Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
Pagina's: 1 ... 29 30 [31]   Omlaag

Auteur Topic: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op  (gelezen 149203 keer)

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / alwéér een update!!
« Reactie #1500 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 20:13:54 »

Of ik een kukel ben? Jahoor. Helemaal.
O:-D Welnee, helemaal niet, je houd je zelf gewoon lekker zoet en zo gaat de dag al rommelend voorbij. :)
Dus klooi der maar lekker mee aan, hou het hoofd koel en blijf updaten.
En de groete aan je poes. :)

Dirk-Jan

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #1501 Gepost op: maandag 30 maart 2020, 22:16:32 »

Ik reageer niet iedere dag, maar ik lees wel elke dag. Je maakt daarmee dagelijks deel uit van mijn dagbesteding: vooral blijven posten dus! :D

wimpietje

• Stamgast
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
« Reactie #1502 Gepost op: dinsdag 31 maart 2020, 06:36:13 »

@citaat: keuken...? Zelfkennis .... :-) Je bent goed bezig, doe zo verder Mart
Grtz
Wim
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

The MaSt

• Stamgast
  • Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)
« Reactie #1503 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 22:22:43 »

Wil je nog van die velletjes met posters, naambordjes enz hebben?

Ik heb er waarschijnlijk nog wel wat in de oude doos.

Altijd welkom Roel!

@Dirk-Jan: dat is eigenlijk ook wel weer zo!  :) best wel fijn eigenlijk dat rommelen. Gewoon op z'n elf-en-dertigst met een rustig metal muziekje op de achtergrond aan de gang.
@1200Blauw: kijk, hier doe ik het voor!! Fijn om te horen, motiveert mij ook weer, ben vanavond een béétje laat, maar wél met een hele mooie update!!
@Wim: Ik tracht van alle markten thuis te zijn! Dappermarkt, Albert Cuyp Markt, Waterlooplein markt enzo heb ik al gehad, nog 40 te gaan  >:-D

Vanmiddag toen ik net weer even uit bed was (beetje een meh dagje) klepperde de brievenbus want de pakketbode (?) stond voor de deur, hoezo kleppert dan de brievenbus? Wel ik heb m'n bel verwijderd anders zit ik elke keer op t dak van de schrik (iets met PTTS)  >:-D 8o
Enfin, staat een grote doos voor de deur en dan bedoel ik niet die postbode  >:-D maar zo'n kartonnen ding. Snel naar binnen en open maken!!! De foto's ziet u hieronder, morgen eens kiekn hoe ik mijn BR 81 (delta) en BR 38 moet programmeren. In het depot stonden de heertjes aan hun 1:87 koppies te krabben, zo'n rare grijze rail met verbindingsstuk en apparaat hadden ze nog niet eerder gezien! Van t weekend maar eens een cursusje geven  :-)

Morgen weer wachten op de pakketbode voor m'n BR38 en als k m'n kop weer een beetje geledigd heb ga ik eens rustig bekijken hoe ik ga solderen aan de C-rail om deze op M-rails aan te sluiten!
Ik kan wel solderen, maar is wel lang geleden..... toen Mart nog een jongere Mart was, en zélfs nog langharig tuig  >:-D

Gegroet & tot morgen!

Mart
« Laatst bewerkt op: vrijdag 03 april 2020, 01:21:58 door The MaSt »
Bezig met zijn analoge Duitse TP III modulebaan op te bouwen en een BetriebsWerke diorama

De Wispeltuurder van het forum

RobertoetGrunn

• Zeer Toffe Gast
  • lievehond.nl "Het boek dat je raakt".
    • Lieve hond, wat doe je met me?
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / De MS-1 centrale is binnen!!
« Reactie #1504 Gepost op: donderdag 02 april 2020, 22:45:38 »

Heeft je nieuwe loc nog gereden tussentijds? Ivm gedroogd vet enzo  :)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Analoge Märklin M railbaan; vloerbaantje leggen / De MS-1 centrale is binnen!!
« Reactie #1505 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 01:16:27 »

Mooie digistart, Marten  :thumbup:

Ik ( mijn loc's dus ) rijd al jaren naar volle tevredenheid met MS-1  ;)
Is zo simpel, dat zelfs Tony het snapt  O:-D
Solderen aan de C-rail hoeft niet hoor; je kunt ook gewoon twee aansluitkabels op de lipjes van de rails schuiven en die weer aan de draden van je M-rail knopen.
https://modeltreinwinkel.nl/marklin-74042-h0-aansluitgarnituur-2-meter-c-rail.html

Succes met het spul !

Grtz Tony

64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1506 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 08:51:31 »

Hallo Mart,

Je bent goed bezig, ideeën genoeg! :thumbup:

Citaat
Gewoon op z'n elf-en-dertigst met een rustig metal muziekje op de achtergrond aan de gang.

Je hebt helemaal gelijk: M-rails en Metal muziek horen bij elkaar! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Wimdouwe

• Vaste Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #1507 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 08:56:11 »

Hoe houd je een kat tevreden? Zet een lege doos neer! Werkt altijd  :D

ErikW

• Vaste Gast
    • Work in progress
« Reactie #1508 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 11:22:40 »

Dat grijze kastje aan de aansluitrail kun je vrij simpel openmaken, en de draden naar de rails vervangen voor draden naar je M-rails.
Erik

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1509 Gepost op: vrijdag 03 april 2020, 12:28:20 »

Met angstzweet in de bilnaad werkte het locpersoneel van de BR81 hard aan de eerste millimeters op de c-rail. Een groot harig monster kwam steeds dichterbij!  8o 8o 8o
Bezig met zijn analoge Duitse TP III modulebaan op te bouwen en een BetriebsWerke diorama

The MaSt

• Stamgast
Re: Analoge Märklin M railbaan; De MS-1 centrale is binnen!! / probleempje?!
« Reactie #1510 Gepost op: dinsdag 07 april 2020, 23:55:57 »

We kukelen nog even vrolijk verder! De digitale centrale doet het, maar de locs hebben geen fut. Niks doet t, lampies niet, rijden niet, ook t lampje van t stootblok doet t niet. Tis allemaal C-rails, met beetje scenery resten, maar dat is niet storend want eerder bij het kleine ovaaltje reden de locs ongeveer 3/4e deel van het rondje, maar nu: geen sjoege!  8o Locs zijn schoon, ik weet dat ze werken want ik heb t al getest. Wel heb ik laatst per ongeluk tijdens het klooien een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, maar daarna reden de locs nog wel! Ik heb helaas geen spanningsmeter, anders had ik t zelf wel opgelost denk ik. Heb verder nog niks gedaan met solderen ofzo. Er is geen componentje doorgebrandt, heb geen sluiting of iets.

Ben benieuwd wat er mis gaat!

Gegroet,

Duizend-en-een-klusjes-en-kukel-Mart  :o)

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1511 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 06:24:43 »

Mogguh!

Gummetje over de rails was de oplossing   :-)  :-)  :-)
Niks an t handje dus!

Gegroet, Mart

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #1512 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 09:24:04 »

Wat voor gummetje Mart? Een railgum zou ik niet gebruiken op de C rails, daarmee ga je het probleem op lange termijn alleen maar verergeren door het maken van krasjes in de rails. Daar gaat vervolgens weer vuil in zitten.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1513 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 14:04:52 »

gewoon een huis tuin en keuken gummetje die je normaal op school of kantoor ofzo zou gebruiken

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1514 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 14:28:38 »

@citaat @citaat Railgummen maken geen krassen op de rails ! Ze zijn er speciaal voor gemaakt.
!
Ik dacht dat die discussie onderhand voorbij was hier  :?
(Sorry Laurent, ik meen het goed  ;))

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1515 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 17:35:08 »

Shit. Al m'n rails weggegumd!!!  8o 8o 8o 8o

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #1516 Gepost op: woensdag 08 april 2020, 17:40:14 »

@citaat

:o) Je mot ook zo'n potlood hebben met aan het eind een gummetje, dan kan je altijd na het gummen weer wat bijtekenen. :-)

Dirk-Jan

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1517 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 11:37:01 »

@citaat :-)

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1518 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 12:10:07 »

>:-D >:-D >:-D >:-D

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #1519 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 16:23:20 »

Ik zie zo het probleem niet... ;)

Basroc-1961

• Gast
« Reactie #1520 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 16:26:57 »

@citaat @citaat

R0,01? Boogstraal 55 mm? Wauw!

Wimdouwe

• Vaste Gast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #1521 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 20:58:34 »

In ieder geval het rechte stuk past  >:-D

Jajekra

• Vaste Gast
« Reactie #1522 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 21:38:44 »

Deel van de puntcontacten weggegomd  :?
Met vriendelijke groet, Jaap

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1523 Gepost op: donderdag 09 april 2020, 22:23:06 »

@citaat @citaat

R0,01? Boogstraal 55 mm? Wauw!

Geschikt voor Z spoor  :-) >:-D

The MaSt

• Stamgast
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
« Reactie #1524 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 12:21:14 »

Hoitjes!  :P

Ik heb wéér een baanplan, maar dit is echt de aller allerlaatste! Hoezo? Dit plan heeft alles wat ik wil:
depot, station (doorgaand), scenery, geen ovaal of rondje, logische sporen e.d.
en past hier ook aardig in de afmetingen, alleen het depot zal wellicht iets ingekort moeten worden. Echter, dit plan heb ik 'gejat' van Arie ( klikkie ) Hoop niet dat je t erg vind, Arie, mocht je dit lezen! Je geeft wel de oplossing aan op een presenteerblaadje omdat ik eigenlijk constant zat te ergeren aan het feit dat ik het station en BW in 1 lijn had liggen, niet denkende aan een draaislag van het depot en dan zelfs nog de mogelijkheid hebben om het station te voorzien van doorgaande sporen! Alleen, Arie zijn baan is in flex-rail, mijn baan zal M-rail zijn, dus ik ben begonnen met het 'omsporen' naar M-rails, dit blijkt nog niet zo heel makkelijk te zijn.
Bijgaand mijn eerste poging. Merk wel dat ik het persoonlijk zelf behoorlijk lastig vind om geconcentreerd bezig te zijn met het overnemen van het baanplan en dat ik eigenlijk min of meer kwijt ben met welk spoortje ik bezig was te leggen, welk wisseltje en stootblok waardoor het lang duurt voor ik iets heb staan. Met het depot was ik alleen al 2,5 uur bezig  8o

Wie kan mij op weg helpen?

Gegroet,

60-baanplannen-Mart  :o)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 april 2020, 12:52:23 door The MaSt »

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Dit is echt de laatste!!!
« Reactie #1525 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 14:00:44 »

Dit is je nieuwste maar hopelijk niet je laatste baanplan, Marten.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!?
« Reactie #1526 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 14:18:07 »

:o) Nou Marten, voorruit, dit is je laatste baanplan, voor vandaag dan. :D
Je bent nog een jong ventje, een snotneus eigenlijk, dus je hebt nog een leven voor je. O:-D :-)
Dus zullen en kunnen er nog vele plannen volgen, wie weet waar je over een jaar of wat leeft.
Elke woonsituatie kent weer zijn eigen baanplannen, al naar gelang de grote van de ruimte en de inhoud van je portemonnee. :roll:
Dus kalm aan, als je de concentratie verliest ga je effe wat anders doen ter afleiding en dan later weer verder.
En anders morgen, dan is er weer een dag, en dit kan je morgen ook weer herhalen, morgen is er weer een dag enz. enz. :D

Dirk-Jan

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #1527 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 16:29:10 »

Beter goed gegapt dan slecht bedacht toch Marten?  :) :thumbup:

Ik denk dat je teveel probeert het plan van Arie EXACT na te maken. Linksboven zou ik bijvoorbeeld een vereenvoudiging toepassen: het dubbelspoor uit het station iets doortrekken en vervolgens volledig de bocht om met 5100 binnen- en 5200 buitenbocht, dus geen ingewikkelde tussenstukjes die je het leven moeilijk maken en waar treinen toch niet mooi vloeiend doorheen lopen. Dat geldt eigenlijk ook voor de verbinding naar het Bw: gewoon ineens in een vloeiende bocht laten lopen, naar keuze met 5100 of 5200, maar geen mix. Zo zou ik het hele baanplan doorlopen.

Heb je geen twee Engelse wissels die gelijk zijn? Die zorgen er namelijk voor dat je sporen steeds verder uit elkaar lopen.

Linksonder komt denk ik een lus zodat je weer terug komt in je kopstation? Of wordt het geen kopstation, maar komt er rechts ook nog een lus?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 april 2020, 21:29:28 door 1200Blauw »

Basroc-1961

• Gast
« Reactie #1528 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 20:02:48 »

Met de wat meer vloeiende bochten, zoals 1200Blauw ook voorstelt.

The MaSt

• Stamgast
« Reactie #1529 Gepost op: vrijdag 24 april 2020, 20:43:53 »

Dit is je nieuwste maar hopelijk niet je laatste baanplan, Marten.

Ja dacht dat dit wel t laatste baanplan zou zijn voor m'n huidge ruimte , maar klopt niet, want al die aanpassingen  :-)

@1200Blauw: Ja dat dacht ik ook. Ik kwam er niet uit en Arie gaf me eigenlijk de oplossing. Denk inderdaad dat ik té exact bezig ben, ik ga je tips zeker meenemen!
Heb vast wel 2 Engelse wissels die gelijk zijn. In Wintrack maak ik gebruik van de 5207 Engelse wissel. Gooi altijd 1 en hetzelfde type erin.

Linksonder komt denk ik een lus zodat je weer terug komt in je kopstation? Of wordt het geen kopstation, maar komt er rechts ook nog een lus?

Linksonder bij het depot de sporen naar t schaduwstation, rechtsboven de andere toegang.

Ik ga alle tips meenemen en verder puzzelen!

Gegroet,

60-banenplannen-Mart  :o)

P.S. Hoe een grote ramp is het eigenlijk dat ik in Wintrack niet alles passend krijg aangesloten? Is dit een beperking van Wintrack of is dit echt een telkens terugkerende ontwerpfout van mij?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 april 2020, 23:33:42 door The MaSt »

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Analoge Märklin M railbaan; Baanplan nummer 60 ofzo?!? Niet de laatste!
« Reactie #1530 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 01:11:21 »

P.S. Hoe een grote ramp is het eigenlijk dat ik in Wintrack niet alles passend krijg aangesloten? Is dit een beperking van Wintrack of is dit echt een telkens terugkerende ontwerpfout van mij?

WinTrack heb ik nog nooit op een fout betrapt. Bij het ontwerpen gebruik ik soms Excel, daarmee kan ik exact uitrekenen hoe goed een bepaalde combinatie van rails ergens tussen past. De grootste afwijking met WinTrack die ik heb gehad is 0,3 mm. Of dat aan mij ligt of aan WinTrack laat ik in het midden, maar het geeft wel aan dat WinTrack heel nauwkeurig is.

Dat het niet altijd past, hoeft geen probleem te zijn. In een lang traject kun je best wat sjoemelen bij het neerleggen van de rails. Met lange trajecten met een bocht erin kun je soms wel centimeters sjoemelen. Gewoon uitproberen.

Wat ik wél merk is dat als ik de rails volgens een ontwerp neerleg, er op het eind steevast wat dingen niet kloppen. Soms past het niet zo goed of ligt het niet zo netjes als ik had verwacht. Met een beetje sjoemelen zouden de open einden vaak nog wel verbonden kunnen worden, maar dat doe ik niet zomaar.
Al m'n rails staat in WinTrack. Zodoende kan ik simpel zien welke rails er over blijft bij een bepaald baanontwerp. Als ik bijna klaar ben met het neerleggen, merk ik steevast dat dat ook niet klopt: ik kom bepaalde rails te kort en hou andere over. Dan weet ik weer hoe laat het is: ergens heb ik andere rails neergelegd dan wat ik had ontworpen. Tijd voor een bakje koffie en daarna op zoek naar wat ik fout heb gedaan...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 april 2020, 01:12:57 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

narwal

• Vaste Gast
« Reactie #1531 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 09:48:43 »

Hallo Marten,

Dat is een heel mooi plan. Hoe ben je van plan de "open einden" in te vullen?

Zolang je aan het bouwen bent ontkom je niet aan het aanpassen van jouw plan! 8o Er is in de praktijk altijd wel iets waardoor dat nodig is. De basis die ik tijdens het werken met WT aanhoudt is het strikt volgen van de geometrie van het railsysteem. In jouw geval van M-rail heeft Märklin daar voorbeelden genoeg van. Daarmee voorkom je al heel veel ontwerp problemen. Als WT het dan niet passend krijgt dan past het ook niet. Op dat moment moet je iets anders proberen. Wat dan heel verrassend kan zijn is WT dit te laten doen, meestal heb je daar niets aan maar soms komt daar best wat leuks uit. Daarna, tijdens het bouwen, loop ook ik af en toe tegen niet echt mooi passende railverbindingen aan. Theoretisch had het moeten kloppen maar de praktijk is, ondanks nauwkeurig werken, soms toch net even anders. Dat is modelbouw......

Ik ben benieuwd! :thumbup:

Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1532 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 09:49:36 »

@citaat helemaal eens, Marcel.

Marten, hou dus om te beginnen goed rekening met de verschillende bochten die in wissels gebruikt worden. Een wissel uit de "5200-serie" (zowel kruis als normaal) heeft geen volledige 5200 bocht. Als tegenbocht (om parallel te blijven) zal je de speciale tegenbocht of ook een 5200 wissel moeten gebruiken. Een 5200 kruiswissel combineren met een 5100 kruiswissel gaat dus niet zonder meer; als je parallel wil blijven zal je met korte bochtstukjes ertussen moeten gaan werken; niet zo fraai en minder bedrijfszeker.
Verdiep je eens in de railgeometrie in "onze eigen"  Wiki; bouw gewoon wat wisselcombinaties na dan valt vanzelf t kwartje wat er wel en niet kan en wat er wel en niet past.
Als je dat door hebt wordt het ontwerpen waarschijnlijk een stuk makkelijker en zal je zien dat alles beter gaat passen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 april 2020, 09:53:27 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

ArieV

• Nieuwe Gast
« Reactie #1533 Gepost op: zaterdag 25 april 2020, 16:37:46 »

Dag Marten,

Leuk dat je gebruik maakt van "mijn" plan dat ik deels ook maar heb gestolen. Kennelijk hebben we ongeveer dezelfde ideeën over wat we wel of niet op de baan willen zien. Succes met ontwerpen!

Groet, Arie

The MaSt

• Stamgast
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
« Reactie #1534 Gepost op: zaterdag 16 mei 2020, 10:25:07 »

Gegroet aan allen, burgers, boeren, buitenlui!  :P

Ik geef even een teken van leven af, momenteel staan de treinen echt ff op een laag pitje, ik heb wat problemen hier met wat gasten, daardoor geen fut om iets te doen, laat staan de straat op gaan om spul te halen enzo, dat komt wel weer. Maar tegelijkertijd ben ik al wel vast aan het nadenken wat ik met mijn vakantiegeld ga doen (nou denk dat ik dat wel weet, iets met hout en schroeven enzo). Echter ik heb het ook in mijn chaotische drukke (ja nog steeds hoor, corona of niet) hoofd gehaald om dit jaar actief organisatielid te zijn voor het Vlaams Jeugd Parlement, ik zit in de werkgroep social-media & rekrutering en ben ook in Nederland weer hartstikke veel bezig met politiek dat m'n treinen er eigenlijk gewoon niet aan toe komen (stiekum zit ik de helft van de tijd gewoon lui te doen omdat ik het ergens wel fijn vind om ff helemaal niks te moeten van dagbesteding of 30 keer naar Amsterdam gaan of 60 keer naar België voor t VJP. Alles gebeurd nou via online vergaderen, best wel wennen (ik ben zo'n persoon die vind dat je alleen belt of appt met een telefoon en beeldbellen super 'raar' vind omdat iedereen dan gewoon ziet wat jij op dat moment aan het doen bent..... Enfin, de treinen staan redelijk stil, wel wat kleine aankopen gedaan afgelopen tijd bestaande uit
treindia's / negatieven
Duits inflatiegeld uit 1923 (heule grote briefjes, met heule grote bedragen waar je niks mee kan)
een schattig minibusje is nog onderweg, samen met de eerste vuilniswagen voor Himmelsdorf!
Woah ik vergeet nog: ik ben hars-gegoten automodelletjes gaan schilderen en een aantal voertuigen heb k geweatherd, ben er nog niet geheel tevreden over.... maar voor de eerste keer iets anders weatheren dan rijtuigen of locs..... mwah.

Bijgaand wat foto's  :)

P.S. dat pillenbakkie is vervangen door een leeg sambalpotje want wist ik veel dat je daar geen modelbouwverf met terpentine in kon bewaren (is wel goed gegaan)

Ben benieuwd wat jullie van de eerste weather pogingen vinden! Opbouwende kritiek en tips zijn altijd welkom! Heb geen airbrush dus werk met penselen en waterdunne verf verdund met terpentine.

Gegroet & tot in de pruimentijd!

Veel-te-veel-tegelijkertijd-Mart  :P

Tony

• Vaste Inboedel
Re: Analoge Märklin M railbaan; Even een teken van leven afgeven!
« Reactie #1535 Gepost op: zaterdag 16 mei 2020, 10:52:03 »

Treintafel(s) maken lijkt me een strak plan en goede investering, Mart.
Heb je dat alvast staan en hoef je niet meer op de vloer te klooien  :P

Grtz Tony

The MaSt

• Stamgast
Re: Analoge Märklin M railbaan; Ik hout er niet mee op
« Reactie #1536 Gepost op: maandag 01 juni 2020, 17:13:24 »

Ik vroeg vanmiddag in de modelspoor vriendengroep groep (  >:-D ) om tips en trucs en afmetingen voor modulebakken om te gaan beginnen met mijn BW-modules, blijkt dat ik vooralsnog weinig hoef te investeren in hout, want ik krijg aanstaande woensdag 10 stuks geraamte van 122x61 cm thuisbezorgd!  :eek: :eek: :eek: :surprised: :surprised: :surprised:

Vanavond dus treinkamer aan kant maken!

Lobomotion69

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1537 Gepost op: maandag 01 juni 2020, 17:29:49 »

Ze zeggen wel, je mag een gegeven modulebak nooit in de bek kijken, maar dit is toch wel echt mooi. Daar kan je wat mee!
Vriendelijke groet, Henk

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #1538 Gepost op: maandag 01 juni 2020, 18:39:35 »

Ziet eruit als subtiel, lichtgewicht en mobiel, dus niet voor gipsen gebergte er boven op, maar wel voor piepschuim, XPS of papier maché. Als ik ze zo aangeleverd kon krijgen, wist ik het wel .... (dit timmerwerk is niet mijn eigen ding).  :D
Jan Willem

Brig, Delémont.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #1539 Gepost op: maandag 01 juni 2020, 19:05:47 »

Super dat dit "zo maar" op je weg komt Marten, en dan wordt t ook nog thuis bezorgd!
7,442m3 treinplezier!
Groetjes, Hans.

1200Blauw

• Stamgast
« Reactie #1540 Gepost op: maandag 01 juni 2020, 21:56:19 »

Dat overkomt jou weer... Balen man, sterkte ermee  ;) (ook wel eens fijn om dat met een knipoog te kunnen zeggen)
Daar ga je de handen aan vol hebben. Ik ben benieuwd wat je ervan maakt. Veel succes ermee!

Tony

• Vaste Inboedel
« Reactie #1541 Gepost op: dinsdag 02 juni 2020, 01:17:18 »

Dat heet "boter bij de vis", Marten  :-)

Nou kan je eindelijk beginnen  :thumbup:

Grtz Tony

ks1985

• Vaste Gast
  • Duitse alpen: periode V en VI
« Reactie #1542 Gepost op: dinsdag 02 juni 2020, 07:19:08 »

Super Marten, kun je nog meer echt aan de slag O:-D
Gr Koen

MdBruin

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #1543 Gepost op: dinsdag 02 juni 2020, 10:18:24 »

Dat is een leuk cadeautje Marten, een mooi start punt voor je baan.
Groeten,
Marius.

P.s. Ik heb NAH waardoor mijn grammatica/spelling niet altijd correct zijn. De spellingscontrole haalt het meeste er wel uit maar niet alles.