Soms, verander ik mijn naam in Koos Slapeloos

nee, geintje, ik kan niet slapen, maar ik ben even in mijn gedachtegang gedoken om nu eens eindelijk wat meer orde en plannen te scheppen en te verduidelijken voor jullie. Ik hoop dat jullie het interessant vinden en in straks misschien wel wat helpen met het uittekenen van het baanplan, dat lukt mij zelf nooit zoals ik het wil (perfectionisme maar ik zit met hindernissen van niet goed kunnen rekenen)

Van afmetingen heb ik nog geen idee, eerst zondag even de maten opmeten en zien wat haalbaar is, wijzigingen zijn zoals gewoonlijk inbegrepen

Om even wat te verduidelijken: ik bouw mijn baan in maar liefst 5 delen.
Deel 1: Het BetriebsWerke diorama en omgeving
Deel 2: Het station met sporen, rangeermogelijkheid en wat scenery
Deel 3: De spoorlijn zelf
Deel 4: Schaduwstation (in overweging)
Deel 5: Scenerybouw
Deel 1 Het BW dioramaDeel 1 bestaat uit het BetriebsWerke diorama waar ik nu mee bezig ben voor de dioramawedstrijd van mijn modelspoorgroep welke een onderdeel is van het algehele 10 jarig bestaansfeest in november.
Het diorama is 40,5 cm breed en 60 cm lang, de bouw hiervan is
hier te volgen.
Het diorama zal uiteindelijk geïntegreerd worden in de baan en aansluiten bij het station en de spoorlijn. Een draaischijf ga ik zelf bouwen, ik heb van Erik al een of ander plateau gekregen met een draaiend plateautje en wat forse tandwielen. De draaischijf zal op een unieke manier bediend gaan worden; hoe dat blijft nog even een geheim
Deel 2 Het stationsgebiedDeel 2 bestaat uit het ontwerpen van het stationsgebied met rangeermogelijkheden voor het (om) rangeren en samenstellen van personen en goederentreinen.
Ik wil proberen het station met de sporen in het midden van de baan te plaatsen, zodat er aan zowel de voor als achterkant nog ruimte is voor scenery. Aan de achterkant van het stationsgebied, dus zeg maar aan het einde van de baan, zal een achtergrond verrijzen met halve huizen en gebouwen die doorlopen in de achtergrond
Deel 3 De spoorlijn zelfDeel 3 bestaat uit het aanleggen van de spoorlijn zelf, dit zal gebeuren zonder scenery aan te leggen. De spoorlijn is een tweesporige niet geëlektrificeerde spoorlijn die zich "slingert" door het karakteristieke Duitse jaren '50 landschap. De bedoeling is om er een lekker idyllisch en romantisch geheel van te maken, in de stijl van Oldskool met een eigen draai erin
Deel 4 Het schaduwstationDeel 4 zal het schaduwstation worden, echter voor dit moment heb ik daar nog niks concreets voor
Deel 5 ScenerybouwDeel 5 zal de scenerybouw zijn, dus het aankleden van het landschap, stadsarchitect spelen, groenvoorziening en wat er nog meer bij komt
Voorlopig zal ik mij in eerste instantie bezighouden met deel 1 en deel 2, ik kan alvast melden dat ik
niet voor de gastendag zal beginnen, aangezien mijn diorama nog benodigd is op 10 en 11 november in Dronten.
Ik denk trouwens dat ik de winter prima door zal komen
Tot zover deze tekstuele update en welterusten of werk, school of wat dan ook ze!
Tot in de pruimentijd!
Gegroet;
The MaSt
Marten
Wispeltuurder

P.S. Ongetwijfeld zullen er weer 700 duizend wijzigingen optreden, maar ja, das de kracht van 'De Wispeltuurder'