Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07

Gestart door 10103 vrijdag 08 mei 2015, 14:03:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
In 2014 heeft Märklin als Insidermodel de E 93 07 uitgebracht. Het betreft hier een periode III-uitvoering van deze zware elektrische goederenlocomotief in het 'flesgroen'. Dit is een kleur die iets donkerder is dan het bekende chroomoxide groen. Het model is voorzien van een MFX+ decoder met diverse sound- en lichtfuncties.



Aandrijving
Het model heeft een moderne vijfpolige motor met vliegwiel, die via twee cardanassen, wormwielen en tandwielen de buitenste en binnenste as van elk draaistel aandrijft. De middelste assen zijn verend gelagerd, waardoor er meer gewicht op de aandrijfassen rust. De motor loopt soepel en vrij stil, maar is niet zo geruisloos als de softdrive sinus-motoren. Om bij de motor en decoder te komen, zul je eerst de kapjes van de voor- en achterzijde moeten verwijderen. Die zitten met vier schroefjes aan de onderzijde van de loc vast (hou de kapjes overigens goed vast als je de schroefjes losdraait!) Voor het terugplaatsen van de schroefjes heb je een magnetische schroevendraaier of een beetje geduld nodig, omdat de schroefgaatjes wat onhandig ver weg verstopt zijn. Pas als de kleine kapjes verwijderd zijn, kun je de grote, middelste kap verwijderen (twee goed bereikbare schroeven in het midden). De gaatjes om de wormwielen en tandwielen van vers smeervet te voorzien zijn goed bereikbaar.






Rijeigenschappen
De trekkracht is ruim voldoende. Zoals je mag verwachten trekt de loc zonder zicht- en hoorbare problemen een sleep van tien twee-assige kolenwagons een helling van zo'n 3% omhoog. Bijzonder blijft natuurlijk het uitzwenken in bochten van de voor- en achterzijde die vast aan de draaistellen zijn gemonteerd. De ruimte die in bochten ontstaat tussen de voor-/achterzijde en het middengedeelte van de loc is mooi opgevuld. Je ziet daar dus bijvoorbeeld geen lelijke kabels lopen zoals bij sommige vergelijkbare locs. Het lichte uitzwenken van de loc is een erg mooi gezicht en heeft als verder voordeel, dat deze zesasser ook op kleine baantjes met krappe bochten goed tot zijn recht komt. Een E 50 of BR 103 bijvoorbeeld zal door de starre, lange bovenbouw meer 'overhangen' in bochten, wat ik er altijd wat minder fraai vind uitzien. 



Details
In de detaillering is goed te zien welke enorme stappen Märklin op dit gebied gemaakt heeft in de afgelopen jaren. Alleen al de draaistellen zijn een lust voor het oog en in geen enkel opzicht meer te vergelijken met die van de (verouderde) E 94. Maar ook de vele klinknagels, de dunne railing bovenop de voor- en achterzijde, de complete bedrading op het dak, de fraaie handrails bij de deuren en de ruitenwissers zijn mooie voorbeelden van de detaillering. Märklin heeft ook aan een plaatje gedacht, dat het gat dicht boven de ruiten waar vroeger bij het origineel het derde frontsein zat. In de deurruiten is zelfs een handgreep te zien om de ruit omlaag te kunnen trekken! Alleen de kabel naar het frontsein bovenop de neus had naar mijn mening iets dunner gemogen. In een vergelijking tussen het model en foto's van een echte E 93 wordt nog eens duidelijk hoe mooi Märklin deze loc heeft vormgegeven.
De belettering is prima gedaan. Op de close up foto's zie je pas echt hoe strak dit gedrukt is. Ook het spuitwerk is helemaal goed gedaan. Mijn exemplaar ziet er tenminste erg netjes uit.









Licht en geluid
Het model heeft een driepunts frontsein met warmwitte verlichting en twee rode sluitlichten. Zowel voor als achter zijn de lichten apart in- en uit te schakelen. De tijd dat locs met ingeschakelde verlichting ook altijd de eerste wagon van een rood schijnsel voorzagen, ligt gelukkig achter ons. Verder is ook inschakelbare rangeerverlichting (zowel voor als achter een driepunts wit sein) als cabineverlichting aanwezig. Die laatste wisselt heel netjes met de rijrichting van de loc.

Het model beschikt over een locfluit - die je zo lang als je wilt kunt laten gillen - en een korte rangeerfluit. Verder is het geluid inschakelbaar van de ventilator, het piepen van remmen, het bezanden van de rails, een stationsmededeling ('Bitte Vorsicht, ein Zug fährt durch!') en het aankoppelen van wagons.
Uiteraard is ook het opstarten en het geluid van de motoren te horen, dat variëert met de snelheid van de loc. Bij het afsluiten is ook mooi het neerklappen van de panto's te horen. Het volume van de sound is gelukkig instelbaar, want standaard staat het weer eens veel te hard afgesteld.







Conclusie
Ondanks de problemen die ik aanvankelijk had met dit model (rauw lopen van de aandrijving. Zie Klik), ben ik erg blij met deze E 93. Ik vind het een schitterend model dat (nu) netjes rijdt en een mooi contrast vormt met mijn 'Einheits E-loks'. Het is een echte aandachttrekker en een fraaie exoot op elke periode III-baan. Dat deze zesassige loc door zijn 'krokodil'-constructie ook nog eens geschikt is voor krappe baantjes, maakt hem alleen maar nog leuker!   



Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Leuk verslag, schitterende loc. :thumbup:
Ik ben een beetje jaloers...... ;)
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Met plezier je uitgebreide verslag gelezen van de E 93 07. :thumbup:
En natuurlijk lekker lang naar de prachtige foto's bekeken. :P
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Mooie beschrijving van deze schitterende lok, top!  :thumbup:
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Bedankt mannen! :)

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Marc

Prachtige loc en goede duidelijke beschrijving, veel plezier ermee.
Re: Bespreking: Märklin 37870 - E 93 07
Leuke en goede beschrijving, bedankt Marc.

Vincent