastiger als je opeens je dagelijkse contacten met je begeleiders moet missen.
Concentreer je lekker op je vloerbaan en blijf ook vooral "praten" hier op t forum!
Hou je haaks! :thumbup:
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Eerst een gastrol bij een speelfilm en nu; de Wispeltuurder op het 8 uur journaal  :thumbup:
Je wordt beroemd, Marten  ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Ja Marten, het forum dat je even zat te kijken is mij niet ontgaan.

Zo'n insider grapje is altijd leuk.

Neem maar van mij aan, ook ik heb er een beetje de smoor, pest en dampen in dat ik niet mijn gewone alledaagse gang kan gaan. Wat mot, mot en we weten de reden maar al te goed.

F.
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Helaba! Spitsuur in mijn topic!  >:-D Hou wel even anderhalve meter afstand tot elkaars reacties, handtekeningen komen na de coronacrisis wel!
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
 @citaat
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
 @citaat @citaat

Zoiets, Marten ?
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
 >:-D Topic is een beetje veranderd in een chat als gevolg van alle ontwikkelingen gister bij de NOS :P
TROUWENS de cameraman had nog een leuk verhaal, zijn eerste vriendinnetje is nu nog steeds een goede vriendin van hem en zij is nu eigenares van Wentink in Arnhem! Kleine wereld ineens dan joh!  8o
Inmiddels is Rammstein hier mij Benzin aan het voeren om zometeen weer naar de treinkamer te stomen want miljaard ik wil verder!  8)

P.S. Hoor net dat er 3,2 miljoen (!!) mensen mij en het kusje van Nouschka gister bij de NOS hebben gezien! 3,2 miljoen mensen weten nu wie ik ben en dan moet Slag om de Schelde nog uitkomen!  8o 8o 8o
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
Nou Marten,

Ik ik was een van die 3,2 miljoen mensen. Maar dat niemand zeggen, dat vloerbaantje kun je nu wel uit je topic titel halen, want je hebt het aan 3,2 miljoen mensen laten zien! Ik zag onderdaad ook de sluikreclame van het forum, daarom wist ik gelijk dat jij het was......
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / niemand zeggen =)
:o) Ondertussen reageert Sascha hier niet, die is natuurlijk benauwd dat zijn datakabeltje word doorgekapt. :-)
Dus Marten, het zit wel goed met de sluikreclame en de inkomsten afdragen, geen haan die er naar kraait. O:-D

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / 3,2 miljoen mensen zeggen =)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / 3,2 miljoen mensen zeggen =)
Hoewel ik doorgaans het journaal wel zie had ik 'm ditmaal even gemist. Zojuist even teruggekeken.

Ik weet niet of ik het nu helemaal goed begrepen heb, maar kijk jij nu iedere ochtend op het 3-railforum om te zien wat je die dag moet gaan doen?! :D

Even zonder gekheid: het moet naar voor je zijn de dagen alleen door te brengen. Gelukkig heb je je kat nog, dat is ook wel leuk gezelschap geloof ik :) Het is een kwestie van rustig blijven, doorgaan met ademen en wachten tot het over is. Dat geldt denk ik voor de meesten van ons, dus je staat er niet in je eentje voor. Je moeder heeft goede ideeën, daar bof je maar mee! Heel veel plezier met de treinen! Je hebt er al best veel zag ik in het journaal.
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / WOSA gebouwen!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / WOSA gebouwen!!!
@BR 66, ja heb t aangepast  :D maar nu weer aangepast  :D
@DDJ (Dekselse Dirk Jan) je bent me een heerlijke lolbroek!  >:-D
@12Blauw:
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 21 maart 2020, 23:49:51
Ik weet niet of ik het nu helemaal goed begrepen heb, maar kijk jij nu iedere ochtend op het 3-railforum om te zien wat je die dag moet gaan doen?! :D
ja dat klopt  >:-D ik checkte eerst altijd AD enzovoorts maar daar wordt ik niet zo vrolijk van dus dan check ik het 3railforum maar om te zien of er weer een meesterlijke Tony aan de gang is geweest met scenery, of er nog WOSA puntjes te scoren zijn door oldskool meuk te kopen  O:-D

Inderdaad even zonder gekheid, eenzaamheid blijft zwaar ook al ben je het 'gewend' van je hele leven.... je denkt dat het went, maar het went niet. Ik blijf rustig omdat ik mij niet laat gek maken door hysterische hamsteraars of het journaal en gelukkig kan ik altijd vrienden bellen / appen of wat dan ook. Nog mooi mazzel dat we nou in het digitale tijdperk leven, hoe hadden we dit overleefd in het pre-GSM tijdperk?!?  8o :D
Ja ben heel blij met de poes, poes ook met mijn en mijn treintjes  :-) Mijn moeder (onthou dit, wanneer ik spreek over mijn ouders heb ik het over mijn pleeggezin, spreek ik over vroeger dan gaat t om de periode daarvoor) heeft altijd de beste ideeën om mij weer op gang te helpen. Ze kent mij als geen ander en dat is fijn!
Ja rijtuigen en wagons heb ik superveel, locomotieven een aantal, rails ook veel maar nooit genoeg en huisjes. Oh oh oh huisjes heb je ook NOOIT genoeg! Ik was gister begonnen met uitpakken van mijn gebouwen en man man man man wat een WOSA gehalte! Allemaal Pola, Kibri, Vollmer uit West-Duitsland, een paar gebouwen (zie foto's) met ENURME stenen en opgeplakte (!) vakwerkwerken en oerlelijke maar veel WOSA puntjes waard plastic plantenbakken met plastic 'plantjes'. Alle gebouwen die bij het denkbeeldige stationsplein staan zijn trouwens redelijk tot goed op schaal, de hoogste gebouwen zijn die met die enurme stenen en opgeplakt vakwerkwerk, de rest van mijn gebouwtjes is allemaal meer achtergrondvulling voor de stad boven de sporen.
Het gehele station komt waarschijnlijk nog een centimeter of 20 van de muur af zodat daar ruimte is voor reliëfgebouwen die ik zelf wil gaan maken van restanten van bouwpakketten dus ik mag  moet op zoek naar gebouwen die eigenlijk van ellende uit elkaar vallen zodat ik ze kan slopen en overgebleven voorgevels, achtergevels en zijgevels kan recycleren tot half reliëfgebouwen waarbij het dan de bedoeling is dat zij aansluiten op achtergrondfoto's van een stad zodat het 1 groter geheel lijkt.
Inspiratie hiervoor vond ik bij een veiling van halfrelief gebouwen van Catawiki. Alleen dat kavel ging voor 75 euro naar een nieuwe eigenaar, waarop ik dacht: DAT KAN GOEDKOPER!!

Enfin, ik zit weer es véél te veel te schrijven, tijd voor foto's want dat wil het volk altijd!  :P
Kom er trouwens achter dat ik wel verdomd véél ijssalons en cafés heb in Himmelsdorf. Rare prioriteiten hebben die nog niet aanwezige stadsgenoten  >:-D

Dit was het weer voor dit moment, ik heb het gevoel dat ik wordt bekeken door 4 hele kleine oogjes en ik hoor al een paar dagen heel zacht getrippel in de treinkamer  8o tijd voor onderzoek!

De gebouwen rondom de kerk (rechts in de hoek bij de boog) zijn kleiner dan de gebouwen die evenwijdig aan de TEE rijtuigen staan, die komen dus in het stadsgedeelte boven de sporen. uiteindelijk moet ik er natuurlijk nog een harmonieuze aansluiting voorzien dat de gebouwen aan de voorkant van het stationsplein (dat zal waarschijnlijk 1 enkele rij huizen worden met zicht op de achtertuinen, maar met doorkijk mogelijkheden / steegjes naar het station) mooi over gaat in de rest van de stad.

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / WOSA gebouwen!!!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / WOSA gebouwen!!!
Tjonge, wat een berg gebouwen heb je, enorm zeg! Ze zien er ook prima uit allemaal, netjes!
Volgens mij wil je gewoon meer rails om al je materieel op kwijt te kunnen. Dat is voor de meeste Märklinisten een utopie: doorgaans groeit de rijdende verzameling harder dan de rails kan bijhouden. Het meeste materieel staat dan in de (vitrine-)kast, ook bij mij.

Heb je nog steeds het plan om digitaal te gaan? Als het om kostenbeheersing gaat: trafo's zijn goedkoper dan centrales. Als je goed zoekt heb je al een goede witte 32VA-trafo voor minder dan een tientje. Bovendien moeten je locs worden omgebouwd, of nieuwe locs aanschaffen... Mijn ervaringen met digitaal rijden met M-rails zijn ook niet geweldig, dus je zou van het ene probleem in het andere kunnen vallen. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat in jouw situatie wel zou doen.