Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitale Märklin M railbaan; Himmelsdorf in ontwikkeling - De boel opruimen

Gestart door The MaSt vrijdag 08 mei 2015, 18:59:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
 @citaat @citaat Railgummen maken geen krassen op de rails ! Ze zijn er speciaal voor gemaakt.
!
Ik dacht dat die discussie onderhand voorbij was hier  :?
(Sorry Laurent, ik meen het goed  ;))

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Shit. Al m'n rails weggegumd!!!  8o 8o 8o 8o
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
 @citaat

:o) Je mot ook zo'n potlood hebben met aan het eind een gummetje, dan kan je altijd na het gummen weer wat bijtekenen. :-)

Dirk-Jan
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
 @citaat :-)
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
 >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Ik zie zo het probleem niet... ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
@citaat @citaat

R0,01? Boogstraal 55 mm? Wauw!
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
In ieder geval het rechte stuk past  >:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Deel van de puntcontacten weggegomd  :?
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 09 april 2020, 16:26:57
@citaat @citaat

R0,01? Boogstraal 55 mm? Wauw!

Geschikt voor Z spoor  :-) >:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Hoitjes!  :P

Ik heb wéér een baanplan, maar dit is echt de aller allerlaatste! Hoezo? Dit plan heeft alles wat ik wil:
depot, station (doorgaand), scenery, geen ovaal of rondje, logische sporen e.d.
en past hier ook aardig in de afmetingen, alleen het depot zal wellicht iets ingekort moeten worden. Echter, dit plan heb ik 'gejat' van Arie ( klikkie ) Hoop niet dat je t erg vind, Arie, mocht je dit lezen! Je geeft wel de oplossing aan op een presenteerblaadje omdat ik eigenlijk constant zat te ergeren aan het feit dat ik het station en BW in 1 lijn had liggen, niet denkende aan een draaislag van het depot en dan zelfs nog de mogelijkheid hebben om het station te voorzien van doorgaande sporen! Alleen, Arie zijn baan is in flex-rail, mijn baan zal M-rail zijn, dus ik ben begonnen met het 'omsporen' naar M-rails, dit blijkt nog niet zo heel makkelijk te zijn.
Bijgaand mijn eerste poging. Merk wel dat ik het persoonlijk zelf behoorlijk lastig vind om geconcentreerd bezig te zijn met het overnemen van het baanplan en dat ik eigenlijk min of meer kwijt ben met welk spoortje ik bezig was te leggen, welk wisseltje en stootblok waardoor het lang duurt voor ik iets heb staan. Met het depot was ik alleen al 2,5 uur bezig  8o

Wie kan mij op weg helpen?

Gegroet,

60-baanplannen-Mart  :o)
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Dit is je nieuwste maar hopelijk niet je laatste baanplan, Marten.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!?
 :o) Nou Marten, voorruit, dit is je laatste baanplan, voor vandaag dan. :D
Je bent nog een jong ventje, een snotneus eigenlijk, dus je hebt nog een leven voor je. O:-D :-)
Dus zullen en kunnen er nog vele plannen volgen, wie weet waar je over een jaar of wat leeft.
Elke woonsituatie kent weer zijn eigen baanplannen, al naar gelang de grote van de ruimte en de inhoud van je portemonnee. :roll:
Dus kalm aan, als je de concentratie verliest ga je effe wat anders doen ter afleiding en dan later weer verder.
En anders morgen, dan is er weer een dag, en dit kan je morgen ook weer herhalen, morgen is er weer een dag enz. enz. :D

Dirk-Jan

Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Beter goed gegapt dan slecht bedacht toch Marten?  :) :thumbup:

Ik denk dat je teveel probeert het plan van Arie EXACT na te maken. Linksboven zou ik bijvoorbeeld een vereenvoudiging toepassen: het dubbelspoor uit het station iets doortrekken en vervolgens volledig de bocht om met 5100 binnen- en 5200 buitenbocht, dus geen ingewikkelde tussenstukjes die je het leven moeilijk maken en waar treinen toch niet mooi vloeiend doorheen lopen. Dat geldt eigenlijk ook voor de verbinding naar het Bw: gewoon ineens in een vloeiende bocht laten lopen, naar keuze met 5100 of 5200, maar geen mix. Zo zou ik het hele baanplan doorlopen.

Heb je geen twee Engelse wissels die gelijk zijn? Die zorgen er namelijk voor dat je sporen steeds verder uit elkaar lopen.

Linksonder komt denk ik een lus zodat je weer terug komt in je kopstation? Of wordt het geen kopstation, maar komt er rechts ook nog een lus?
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Met de wat meer vloeiende bochten, zoals 1200Blauw ook voorstelt.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
Citaat van: Hanzi op vrijdag 24 april 2020, 14:00:44
Dit is je nieuwste maar hopelijk niet je laatste baanplan, Marten.

Ja dacht dat dit wel t laatste baanplan zou zijn voor m'n huidge ruimte , maar klopt niet, want al die aanpassingen  :-)

@1200Blauw: Ja dat dacht ik ook. Ik kwam er niet uit en Arie gaf me eigenlijk de oplossing. Denk inderdaad dat ik té exact bezig ben, ik ga je tips zeker meenemen!
Heb vast wel 2 Engelse wissels die gelijk zijn. In Wintrack maak ik gebruik van de 5207 Engelse wissel. Gooi altijd 1 en hetzelfde type erin.

Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 24 april 2020, 16:29:10

Linksonder komt denk ik een lus zodat je weer terug komt in je kopstation? Of wordt het geen kopstation, maar komt er rechts ook nog een lus?

Linksonder bij het depot de sporen naar t schaduwstation, rechtsboven de andere toegang.

Ik ga alle tips meenemen en verder puzzelen!

Gegroet,

60-banenplannen-Mart  :o)

P.S. Hoe een grote ramp is het eigenlijk dat ik in Wintrack niet alles passend krijg aangesloten? Is dit een beperking van Wintrack of is dit echt een telkens terugkerende ontwerpfout van mij?
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
Citaat van: The MaSt op vrijdag 24 april 2020, 20:43:53P.S. Hoe een grote ramp is het eigenlijk dat ik in Wintrack niet alles passend krijg aangesloten? Is dit een beperking van Wintrack of is dit echt een telkens terugkerende ontwerpfout van mij?

WinTrack heb ik nog nooit op een fout betrapt. Bij het ontwerpen gebruik ik soms Excel, daarmee kan ik exact uitrekenen hoe goed een bepaalde combinatie van rails ergens tussen past. De grootste afwijking met WinTrack die ik heb gehad is 0,3 mm. Of dat aan mij ligt of aan WinTrack laat ik in het midden, maar het geeft wel aan dat WinTrack heel nauwkeurig is.

Dat het niet altijd past, hoeft geen probleem te zijn. In een lang traject kun je best wat sjoemelen bij het neerleggen van de rails. Met lange trajecten met een bocht erin kun je soms wel centimeters sjoemelen. Gewoon uitproberen.

Wat ik wél merk is dat als ik de rails volgens een ontwerp neerleg, er op het eind steevast wat dingen niet kloppen. Soms past het niet zo goed of ligt het niet zo netjes als ik had verwacht. Met een beetje sjoemelen zouden de open einden vaak nog wel verbonden kunnen worden, maar dat doe ik niet zomaar.
Al m'n rails staat in WinTrack. Zodoende kan ik simpel zien welke rails er over blijft bij een bepaald baanontwerp. Als ik bijna klaar ben met het neerleggen, merk ik steevast dat dat ook niet klopt: ik kom bepaalde rails te kort en hou andere over. Dan weet ik weer hoe laat het is: ergens heb ik andere rails neergelegd dan wat ik had ontworpen. Tijd voor een bakje koffie en daarna op zoek naar wat ik fout heb gedaan...
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
Hallo Marten,

Dat is een heel mooi plan. Hoe ben je van plan de "open einden" in te vullen?

Zolang je aan het bouwen bent ontkom je niet aan het aanpassen van jouw plan! 8o Er is in de praktijk altijd wel iets waardoor dat nodig is. De basis die ik tijdens het werken met WT aanhoudt is het strikt volgen van de geometrie van het railsysteem. In jouw geval van M-rail heeft Märklin daar voorbeelden genoeg van. Daarmee voorkom je al heel veel ontwerp problemen. Als WT het dan niet passend krijgt dan past het ook niet. Op dat moment moet je iets anders proberen. Wat dan heel verrassend kan zijn is WT dit te laten doen, meestal heb je daar niets aan maar soms komt daar best wat leuks uit. Daarna, tijdens het bouwen, loop ook ik af en toe tegen niet echt mooi passende railverbindingen aan. Theoretisch had het moeten kloppen maar de praktijk is, ondanks nauwkeurig werken, soms toch net even anders. Dat is modelbouw......

Ik ben benieuwd! :thumbup:



Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
@citaat helemaal eens, Marcel.

Marten, hou dus om te beginnen goed rekening met de verschillende bochten die in wissels gebruikt worden. Een wissel uit de "5200-serie" (zowel kruis als normaal) heeft geen volledige 5200 bocht. Als tegenbocht (om parallel te blijven) zal je de speciale tegenbocht of ook een 5200 wissel moeten gebruiken. Een 5200 kruiswissel combineren met een 5100 kruiswissel gaat dus niet zonder meer; als je parallel wil blijven zal je met korte bochtstukjes ertussen moeten gaan werken; niet zo fraai en minder bedrijfszeker.
Verdiep je eens in de railgeometrie in "onze eigen"  Wiki; bouw gewoon wat wisselcombinaties na dan valt vanzelf t kwartje wat er wel en niet kan en wat er wel en niet past.
Als je dat door hebt wordt het ontwerpen waarschijnlijk een stuk makkelijker en zal je zien dat alles beter gaat passen.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
Dag Marten,

Leuk dat je gebruik maakt van "mijn" plan dat ik deels ook maar heb gestolen. Kennelijk hebben we ongeveer dezelfde ideeën over wat we wel of niet op de baan willen zien. Succes met ontwerpen!

Groet, Arie
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
Gegroet aan allen, burgers, boeren, buitenlui!  :P

Ik geef even een teken van leven af, momenteel staan de treinen echt ff op een laag pitje, ik heb wat problemen hier met wat gasten, daardoor geen fut om iets te doen, laat staan de straat op gaan om spul te halen enzo, dat komt wel weer. Maar tegelijkertijd ben ik al wel vast aan het nadenken wat ik met mijn vakantiegeld ga doen (nou denk dat ik dat wel weet, iets met hout en schroeven enzo). Echter ik heb het ook in mijn chaotische drukke (ja nog steeds hoor, corona of niet) hoofd gehaald om dit jaar actief organisatielid te zijn voor het Vlaams Jeugd Parlement, ik zit in de werkgroep social-media & rekrutering en ben ook in Nederland weer hartstikke veel bezig met politiek dat m'n treinen er eigenlijk gewoon niet aan toe komen (stiekum zit ik de helft van de tijd gewoon lui te doen omdat ik het ergens wel fijn vind om ff helemaal niks te moeten van dagbesteding of 30 keer naar Amsterdam gaan of 60 keer naar België voor t VJP. Alles gebeurd nou via online vergaderen, best wel wennen (ik ben zo'n persoon die vind dat je alleen belt of appt met een telefoon en beeldbellen super 'raar' vind omdat iedereen dan gewoon ziet wat jij op dat moment aan het doen bent..... Enfin, de treinen staan redelijk stil, wel wat kleine aankopen gedaan afgelopen tijd bestaande uit
treindia's / negatieven
Duits inflatiegeld uit 1923 (heule grote briefjes, met heule grote bedragen waar je niks mee kan)
een schattig minibusje is nog onderweg, samen met de eerste vuilniswagen voor Himmelsdorf!
Woah ik vergeet nog: ik ben hars-gegoten automodelletjes gaan schilderen en een aantal voertuigen heb k geweatherd, ben er nog niet geheel tevreden over.... maar voor de eerste keer iets anders weatheren dan rijtuigen of locs..... mwah.

Bijgaand wat foto's  :)

P.S. dat pillenbakkie is vervangen door een leeg sambalpotje want wist ik veel dat je daar geen modelbouwverf met terpentine in kon bewaren (is wel goed gegaan)

 
Ben benieuwd wat jullie van de eerste weather pogingen vinden! Opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom! Heb geen airbrush dus werk met penselen en waterdunne verf verdund met terpentine.

Gegroet & tot in de pruimentijd!

Veel-te-veel-tegelijkertijd-Mart  :P
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
Treintafel(s) maken lijkt me een strak plan en goede investering, Mart.
Heb je dat alvast staan en hoef je niet meer op de vloer te klooien  :P

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Ik vroeg vanmiddag in de modelspoor vriendengroep groep (  >:-D ) om tips en trucs en afmetingen voor modulebakken om te gaan beginnen met mijn BW-modules, blijkt dat ik vooralsnog weinig hoef te investeren in hout, want ik krijg aanstaande woensdag 10 stuks geraamte van 122x61 cm thuisbezorgd!  :eek: :eek: :eek: :surprised: :surprised: :surprised:

Vanavond dus treinkamer aan kant maken!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Ze zeggen wel, je mag een gegeven modulebak nooit in de bek kijken, maar dit is toch wel echt mooi. Daar kan je wat mee!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Ziet eruit als subtiel, lichtgewicht en mobiel, dus niet voor gipsen gebergte er boven op, maar wel voor piepschuim, XPS of papier maché. Als ik ze zo aangeleverd kon krijgen, wist ik het wel .... (dit timmerwerk is niet mijn eigen ding).  :D
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Super dat dit "zo maar" op je weg komt Marten, en dan wordt t ook nog thuis bezorgd!
7,442m2 treinplezier!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Dat overkomt jou weer... Balen man, sterkte ermee  ;) (ook wel eens fijn om dat met een knipoog te kunnen zeggen)
Daar ga je de handen aan vol hebben. Ik ben benieuwd wat je ervan maakt. Veel succes ermee!
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Dat heet "boter bij de vis", Marten  :-)

Nou kan je eindelijk beginnen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Super Marten, kun je nog meer echt aan de slag O:-D
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Dat is een leuk cadeautje Marten, een mooi start punt voor je baan.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
't Valt me op dat er hier de laatste tijd wat weinig gepost wordt. Er komen geen nieuwe updates meer... :(

Ik vermoed dat onze Marten te druk is met zagen en timmeren :D
Dekt trouwens de titel van dit draadje de lading nog wel?
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Zijn spoortafel hout hem bezig. Dat hij zijn tijd niet in modules kan verdelen om ons toch te informeren is jammer, maar we schroeven de druk wel op door naar nieuwe berichten te vragen...
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Sorry dat ik het enthousiasme ik zie niks meer er staat hier een kat voor het beeld help iets moet temperen, maar ik ben nog niet bezig geweest met de spoorbaan, ik ben drukker bezig geweest met GGZ overtuigen dat ik een nieuwe behandeling nodig heb voor traumaverkwerking, maar ze gooien alles op m'n autisme, terwijl de dokter eerst zei dat ik geen autisme heb en hij mij opnieuw wilde testen en met verlenging van de indicatie voor ambulante begeleiding en verder beetje bezig geweest met plannen maken om terug naar school te gaan, nu zou ik met de treinbaan bezig kennen gaan; is de fut er alwéér uit  :? :? :?

Ja, jullie lezen het goed! Na 4,5 jaar zonder school denk ik erover om terug naar school te gaan! Deze keer een hele andere richting uit:
ACTEREN! Jaja, ik heb dezelfde feeling van vroeger die ik kreeg van acteren weer teruggevonden na Slag om de Schelde en helemaal omdat ik een meisje ontmoet heb die EXACT de vrouwelijke versie van mij is! Incluis 'labeltjes' enzo! Weet nog niet verder hoe en wat, dat is iets wat k gewoon op z'n beloop laat gaan, maar ik ben dus van plan om een vooropleiding voor de toneelschool te gaan doen!
Maar dat wordt waarschijnlijk pas volgend jaar omdat ik eerst nog een stuk aan mijn eigen wil werken en aan m'n spoorbaan uiteraard, als ik de energie en zin weer teruggevonden heb......

Wordt vervolgd!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Over wispelturigheid gesproken Marten ... :cool:
Lees ik nu tussen de regels door dat er een leuk meisje in je leven is gekomen,
waar je nu gelijk al de schuld aan geeft, dat je niet aan de treinbaan bent toegekomen ... ??? :roll:

Succes met jouw studieplannen!

Groeten,

Erik.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Ja erg he!  :D T heeft niet zo zeer te maken met t feit dat ik geen zin heb, dat is t geval niet, ik krijg gewoon op t moment weinig rust in m'n kop door mijn eigen doen.
Nou ik heb haar ontmoet, we hebben nog contact, verder moet ik maar even afwachten hoe en wat. Toen ik haar ontmoette had ze een vriend, maar ja je weet nooit!  O:-D

Dank! Ga m'n best doen om dit uit te laten komen!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Zelf ervaar ik ook modelspoor-belemmeringen maar dan door mantelzorg-beslommeringen in mijn relatie.
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Sterkte gewenst, Martin!

Ik heb inmiddels even een terzijde stapje bedacht zojuist: ik ga eerst eens een diorama maken, ter inspiratie en om te zien wat ik al kan op gebied van landschapsbouw e.d.
Ik heb natuurlijk eerder al het BW diorama gebouwd, nu ga ik iets doen met een landschapje, een spoortje en wat ik verder nog in mijn kop ga verzinnen  :-) :-)
Ik heb 2 kleinere geraamtes, wel zonder houtplaat erop en ik heb ook geen gereedschap hier.....  :O maar ik heb nog een plaat styrodur en 'hompen' styrodur, dus ik denk dat ik daar wel wat mee kan! Ik ga jullie uiteraard meenemen in de plannen en bouw van het diorama!
Ik ga vanavond eens kijken wat ik heb liggen, misschien al de eerste dingen schetsen!

Wordt vervolgd....

Gegroet,
Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Hallo Marten,

Dat is een heel goed plan! :thumbup:

Een oefendiorama moet dan zoveel mogelijk landschaps-oefeningetjes bevatten die je straks op jouw baan ook wil gaan doen maar hou het wel simpel en overzichtelijk. Je zult dan erg verbaast zijn over wat je allemaal al kunt! Gewoon goed kijken op het forum en YouTube. Meestal is het gewoon angst voor het onbekende. :D En heel belangrijk: jij bepaald lekker helemaal zelf wat acceptabel is!

Zelf ben ik daar op dit moment ook mee bezig. Hartstikke leuk met verrassende resultaten!

Succes...

Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
O-oo, de "onbereikbare liefde" (lijkt me) - wat haal je je weer op je hals... Voor de rust in je hoofd is het denk ik beter de verwachtingen voor jezelf niet te hoog te stellen, toch?

Citaat van: frank-103 op zaterdag 06 juni 2020, 16:47:03
Zijn spoortafel hout hem bezig.

Ik doelde eigenlijk meer op "Analoog" dan op "hout" ipv "houdt", want dat was juist wel een aardig grapje vind ik :)
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Ja ik weet t niet. Echt geen idee, maar t kan ook gewoon uitmonden in een goeie vriendschap!
Voor nu ben ik bezig met filmpjes kijken van Luke Towan aka Model Creek Railroader ter inspiratie, damn die man is geen modelbouwer maar een kunstenaar! Weet wel dat ik nog even mijn benodigdhedenlijstje moet aanvullen / aanpassen, want ik maak gebruik van 'gewone huis-tuin-en-keuken lijmspray', maar volgens mij ben ik de enige en gebruikt iedereen iets met isopropo-alchol (hoe schrijf k dat precies?)
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Citaat van: The MaSt op dinsdag 09 juni 2020, 13:33:09
isopropo-alchol (hoe schrijf k dat precies?)
Zie ===> klik
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
 @citaat  @citaat Niet doen. Niet iedereen gebruikt dat :)  Je kan gewoon lijm uit de spuitbus gebruiken voor veel dingen. De alcohol is niet meer dan een toevoeging om de boel wat sneller te laten vervliegen.

Groet Ronald.
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Zomer voorbij, modeltreinseizoen staat voor de deur! Dus ik stof mn draadje weer eens af. Heb eigenlijk niks gedaan deze zomer met de treinen, was drukker bezig met bewindvoering regelen, schoolplannen maken, figuratieklussen binnen slepen, regelen dat ik opnieuw  traumaverwerking ken krijgen en eigenlijk was dat het wel.

Verders: het blijft voor mij bijzonder lastig om een baanplan te onwerpen, ik wil te veel en kom al snel in de knel vanwege verkeerd gelezen getallen..... ik heb wel al enkele frames, maar vanwege de perikelen omtrent bewindvoering overstap heb ik er nog niks mee gedaan.
Punt is is dat ik bijzonder perfectionistisch ben aangelegd en als gevolg daarvan een zo realistisch mogelijke modelspoorweg die niet van echt te onderscheiden lijkt. Echter, je zou dan toch denken dat een oppervlak van +/- 13m2 genoeg zou zijn voor een beetje een leuke realistische baan die niet snel verveeld.
Al met al de gebruikelijke ADHD / autisme / dyscaluclie (met gebrek aan ruimtelijk inzicht) chaos in m'n kop die het ook niet makkelijker maken, daarom zijn mijn baanplannnen altijd xxl in m'n hoofd.

Word vast en zeker wel weer vervolgd, zolang ik niet op de set sta  :-)

Huidige stand van zaken: 2 tv-series, maandag nieuwe draaidag voor nieuwe serie (misschien komen er nog een paar bij) en natuurlijk de film De Slag om de Schelde

Gegroet, chaotische acterende wispeltuurder  >:-D

Mart(en)
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Citaat van: The MaSt op vrijdag 28 augustus 2020, 18:55:21
Gegroet, chaotische acterende wispeltuurder  >:-D

Speel je ook een chaotische rol?  :P
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
 >:-D  :-) >:-D :-) Nee, hippie op t strand. Hele dag blowen like the seventies  :-) :o)
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Hoi Marten,

Nog steeds dezelfde tip van de zelfde Tony; ram nou eerst eens die frames aan elkaar, leg er platen op tot ze een treintafel vormen en ga dan eens lekker rails leggen.
Heb je helemaal geen railplannen en ruimtelijk inzicht voor nodig. En dat timmerwerk lukt je best  ;)
Dan kun je nog alle kanten op, eventueel wat veranderen/aanpassen, maar op die manier krijg je wel wat voor elkaar en doe je ervaring op.
Blijf niet hangen in wat je nu (eigenlijk niet) doet.

Je zult er geen spijt van krijgen.

Grtz Tony


Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Ha Tony,

Ga ik ook zeker doen hoor. Hoop even op meer dan 1 draaidag op de set, loop ik iets makkelijker binnen en ken il in 1x een partij hout halen enzo!
T komt allemaal wel in orde. Had alleen gehoopt wat meer te kennen showen na de zomer, maar nog eventjes geduld!

Gegroet,

Marten
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Ik help het je hopen, Marten  ;)
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Citaat van: The MaSt op maandag 01 juni 2020, 17:13:24
Ik vroeg vanmiddag in de modelspoor vriendengroep groep (  >:-D ) om tips en trucs en afmetingen voor modulebakken om te gaan beginnen met mijn BW-modules, blijkt dat ik vooralsnog weinig hoef te investeren in hout, want ik krijg aanstaande woensdag 10 stuks geraamte van 122x61 cm thuisbezorgd!  :eek: :eek: :eek: :surprised: :surprised: :surprised:

Vanavond dus treinkamer aan kant maken!
Hoezo een partij hout halen? Je hebt deze modulebakken toch, of is dat niet doorgegaan?
Re: Analoge Märklin M railbaan; update
Die waren   al afgeleverd zelfs